Moottoritilan pesu

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Moottoritilan pesu

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Yritin haulla etsiä tietoa, mutta en löytänyt.

Moottoritila näyttää melko surkealta kaikkine pölyineen ja hiekkoineen. En ole moottoritilaa pessyt ja nyt ajattelin josko sen voisi tehdä itse. Painepesuri löytyy, epävarmuutta löytyy myös... :?

Sen tiedän, että DI-kasetin "kolo" tulee kuivata pesun jälkeen huolella jottei kasetti hajoa. Akku ilmeisesti irti ja pitää varoa laturia ja sähkörasioita. Liuotinpesuainetta sumuna moottoritilaan, jynssäystä ja vettä perään? Mitä muuta tuosta hommasta pitäisi tietää? Onko joitain erityisen kriittisiä paikkoja jotka onnistun helposti hajottamaan?
Saha
"Turbo"
Viestit: 281
Liittynyt: To Heinä 22, 2004 14:26

...

Viesti Kirjoittaja Saha »

Jep, meinasin ite kanssa viime kesänä tehdä itse ton toimenpiteen, mutta keskusteltuani asiasta tietävän kanssa päätin viedä sen suosiolla ammattimiehelle. 10 € se otti, mutta tuli puhdasta eikä hajonnu mitään :lol:
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Koneen olis hyvä olla kylmä, ettei mee pakosarja tai vastaavat vaihtoon.

Sähkölaitteita kun vähän varoo, niin ei kai tuossa pitäis onkelmaa.

Jaksaispas itsekkin....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Mites ton akun irrottamisen laita on??8O
Jostain on jäänynnä mieleen, että pitäis ainakin tupsyt-pistokkeen kautta työntää kahtatoista volttia sisäänpäin akun ollessa irti, että kaikki toimisi akun kiinnittämisen jälkeen samoin, kuin ennen irroitusta.
Suattaap olla näin, vaan suattaap olla olematikin, sanoisi savolainen.
Mitenkäs on, oi kaikentietävät :?: :?:
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

dartsiartsi kirjoitti:Mites ton akun irrottamisen laita on??8O
Jostain on jäänynnä mieleen, että pitäis ainakin tupsyt-pistokkeen kautta työntää kahtatoista volttia sisäänpäin akun ollessa irti, että kaikki toimisi akun kiinnittämisen jälkeen samoin, kuin ennen irroitusta.
On mulla akku ollut irti yli tunnin ja ei mitään ongelmaa. Trionic nollaantuu, joka on ihan hyvä välillä jos asettuu mummomoodiin ja kello menee pois ajasta ja ilmastointilaite testailee itseään ekalla startilla. Ei sen kummallisempaa.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Eipä oma -00 9-5:n ole ainakaan ole ollut moksiskaan vaikka on akku ollut useasti irti :wink:

Kunnon liottimet vaan ja hieman sähkövermeitä varoen, niin hyvä tulee :D
Saab 9-3 TTID Vector 2008
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Kerropa vielä, mitä tapahtuu kun Trionic (T7)nollaantuu. Onkos tää vaan katsastussetiä varten olevaa tiatoo, mikä sieltä hukkuu :?:
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

dartsiartsi kirjoitti:Kerropa vielä, mitä tapahtuu kun Trionic (T7)nollaantuu. Onkos tää vaan katsastussetiä varten olevaa tiatoo, mikä sieltä hukkuu :?:
Ööö.... musta tuntuu, että parhaan selityksen voi antaa se jannu joka ajelee sillä keltaisella 5d Viggenillä...:wink:

...mutta henk.koht kokemuksesta ainakin akun irrottamisella oon nollannut CE-valon (johtui hajonneesta katista) ja viimeksi viime viikolla kun auto oli mennyt "mummomoodiin" eli ei liikkunut mihinkään...niin eihän se kyllä muutenkaan liiku mihinkään...
Onneksi on -00 puolella rekisteröity -01 joten ei kai ne katsastuksessa töpseleiden kanssa heilu.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eikös T7:ssa ole elektroninen läppärunko? Jos on niin varo sitä. Kävin kerran kysymässä Scan-auton asentajalta neuvoja startin vaihtoon ja hän samalla vaihtoi 9-5 läppärunkoa. Avasi vanhan ja totesi "pesty liian hyvin painepesurilla" eli läppärungon sähköosat oli hapettunu. Muuten sen pitäisi mennä ihan jees, kun Saabissa on ketjulla jakopää eikä ole jakoremmi imemässä pesuaineita.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

dimebak kirjoitti: Muuten sen pitäisi mennä ihan jees, kun Saabissa on ketjulla jakopää eikä ole jakoremmi imemässä pesuaineita.
Onkos nuo hihnat sitten herkkiä pesuaineille? Onhan tuossakin tuo käyttöhihna.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tevisu kirjoitti:
dimebak kirjoitti: Muuten sen pitäisi mennä ihan jees, kun Saabissa on ketjulla jakopää eikä ole jakoremmi imemässä pesuaineita.
Onkos nuo hihnat sitten herkkiä pesuaineille? Onhan tuossakin tuo käyttöhihna.
Siinähän on pitkittäin ne urat, muistaakseni, joten luulis kestävän enemmän kuin jakopään remmi. Ja rasituskin on pienempi kuin jakopäässä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

dimebak kirjoitti:
tevisu kirjoitti:
dimebak kirjoitti: Muuten sen pitäisi mennä ihan jees, kun Saabissa on ketjulla jakopää eikä ole jakoremmi imemässä pesuaineita.
Onkos nuo hihnat sitten herkkiä pesuaineille? Onhan tuossakin tuo käyttöhihna.
Siinähän on pitkittäin ne urat, muistaakseni, joten luulis kestävän enemmän kuin jakopään remmi. Ja rasituskin on pienempi kuin jakopäässä.
ei kai ne remmit siitä mitään...
mutta jakopää hiukan herkempi jos vaikka menee kivi tms pyörän ja remmin väliin, huonolla tuurilla jako sekaisin...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

9-5T kirjoitti:Eipä ole tullut vastaan jakopäänremmiä joka on näkyvissä.
Aikanaan Fordin Ohc-koneessa meni jako sekaisin, kun pesin kylmänä päivänä auton moottoritilan ja jäätä pääsi kertymään hihnan suojakoteloon, siinä jakohihna oli peltilärpykän takana lähes näkösällä.
Onneksi kyseisessä mallissa ei venttiilit tavanneet männänpäitä....
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mä olen pesassut paineella kone kylmänä ja heti pesun jälkeen käymään. NO PROBLEMO ainakaan vielä :lol:
9-3.1972
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

viime kesänä pesin 900i:n moottoritilan ja ei mitään ongelmaa pesun jälkeen, käyntiin ja kotiin.


kotia kun pääsin, niin syömässä kävin ja sitten ruiskua ulkoiluttamaan.

vähän ajan päästä alkoi nikottelemaan, kävi enää kolmella... sitten kahdella...

sitten sammui :x keskelle risteystä :oops: :lol: :lol: :lol:

Siitä sitten ihmettelemään kaupan pihaan, että mikä siihen tuli :?:

No arvelin moottorinpesussa menneen vettä johonkin...

virranjakajaan oli tiivistynyt kosteutta reilusti sillä aikaa kun olin syömässä.

kannattaa kuivata ja suihkia vaikka crc:tä jos löytyy jakaja, niin ei käy kun mulle :wink:
Vastaa Viestiin