Mitä mieltä japsiautoista?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
lannoite
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Marras 15, 2003 14:56
Paikkakunta: Kauhava

Mitä mieltä japsiautoista?

Viesti Kirjoittaja lannoite »

Mitäs mieltä tällä foorumilla ollaan japsiautoista. Joskus olen ollut havaitsevinani varsin penseää suhtautumista. Itse arvostan japsit varsin korkealle. Eihän ne nyt tietenkään Saabbia voita. Ennen nykyistä Saappiani ajoin kuusi vuotta Toyota CarinaE 2.0 GLi:llä käytännössä ilman minkäänlaisia vikoja. Se mikä japanilaisissa häiritsee on persoonattomuus ja huonommat ajo-ominaisuudet. Tosin ajo-ominaisuudet ovat japseissa viime vuosina parantuneet. :roll:

Saab 9-3 2.0t
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Olen aika pitkälti samoilla linjoilla kestävyyden suhteen. Laadukkaampia (=lue vähävikaisia) autoja kuin esim. Toyota on vaikea löytää. Voi vaikkapa tutkia ADAC:in tilastoja tai seurata sukulaisia/naapureita Toyotineen...

Kuitenkin näistä tavallisista japseista puuttuu vähän luonnetta ja ajo-ominaisuuksia. Ja mielestäni ovat kalliita tusinatuotteiksi.
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

Itse 8 vuotta Corollalla ajaneena voi sanoa, että Toyo oli käyttövarma/luotettava
harmaavarpunen :) , joka kyllä vei paikasta toiseen, mutta siinä autossa ei kyllä ollut varsinaisesti
mitään luonnetta :? eikä sillä ajaminen tuntunut mitenkään nautinnolliselta.....



P.S >>> taitaa olla "tuplakaasariajat" ohitse tämän viestin myötä (?) :D
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Itsellä on kokemusta Toyotasta Mitsubishista ja Subarusta.
Etenkin Toyota ja on luotettava vähävikainen työkone. Mitsubishissä oli kaikenlaista pientä ylellisyyttä ja 4WD Subarua hienoine pikku yksityiskohtineen voisi nimittää jopa Japanin Saabiksi: myös Fuji Heavy Industries tekee lentokoneita.

Kaikille näille yhteistä se, että niistä on vaikea löytää mitään ärsyttävää. Tämä tulee japanilaisesta kulttuurista: joukosta ei saa erottua eikä individualistia katsota hyvällä.

80- luvun japsien heikko kohta on pellit. Alle kymmenvuotiaat autot saattoivat olla rapeita kuin näkkileipä. Kolariturvallisuudesta ei kannata edes puhua. Tämä tosin korjaantui 90-luvulla.

Japanissa auton suunniteltu käyttöikä on vain 6 - 10 vuotta. Tämä näkyy myös korjattavuudessa. Autot ovat enemmän kertakäyttötuotteita kuin eurooppalaiset. Lisäksi pohjoismaiset markkinat ovat aikas pienet esim. Toyotalle; kaikki Suomessa vuoden aikana myytävät Toyotat voitaisiin valmistaa muutamassa päivässä. Pohjoismaisia erikoisolosuhteita ei juuri kannata ottaa huomioon.

Tosin useimmat nykyjapsithan ovat itseasiassa eurooppalaisia. Taitaa Mazda olla ainoa, joka vielä tuo kaikki mallinsa Japanista.

Volvo ja Saab ovat käsittääkseni ainoat valmistajat, jotka ottavat talven huomioon suunnittelussa.

Kyllä Japanilaiset autot ovat hyviä ja käyttökelpoisia mutta jostain kumman syystä ajan silti Saabilla, Audilla tai VW:llä.
(Saab 9000i, Audi 100 2.0E, VW Golf 1,6)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mulla on kokemusta mitsusta, toyotasta, ja nissanista vaimolla ollut viimeksi nissani ja on hyviä kakkosautoja pieni kulutus ja kestäviä ei ole remontteja tarvinnut tehdä mutta sitten ne huonot puolet kaikki ovat pieniä , ajo ominaisuudet on mitä on ja ennen kaikkea ne ruostuu ja nopeammin kuin muut laho vikoja löytyy aika tuoreissakin esim. nissan primera on oven kahvojen alta ruosteessa jo parin vuoden ikäisenä.
Make
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Touko 16, 2003 12:05
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

Itsellä tulee mieleen kouluajat tästä kysymyksestä. Muistan kun kaikki muut ajoivat silloin japseilla. Itse erotuin joukosta kurvatessa aina saabilla kouluun (oli se sitten 96,99,90 tai 900). Saihan sitä kuulla aina että miksi sä tuollaisella.. Olin ehkä erilainen nuori. Enkä ole päivääkään katunut. Nostan hattua japanilaisille autoille niiden luotettavuudesta, suorituskyvystä (varsinkin nämä twin-cam-koneet), mutta se jokin niistä puuttuu. Ei japseissa ole ollenkaan sitä yksilöllisyyttä, luonnetta, mitä taas saabeissa löytyy. Tyttökaverilla on pari vuotta vanha corolla, onhan sillä helppo ajaa, vie vähän bensaa jne.. mutta ajamisesta en nauti. Japsit tuntuu niin "elottomilta". Huomaahan se jo kun pistää oven kiinni. Saabissa olet kuin jossain panssarivaunussa, kun taas japseissa tulee sellainen olo, et meniköhän se ovi nyt varmasti kiinni.. Maksan mielelläni bensakuluja enemmän sekä vietän muutaman päivän kauemmin tallissa, kunhan saan ajaa vaan saabilla. Huh, pientä vuodatusta.. :mrgreen:
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

