Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5136
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja tetammi » La Marras 02, 2019 07:17

Juu. Tuskin sitä rengassarjan hinnalla tarvii vielä kolmes satkussakaan myydä mut voihan se hyvitys lähes puoleen tippuu. Toisaalta jos ostais reilun viiden tonnin käytetyn niin saattaa sillä sadantonnin veivaaminen tulla vielä kalliimmaksi.

Harmi ku sul on niin paljon kaikkee työvermet asennettu astraan, muutenha sä voisit aina välil inkkuun körötellä kymppitonnin lisään... :lol:

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3256
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » La Marras 02, 2019 19:58

AZP: 100 tkm välein vaihtaminen olis Astran pohjalta halvempaa kuin 200 tkm, koska muistaakseni 100 tkm ajettuna hyvitys oli -6000 ja nyt 200 tkm ajettuna -16000. Tosin vaihtamises on se ongelma, että hyvityshinta on vain luku, joka ei oikeastaan kerro mistään mitää.

marvi: tollasta oon itekki miettiny, tosin sillä lähtökohdalla, että edes öljyjä vaihtais vaan ajaisin rehdisti minimikuluilla :lol: Se vaan kävis äkkiä melko totiseks jos kattelis jonku vuosituhannenvaihteen Meganen 500 € juuri leimattuna ja sit se paska kestäis oikeesti täydet 12 kk :roll:

tetammi: kyl Inkkuun saattaa tulla kilsoja kohta... Alkaa Iiriksen kans oleen sillä mallilla kaupankäynti, et ens viikon aikana päätän otanko 35 k€ Inkun pätkällä vai en. Aika totista hommaa sanoisin. Ja siks Inkkuun tulee kilsoja, et jos mun pitää pari-kolme kk vetästä viä Astralla, niin ei kyl huumori kestäis jos se siinä sit hajois ja joutuisin sen marmorin kautta käyttämään ison rahan huollos :roll: Mut nukun nyt viä muutaman yön ja ehkä tulen järkiini. Tolla 25 k€ välirahalla kuitenki remppais Astraa aika paljo, jos sen silleen haluis nähdä :lol:

Edit: Tyrkyllä on siis tehdastilaus hinnat alkaen farkkuun mopoimmalla koneella manuaaliaskilla plus seuraavat kilkkeet:
-toiset renkaat
-led matrix
-Webasto (tai mikä onkaan Opelis)
-kuskin AGR
-valkonen +300 € väriryhmästä
-koirakalteri

Varapyörä jääkööt viimeseks tinkimiseks. Astras sille on jo kolmesti ollu käyttöä, niin ei kyl paikkapullo innosta.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9053
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP » La Marras 02, 2019 20:54

Paljon se automaatti lisäis hintaa? Alkaa isojen manuaalivaihteisten haluttavuus käytettyinä olla niin ohutta, että vaihteistossa säästäminen voi lyödä näpeille sitten kun haet hyvityshintaa inkulle.

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3256
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » La Marras 02, 2019 21:17

3648,71 € listahinnaltaan... Mut tosiaan on ne pois muodista, sillä Iiriksen mukaan speksien mukasia autoja olis Suomes odottamas noutajaa, jos ottais automaatilla. Manuaali menee suoraan tehdastilaukseen :D

Toinen mikä voi lyödä näpeille on tuo Astran huoltohistoria. En sitä ole maininnut, että huoltokirja on täytetty suurimmilta osin ihan itse. Toisaalta saavat sen itse todeta jos sitä menen sitten esittelemään ennen paperien allekirjottelua. Eikä tosta Astrasta kyllä mitään edes ole kysytty. Kai se 220 tkm tuupattu ruoska on vain rasite kaupanteossa ja kunhan se pihaan ajetaan, niin hyvitys on kiinteä oli se sit mikä hyvänsä. Ja nyt tuliki jo mieleen, et varmaan ne parkkitutkan ja takaluukun polkasuanturin johdot pitää parsia kolvilla kasaan et autos kaikki pelaa... Niihin kun on jäänyt jäätä kiinni ja sitä myöden sitte katkenneet.

