Tuskainen renkaiden vaihto
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
Tuskainen renkaiden vaihto
Ajattelin lauantaina lähteä kotipuoleen vaihteleen talvirenkaita tonnarin alle, kun ilmakin näytti suotuisalta taivasalla peuhaamiseen. Perille päästyäni otin takalaatikosta esille kaikki tykötarpeet ja heitin ristikkoavaimen pultin päähän ja aloin vääntämään. Heh heh, kun on mennyt piukkaan vitsailin isälle ja aloin polkemaan jalalla ja samalla vääntämään naama punaisena, mut ei inahdustakaan. Nooh, ajattelin, et se on vaan yksi pultti mikä nyt kettuilee, mut puolen tunnin päästä ja muutaman kirosanan jälkeen kaikki pultit vielä yhtä piukassa kiinni ja ristikkoavain ihan mutkalla. Ei muuta kuin kavereilta etsimään kunnon vääntövehkeitä, lopulta löytyi 17 kannalla olevat vääntimet metrin jatkovarrella ja johan rupes aukeemaan pultit, mut ilta jo niin pitkällä, et oli sysipimeää ja vettäkin ripsoi mukavasti. Joten vaihto jäi sit tähän päivään. Aamulla taas pultteja väänteleen ja ensimmäinen takarengas vaihdettu, täähän sujuu! No riemu ei ollut sen pidempi. Käytössä oli alkuperäinen tunkki ja heitin sen omaan koloonsa eturenkaan vaihtoa varten ja sain just veivattua pyörän ilmaan, ni johan PAUKAHTI ja tunkki petti...onneksi oli pultit löysätty vain ihan vähän, mut silti pääsi vahinko tapahtumaan. Tunkin korvake repesi helman puolelta ja tunkki läpi pohjan. Otti muuten vähän kupoliin, ihan hienoja paskoja tuollaiset alkuperäiset Saabin tunkit, oli kyllä viimeinen kerta, kun käytän tuollaista...enkä suosittele kenenkään muunkaan käyttävän. No tuli vähän sit ylimääräisiä hitsaushommia, sääli sinänsä, kun muuten pohja on ihan terve. Onneksi sentään isällä oli joku vanha Mitsu Lancerin tunkki tallessa, joka tuntui olevan paljon tukevampaa tekoa, vaikka oli tarkoitettu melki puolet kevyempään autoon. No tulipahan renkaat kuitenkin lopulta vaihdettua, mut erittäin monen kirosanan ja tuskanhien jälkeen...eipä ole koskaan ennen ollut yhtä tuskallista, vaikka on kuitenkin tullut ainakin 30 kertaa vaihdettua renkaat. Sit kun vastustaa, ni kans vastustaa kunnolla.
Tulipas vuodatettua...
Tulipas vuodatettua...
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Musta vaan tuntuu et laittaa mitä hyvänsä sinne väliin niin silti ne on yhtä lujassa. Eli ei ne ruostu kiinni vaan kiristyy.
Kuuppaan heitin vaseliinia väliin ja jouduin viikon päästä ottamaan uudestaan pyörät pois pallonivelten takia niin oli aivan yhtä jumissa pultit. Ja nimenomaan etupyörät. Takapyörät on yleensä huomattavasti löyhemmällä.
Kuuppaan heitin vaseliinia väliin ja jouduin viikon päästä ottamaan uudestaan pyörät pois pallonivelten takia niin oli aivan yhtä jumissa pultit. Ja nimenomaan etupyörät. Takapyörät on yleensä huomattavasti löyhemmällä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
kaverin civicissä oli sen verran tiukassa että ei lähteny pulttipyssyllä eikä 2metrin jatkovarrella..
lopulta pultin kanta pyöreeksi..
siihen sitten vaan astetta pienempi hylsy lekalla hakkaamalla kiinni ja lisää jatkovartta niin paukahti auki..

lopulta pultin kanta pyöreeksi..
siihen sitten vaan astetta pienempi hylsy lekalla hakkaamalla kiinni ja lisää jatkovartta niin paukahti auki..