En ole japseja vastaan. Kuten edellä monet sanoivat, ja sanon itsekin, niistä puuttuu jokin. Ne eivät ole persoonallisia :? (vrt. Honda Accord ja Mazda 6, aivan ku veli ja sen veli), huonot ajo-ominaisuudet :evil: (ovat tiellä sen verran ku ojasta ojaan ajaessa voi olla), huono alustan kantavuus :x (lastaa autoon neljästä viiteen suomalaista miestä, niin kantavuus loppuu) jne. tms. Lisäksi kummastelen ja vieroksun japseja niiden vara-osien ja huoltojen suhteen, esim. miksi japsi-autoon pitää vetarin korkatessa ostaa koko vetoakseli uusi :lol: (ei tietenkään kaikkiin japseihin).

Kuitenkin "jos_olis_rahaa_niin_ostaisin"-listaan pompsahtaa kuitenkin Subarun Wrx Sti (vai mikä se oli), sen ylivoimaisen persoonallisuuden, voiman, ajettavuuden (jos voi uskoa testejä) ja Subarun luotettavuuden takia (olen monelta kuullut et Subarun tekniikka on lujaa, jos niihinkään voi uskoa).

Eurooppalaisista tykkään niiden persoonallisen ilmeen takia, varsinkin Saabista (onpa kumma) 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Japsit ovat jees

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Ensimmäinen auto oli Saab, kun ei ollut tarpeeksi halpaa ollut aiemmin tullut vastaa. Tosin, ei tuostakaan halpaa tullut :)

Isävainaalla oli Taunuksensa jälkeen vain japanilaisia autoja, ja ei niistä oikein huonoa osaa sanoakaan. Lähempää kokemusta on vain Mazda 626:sta, mutta pidempiaikaista.. Mekaanisestihan ne ovat erittäin varmoja, mikä johtuu erittäin pitkälle japanilaisen teollisuuden suhtautumisesta laatuun, mikä on taannut menestyksen tähänkin asti. Huoltamattomina, normaalia/raskasta käyttöä kokevina ja muutenkin käyttöesineinä ne ovat 99% vieneet matkustajansa ja lastinsa perille. Itse asiassa, -88 626:ssa (aj. 340tkm) toimii vaihteisto edelleenkin paremmin kuin nykyisessä Aerossani. Totta kai huoltamisellakin on vaikutuksensa, mutta miksi ihmeessä Mazdaan ei ole tarvinnut tehdä kytkimelle yhtään mitään sen 13 vuoden aikana, kun auto on perheessämme ollut?

Japanilaiset toivat laadun keskiluokkaiseen ajeluun, 60-luvun loppuun mennessähän se oli vain kalliimpien merkkien "yksinoikeus". Ehkä tästä johtuu hienoinen/törkeä dissaus (paremman sanan puuttuessa) nykyäänkin näitä riisipusseja kohtaan, eihän hiukan köyhemmillä tulisi olla mahdollisuutta laadukkaaseen autoiluun, eihän? Ehkä japanilaiset tuotteet ovat hiukan hengettömiä, mutta jos teollisuustuotetta on tarkoitus tuottaa teollisessa mittakaavassa järkevä määrä, on sen syytä miellyttää tarpeeksi korkealla tasolla mahd. montaa ostajaehdokasta.

Laatua, varustetasoa (varsinkin 80-luvulla!) ja luotettavuutta - ja vielä kohtuulliseen hintaan. Mitä vikaa tässä on? Nih.
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Itselläni on tällä hetkellä käyttöautona -89 corolla 1300 12v koneella. :oops: :oops: :oops:

Sinänsä olen kyllä ollut autoon tyytyväinen, 2½ vuodessa tullut kilometrejä mittariin n. 70000 (tällä hetkellä 299tkm), eikä koneelle ole tehty muuta kuin vaihdettu jakopään hihna ja lisätty öljyä (kulutus n. 0,5l/1000km). Kone on kyllä ihmeen hyvä, lähes kaikki 75 hummaa tuntuisi vielä olevan tallella 8O 8O (alavääntö on kyllä aivan surkea).

