Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9351
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Marras 15, 2019 09:03

Alkaa saappifoorumillakin kiihtyvään tahtiin porukka siirtyä töpselin päähän, hienoa :D

Kuukauden lataushybridikokemuksen jäljiltä voin itse sanoa, että paluuta polttomoottoriautoiluun ei varmaankaan tule. Kaikki pärisevät vehkeet tuntuu niin vanhanaikaisilta, että päristellään sitten vain noilla oikeasti vanhoilla vehkeillä ja hoidetaan käyttöautoilu sähköllä. Oikeastaan ainoa asia joka lataushybridissä ärsyttää on ajoittain käynnistyvä polttomoottori :mrgreen:

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2509
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » Pe Marras 15, 2019 10:50

Ekat 260km takana, superilla en jaksanut olla kuin vessassa käynnin verran, alle 10min/40km, kun auto ilmoitti lähtiessä, että perille päästään ilman lisälataustakin ja oli kiire töihin...Erittäin hieno tunne kyllä, että auton tankkaus ei maksa mitään, supercharger-verkosto vaan on vähän turhan rajoitettu vielä toistaiseksi.

120kmh oli cruisella koko matkan motarilla, lämpötila 0-2 astetta. Tolla vauhdilla näyttäisi menevän n. 300km per lataus, heti kun laski nopeutta Kehä III:lla 80-90kmh niin kulutuksen perusteella range nousisi lähemmäs 400km per lataus, eli todella tarkasti sama range kuin ng9-5 etanolilla. Teslan "tankkaaminen" vaan maksaa sen alle kympin, Saabin tankkiin saa puskea 65e per laaki.
Nyt vaan pitäisi keksiä missä tätä lataa sen ajan kunnes saa latauspistokkeen omaan katokseen :lol: Onneksi motonetissa näytti olevan ilmainen tunnin lataus, sillä saa n. 200km lisää rangea... :D
Tomppa & BMW 530d GT - 12 & Tesla Model S P85 -14 & Saab 9-5 2.0T Aero -11

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9351
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Marras 15, 2019 11:05

Motolatauksen ilmainen tunti kanta-asiakkaille koskee vain asiointilatausta, joka on max 11 kW. Ilmaisen tunnin aikana ei siis taida saada kuin ehkä 50 km lisää rangea. Motopikalataus on aina maksullinen, mutta hinta on kanta-asiakkaille kohtuullinen 10 snt/kWh, jonka alle ei taida ihan helposti päästä sukolatauksellakaan, jos sähköstä pitää markkinahintaa maksaa.

Eikö Teslan mukana tullut sukopistokkeella varustettua laturia, vai eikö sulla ole mitään pistorasiaa katoksessa?

jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1074
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja jyyrä » La Marras 16, 2019 08:28

Tämä matkalaturi on ihan kätevä https://www.kotilaturi.fi/tuote/khons-11kw-kotilaturi/ Jos vaan on 3*16A voimavirtapistoke saatavana. Siitä pystyy mm. säätämää lataustehon, ja näkee verkosta otetun energian määrän. Latailen tuolla kaapelilla tuota omaa "puolikasta teslaa" ja nytkin kun auto oli yön latauksessa niin säädin laturin 10A:lle. Suotta lataa akkuja täydellä 16A:lla eli 11kw teholla jos auto on roikassa kuitenkin koko yön..
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2509
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » La Marras 16, 2019 12:24

Nyt ehti vähän katsella tarkemmin noita eri johtoja jne, mitä autossa on mukana.

Näyttää olevan nornaaliin schukoon soveltuva, sitten voimavirta-adapteri, type2 ja sitten siihen chademo-adapteri..

Eilen selvisi, että työpaikan vieressä on virran latauspiste, siellä oli kolme tuntia ja akku oli 80% täynnä (kuten tesla suosittelee akkua ladattavan) kun tulin autolle Vaikka lataus oli 18c/kwh, niin silti hintaa tuli alle 10e.

Sitten tuli taas reilu 150km ajeltua eilen illalla ja joskus kello 22 laitoon schukoon kiinni ja säädin 8 ampeeria latauksen tehoksi (tehoa voi säätää autosta sisältä tai ohjelmoida latauksen alkamaan tiettynä aikana). Auto ilmoittaa, että tulisi n. 8-9km tunnissa lisää, ja nyt kun aito on eilisestä illasta ollut laturissa, niin akku alkaa olemaan täynnä. Liian kauan kyllä menee schukolla pidemmän päälle, mutta hetken tässä pärjäilee. Ikealla on ilmainen type2-lataus, lidlissä näyttäisi olevan ilmainen chademo jne.