99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
Kaippa ne oli ammuttu pulttipyssyllä kiinni liikkeessä, kun oli keväällä laitettu uudet alut alle. En tiedä tarkempaa historiaa, kun on edellisen omistajan jäljiltä. Kyllähän noihin pehmeisiin aluihin tietty vielä tarraa pultti hyvin kiinni. Itse aina laitan kunnon vasut pultteihin, kun heitän paikoilleen.
Mut eniten harmittaa tuo reikä pohjas....kele!
Mut eniten harmittaa tuo reikä pohjas....kele!
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Jaa-a kuule, IHAN SAMA VIKA RAHIKAISELLA... minä kokeilin kahta pulttia, eikä kumpikaan mihinkään (yhden vääntövarren sain hajalle)... Paikalliset Kumixin pojat vähä taas loistaneet pulttipyssyineen. Notta nyt mennäänkin sitten ihan suosiolla ammattilaisen pakeille vaihtamaan
Kun olisikin vaan päässyt nuo itse silloin käsin kiristämään.



9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Joo, niinhän sitä yleensä tulee itse vaihdettua... niinkuin viime kerrallakin. Paittis, faija eksy tasapainottaan eturenkaat kun olin itse raumalla. (vain kuullakseen että ne on OK, mutta sovitekappaleet puuttuu joita he eivät halua minulle hankkia) Mitä jos tehtäis nii et tuun sinne vaihattaa (niin, jos nää kelit pysyy lämpimänä seuraavat 3viikkoaBreadfan86 kirjoitti:Se on kuule paras vaihtaa ite, tai sitte tuut tonne Lytzille vaihdattamaanMoney For Nothing kirjoitti:Jaa-a kuule, IHAN SAMA VIKA RAHIKAISELLA... minä kokeilin kahta pulttia, eikä kumpikaan mihinkään (yhden vääntövarren sain hajalle)... Paikalliset Kumixin pojat vähä taas loistaneet pulttipyssyineen. Notta nyt mennäänkin sitten ihan suosiolla ammattilaisen pakeille vaihtamaan
![]()
![]()
Kun olisikin vaan päässyt nuo itse silloin käsin kiristämään.
Voin vetää vaikka momenttiin jos haluat, mutta sitten suosittelen jälkikiristystä.


9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Kunnon kiinnipureva hylsy ja riittävä jatkovarsi niin lähtee taatusti.
nm. about 3m liikennetolppaa käytetty apuna kun väännettiin irti yhtä pökötin etummaista napamutteria, ja lähtihän se (Blteman räikkä liikennemerkin sisässä ja kun aikamme liikennemerkkiä retuutettiin alaspäin niin irtosihan se napamutteri kamalan metelin säestyksellä
En ole ikinä onnistunút saamaan ensimmäistäkään Bilteman hylsysarjan hylsyä rikki tai nylvääntyneeksi vaikka tosissaan olen yrittänyt, ja vaikka noita hylsyjä on hakattu numeroa pienempien pulttien kantoihin väkisin vasaralla kiinni, eivät ole ikinä haljenneet

Edit: liikennemerkkejä löytyy joka puolelta, miksi siis lähteä merta edemmäs kalaan etsimään sopivaa putkea
nm. about 3m liikennetolppaa käytetty apuna kun väännettiin irti yhtä pökötin etummaista napamutteria, ja lähtihän se (Blteman räikkä liikennemerkin sisässä ja kun aikamme liikennemerkkiä retuutettiin alaspäin niin irtosihan se napamutteri kamalan metelin säestyksellä

En ole ikinä onnistunút saamaan ensimmäistäkään Bilteman hylsysarjan hylsyä rikki tai nylvääntyneeksi vaikka tosissaan olen yrittänyt, ja vaikka noita hylsyjä on hakattu numeroa pienempien pulttien kantoihin väkisin vasaralla kiinni, eivät ole ikinä haljenneet


Edit: liikennemerkkejä löytyy joka puolelta, miksi siis lähteä merta edemmäs kalaan etsimään sopivaa putkea

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mulla kävi vähän toisin kun Transportteriin vaihdettiin talvirenkaita.
Vasemman etupyörän pultit jäi kiristämättä ja kapseli vaan päälle. Kaverilta sitten lähti ajossa se pyörä ohittamaan autoa. Onneksi vauhtia oli vain n. 50km/h. Muuta ei käynyt, kuin jarrulevy otti vähän iskua. Kaikki pultitkin olivat jääneet pyörimään irronneeseen kapseliin.

