Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7610
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja V.J.S » La Maalis 02, 2019 08:38

lauriolio kirjoitti:
La Maalis 02, 2019 07:42

Auto tuli omaan ajoon 22.2.2019 kilometreillä 112700. Tällöin nollasin ”kaiken”. 1.3.2019 aamulla mittarissa oli 112020.
Oho, jätkä on pakittanu melkosen matkan? :mrgreen: :D
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ehjä mutta seisonnassa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja Cona » La Maalis 02, 2019 11:56

Nyt vaikka sähkön hinta on kallistunut reilusti niin kipuraja on silti kovin kaukana. Jos esim. hinta nousisi 10c/Kwh + siirto niin silti ollaan aika kaukana polttomoottorin kustannuksista.

Millainen arvonalenema näissä Leafeissa on käytettynä?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja lauriolio » La Maalis 02, 2019 13:50

V.J.S kirjoitti:
La Maalis 02, 2019 08:38

Oho, jätkä on pakittanu melkosen matkan? :mrgreen: :D
Hups, pikkuvikoja. Helppo korjata :lol:
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja lauriolio » La Maalis 02, 2019 14:09

Cona kirjoitti:
La Maalis 02, 2019 11:56
Millainen arvonalenema näissä Leafeissa on käytettynä?
Toi arvonalenema on vaikea laskettava, koska näissä autoissa historia ei ole tae tulevaisuudesta. Väitteeseen sisältyy myös se, että yli 100tkm tuupattuja lefoja ei ole vielä montaa myyty uusille omistajille (eli useimmiten kolmannelle omistajille menevinä). Toki voi laskea, minkä verran tämä on uudesta tiputtanut arvoaan. Taisin tulokseksi saada 20c/km tai reippa 300e/kk jollain oletuksella uuden hinnasta.

Worst case (melkein pahin) on helppo laskea, neljän vuoden pitoaika ja kuukausittainen osamaksuerä ilman jäännösarvoa, eli tässä se olisi vajaa 300e/kk. Enemmän kuin teoriassa on mahdollista, että tällaiselle 1. sukupolven Leafille ei ole neljän vuoden päästä (2023) kunnollista jälkimarkkinaa edes uusilla akkukennostoilla, kun VAG:t ja muut perusmerkit saavat oman sähköautotuotantonsa rullaamaan ja niitä alkaa saada käytettynä ensimmäisen kierroksensa jälkeen. Tällöin ainoa taloudellisesti järkevä teko on ajaa Leafilla itse, kunnes auto happanee korjauskelvottomaksi. Akuston uusinta on lopulta triviaali kyllä-päätös sellaisessa tilanteessa.

Toinen yhtä teoreettinen tilanne on se, että näissä arvonalenema saturoituu johonkin pisteeseen ja ykköskopan Leafista tulee tietyllä tavalla haluttu käytetty auto, kuten Corollat ovat. Ja koska näihin harvemmin tulee paljon kilometrejä per vuosi lyhyen rangensa ansiosta, niin monilla tämmöinen menee kakkosautona ja pk-seudulla jopa ainoana.

Jos jälkimmäiselle tapaukselle laskee vaikkapa puolet hankintahinnasta jälkiarvoksi, niin hattumatematiikalla tämä tekisi 150e/kk arvonalenemaksi neljän vuoden pidossa. Joka tapauksessa arvo laskee, kuten kaikissa muissakin autoissa. Myös polttomoottoriautojen arvo 4-6 vuoden päässä tästä hetkestä on suuri kysymys.

Enemmän tällä hetkellä kuumottaa henkilökohtaisesti tuon meidän Golfin mahdollinen jälleenmyyntiarvo, tosin mielessäni olen ajatellut, että se käytettäisiin meidän käytössä loppuun. (Toffesta jotain oppineena se voi toki olla itselle hankalaa, mutta Golfin osalta tavoite on vähintään 4 vuoden pito JA 300tkm, nyt takana reippa 2 vuotta ja mittarissa 200tkm).
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Ma Maalis 04, 2019 07:03

YLE uutisoi tässäkin ketjussa sivutusta aiheesta eli sähköautojen pelastusturvallisuus: https://yle.fi/uutiset/3-10668117
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja Cona » Ma Maalis 04, 2019 21:44

Useiden nykyisten sähköautojen ongelma on, että ne on pykätty olemassa olevaan korirakenteeseen. Näin ollen akuston ja kaapelien osalta on jouduttu tekemään kompromisseja sijoituksessa.

On ihan humppaa laittaa kaikki hybridit ja sähköautot samaan lokeroon, puhutaan sitten mistä tahansa ominaisuudesta. Sama pätee kolariturvallisuuteen, sillä kori, akusto, jännite, kaapelit jne. ovat eri malleissa erilaiset ja sijoitus voi vaihdella.