Pohdein jo sitäki vaihtoehtoa, että lykkään sen ihan suosiolla chättiautoon, mut siinä tulee ne ongelmat vastaan, että halvin on n. 13 k€ tällä hetkellä, eli varmaan pitäs sinne 11 k€ tasolle hinnotella suorilta. Tuskin kukaan varusteista maksaa... Seuraava ongelma on se, että noi seksikkäät Bilteman kattilat varmaan pitäis ruuvata sit pois keulilta jo ennen ensimmäisen kuvan ottamista, ja se taas näin synkimpään vuodenaikaan on aika masentava ajatus. Kolmas ongelma on nuo vilkut, jotka pitäis sit melkein kans poistaa autosta kuvausta varten, ja sekään ei sitte niinku pätkääkään kiinnostais kun niitäki tulee päivittäin töis vilkuteltua. Ja neljäs ja samalla suurin ongelma on se, että auto on perinteisesti tullut siivottua kesälomalla eli kaksi kertaa. Ja kai se chättiautojen kuvausta varten sitten pitäisi siivota nyt kolmannen kerran, vaikka ei ole edes kesälomaa :mrgreen:
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

hei9n
"Turbo"
Viestit: 265
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja hei9n » Su Marras 03, 2019 07:04

Eiköhän insignian hinnasta lähde 2,5-3teuroa heittämällä jos jätät vaihtoauton kotiin.
Ai miksi jättäisit?
-no ei kenenkään hermo kestä maksaa käyttömaksuja 1500eur/A :D
-ja sullahan on Astrassa timanttinen kakkosauto. Huoltohistoria kunnossa ja varusteet mieluiset.


sori....tuollahan sä olitkin jo pohtinut suoraa kauppaa aiemmin.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
nyk. pari tsekkiläistä mopoa.
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3256
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Su Marras 03, 2019 08:30

No järkiratkasuhan se olis jättää Astra kakkoseks, verojenki puolesta jo, mut avopuoliso on sanonu et siihen ei suostu :D
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9053
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP » Su Marras 03, 2019 09:22

Aika tuju lisähinta automaatista tänäpäivänä. Mutta siinä tulee mukana myös tehokkaampi kone? Opel.fi ei ainakaan tarjoa 110 hv versiota automaattiaskilla.

Näyttäisi olevan kolmisen tonnia eroa autoverossa 110 hv manuaalin ja 136 hv automaatin välillä, eli hintaerolle on perusteensa. Päästöissäkin rapea 25 gramman ero, joka näkyy jonkin verran veroissa ja taatusti myös kulutuksessa. Vaikea uskoa että manuaalin hyvityshinta jäisi aikanaan sitten niin paljon alle automaatin, että jäisi turskalle, kun huomioi hankinta- ja käyttökulujen erot.

Eri asia tietenkin jos manussa on huolto-ohjelmaan itsensä tunkeva kaksoismassakytkin tai jos vaihteisto on sukua M32:lle :mrgreen:

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3256
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Su Marras 03, 2019 11:55

Joo Suomen hinnastos on eri kone (tai ainaki softa) halvimmas, jota ei saa kuin manuaalina.

Mun ajotyyli ei noudata mittariston vaihtoneuvontaa, eli en jurraa tyhjäkäynnillä, joten vauhtipyörä menee varmaan sen 400 tkm. Siinä ajas mun huoltologiikalla on sama raha hakattu automaatin öljynvaihtoihin, eli siltä osin +-0 vauhtiksen huoltokulu verrattuna automaattilaatikkoon. Manuaaliaskin öljyt lienee niin halvat ja määrältään niin pieni, et ei isoa roolia näytä auton huoltohinnas. M32-sukurutsaus taas on oma lukunsa, jos sellaista on olemassa.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1112
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja koistha » Ma Marras 04, 2019 11:13

JP_Vette kirjoitti:
Su Marras 03, 2019 11:55
Mun ajotyyli ei noudata mittariston vaihtoneuvontaa, eli en jurraa tyhjäkäynnillä,
Olen itsekin ihmetellyt tuon vaihto-ohjeistuksen logiikkaa. Idän ihmeessä parilitraista dieselkonetta yritetään ajattaa viidenkympin vauhdissa nelosella mikä tarkoittaa keikoissa 1200. Ja jyrinä on sen mukaista mutta enpä minäkään liiemmalti katsele tuota (turhaa) ohjeistusta vaan ajan vanhasta muistista perstuntumalta.

Mitähän muuta vaihtoneuvontaa noudattamalla voisi hajota kuin vauhtipyörä ? Perän laakerit ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3256
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ma Marras 04, 2019 11:30

Joo on se kyllä hullu. Ja mä vihaan kaikkia turhia valoja ja merkkejä sen verran, että jos Inkus koeajolla paljastuu jokin häiritsevä vaihto-opastin, niin en osta :lol:

Tossa kun oli öööh se uus Focus koeajolla, niin siinä ärsytti suunnattomasti se, että ajotietokone jätti kierrokset leijumaan oletetulle tasolla vaihdon yhteydessä. Joo, periaattees kiva ja säästää varmaan paikkoja, mut se ärsytti. Toki siitä pääsee eroon kiskomalla vaihteita tosissaan nopeammin mitä kierrokset laskis, mut ehkä omalla autolla ei kyl tohdi...

