The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2475
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Su Touko 20, 2018 09:25

Vänkärin puolen ovessa oli kaksi vikaa. Rikkinäinen ovenrajoitin sekä huonosti soiva kaiutin.

Rajoittimen vaihto olisi muuten helppo homma mutta se vaatii kuitenkin ovipahvien irroituksen. Pienellä kärsivällisyydellä pahvi lähtee kuitenkin kohtuu nätisti irti. Samalla pääsee kuitenkin
käsiksi myös kaiutinelementteihin.

Yksi mahdollinen syy huonoon sointiin oli kaksi erkkateippiliitosta kaiutinjohdossa. Elementit eivät siis olleet ihan OEM. En viitsinyt jättää mitään kuitenkaan sattuman varaan ja hain parin MDS:n kaksitiekaiuttimia.

Uudet elementit ei tietenkään mahtuneet syvyyssunnassa, joten piti hakea myös pari korokerenkaita. Liitosjohdot ja ruuvit löytyivät tietysti siitä toisesta kaiutinelementistä, joten ehdin jo sitten etsiä vaihtoehtoiset ratkaisut, enkä enää viitsinyt ruveta repimään vänkärin pahvia auki. Tein johtoliitokset kutistesukalla jossa on tinarengas ja terminaaliliittimet asianmukaisilla crimpperipihdeillä.

Kaiuttimien vaihto tarkoitti sitä, että se tarvii tehdä myös toiselle puolelle. Ja kun kerran ovipahvi on irti, on sama vaihtaa myös ovenrajoitin, vaikka se kuskin puolella olikin ehjä.

Grundigin soitin soi nyt todella hyvin, tai ainakin itselle riittävästi. Koska nuo Blaukkarin elementit vaikuttivat kuitenkin pintapuolisesti ehjiltä, siirtänen ne Sonettiin, jossa on vielä kehnokuntoisemmat kaiuttimet.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2475
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ti Syys 04, 2018 09:50

Pösö tuli peruutettua pressutallista kartanolle. Ajattelin jakohihnan vaihtaa ennen käyttöönottoa. Juutuubissa 206:n hihna vaihtuu noin kahdeksassa minuutissa. Itse ajattelin pari iltaa tuohon varata.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1536
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ti Syys 04, 2018 17:23

^Erittäin vahvoja syksyn merkkejä ilmassa, kyllä se taitaa kesä olla pian menetetty, kun Pökökin pääsee pois varjoista.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2475
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ke Syys 05, 2018 09:35

Jostain pitäisi koittaa järkihintaiset kitkat löytää. Nastat olisi kaupunkiajossa ehkä paremmat mutta toisaalta tarvisi joustoa ajokauden alussa ja lopussa.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1536
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ke Syys 05, 2018 11:13

^Käyt Euromasterilta kaappaamassa Kormoranit, viime talvena Camrylla meni 5000 km sellaisilla mukavan pehmeästi, jos siis olet pari sataa valmis uusista kitkoista maksamaan.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2475
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela » To Syys 06, 2018 09:38

Jotain sitä luokkaa olisi tarkoitus investoida.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2475
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela » La Syys 08, 2018 16:05

Jakopääremppa on abouttiarallaa puolen matkan krouvissa. Toinen hankkimistani lukitustapeista oli vähän liian iso, joten pitää käydä hakemassa pienempi. Meinasi koko urakka hyytyä jo lähtösuoralle, kun moniurahihnan kiristimen lukitusruuvi ei auennut millään. Onneksi koko kiristin lähti irti kohtuu nätisti, ja aukesihan se ruuvikin, kun päästiin ruuvipenkille ja saatiin tarpeeksi vipuvartta kehiin. Kunnon nirskaisun saattelemana se aukesi, joten kireällä ollaan oltu. Säästyipä 60 €, kun ei uutta kiristintä tarvinnut ostaa.

Pitää käydä hakemassa uusi monurahihna, pienempi kiristystappi, 27mm kiintolenkkiavain, jäähdytysnestettä sekä lokasuojan kiinnikkeitä.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2475
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Su Syys 09, 2018 17:42

Uusi remmi on paikallaan ja jakokin vaikuttaisi vielä olevan kohdillaan. Voi kyllä sanoa, että oppirahat tuli maksettua. Tässä uudemmassa 104-hampaisessa remmissä ei kymppimillinen lukitustappi käykään vaan pitää olla kasimillinen. Samoin vauhtipyörän tappi ei kannata olla 35 mm pitempi. Molemmat joutui käymään hakemassa eri reissulla.