Mutta mutta, tosiaan persoonallisuutta saa tästä autosta hakea vaikka suurennuslasilla ja onhan tuollainen pieni koirankoppi aivan pas** ajaa, varsinkin näin talvikeleillä. Vaikka moottori onkin kestävä, niin kaikki muu alkaa hajota ympäriltä (sähkövikoja, ruostetta kaikkialla, iskarit, kytkin, pyörän laakerit, vetonivelet yms yms.) No joo, onhan nuo kuluvia osia, mutta alkaa vit**tamaan, kun kaikki mahdolliset kuluvat osat hajoavat yhtä aikaa... :evil: Kallis remppa tiedossa, jos meinaa saada maaliskuussa leiman :( :(
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

Perheautoluokan pelit tarkoitettu käyttöön. Ilmeisen harmittomia autoja. Ei tosin omaa kokemusta. Turvallisuutta pidän useimpien osalta heppoisena. Ainakin "pelti" on monesti kuin molemmin puolin maalattua paperia.
Koskaan ei pidä sanoa ei koskaan mutta tuskin itse hankin ihan heti edes kakkosautoksi. Vanhoja Saabeja saa sen verran edullisesti ja omakin 900 pelaa kuin junan vessa
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Make kirjoitti:Itsellä tulee mieleen kouluajat tästä kysymyksestä. Muistan kun kaikki muut ajoivat silloin japseilla. Itse erotuin joukosta kurvatessa aina saabilla kouluun (oli se sitten 96,99,90 tai 900). Saihan sitä kuulla aina että miksi sä tuollaisella..
Ensimmäinen autoni on tämä nykyinen 900i, eikä ole tarvinnut katua.
Katseita ja kusipäiden kommentteja se kerää, mutta heille se "Persoonallisuus" tulee aivan jostain muualta, kuten violetista väristä ja 15 tuuman piltema suppareista... :evil:
Arvostan autossa sellaisia piirteitä kuin luotettavuus, mukavuus (pitkätkin matkat sujuu), talviominaisuuksia, joka nyt lienee maalaisjärjellä ajateltuna ehkä saabin vahvin puoli, onhan se täällä Pohjolassa tehty.
Turvallisuus, og satku pitää kutinsa.

Meillä on kotona myös hengetön japanilainen, nissan primera 2.0GTI '98
Suorituskyky ihan ok, mutten osaa vaan olla kaveria sen kanssa, se tuntuu jotenkin niin.... vaikea kuvailla, mutten pidä siitä niinkuin pidän saabistani.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
jkairt
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 17:16

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Niinpä. Varmoja ja kestäviä sekä ah niin persoonattomia. Itellä ollut simmonen -86 Carina II, joita samoissa liikennevaloissa näki vain 11/12 autosta ja vielä saman värisiä (valkoisia). Kolariturvallisuutta ei onneksi tullut testattua, mutta ruosteesta päätellen ei siitä voine puhua.

Vaihtoehtoina nykyisen auton kohdalla oli Avensiksen Verso, joka olisi ollut uusi takuineen ja tilava ja ja ja, mutta alle tuli kumminkin 9-5 aero wgn, joka vie enemmän, on kalliimpi huoltaa, vakuutukset kalliimmat, käytetty eli ei juurikaan takuita. Silti olen tyytyväinen.

Järjellä ja yksityisautoilulla vaan on niin vähän yhteistä.
JK
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2104
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

vesapo kirjoitti:Ilmeisen harmittomia autoja.
:) niitähän ne on, joita suomalaiset uskaltavat ostaa. Eivät ole kovinkaan persoonallisia, mutta ovat yksinkertaisia ja eivät herätä kateuden puuskia naapureille :wink:
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Meillä on perheessä kakkosautona Nissan ja ainakaan sen kohdalla
ei voi yhtyä käsitykseen siitä, että japsi olisi laadukasta. Pikkuvikoja
on joka lähtöön ja ne pellit on luvattoman herkät ruostumaan. Vähän
saman suuntaista voisi sanoa isäpapan Mitsusta, jonka se ONNEKSI
vaihtoi SAABiin.
Minulla viidestä Saabista yksi (GM900) on ollut ns. maanantai päivän
tuote, mutta muut ovatkin olleet varsinaisia ikiliikkujia. Etenkin OG900:en
oli ihan käsittämättömän vahva eikä siihen remontteja tehty koko 380.000
km aikana. Vieläkin ko. kärry on liikenteessä ja kun vilkaisin matkamitta-
riin oli siinä mukavat 670.000 lasissa. Ja ulkoapäin oli siisti kuin sika pienenä...
janski
"Aero"
Viestit: 464
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 14:53
Paikkakunta: Monnin miljoonakaupunki (Hausjärvi)

Viesti Kirjoittaja janski »

meillä oli ykkösautona Toyota Corolla -98 kunnes ostin -87 9000i:n ``kakkosautoksi`` ja kas kummaa japsista tuli kakkosauto 8O Kun johonkin lähdetään niin muksut huutaa: MENNÄÄN SAABILLA!!!! :D On mun eka SAAB eikä todellakaan jää viimeiseksi. (tahtoo 9-5 aero wagonin) Toyotasta yleensä: mulla on ollut niitä viisi neljä corollaa ja hi-ace ja tämä viimeisin on ollut huonoin.takuuaikana vaihdettiin kolme kertaa iskarit. Ne kun kestää alkuperäisinä jopa 20000tkm. Kun kolmannet hajos niin meni hermot ja laitoin monroen kaasut ja nyt corolla on ihan kun eri auto!!!!
Vastaa Viestiin