Kilpailutin myös oman sähkösopparin ja vattenfallin 24kk kiinteä oli 5,19c/kWh veroineen, ei kuukausimaksua, ja tähän päälle siirtomaksu 3,14c/kWh ja parin euron perusmaksu, eli sähkö kotiin maksaa piirun alle 10c/kWh. Tesla vie about 25kwh satkulla motarilla 120kmh vauhdissa, eli sadan kilsan ajaminen maksaa pelkästään kotona ladaten n. 2,5e/100km, todellisuudessa pääsee vielä halvemmalla, kun ilmaista sähköä on toistaiseksi saatavilla monesta paikasta kuten superchargereista. Kuukaudessa kun ajelen n.2500km, niin Teslalla kustannukset on n. 60e/kk.
Bemarin keskikulutus on 8,1l/100km, joten nykyisellä dieselin hinnalla polttoaineet on 11,3e/100km.
Saabin keskikulutus etanolilla samassa ajossa on 14,9l/100km auton mukaan, eli 100km maksaa 16,4e

Vuodessa jos ajelen sen 30tkm, niin Teslan kulut on 720e ja ajoneuvovero 199e
Bemarilla sama ajo maksaa polttoaineiden osalta 3400 ja 850e vuosivero päälle
Saabilla sama määrä maksaa polttoaineilla 4920e ja ajoneuvovero n. 400e vuodessa
Teslalla säästää käyttökustannuksissa Bemariin verraten 3300e ja Saabiin verrattuna 4400e. On toi jo aika paljon..

Vakuutuksissa Tesla on vähän kalliimpi kuin Saab, mutta aika sama kuin Bemarissa..

Saabissa on näistä pienin arvonalennus kun auto on vanhin ja lähtökohtasesti maksanut uutenakin puolet siitä mitä bemari tai tesla, mutta jos ostan samanhintaisen bemarin, niin arvonalennus olisi vähintään samaa luokkaa...

Teslassa ei myöskään ole pakollisia määräaikaishuoltoja, vain suosituksia.

Katsotaan miten huoltokulut kehittyy, onneksi on akku ja moottoritakuuta vielä 2,5v jäljellä rajoittamattomilla kilsoilla.

Tätä pyörittelin pitkään mielessä ennen sähköön siirtymistä ja pelkäsin miten hankalaa lataaminen on jne ja miten akku toimii esimerkiksi näin nollakelillä ja ainakin näin parin päivän jälkeen latauksen helppous ja saatavuus on yllättänyt todella positiivisesti, sekä ajaminen on helppoa ja mukavaa, ja tehoakin on enemmän kuin missään autossa koskaan ollut itsellä.


Jotenkin tuntuu vaan niin fiksulta kaikinpuolin tällä hetkellä, mutta katsotaan miten käy pidemmällä aikavälillä :)
Tomppa & BMW 530d GT - 12 & Tesla Model S P85 -14 & Saab 9-5 2.0T Aero -11

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9146
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja jcarlson » La Marras 16, 2019 12:36

Samat kokemukset pitkälti, itse olen ajanut nyt oston jälkeen 11tkm ja käyttökulut (renkaat poisluettuna) tästä kokonaisuudessaan muutaman kympin verran, silloin tällöin schukosta omaan piikkiin ladaten tai työmatkalla vattenfallin 11kW ac-laturista (1,5kr/kWh). Muutoin lataukset superchargerista ilmaiseksi tai työpaikoilla.

Toki pääomakulua on mutta ei sen enempää kuin oli uudesta dieselautosta, mulla ajoa tulee niin paljon että säästän dieselissä tuhansia kruunuja kuussa, kaupan päälle reipas suorituskyky ja todennäköisesti hitaampi arvonlasku.

15 asteenkin pakkasia on nähty, ei kummempia ongelmia mutta karmittomat ikkunat on syytä pakkasilla autoa pestessä muistaa (esilämmitys on tehokkaampi kuin webasto onneksi). Muita talvimurheita: käsijarru kaipasi hieman putsausta ja voitelua, acc tutka ei ole lämmitetty joten lumipyryssä sen käytön voi unohtaa ja nyt hajosi jokin parkkitutkan antureista. Itse voimalinja on ollut täysin ongelmaton kaikinpuolin. Vinkkinä rengaspaineita kannattaa pitää yli 3 bar, mukavuus ei kärsi mutta range paranee. Esilämmittää kannattaa myös kun on laturissa kiinni, montaa minuuttia ei 7kW vastuksella tähän mene.

