Kahden sähköauton taloudessa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lauriolio
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

IC1970 kirjoitti:
Ma Marras 18, 2019 17:11
https://www.metroauto.fi/tarjoukset/ren ... i-199.html

Zoe Metro-Autosta 199e/kk vuodeksi. Nyt vähän kiinnostaa.
On kyllä kova diili. Ja kuten toisaalla mainitsit, niin tuo vuoden määräaikaisuus tekee siitä todella houkuttelevan. Jos nyt jo tulee tällaisia, niin mitäköhän on tiedossa blackfriday-huumassa ja ennen kaikkea ensi vuoden vastaavassa, kun tarjonta moninkertaistuu.
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03, Saab 900i MY88

McStadey
"Hirsch"
Viestit: 823
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Onko näin että että autonvalmistajien on myytävä tosissaan sähköautoja ensi vuonna uhkaavia sakkoja vältelläkseen. :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1968
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Siltä se vaikuttaa, kun nimenomaan eurooppalaiset valmistajat näitä nyt alehintaan keksityillä tuilla tuputtavat. Taitaa kuitenkin tulla moninverroin halvemmaksi vähän polkumyydä, että saavat malliston kokonaisgrammat kuriin ja sitä kautta välttävät miljardien sanktiot. Mielenkiinnolla seurataan mitä tapahtuu.
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 2 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

mike
"Hölösuu"
Viestit: 1494
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja mike »

On kyllä edullinen tuo Zoen vuoden soppari. Autona kuitenkin huomattavasti isompi mitä Mii. Matala kynnys kokeilla sähköautoa jolla vain vähänkään on tarvetta edulliselle ajelulle ja näppärälle autolle. Zoessahan on tehokas 22kW laturikin mukana niin pääsee hyödyntämään jopa K-latauksen pisteitä järkevään hintaan.

Mutta Tesla sitten. Mites niissä menee se ilmainen lataus Superchargereissa? Siirtyykö se latausoikeus noiden vanhempien mallien osalta aina uudellekkin omistajalle hamaan tappiin asti? Uusissa malleissa ei ilmeisesti enää kuulu sähköt kaupan päälle?
Paljon ajavalle se haukkuu kyllä äkkiää korkean hankintahinnan takasin jos pääsee kunnolla hyödyntämään ilmaisia latauspisteitä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2885
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tuo eilen julkistettu Sähköponikaan ei vaikuta hassummalta. Itse olin positiivisesti yllättynyt. Tuo Mach e on verrattavissa Mustang II:een, kun ajattelee kuinka radikaali muutos. Onneksi tällä kertaa myös tuo oikealla moottorilla varustettu Mustang säilyy tämän uutukaisen rinnalla. Hinnaltaan tuo Mach e on Mustangiksi kilpailukykyinen.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9161
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ilmainen Supercharging koski suurinta osaa ennen 2017 valmistettuja, ja seuraa auton mukana ellei se kierrä Teslan kautta jolloin joissain tapauksissa on kadonnut. Uudempiinkin niitä on joskus kampanjoissa mm. referral-koodeila saanut, en tiedä seuraako tuolloin mukana vai onko käyttäjätiliin kytketty.

Toisaalta kuten todettua niin sähköautoilu on sen verran halpaa että ilmainen Supercharging ei vaikuta ratkaisevasti vaikka sitä paljon käyttäisikin eli etu on pikemmin psykologinen.
Esimerkiksi itse ajan tällä hetkellä paljon eikä olisi ongelma ajaa 100tkm mittariin lisää reilussa parissa vuodessa. Keskikulutus n. 24kWh/100km (pääosa ajokm 110km/h talvella 19” vanteilla tai kesällä 120km/h 21”).
Sähkön hinnalla 15c/kWh siis 3600e säästö jos kaikki lataus Superchargerista. Mukava summa mutta ei edes 10% auton hinnasta. Toisaalta arvonlaskuun tekee mukavan loven.
Vastaavasti dieselillä samaan ajosuoritteeseen olisi palanut polttoainetta liki kymppitonnin edestä plus huoltoihin ja veroihin helposti yli tonni jolloin ero on jo rahallisesti ratkaiseva.
Alkaa jo pidempien reissujen hitaampi matka-aika tuntua järkevältä kompromissilta kun yhtälössä huomioi suorituskyvyn ja mukavuudenkin.
Viimeksi muokannut jcarlson, Ti Marras 19, 2019 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10109
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