Kuten Ylen jutussa todetaan niin em. autojen vakavat kolarit on marginaalissa, mutta tilanne voi muuttua nopeastikin.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Janza
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja Janza » Ma Maalis 04, 2019 22:01

Tossa YLEn jutussa luki > "– Turvatyynyt saattavat myös laueta tai tyhjä jo kertaalleen täyttynyt tyyny saattaa täyttyä uudelleen, kertoo Sillanmäki."

Eikös se turvatyyny ole ihan kertalaukeava?, mikäs sen uusiksi täyttää? 8O
9-5 2.3tA -00 511tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Ti Maalis 05, 2019 16:04

Hämmensi myös tuo turvatyynykommentti. Tuota asiaa oli ruodittu monesta suunnasta Facebookin eri sähköautoilijaryhmissä. En ota kantaa siihen keskusteluun sen enempää :D

Viime päivinä olen harjoitellut hieman vapaalla rullailua, koska omaan etappiin mahtuu useampi loiva ja pitkä alamäki. Tämä ominaisuus löytyi hieman vahingossa, koska luulin, ettei autoa saa liikkeestä vapaalle. No kylläpä sen saa pitämällä kulkusuunnanvalitsinta pidempään tietyssä asennossa. Samat lähteet kertovat, että tämä ei vahingoita autoa mitenkään (ja Harson overdrive-ketjusta löytyi myös "viripalikka" kiihdytyspedaalin jatkeeksi, joka tekee tämän saman).

Autohan rullaa oikein mukavasti, tosin rullatessa menetetään regenerointimahdollisuus ja näin talvella auton lämmitys on iso energiasyöppö. D- tai ECO-asennossa rullaillessa kun energiatase on jopa positiivinen. Toki sitten "vaihde päällä" ei pääse niin pitkälle. Mitään järkevää dataa ei rullailun hyödyistä nyt vielä ole, mutta ehkä keväämmällä pidemmällä etapilla voisi ottaa kunnon kokeiluun.

Auton TCU-yksikköä koitin nollailla eilen akkua irti pitämällä, mutta näköjään ei reilu 10 minuutin virrattomuus riittänyt nollaamaan edes navigaattoria. Siispä ei vieläkään nettiyhteyttä Nissanin SIM-kortilla. Jääköön ensi viikkoon huollon ratkottavaksi, jos eivät naurettavaa kustannusarviota sille laita.
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Uteip
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja Uteip » Ti Maalis 05, 2019 16:44

Janza kirjoitti:
Ma Maalis 04, 2019 22:01
Tossa YLEn jutussa luki > "– Turvatyynyt saattavat myös laueta tai tyhjä jo kertaalleen täyttynyt tyyny saattaa täyttyä uudelleen, kertoo Sillanmäki."

Eikös se turvatyyny ole ihan kertalaukeava?, mikäs sen uusiksi täyttää? 8O
Kuulemma uusissa autoissa (myös polttomoottorillisissa..) on kahdesti laukeavia turvatyynyjä eli toinen panos täyttää sen uusiksi jos esim. nokkakolari johtaa suistumiseen ja puuhun ajoon tms. Huonolla tuurilla toinen panos tuleekin pelastajan naamalle jos järjestelmä pettää ja toinen laukaisu jää suutariksi. Näin kerrottiin viime vuonna ea-kurssilla.
Saab 90i -86

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Ke Maalis 06, 2019 07:42

Aamupakkasta rapeat -19, meidän kylmässä hallissa muutama aste vähemmän. Leaf oli akku täynnä (100%) ja sisätilat lämpimänä odottelemassa lähtöä. Rangea oli lähtiessäkin melko vähän (n. 90km) ja 15 kilometrin ajalla sitä ropisi paljon pois: perillä 7/12 palkkia ja rangeksi 56km. Eli akkua kuluu pakkasella iloisesti. Kyllä tällä vielä jännittämättä kotiin pääsee iltapäivällä, mutta toiselle rinksalle en lähtisi ainakaan jos pakkanen jatkuu samantasoisena.

Toinen tarina on se, että juna on myöhässä ja vaihtoyhteys odottaa Helsingin matkaajaa. Vai ei odota? Nyt ei voi tehdä lentopäätöstä lähteä matkaan autolla. Niin tämä lowrange-sähköautoilu vaikuttaa arkeen. (Tuskin tosin olisin lähtenyt ajelemaan dieselilläkään).

