NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]
Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]
Toi Inkerin helmakotelon rakenne lienee nykyautoille poikkeuksellinen, kun on peltiä kokonaan. Yleisempää lienee haukutut muovihelmat, joiden ajatellaan keräävän kaiken paskan pellin ja ittensä väliin ja nirhauttavan maalipinnan muutamassa vuodessa puhki arvattavin lopputuloksin.
Mutta jos ny verrataan vajaa 400 tkm ajetun 10v Inkun peltiä n. 340 tkm ajetun 12v Saabin peltiin siellä muovinhelman alla:
...niin mun valinta on aika selvä.
Toki ei pidä vetää johtopäätöksiä vain kahden yksilön perusteella, mutta en mä muista kuulleeni että helmojen ruostuminen muovin alla puhki olis NG-kolkille mitenkään tyypillistä, ja ekojen NG-kolkkien valmistumisesta on nyt kuitenkin jo 18 vuotta.
Mutta jos ny verrataan vajaa 400 tkm ajetun 10v Inkun peltiä n. 340 tkm ajetun 12v Saabin peltiin siellä muovinhelman alla:
...niin mun valinta on aika selvä.
Toki ei pidä vetää johtopäätöksiä vain kahden yksilön perusteella, mutta en mä muista kuulleeni että helmojen ruostuminen muovin alla puhki olis NG-kolkille mitenkään tyypillistä, ja ekojen NG-kolkkien valmistumisesta on nyt kuitenkin jo 18 vuotta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]
Kannattaa sit varmaan mennä Opel-foorumille hehkuttamaan sähkösalaman ylivertaisuutta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]
No eihän kerran kymmeneen vuoteen tehtävä hitsaus kokonaisuudessa näy. Jotain aito-Saabejaki hitsataan sentään joka vuosi näkymättä jumaluuden huonona puolena
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]
Vähän veikkaan että sama "ominaisuus" tai ongelma löytyy myös inkun sisaresta, eli NG9-5:stä. Sama rakenne niissäkin on...
Toivon tietysti että Saabit olis paremmin suojattu...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]
Kokemusta 5 vuoden ajalta nyt 15 vuotta vanhasta Opel Vectra C:stä.
Vähemmän siinä on ruostetta kuin vastaavassa Saab 9-3:ssa. Esimerkiksi Vectrassa helma suojaa etulokasuojan taka alanurkan, joka on ruosteeton. Vastaavasta paikasta ruosteetonta Saabia saa etsiä. Eikä Vectraan kerry ruostetta muuallekaan ainakaan yhtään enempää kuin Saabiin.
Insigniasta en mene sanomaan mitään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]
Juu, ja varmasti on tismalleen samoilla suolatiellä liuotettu ja samoina päivinä pesty ja ajettu samoissa keleissä yms. Liian monta muuttuvaa tekijää mukana, niin ei pysty yhtään vertaamaan tai tekemään johtopäätöksiä mihinkään suuntaa. Otantamääräkään ei vakuuta tilastollisesti...petrisa kirjoitti: ↑Ma Elo 23, 2021 14:57Kokemusta 5 vuoden ajalta nyt 15 vuotta vanhasta Opel Vectra C:stä.
Vähemmän siinä on ruostetta kuin vastaavassa Saab 9-3:ssa. Esimerkiksi Vectrassa helma suojaa etulokasuojan taka alanurkan, joka on ruosteeton. Vastaavasta paikasta ruosteetonta Saabia saa etsiä. Eikä Vectraan kerry ruostetta muuallekaan ainakaan yhtään enempää kuin Saabiin.
Insigniasta en mene sanomaan mitään.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]
^ Ei olekaan itsellä riittävän paljon kokemusta molemmista omakohtaisesti.
Tähän tulokseen tämän mainitsemani esimerkin kohdalta ei tarvitse muuta kuin katsella vaikka kuvia nettiautosta. Sama huomio toistuu säännöllisesti. Alustan osalta kokemukset ovat omakohtaisia ja niissä ei otantaa ole paljon eikä nettiauton kuvista alustan kunto selviä.