jyyrä kirjoitti:
La Marras 16, 2019 08:28
Tämä matkalaturi on ihan kätevä https://www.kotilaturi.fi/tuote/khons-11kw-kotilaturi/ Jos vaan on 3*16A voimavirtapistoke saatavana. Siitä pystyy mm. säätämää lataustehon, ja näkee verkosta otetun energian määrän. Latailen tuolla kaapelilla tuota omaa "puolikasta teslaa" ja nytkin kun auto oli yön latauksessa niin säädin laturin 10A:lle. Suotta lataa akkuja täydellä 16A:lla eli 11kw teholla jos auto on roikassa kuitenkin koko yön..
Tämä laite alkoi kiinnostamaan. Siitä ei kuitenkaan näy löytyvän versiota, jossa olisi Type1-liitin auton päähän. Onkohan tuollaiseen vehkeeseen mahdollista vaihtaa Type1-pistoke ihan perussähkärin toimesta, vai vaatiiko erikoisasiantuntemusta? Adapteri olisi tietenkin vaihtoehto, mutta mieluummin välttäisin ylimääräisiä välikappaleita. Tai kyllähän tuohon type 2-päähän varmaan sopii tavallisen type2-type1 -latauskaapeli, mutta tulee vähän pitkä ja raskas kombo ottaa aina tarvittaessa mukaan 5m matkalaturi + 5m latausjohto. Vai onko nuo type2-liittimet sellaisia, että niitä voi ketjuttaa?

lauriolio
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

AZP kirjoitti:
Ti Marras 19, 2019 18:45
Tämä laite alkoi kiinnostamaan. Siitä ei kuitenkaan näy löytyvän versiota, jossa olisi Type1-liitin auton päähän. Onkohan tuollaiseen vehkeeseen mahdollista vaihtaa Type1-pistoke ihan perussähkärin toimesta, vai vaatiiko erikoisasiantuntemusta? Adapteri olisi tietenkin vaihtoehto, mutta mieluummin välttäisin ylimääräisiä välikappaleita. Tai kyllähän tuohon type 2-päähän varmaan sopii tavallisen type2-type1 -latauskaapeli, mutta tulee vähän pitkä ja raskas kombo ottaa aina tarvittaessa mukaan 5m matkalaturi + 5m latausjohto. Vai onko nuo type2-liittimet sellaisia, että niitä voi ketjuttaa?
Tsekkaas AZP jos Ampeerilta löytyisi sopiva: https://kauppa.autotaloampeeri.fi/latau ... uskaapelit. Soittamalla saattaa myös valikoimaa löytyä lisää.
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03, Saab 900i MY88

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10109
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei siellä ole kuin 32A voimavirtaliitäntään sopiva type1-laturi. Meillä on 16A voimavirtapistorasiat, ja tuo 32A ei sovi sellaiseen ilman adapteria. Lisäksi se laturi on tosiaan vain yksivaiheinen, mikä riittää vain yhtä vaihetta hyödyntävälle Mitsulle, mutta ei todennäköisesti riitä enää seuraavalle meidän talouden autolle. Haluttaisi siis sellainen 3-vaiheinen 11kw laturi, jolle olisi käyttöä jatkossakin vaikka auto vaihtuisi.

