Kesä- ja talvirenkaat samoilla vanteilla
Kesä- ja talvirenkaat samoilla vanteilla
Ajatus pyörähti päässä, että myisin nuo Turbon mukana tulleet talvirenkaat pois (peltivanne: 6"x15"ET33, rengas:195/65R15; tonnarin?) ja alkaisin pitämään kesä- ja talvirenkaita samoilla vanteilla.
Onko muita jotka toimivat näin? Ja ylipäätänsä onko siinä mitään järkeä?
Onko muita jotka toimivat näin? Ja ylipäätänsä onko siinä mitään järkeä?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Peltivanteet myymällä et saa kuitenkaan yhdessä vuodessa rengastöihin kuluvia rahoja, ellei ole suhteita rengaskoneen omistajaan. Vanteeltaotto + asennus + tasapainotus kahdeksan kertaa vuodessa on vähintään 60 eur täkäläisen hinnaston mukaan.
Ainakaan säilytystilantarve on ihan sama, olipa lepovuorossa olevien kumien sisällä vanteet tai ei. Ennemminkin kannattaa hommata kerralla kahdet vanteet, joilla kehtaa ajella.
Kai se tiuha rengastyö kuluttaa kumeja ja vannettakin. Auttaisiko koristekapselit?
Nuo on tonnarin vanteet, minulla olisi ylimääräisenä satkun 5,5" peltivanteet.
Ainakaan säilytystilantarve on ihan sama, olipa lepovuorossa olevien kumien sisällä vanteet tai ei. Ennemminkin kannattaa hommata kerralla kahdet vanteet, joilla kehtaa ajella.
Kai se tiuha rengastyö kuluttaa kumeja ja vannettakin. Auttaisiko koristekapselit?
Nuo on tonnarin vanteet, minulla olisi ylimääräisenä satkun 5,5" peltivanteet.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mulla on yksi tuttu, jolla on vain yhdet vanteet ja hän vaihtaa kesä/talvirenkaat aina samoille vanteille. Hänellä ei ainakaan renkaiden reunat ole hajonneet, vaan kestäneet normaalisti. Ainakin jos runsaammin ajaa, niin ei niitä vaihtokertoja kovin monia tule per rengaskierros. Onhan pelkkiä renkaita ainakin kevyempi kantaa kuin renkaita vanbteineen ja meneväthän ne pienempään tilaankin, niiden sisälle voi varastossa laittaa säilytettäviä tavaroita.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
oma kokemus
Ja kun noissa jatkuvissa vaihdoissa voipi tulla vaarallisikin vaurioita renkaisiin...
Niin harrastin tuota vielä muutama vuosi sitten yhden rengassatsin kanssa. Liekö ollut syy vanhan renkaan väsähtämisen, osuman johonkin vaiko tuon vaihtopuljaamisen, mutta yksi eturengas otti ja räjähti satasen vauhdissa Audin alla. Ihan kuin olisi tykillä ampunut, ja hyvä kun sai pidettyä auton tiellä... Rengas oli revennyt keskeltä kumiosaa(!) parinkymmenen sentin matkalta...
Niin harrastin tuota vielä muutama vuosi sitten yhden rengassatsin kanssa. Liekö ollut syy vanhan renkaan väsähtämisen, osuman johonkin vaiko tuon vaihtopuljaamisen, mutta yksi eturengas otti ja räjähti satasen vauhdissa Audin alla. Ihan kuin olisi tykillä ampunut, ja hyvä kun sai pidettyä auton tiellä... Rengas oli revennyt keskeltä kumiosaa(!) parinkymmenen sentin matkalta...
Mulla näyttää tulevan kesä talvivanteilla, kun en saa niitä irti autosta. Saakeli kun on talvialut "ruostuneet" napoihin kiinni. Vaikka väänsi ja monoakin antoi, niin ei mitään. Ei hievahtanutkaan. Vois varmaan ajella ilman pultteja.
Väkivaltaiseksi ei nyt vielä viitsinyt ruveta. CRC:täkö mä sinne tuikkaan vai mitä? Onhan nuo ennenkin tiukat olleet, mutta ...
Eturengas se vihoitteli. Ehdin jo takapyörän vaihtamaan, mutta pakko oli pistää takaisin, kun ei sekasikiöllä viitsi ajaa.
Väkivaltaiseksi ei nyt vielä viitsinyt ruveta. CRC:täkö mä sinne tuikkaan vai mitä? Onhan nuo ennenkin tiukat olleet, mutta ...
Eturengas se vihoitteli. Ehdin jo takapyörän vaihtamaan, mutta pakko oli pistää takaisin, kun ei sekasikiöllä viitsi ajaa.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Tästä on ollut ennenkin puhetta useilla foorumeilla, homma menee (omalla vastuulla) kutakuinkin seuraaasti. Löysää pultteja vajaa kierros, laske auto alas ja kytkimen avulla rykäisemälle eteen/taakse pitäisi vanteen irrota, jotkut jopa ajavat muutaman kymmenen metriä, ei kuitenkaan pidemmälti, sillä vanne/pultit/keskiö voi vahingoittua. Sitten vaan putsaat hapettumat ja moskan pois ja laitat sopivaa (kuiva)voiteluainetta väliin estämään ettei käy uudestaan.MtSound kirjoitti:Mulla näyttää tulevan kesä talvivanteilla, kun en saa niitä irti autosta. Saakeli kun on talvialut "ruostuneet" napoihin kiinni. Vaikka väänsi ja monoakin antoi, niin ei mitään. Ei hievahtanutkaan. Vois varmaan ajella ilman pultteja.
Väkivaltaiseksi ei nyt vielä viitsinyt ruveta. CRC:täkö mä sinne tuikkaan vai mitä? Onhan nuo ennenkin tiukat olleet, mutta ...
Eturengas se vihoitteli. Ehdin jo takapyörän vaihtamaan, mutta pakko oli pistää takaisin, kun ei sekasikiöllä viitsi ajaa.
-barum