Nyt ehti vähän katsella tarkemmin noita eri johtoja jne, mitä autossa on mukana.
Näyttää olevan nornaaliin schukoon soveltuva, sitten voimavirta-adapteri, type2 ja sitten siihen chademo-adapteri..
Eilen selvisi, että työpaikan vieressä on virran latauspiste, siellä oli kolme tuntia ja akku oli 80% täynnä (kuten tesla suosittelee akkua ladattavan) kun tulin autolle Vaikka lataus oli 18c/kwh, niin silti hintaa tuli alle 10e.
Sitten tuli taas reilu 150km ajeltua eilen illalla ja joskus kello 22 laitoon schukoon kiinni ja säädin 8 ampeeria latauksen tehoksi (tehoa voi säätää autosta sisältä tai ohjelmoida latauksen alkamaan tiettynä aikana). Auto ilmoittaa, että tulisi n. 8-9km tunnissa lisää, ja nyt kun aito on eilisestä illasta ollut laturissa, niin akku alkaa olemaan täynnä. Liian kauan kyllä menee schukolla pidemmän päälle, mutta hetken tässä pärjäilee. Ikealla on ilmainen type2-lataus, lidlissä näyttäisi olevan ilmainen chademo jne.
Kilpailutin myös oman sähkösopparin ja vattenfallin 24kk kiinteä oli 5,19c/kWh veroineen, ei kuukausimaksua, ja tähän päälle siirtomaksu 3,14c/kWh ja parin euron perusmaksu, eli sähkö kotiin maksaa piirun alle 10c/kWh. Tesla vie about 25kwh satkulla motarilla 120kmh vauhdissa, eli sadan kilsan ajaminen maksaa pelkästään kotona ladaten n. 2,5e/100km, todellisuudessa pääsee vielä halvemmalla, kun ilmaista sähköä on toistaiseksi saatavilla monesta paikasta kuten superchargereista. Kuukaudessa kun ajelen n.2500km, niin Teslalla kustannukset on n. 60e/kk.
Bemarin keskikulutus on 8,1l/100km, joten nykyisellä dieselin hinnalla polttoaineet on 11,3e/100km.
Saabin keskikulutus etanolilla samassa ajossa on 14,9l/100km auton mukaan, eli 100km maksaa 16,4e
Vuodessa jos ajelen sen 30tkm, niin Teslan kulut on 720e ja ajoneuvovero 199e
Bemarilla sama ajo maksaa polttoaineiden osalta 3400 ja 850e vuosivero päälle
Saabilla sama määrä maksaa polttoaineilla 4920e ja ajoneuvovero n. 400e vuodessa
Teslalla säästää käyttökustannuksissa Bemariin verraten 3300e ja Saabiin verrattuna 4400e. On toi jo aika paljon..
Vakuutuksissa Tesla on vähän kalliimpi kuin Saab, mutta aika sama kuin Bemarissa..
Saabissa on näistä pienin arvonalennus kun auto on vanhin ja lähtökohtasesti maksanut uutenakin puolet siitä mitä bemari tai tesla, mutta jos ostan samanhintaisen bemarin, niin arvonalennus olisi vähintään samaa luokkaa...
Teslassa ei myöskään ole pakollisia määräaikaishuoltoja, vain suosituksia.
Katsotaan miten huoltokulut kehittyy, onneksi on akku ja moottoritakuuta vielä 2,5v jäljellä rajoittamattomilla kilsoilla.
Tätä pyörittelin pitkään mielessä ennen sähköön siirtymistä ja pelkäsin miten hankalaa lataaminen on jne ja miten akku toimii esimerkiksi näin nollakelillä ja ainakin näin parin päivän jälkeen latauksen helppous ja saatavuus on yllättänyt todella positiivisesti, sekä ajaminen on helppoa ja mukavaa, ja tehoakin on enemmän kuin missään autossa koskaan ollut itsellä.
Jotenkin tuntuu vaan niin fiksulta kaikinpuolin tällä hetkellä, mutta katsotaan miten käy pidemmällä aikavälillä