EDIT: Paluumatka meni odotetusti. Pakkasta -5 astetta ja samalla reitillä toiseen suuntaan akkumittarista katosi vain 2 palkkia, rangesta n. 15km, vaikka lähdettiin esilämmittämättä. Näyttäisi myös siltä, että ECO-moodissa ajelu rajoittaa myös lämmitystä, tuli sitäkin vähän testailtua matkalla, että saako kabiinin nopeasti lämpimäksi.
Viimeksi muokannut lauriolio, Ke Maalis 06, 2019 18:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1818
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja pjv » Ke Maalis 06, 2019 08:31

Odottelinkin jo tuleeko tältä aamulta raporttia "kylmäkäynnistyksestä". :) Kaikki hyvin siis toistaiseksi, jos auto oli lämmin ja kuljetti paikasta toiseen. Tämä ketju meni mullakin heti seurantaan, koska sähköllä liikkuminen kotinurkissa pyöriessä alkaa kiinnostaa koko ajan enemmän.
lauriolio kirjoitti:
Ke Maalis 06, 2019 07:42
juna on myöhässä ja vaihtoyhteys odottaa Helsingin matkaajaa. Vai ei odota?
OT: Loimaalta junalla Turun kautta Helsinkiin? Huh, voin kuvitella, että perillä ei olla aina ihan suunnitelman mukaan. :lol:
Eikö linja-auto Humppilasta kuljettaisi luotettavasti ja nopeamminkin?
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Ke Maalis 06, 2019 08:57

pjv kirjoitti:
Ke Maalis 06, 2019 08:31
OT: Loimaalta junalla Turun kautta Helsinkiin? Huh, voin kuvitella, että perillä ei olla aina ihan suunnitelman mukaan. :lol:
Eikö linja-auto Humppilasta kuljettaisi luotettavasti ja nopeamminkin?
Toijalan kautta on "pääväylä", Turun kautta ei oikein osu aikataulut yksiin koskaan. Ja taas vaihto meni lopulta hyvin, koska Helsinkiin menevä junakin oli myöhässä :D Noita Kakkostien busseja oon kans välillä käyttänyt (Kanteenmaan pysäkille on sama matka kotoa kuin Loimaan rautatieasemalle, Humppilaan pikkuisen pidempi), mutta bussilla matkustaminen ei noin muuten ole äärimmäisen mielekästä touhua: kestää kauan ja työnteko on pari astetta hankalampaa kuin junassa. Toisaalta Humppilassa on nyt mahdollisuus ilmaiseen lataukseen, eli eiköhän sitäkin tule tässä kevään aikana kokeiltua.
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1818
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja pjv » Ke Maalis 06, 2019 09:39

Kappas vaan, bussimatka kestää puolisen tuntia kauemmin kuin täältä Paimiosta, vaikka matka on sama. Silti kai aikalailla saman verran kuin junalla vaihtoineen? En hoksannut, että Toijalassa voi tietenkin vaihtaa. Kuulostaa heti tolkullisemmalta kuin kierros Turun kautta.

Ja junahan liikkuu sähköllä niin sopii toki paremmin kokonaisuuteen. :D
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9227
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Maalis 06, 2019 11:17

Mitä kaikkea Leaf lämmittää ollessaan pakkasilla latausjohdon päässä? Sisätiloja, akkuja, koneistoa, vähän kaikkea? Onko tässä mallissa sähkövastuksilla toteutettu ohjaamon lämmitys, vai lämpöpumppu?

Mietin tuossa sitä, että jos aina mittaisi autoon menevän sähkön, ja siellä lämmitellään latauksessa ollessa paljonkin paikkoja, niin data ei ole välttämättä vertailukelpoista polttomoottoriauton kulutuslukemien kanssa. Tämä siis jos normiautoa pitää lämmityksessä piuhan päässä, jolloin lämmittämiseen kulunut sähkö pitäisi laskea mukaan verratessa sähköautoon mennyttä sähköä.

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Ke Maalis 06, 2019 11:35

^^ Jep, bussi Humppilasta taitaa ottaa aikataulujen mukaan 2,5 tuntia (Onnibus kiertelee taajamia vähemmän ja on puolisen tuntia nopeampi, mutta aamusta ei kulje), junalla Toijalan kautta se on vaihtoineen 2h15min. Toki yksi vaihtoehto on ajella melko tasan tunti kotoa Toijalaan ja hypätä siitä Helsinki-junaan -> noin 2,5h kokonaismatka ja aikataulujen kannalta joustavin vaihtoehto. Sähköautolla ei optimaalista, vaikka aseman lähellä on OP:n pihassa (kallis) latauspiste.

^ Latausjohdon päässä Leaf lämmittää ainakin sisätiloja. Tuossa vanhassa lämmitys on vastuksella ja myös ilmastointi on perinteistä mallia. Akun lämmitys menee tietääkseni päälle vasta -20 asteessa, tämä varmaankin myös piuhan päässä ainakin tämänaamuisen perusteella. Ja tosiaan tuossa mittauksessa on todella monitahoista dilemmaa, vaikka olisikin kulutusmittari oikeassa pistokkeessa kiinni. Oma insinöörimieli sanoo, että voi tehdä samalla enemmän väärin, kun ei voi tehdä kokonaan oikein 8O
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Vastaa Viestiin