Vasemman etupyörän pultit jäi kiristämättä ja kapseli vaan päälle. Kaverilta sitten lähti ajossa se pyörä ohittamaan autoa. Onneksi vauhtia oli vain n. 50km/h. Muuta ei käynyt, kuin jarrulevy otti vähän iskua. Kaikki pultitkin olivat jääneet pyörimään irronneeseen kapseliin.

Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
-
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
- Paikkakunta: Varkaus
Mullakin oli mielenkiintoinen juttu tuossa kerran kun kaveri soitti ja sanoi että tule kokeilemaan sen autoa (calibra),kun sillä oli kortti hyllyllä ja oli vaihtanut kesätassut alle,mutta oli "kuulemma" mennyt jotenkin vähän oudosti yksi vanne kiinni.
No minähän lähdin kokeilemaan ja eikö se perkele vanne lähteny ohittamaan mua 70km/h vauhdissa.
Tuli vaan pikkuisen kiire kun vanne jatkoi matkaa vastaatulevan kaistaa ja tulihan sieltä tietysti vastaankin porukkaa...
Oli mulla sillä hetkellä elämää nopeemmat liikkeet että sain sen kaistan autot pysähtymään että sain vanteen pois tieltä.
No,lopputulos oli kaikki navan pulttien kierteet paskana,etuhelma ja lokari ruttuun...ja eikun hinurin kyytiin loppumatkaksi.
No minähän lähdin kokeilemaan ja eikö se perkele vanne lähteny ohittamaan mua 70km/h vauhdissa.
Tuli vaan pikkuisen kiire kun vanne jatkoi matkaa vastaatulevan kaistaa ja tulihan sieltä tietysti vastaankin porukkaa...

Oli mulla sillä hetkellä elämää nopeemmat liikkeet että sain sen kaistan autot pysähtymään että sain vanteen pois tieltä.
No,lopputulos oli kaikki navan pulttien kierteet paskana,etuhelma ja lokari ruttuun...ja eikun hinurin kyytiin loppumatkaksi.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Mun sedälle on aikanaan käynyt samalla tavalla, auto vaan oli Apina-Datsunjblgti1200 kirjoitti:Mullakin oli mielenkiintoinen juttu tuossa kerran kun kaveri soitti ja sanoi että tule kokeilemaan sen autoa (calibra),kun sillä oli kortti hyllyllä ja oli vaihtanut kesätassut alle,mutta oli "kuulemma" mennyt jotenkin vähän oudosti yksi vanne kiinni.
No minähän lähdin kokeilemaan ja eikö se perkele vanne lähteny ohittamaan mua 70km/h vauhdissa.
Tuli vaan pikkuisen kiire kun vanne jatkoi matkaa vastaatulevan kaistaa ja tulihan sieltä tietysti vastaankin porukkaa...![]()
Oli mulla sillä hetkellä elämää nopeemmat liikkeet että sain sen kaistan autot pysähtymään että sain vanteen pois tieltä.
No,lopputulos oli kaikki navan pulttien kierteet paskana,etuhelma ja lokari ruttuun...ja eikun hinurin kyytiin loppumatkaksi.

Vanha aihe eikä suoraan edes liity siihen, mutta kun tuli kuva netissä vastaan. Aina ei suju renkaanvaihto "ammattilaisiltakaan".
http://www.wreckedexotics.com/newphotos ... d678.shtml
http://www.wreckedexotics.com/newphotos ... d678.shtml
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87