Tekevälle myöskin sattuu, kun uusi remmi tippui astiaan, johon olin juuri valuttanut jäähdytysnesteet. Eipä auttanut muuta kuin onkia remmi nesteestä ja ruveta putsaamaan ja kuivaamaan.

Sielläpä se kuitenkin nyt on ja vielä oikein päinkin. Tämäkin piti käydä tarkistusluukusta katsomassa jälkikäteen, kun epävarmuus iski.

Kyllähän tuohon ekalla kerralla sai aikaa menemään, kun tuli ylimääräisiä tavaranhakureissuja, muutama osa vastusti ja yleensäkin ottaen piti tuumata. Pihallakin tuon tekee, mutta nosturi helpottaisi asiaa huomattavasti.

Vielä pitäisi laittaa uudet nesteet ja ilmata sekä pistää lokari ja rengas paikalleen.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2475
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela » La Syys 15, 2018 18:17

Potilas jäi henkiin remminvaihto-operaatiosta. Käy ja kukkuu ihan nätisti. Sain laitettua uudet jäähdytysnesteet ja ilmattua systeemin. Uutta kannentiivistettä tuo selvästi tuntuisi kaipaavan. Se on kuitenkin jo sen sortin operaatio, että pitää oikeasti miettiä, maksaako vaivaa. Puhutaan kuitenkin tonnin ruoskasta.

Uudet renkaat kuitenkin päätin hommata. Aluvanteisiin tulee ensi viikolla Falkenin kitkat kaljujen kesägummien tilalle. Sen jälkeen Sonetti lähtee talvilevolle ja Pösö pääsee ajoon.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
aero
-
Viestit: 5978
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja aero » La Syys 15, 2018 21:07

No, toisaalta kansipahvi on mutunetissa 28e ja yläpään tiivistesarja (ilman sitä kansipahvia) 45e. Itte kun tekee niin ei siitä kauheeta kustannusta tule ja saa taas painaa kovaa ajoo.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2475
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Su Syys 16, 2018 12:50

Joo, ei se täysin poissuljettua ole, että siihen ryhtyisin. Ensi kesälle vähän proggista. Siihen joutuu kyllä samat jumpat tekemään kuin tuohon hihnaremppaan, mutta sen toki jo osaa. Ainoa kysymysmerkki on tuo kansi, että joutuuko sen koneistamaan. Se nostaakin jo kustannuksia.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
aero
-
Viestit: 5978
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja aero » Su Syys 16, 2018 20:15

Kyllähän se hyvää tekee plaanata, mutta jos ei sille muuta tee niin ei sekään kauheita maksa, kun soittelee muutaman koneistamon läpi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2475
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ma Syys 17, 2018 18:27

Palautin Pösön jo liikenteeseen ja laitoin Sonetin seisontaan. Sääennusteet alkoivat olla sen näköisiä, että antaa Sonetin jo levätä ja Pösön nauttia sateesta.

Kyllä on todettava, että Sonett on oikeasti ajajan auto tehostamattomine ohjauksineen sun muineen. Pösöllä ajo on, sanoisinko vaivatonta, kun Sonettiin vertaa. Ei toki kylläkään niin hauskaa.

Tankki tuli otettua täyteen ja todettua, ettei tuo 206 mikään taloudellinen kaupunkikulkine ole. Spritmonitor antoi kulutukseksi 12 l/100 km. Parhaimmillaankin olen päässyt kymppilitraan nurkkapyörityksessä. No, siitä huolimattakin ajelen tankillisella likimain pari kuukautta.

Uudet renkaat tullevat huomenna. Saa taas alumiinivanteet alle.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1209
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja Saabatti » Ti Syys 18, 2018 07:05

tsaarela kirjoitti:Tankki tuli otettua täyteen ja todettua, ettei tuo 206 mikään taloudellinen kaupunkikulkine ole. Spritmonitor antoi kulutukseksi 12 l/100 km. Parhaimmillaankin olen päässyt kymppilitraan nurkkapyörityksessä.
Eli kuluttaa yhtä paljon kuin Tonnari 8O. Aikamoista.
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | Audi A6 1.9 TDI '03 | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1536
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ti Syys 18, 2018 11:33

Saabatti kirjoitti:
tsaarela kirjoitti:Tankki tuli otettua täyteen ja todettua, ettei tuo 206 mikään taloudellinen kaupunkikulkine ole. Spritmonitor antoi kulutukseksi 12 l/100 km. Parhaimmillaankin olen päässyt kymppilitraan nurkkapyörityksessä.
Eli kuluttaa yhtä paljon kuin Tonnari 8O. Aikamoista.
Eli kuluttaa enemmän kuin Lexus :lol:
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Vastaa Viestiin