Väittäisin että molemmat (NG9-3 sekä Vectra C) ovat ihan yhtä vähän tai paljon ruostuvia pääpiirteittään. Ainoa ero on Vectran eduksi selvästi paremmin suojaava alahelma. Se on jo rakenteeltaan paremmin suunniteltu, jolloin se suojaa lokasuojan alaosaa renkaan aiheuttamalta suihkulta huomattavasti paremmin, kun helma kääntyy myös lokasuojan sisään
Tähän tulokseen tämän mainitsemani esimerkin kohdalta ei tarvitse muuta kuin katsella vaikka kuvia nettiautosta. Sama huomio toistuu säännöllisesti. Alustan osalta kokemukset ovat omakohtaisia ja niissä ei otantaa ole paljon eikä nettiauton kuvista alustan kunto selviä.
Väittäisin että molemmat (NG9-3 sekä Vectra C) ovat ihan yhtä vähän tai paljon ruostuvia pääpiirteittään. Ainoa ero on Vectran eduksi selvästi paremmin suojaava alahelma. Se on jo rakenteeltaan paremmin suunniteltu, jolloin se suojaa lokasuojan alaosaa renkaan aiheuttamalta suihkulta huomattavasti paremmin, kun helma kääntyy myös lokasuojan sisään
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]
Noni nyt on leimattu. Inssi kehu, et Amperoitaki on hylätty mädäntyneinä. Toisaalta sehän on vain Volt Opelin merkeillä. Mut olisko tää mädäntyminen sitte sellanen vuosikymmenen vaihteen kiusa vähä kaikis GM:n autois?
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]
Opel-arki on jännää. Tällä kertaa naula.
Soitin kahden kilsan päässä olevalle korjaamolle, ja sanoivat kamelin kakan maksavan kolme kymppiä. Tai siis kysyin, mitä maksaa kamelin kakka, ja vastaus oli "renkaiden paikkaus on kolmesta kympistä ylöspäin". Ehkä yleismaailmallinen termi ei ollut heidän valikoimassaan tai sitten eivät vain tee kyseisiä paikkauksia. Mene ja tiedä, mutta nuuka saabisti löysi tämmösen sitte neljän kilsan päästä:
Sit vaan armotonta rassausta ja lopuksi koko läskiruhon painovoiman avustuksella elämäni ensimmäinen tubeless-paikka reikäänsä.
Olin jo nostamassa rengasta Saabin konttiin, kunnes muistin, että onhan mulla kompuraki. Opel on hyvin varusteltu
Vähän kyllä epäilyttää, että onko se oikeasti näin helppoa... Rassasin reiän löysäks asti, ja silti se kakka meni tolleen makkaralle. Lisäks liimaa jotkut suosii, tossa ei tullut mukana. Katkasin ton makkaran yläpuolelta ja kävin ajamassa parin kilsan lenkin. Kattoo sitte, onko aamulla ilmaa renkaassa vai ei... Toivon parasta, pelkään tyypillisintä säästämisen lopputulemaa
Soitin kahden kilsan päässä olevalle korjaamolle, ja sanoivat kamelin kakan maksavan kolme kymppiä. Tai siis kysyin, mitä maksaa kamelin kakka, ja vastaus oli "renkaiden paikkaus on kolmesta kympistä ylöspäin". Ehkä yleismaailmallinen termi ei ollut heidän valikoimassaan tai sitten eivät vain tee kyseisiä paikkauksia. Mene ja tiedä, mutta nuuka saabisti löysi tämmösen sitte neljän kilsan päästä:
Sit vaan armotonta rassausta ja lopuksi koko läskiruhon painovoiman avustuksella elämäni ensimmäinen tubeless-paikka reikäänsä.
Olin jo nostamassa rengasta Saabin konttiin, kunnes muistin, että onhan mulla kompuraki. Opel on hyvin varusteltu
Vähän kyllä epäilyttää, että onko se oikeasti näin helppoa... Rassasin reiän löysäks asti, ja silti se kakka meni tolleen makkaralle. Lisäks liimaa jotkut suosii, tossa ei tullut mukana. Katkasin ton makkaran yläpuolelta ja kävin ajamassa parin kilsan lenkin. Kattoo sitte, onko aamulla ilmaa renkaassa vai ei... Toivon parasta, pelkään tyypillisintä säästämisen lopputulemaa
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]
No jo on tylppä tappi ja silti penetroitunu kumin läpi.