Jyyrän linkkaamassa laturissa on myös energiamittari ja mahdollisuus rajoittaa virtaa kuuteenkin ampeeriin, joten kaikki haluamani ominaisuudet löytyy. Jos siihen saisi vaihdettua type1-pistokkeen ja myöhemmin takaisin type2:n niin avot, siinä olisi laturi mulle.

Ehkä pitää tyytyä type2->type1 -adapteriin. Mutta mietin tässä toimiiko normaali type2-type1 -kaapeli adapterina? Eli voisiko joku type2-type2 -kaapelin omistava kertoa saako kyseisen kaapelin päät kytkettyä yhteen, mikä tarkoittaisi että type2-kaapelit on ketjutettavissa?

lauriolio
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

AZP kirjoitti:
Ti Marras 19, 2019 20:08
Ei siellä ole kuin 32A voimavirtaliitäntään sopiva type1-laturi. Meillä on 16A voimavirtapistorasiat, ja tuo 32A ei sovi sellaiseen ilman adapteria. Lisäksi se laturi on tosiaan vain yksivaiheinen, mikä riittää vain yhtä vaihetta hyödyntävälle Mitsulle, mutta ei todennäköisesti riitä enää seuraavalle meidän talouden autolle. Haluttaisi siis sellainen 3-vaiheinen 11kw laturi, jolle olisi käyttöä jatkossakin vaikka auto vaihtuisi.

Jyyrän linkkaamassa laturissa on myös energiamittari ja mahdollisuus rajoittaa virtaa kuuteenkin ampeeriin, joten kaikki haluamani ominaisuudet löytyy. Jos siihen saisi vaihdettua type1-pistokkeen ja myöhemmin takaisin type2:n niin avot, siinä olisi laturi mulle.

Ehkä pitää tyytyä type2->type1 -adapteriin. Mutta mietin tässä toimiiko normaali type2-type1 -kaapeli adapterina? Eli voisiko joku type2-type2 -kaapelin omistava kertoa saako kyseisen kaapelin päät kytkettyä yhteen, mikä tarkoittaisi että type2-kaapelit on ketjutettavissa?
Mulle tuli keväällä Leafiin kylkiäisenä Ampeerista 16A-voimavirta- ja Type1-pistokkeilla säädettävä 3-vaiheinen laturi. Tai ainakin käsittääkseni se on kolmivaiheinen. Listahintaa oli käsittääkseni jossain 600e tienoilla ja tuli erikseen tilattuna heille, vastaavaa löytyy näköjään nyt Type2:lla: https://kauppa.autotaloampeeri.fi/shop/ ... ihe-7m?tm= (kuvassa ihan vastaavan näköinen motti ainakin). Itsekin olen miettinyt, että pystyyköhän tuohon joskus vaihtamaan type1-pään ja ilmeisesti se onnistuu, liittimessä ei ole kai mitään älyä eli menee ihan sähkömies-asennuksena kunhan oikeanlainen ohjeistus löytyy (eli oikeat johdot oikeisiin paikkoihin). Energiamittaria tuossa ei toki ole, mikä on kieltämättä hieno lisä tuohon. Ja näköjään parempi hintakin Khons-laitteella :)
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03, Saab 900i MY88

jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Noita pelkkiä type1 päitä on kyllä myynnissä, ja ei luulis olevan iso homma vaihtaa type2 pää type1:een. :) https://www.ebay.com/itm/EVPac-EV161XPL ... SwBwNctfhY
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10109
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Voisi tosiaan harkita tuota pistokkeenvaihtoa. Tai sitten adapteri voisi olla lopultakin fiksumpi, niin olisi taloudessa myös type2-laturi mahdollisille vieraille, eikä tarvitsisi vaihdattaa pistoketta taas sitten kun vaihtaa seuraavaksi autoa. Tässä pohtiessa vaihtoehtoja on alkanut tuntua siltä, että kiinteä wallbox ei olisi paras ratkaisu itselle. Kun saan kotona uuden tallin pystyyn, niin lataustarve olisi joskus tallin sisällä, joskus ulkona katoksessa. Ei olisi kuitenkaan ihan halpaa asennuttaa kahta wallboxia. Ja lisäksi ajoittain olisi hyvä latailla mökillä. Voimavirtarasiat löytyy jo mökiltä ja nykyisestä tallista, joten uuteen talliin samanlaiset sisälle ja ulos, niin pärjäisi yhdellä tuollaisella mobiililla laturilla, joka voi olla normaalisti kiinni siinä siinä missä autoa enimmäkseen ladataan.
IC1970 kirjoitti:
Ti Marras 19, 2019 00:21
^Siltä se vaikuttaa, kun nimenomaan eurooppalaiset valmistajat näitä nyt alehintaan keksityillä tuilla tuputtavat.
Nyt tuputetaan Volkkariakin.

https://www.is.fi/autot/art-2000006314894.html

Onnea niille, jotka osti uuden e-Golfin pari kuukautta sitten yli 40 t€:lla :roll:

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2584
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Viikko ja 850km Teslalla takana, toistaiseksi ei voi olla kuin älyttömän tyytyväinen ihan kaikkeen, tai no voishan penkit tukea enemmänkin ja lasinpesu voisi toimia tehokkaammin...(niin ja vaaleat penkit ois enemmän mieleen kuin mustat, lasikatto ois kiva ja tietysti myös autopilot ja autonominen ajaminen jne, mutta lompakko vaan rajoitti kovasti valintaa tälläkin kertaa. Jotenkin tuntuu itsellä olevan hyvin paha tapa, että nälkä kasvaa syödessä, kuten NG9-5 Saabienkin kanssa..)

Erittäin hienosti pidetty auto tuntuu olevan, en ole tainnut koskaan ostaa sellaista käytettyä, missä ei olisi edes jotain pientä laitettavaa, mutta tässä ei kyllä toistaiseksi ole tullut mitään vastaan, vaan noi aiemmin mainitut pienet miinukset, vaikka autolla kuitenkin on lähemmäs 150tkm mittarissa. Ei löydy edes pieniä klommoja maalipinnasta..

Oikeastaan niin fiiliksissä tosta pelistä, ettei huomenna varmaan malta edes pikkujouluissa ryystää paria enempää, että pääsee auton rattiin lauantainakin :lol:

Taisi Tesla Club Finlandin perusteella eilen(?) tulla jo kolmas Teslan omistaja foorumille.. :)
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10109
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sen verran itsekin rakastunut nyt kuukauden aikana sähköllä ajamiseen, että kuumottaisi laittaa täyssähköauto. Mutta kun sen vetokyvyn pitäisi olla kunnossa, niin valikoima suppenee pahasti ja hinnat karkaa käsistä. Piti sitten kuitenkin katsoa tänään tämä:

https://www.youtube.com/watch?v=jhX3BmhJXc8

Amerikkalaiseen tapaan laitettiin sitten yli kaksi tonnia koukkuun, aisapainoakin yli 200 kg, ja sitten motarille ajamaan sataakymppiä 8O

Jos nyt sellaisen sähköauton löytäisi, millä tonnin massaa vetäisi, niin sillä tulisi jo toimeen. Käytettyjen markkinoilla tuo Teslan äksä taitaa olla ainoa jolla saa oikeasti vetää mitään, nämä uusimmat tämän vuoden tulokkaat EQC ja E-Tron on myös vetokykyisiä, mutta en mä ehkä täyssähkön takia nelinkertaista panostusta autoon kuitenkaan :roll:

Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7006
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Taitaa jäädä kolopallon myynti vähäiseksi..
https://www.seat.fi/mallisto/mii-electr ... gLabPD_BwE

Ensi vuoden tuotanto on jo myyty.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01
(*=ex) #2060#

Vastaa Viestiin