Kesä- ja talvirenkaat samoilla vanteilla

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Kesä- ja talvirenkaat samoilla vanteilla

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ajatus pyörähti päässä, että myisin nuo Turbon mukana tulleet talvirenkaat pois (peltivanne: 6"x15"ET33, rengas:195/65R15; tonnarin?) ja alkaisin pitämään kesä- ja talvirenkaita samoilla vanteilla.

Onko muita jotka toimivat näin? Ja ylipäätänsä onko siinä mitään järkeä?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Peltivanteet myymällä et saa kuitenkaan yhdessä vuodessa rengastöihin kuluvia rahoja, ellei ole suhteita rengaskoneen omistajaan. Vanteeltaotto + asennus + tasapainotus kahdeksan kertaa vuodessa on vähintään 60 eur täkäläisen hinnaston mukaan.

Ainakaan säilytystilantarve on ihan sama, olipa lepovuorossa olevien kumien sisällä vanteet tai ei. Ennemminkin kannattaa hommata kerralla kahdet vanteet, joilla kehtaa ajella.

Kai se tiuha rengastyö kuluttaa kumeja ja vannettakin. Auttaisiko koristekapselit?

Nuo on tonnarin vanteet, minulla olisi ylimääräisenä satkun 5,5" peltivanteet.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Renkaista tahtoo hajota se reuna mikä tulee vannetta vasten jos niitä useammin vaihtelee vanteelta pois ja taas vanteelle. Ei kannata. Kitkathan ajaa lähes saman asian.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Joni 9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: La Tammi 29, 2005 13:09
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Joni 9-3 »

Minusta ei myöskään kannata. Ei kyllä myöskään kannata tuhlata kitkoja kesäajoon. Mielestäni ominaisuudet kitkat ovat kuitenkin kesäkelillä epämukavammat ajaa kuin kesärenkaat.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Mulla on yksi tuttu, jolla on vain yhdet vanteet ja hän vaihtaa kesä/talvirenkaat aina samoille vanteille. Hänellä ei ainakaan renkaiden reunat ole hajonneet, vaan kestäneet normaalisti. Ainakin jos runsaammin ajaa, niin ei niitä vaihtokertoja kovin monia tule per rengaskierros. Onhan pelkkiä renkaita ainakin kevyempi kantaa kuin renkaita vanbteineen ja meneväthän ne pienempään tilaankin, niiden sisälle voi varastossa laittaa säilytettäviä tavaroita.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Jos rengastyöt maksaa reilun satasen vuodessa ja uudet 15" vanteet saa varmaan 400eurolla...

Ei tarvii turhaan vierailla rengasliikkeissä ja vanteista saa vielä jotakin, kun ne myy pois sitten joskus 8)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

oma kokemus

Viesti Kirjoittaja gis »

Ja kun noissa jatkuvissa vaihdoissa voipi tulla vaarallisikin vaurioita renkaisiin...

Niin harrastin tuota vielä muutama vuosi sitten yhden rengassatsin kanssa. Liekö ollut syy vanhan renkaan väsähtämisen, osuman johonkin vaiko tuon vaihtopuljaamisen, mutta yksi eturengas otti ja räjähti satasen vauhdissa Audin alla. Ihan kuin olisi tykillä ampunut, ja hyvä kun sai pidettyä auton tiellä... 8O Rengas oli revennyt keskeltä kumiosaa(!) parinkymmenen sentin matkalta...
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mulla ollut joitakin vuosia vain yhdet vanteet , ja kyllä rupeaa tympiin pitemmän päälle. Nyt löytyy kahdet , se aika onneksi jo ohi .
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Mulla näyttää tulevan kesä talvivanteilla, kun en saa niitä irti autosta. Saakeli kun on talvialut "ruostuneet" napoihin kiinni. Vaikka väänsi ja monoakin antoi, niin ei mitään. Ei hievahtanutkaan. Vois varmaan ajella ilman pultteja. :?
Väkivaltaiseksi ei nyt vielä viitsinyt ruveta. CRC:täkö mä sinne tuikkaan vai mitä? Onhan nuo ennenkin tiukat olleet, mutta ... :twisted:
Eturengas se vihoitteli. Ehdin jo takapyörän vaihtamaan, mutta pakko oli pistää takaisin, kun ei sekasikiöllä viitsi ajaa.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
barum
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 13:50

Viesti Kirjoittaja barum »

MtSound kirjoitti:Mulla näyttää tulevan kesä talvivanteilla, kun en saa niitä irti autosta. Saakeli kun on talvialut "ruostuneet" napoihin kiinni. Vaikka väänsi ja monoakin antoi, niin ei mitään. Ei hievahtanutkaan. Vois varmaan ajella ilman pultteja. :?
Väkivaltaiseksi ei nyt vielä viitsinyt ruveta. CRC:täkö mä sinne tuikkaan vai mitä? Onhan nuo ennenkin tiukat olleet, mutta ... :twisted:
Eturengas se vihoitteli. Ehdin jo takapyörän vaihtamaan, mutta pakko oli pistää takaisin, kun ei sekasikiöllä viitsi ajaa.
Tästä on ollut ennenkin puhetta useilla foorumeilla, homma menee (omalla vastuulla) kutakuinkin seuraaasti. Löysää pultteja vajaa kierros, laske auto alas ja kytkimen avulla rykäisemälle eteen/taakse pitäisi vanteen irrota, jotkut jopa ajavat muutaman kymmenen metriä, ei kuitenkaan pidemmälti, sillä vanne/pultit/keskiö voi vahingoittua. Sitten vaan putsaat hapettumat ja moskan pois ja laitat sopivaa (kuiva)voiteluainetta väliin estämään ettei käy uudestaan.

-barum
Vastaa Viestiin