Olisin itte vängänny että ei voi upota... On tossa jo huonoa tuuriakin että uponnu sisään? Joku tahallaan laittanu ja tunkenu...?
Olisin itte vängänny että ei voi upota... On tossa jo huonoa tuuriakin että uponnu sisään? Joku tahallaan laittanu ja tunkenu...?
Sininen Saab 9-3, '99
Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]
Veikkaan tuuria. Jos joku sen tahallaan laittais, niin luulis olevan reunas eikä tuolla keskellä. Sitähän meinaan sais ihan tosissaan naputella, kun ei noin tylppä tosiaan ihan iisisti mee läpi. Mut kaikkea sitä sattuu ja tapahtuu, ei uskois ellei ite nyppäis pois
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]
On se. Loppuunajetusta Saabista tuli pari-kolme reikää paikattua samalla setillä, tosin laitoin kumiliimaa mukaan. Paras ostos ikinä. Parhaimmillaan paikkasin eturenkaan koskematta pyöränpultteihin tai tunkkiin. Käänsi vain kulutuspinnan oikean kohdan ratilla esiin, rynk rynk, mato reikään ja puukolla liiat pois.
Yhdestäkään reijästä ei tullut ilmaa ulos paikkauksen jälkeen. Se 20-30 oiroa kamelinpaskapaikkauksesta rengasliikkeessä on kusetusta jos mikä. Käypä hinta olis 5 oiroa, mut sillä hinnallahan Suomessa ei kukaan sormeaan liikuta. Jos vois tehdä 30 euron kamelinpaskapaikkauksia jatkuvalla syötöllä, vois lopettaa duunit ja siirtyä massikeisaroimaan ehkä vuoden työuran jälkeen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]
Rengasliikkeessä ovat ottaneet aina kumin pois päältä ja tarkistaneet sisäpinnat ja tietenkin tasapainotus, sen takia kai hinta työstä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]
Sitten kai se on jotenkin perusteltua laskuttaa. Ite paikkasin samanlaisella setillä kans kitkarenkaan saabista ja ajoin sillä pitkään sen jälkeen, hyvin piti ilmat sisällään.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]
Kyl ainaki yön yli on ilma pysyny renkaas. Eli kai se siitä sit korjaantu
Oon kerran paikkauttanu kamelin kakalla ja mielikuva on ollu kympin työstä. Siis sisältäen myös renkaan noston pöydälle ja takasi auton alle. Kuitenki kirjanpitoni mukaan maksoin 25.7.2018 35€ Kankaanpään Rengas Centerille, mutta se tais olla sisäpuolen paikka ja muistaakseni kertoivat vaihtoehdot kyllä. 70tkm vuosisuoritteella ei jaksanu kikkailla, kun sanoivat et toinen paikka on hyvä ja toinen halpa, ilmeisesti just sen runkovaurion mahdollisuuden vuoksi.
Rengas Turus tarjottiin viis-seitsemän vuotta sitten erikseen kamelinpaskaa, josta muistaakseni kertoivat "vastuuvapautuslausekkeen" siitä, että runkovikaa eivät tarkista mutta kun vaurio oli selkeästi vain ruuvi paikallaan, niin annoin mennä.
Oon kerran paikkauttanu kamelin kakalla ja mielikuva on ollu kympin työstä. Siis sisältäen myös renkaan noston pöydälle ja takasi auton alle. Kuitenki kirjanpitoni mukaan maksoin 25.7.2018 35€ Kankaanpään Rengas Centerille, mutta se tais olla sisäpuolen paikka ja muistaakseni kertoivat vaihtoehdot kyllä. 70tkm vuosisuoritteella ei jaksanu kikkailla, kun sanoivat et toinen paikka on hyvä ja toinen halpa, ilmeisesti just sen runkovaurion mahdollisuuden vuoksi.
Rengas Turus tarjottiin viis-seitsemän vuotta sitten erikseen kamelinpaskaa, josta muistaakseni kertoivat "vastuuvapautuslausekkeen" siitä, että runkovikaa eivät tarkista mutta kun vaurio oli selkeästi vain ruuvi paikallaan, niin annoin mennä.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09