Jurrastuksesta tuli mieleen, et toi Astra kans jurraa ikävästi tietyt nopeudet, lähinnä 55-60 ajaessa. Aluksi tökein käsin vaihteita pienemmälle, mutta enää en ole jaksanut pitkään aikaan. Kai se sitten hajoaa. Ja toisaalta siihen jurrastukseen ja tärinään on jo tottunut :roll: Nettitiedon mukaan Insignian automaattiki ajaa taajamanopeudet niin pienillä kierroksilla, että täristää ikävästi sopivis paikois. Mut co2, co2, se on päivän sana :D
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
McStadey
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja McStadey » Ma Marras 04, 2019 11:40

Klonkswagen yrittää kans jurnuttaa viimeiseen asti tyhjäkäynnillä. Kun asuu mäen päällä ja rajoitus on 30 ja mäen päällä vielä risteys, niin kotikadulla tulee mäen alla aika usein vaihdettua "Sportille" jotta välittäisi ne ikävän tuntuiset vaihdot tonnin tuntumassa 4->3->2
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

Avatar
aero
-
Viestit: 6009
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja aero » Ma Marras 04, 2019 12:24

koistha kirjoitti:
Ma Marras 04, 2019 11:13
Mitähän muuta vaihtoneuvontaa noudattamalla voisi hajota kuin vauhtipyörä ? Perän laakerit ?
Hermot.

Kuvittelisin sen käyvän enemmän alakerran kuin perän laakereiden päälle, Perä kuitenkin pyörii "rengasvauhtia" joka tapauksessa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9053
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Marras 04, 2019 13:34

Kai siitä jyrinästä voi resonanssia päätyä vähän sinne sun tänne auton voimalinjassa ja muuallakin. Myös kuskin päähän. Ei tee siis hyvää kellekään paitsi ehkä sille co2-päästölukemalle. Toki se jyrinän lähde eli moottori ja se ensimmäinen sulake sen jälkeen eli kytkin on siinä kovimmilla.

hei9n
"Turbo"
Viestit: 265
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja hei9n » Ma Marras 04, 2019 13:46

AZP kirjoitti:
La Marras 02, 2019 20:54
Paljon se automaatti lisäis hintaa? Alkaa isojen manuaalivaihteisten haluttavuus käytettyinä olla niin ohutta, että vaihteistossa säästäminen voi lyödä näpeille sitten kun haet hyvityshintaa inkulle.

Mulla pari d-segmentin manuaalia ja elän siinä lapsusen uskossa että kun tarjontaa ei yksinkertaisesti ole niin joku dsg-kammoinen papparainen ottaa sellaisen avosylin vastaan.

diesel-manuaali insigniaa 2019 0kpl nettiautossa.

Ärsyttää se tolkuton lisähinta ja naurettava 60tkm laatikon öljynvaihtoväli. Euroakaan et silti saa vaihdossa enempää. Pyynti tietty voi olla tonnin korkeampi.

Mitä tuollainen diesel kuluttaa? Onko siinä järki?
Vertailuna lehmä 1.4tsi m6 meni kesätankillisella kerran 1600km ja monta kertaa 1500km. Eli helposti alle 5l rauhallisella ja ennakoivalla ajotavalla.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
nyk. pari tsekkiläistä mopoa.
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9053
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Marras 04, 2019 14:02

Kyllähän manuaalimiehiä löytyy vielä sen verran, että ostaja löytyy. Ei vaan niin laajasti ostajia kuin esim tällä hetkellä vielä käytettynä tarjontaa, eli laskevilla markkinoilla (=vähenevä ostajakunta) on aina ylitarjontaa tulevaisuudessa, kun tämän päivän auto tulee vaihtoikään muutaman vuoden päästä.

Mutta toimii se tosiaan niinkin päin, että manuaalimiehet etsii jatkossa kissojen ja koirien kanssa niitä järkeviä ja hyväkuntoisia manuaaliautoja markkinoilta, kun ei ole tarjontaakaan niistä kuin ennen. Yksi työkaveri tuossa tuskaili sitä että kun hänellä on Passatti maksettu loppuun keväällä ja haluaisi siinä kohtaa vaihtaa uudempaan mutta käytettyyn ja nimen omaan manuaalivaihteiseen, sopiva valikoima manuaalivaihteisista autoista on todella pieni. Muut kriteerit kun on isot tilat nelihenkiselle perheelle ja riittävä vetokyky raviheppaharrastukseen, niin mikään 1.2 Corsa ei ole listoilla, vaikka niitä löytyisi manuaalina toki helposti.

Vastaa Viestiin