Autopilotti löytyy mutta en ole pahemmin käyttänyt, toimii hyvin kesäkelillä isolla tiellä mutta lumipyryssä sen voi unohtaa. Summon toiminto on kätevä ahtaan autotallin kanssa, puhelinappiin ehti jo uuden Volvon kanssa tottua mutta Teslan toimii VoCia huomattavasti paremmin, ajopäiväkirja kuten Volvossa tosin olisi hauska lisä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9351
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP » La Marras 16, 2019 13:19

Rommitommi kirjoitti:
La Marras 16, 2019 12:24
Kilpailutin myös oman sähkösopparin ja vattenfallin 24kk kiinteä oli 5,19c/kWh veroineen, ei kuukausimaksua, ja tähän päälle siirtomaksu 3,14c/kWh ja parin euron perusmaksu, eli sähkö kotiin maksaa piirun alle 10c/kWh.
Tuohon vielä sähkövero noin 2,80 snt/kwh päälle.

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2509
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » La Marras 16, 2019 13:27

AZP kirjoitti:
La Marras 16, 2019 13:19
Rommitommi kirjoitti:
La Marras 16, 2019 12:24
Kilpailutin myös oman sähkösopparin ja vattenfallin 24kk kiinteä oli 5,19c/kWh veroineen, ei kuukausimaksua, ja tähän päälle siirtomaksu 3,14c/kWh ja parin euron perusmaksu, eli sähkö kotiin maksaa piirun alle 10c/kWh.
Tuohon vielä sähkövero noin 2,80 snt/kwh päälle.
No niin tietysti, sen osuus pääsi unohtumaan :D tämän osuus siis 225e/ vuosi about, ei sinänsä muuta laskentaa onneksi kovin paljoa..
Tomppa & BMW 530d GT - 12 & Tesla Model S P85 -14 & Saab 9-5 2.0T Aero -11

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9351
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP » La Marras 16, 2019 14:11

Joo, sähköllä ajaminen on niin turkasesti halvempaa, että suhteellisesti isokin heitto sähkön kustannuksessa tai auton arvioidussa kulutuksessa ei muuta isossa kuvassa matematiikkaa juurikaan. Ja paljon ajavalla summat on juuri tuollaisia, että siitä löytyy oikeasti peruste maksaa autosta reimasti enemmän hankintahintaa, kun kokonaiskulut pysyy vielä tasoissa.

Itsellä käyttötesti myös vasta alussa, mutta taulussa nyt noin 800 km ajoa, bensaa mennyt alle 10 litraa ja sähköä noin 250 kwh. Loppuunajettuun Saabiin verrattuna verot ja vakuutus on Mitsussa vuodessa noin 300 euroa vähemmän (veroissa säästö n. 550 euroa, vakuutuksessa tapiota 250 euroa). Aika näyttää mihin kulutuslukemat tasoittuu, mutta energiakuluissa pitäisi syntyä vähintään 500 euron säästö. Autojen kuluja vähän vaikea verrata muuten, ikä- ja mittarilukemaerojen vuoksi, mutta jos pidän Mitsua 5v, siihen ei ponnahda mitään kriittisiä porsimuksia ja arvonalenema menee totutulla kaavalla 15 % p.a., niin viidessä vuodessa uskoisin että pääsen tasoihin Saabin kulujen kanssa. Vaikken ihan pääsisikään, niin ajan kuitenkin isommalla, nelivetoisella ja paremmin varustellulla autolla, joten kai siitä voi jotain maksaakin.

Jos ajaisin enemmän, niin säästöä syntyisi enemmän, tosin lataushybridin kanssa kun ei rangea saa kerralla satoja kilsoja, niin kaava ei mene ihan samalla tavalla kuin täyssähkössä.

HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1197
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja HEV » La Marras 16, 2019 14:12

Rommitommi kirjoitti:
Pe Marras 15, 2019 10:50
120kmh oli cruisella koko matkan motarilla, lämpötila 0-2 astetta. Tolla vauhdilla näyttäisi menevän n. 300km per lataus, heti kun laski nopeutta Kehä III:lla 80-90kmh niin kulutuksen perusteella range nousisi lähemmäs 400km per lataus, eli todella tarkasti sama range kuin ng9-5 etanolilla. Teslan "tankkaaminen" vaan maksaa sen alle kympin, Saabin tankkiin saa puskea 65e per laaki.
Täytyy kiitellä, että tuli poissuljettua nelivedot tuota NG:tä etsiessä. Etuvedolla menee sentään maantiellä/motarilla 500 - 600 km ennenkuin merkkivalo syttyy.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BP

Henri S
"Hirsch"
Viestit: 772
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja Henri S » La Marras 16, 2019 16:09

Kyllähän se niin on että jos ajoprofiili on keskimääräinen ja on hilloa laittaa uuteen autoon hyvin varustellun saksalaisen premiumin hinta ei järjellä voi puolustaa muuta kuin täyssähköä. Ainakaan itsellä ei olis edes miettimistä mikä tuolla roikan nokassa töröttäis jos raha ei olisi este: Tesla Model 3 Performance. Ainoastaan ulkonäkö on pikkusen *meh* mutta onhan se auton näkönen kuitenkin. Vanhat turbosaapit sais edelleen muhota bensaa ja retanolia mutta ihan puhtaasti harrastevehkeinä. Koskahan muuten tulee tarjolle ensimmäinen täyssähkökonversio setti vanhemmale kalustolle?
9-5 Wagon, OG900x2
"Älkää tulko sanomaan mulle etten mie sanonu teile että mitä mie sanoin!"


Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2509
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » La Marras 16, 2019 16:43

HEV kirjoitti:
La Marras 16, 2019 14:12
Rommitommi kirjoitti:
Pe Marras 15, 2019 10:50
120kmh oli cruisella koko matkan motarilla, lämpötila 0-2 astetta. Tolla vauhdilla näyttäisi menevän n. 300km per lataus, heti kun laski nopeutta Kehä III:lla 80-90kmh niin kulutuksen perusteella range nousisi lähemmäs 400km per lataus, eli todella tarkasti sama range kuin ng9-5 etanolilla. Teslan "tankkaaminen" vaan maksaa sen alle kympin, Saabin tankkiin saa puskea 65e per laaki.
Täytyy kiitellä, että tuli poissuljettua nelivedot tuota NG:tä etsiessä. Etuvedolla menee sentään maantiellä/motarilla 500 - 600 km ennenkuin merkkivalo syttyy.
Ei tämä nykyinen ole edes neliveto, vaan etuvetoinen automaatti.
Riippuu toki miten ajelee, itse ajelen yleensä maantietä ja varsinkin motaria mittarissa rajoitus +20kmh, niin ei tolla motarilla pääse millään 500km 120kmh mittarissa nöin talvikeleillä, lähempänä 4 kuin 5 sataa oman kokemuksen mukaan. Omalla pääsen sen 500km+, jos jaksan ajella suoraa maantietä rajoituksen mukaan 80kmh, mutta oman kokemuksen mukaan ainakaan koko perhe kyydissä silloinkaan ei pääse alle 13l/100km.
Toi 350km tankilla/15 litraa satkulle on seka-ajossa Kehä III sisäpuolella, sisältäen kylmäkäynnistyksiä, lohkista en ole jaksanut käyttää, kun ei ole sisäpistoketta..voi olla, että bensalla menis fiksummin tällaisessa ajossa.
Tomppa & BMW 530d GT - 12 & Tesla Model S P85 -14 & Saab 9-5 2.0T Aero -11

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ma Marras 18, 2019 17:11

https://www.metroauto.fi/tarjoukset/ren ... i-199.html

Zoe Metro-Autosta 199e/kk vuodeksi. Nyt vähän kiinnostaa.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2509
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » Ma Marras 18, 2019 20:50

IC1970 kirjoitti:
Ma Marras 18, 2019 17:11
https://www.metroauto.fi/tarjoukset/ren ... i-199.html

Zoe Metro-Autosta 199e/kk vuodeksi. Nyt vähän kiinnostaa.
Eipä ainakaan hinnasta jää kiinni ja liikkuminen on niin edullista, että todellinen kustannusero Volvoon jää minimaaliseksi, eikä tarvitse arpoa mikä laukeaa seuraavaksi vaan senkus ajelee huolettomasti..
Tomppa & BMW 530d GT - 12 & Tesla Model S P85 -14 & Saab 9-5 2.0T Aero -11

Vastaa Viestiin