Volvo ei pysy hanskassa! :D

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Volvo ei pysy hanskassa! :D

Viesti Kirjoittaja Pahis »

Pisti vaan hieman silmään tämän päivän Iltalehden sivu 3.
Kattelin eka että onpas porukka taas vetänyt kolaria, mut sitten huomasin että nehän on kaikki sitä toista ruottalais merkkiä :P
Ylimpänä ollut 940:n taitaa ainakin olla takapotkunen, mutta muitten mallia en tunnistanut varmaks. Epäilin vaan että taitavat nekin olla takapotkuisia? Huono keli ja takaveto :? Tai se ylin niistä oli kyllä kännissä :evil:
Aika paha muuten jos kaide "toimii" niin että siihen törmätessä se tulee autoon sisään :x Ei ihan täytä tarkoitustaan.
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Itselläkin käyttöautona 940. Täytyy kyllä sanoa, että tuossa ennen joulua kun oli se paha keli, niin kyllä alkoi kummasti kaivata etuvetoista taas alleen...

Pöhryssä takavetonen on inhottava ajettava, perä hakee koko ajan, kun etupyörät vastustaa.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tämä etuveto - takaveto on metka juttu.
Volvopuolella on järkkymätön jengi, joka vannoo vain ja ainoastaan takavedon nimeen ja etuveto - Volvot on shaissea....oisko jotain tuttua meilläkin OG - GM :wink:
# 419 Vesa Pohjalainen
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Olen jonkun verran ajellut kaverin entisellä kasikymppisellä Volvolla ( etuveto), ja täytyy sanoa, että enemmän pidän tuosta "og"volvosta. Parempi alusta (tuntuu kun ajais kuorma-autoa), vääntävämpi kone, korkeampi istuma-asento(näkeekin jotain), simppeli tekniikka = luotettavuus älyhyvä. Ja on hyvällä ja huonommallakin kelillä oikein hyvä ja vakaa ajettava.

Mutta sitten kun menee todella huonoksi, niin silloin kyllä pidän etuvetoa lyömättömänä.

Koko ajan tässä kuitenkin vilkuilee noita ng saabeja, mutta kyllä niistä jotain puuttuu, ettei oikein löydy innostavaa mallia (varsinkin tällain budjettirajoitteiselle).

Onneksi on tuo kuuppa, sitä kun ei päihitä mikään! :D
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Makuasia taitaa osaksi olla myös, mutta on ne kaksi tilannetta jossa kiroat talvella takavetoisen auton; liikkeellelähtö tarpeeksi huonosta paikasta ja huonolla kelillä ohituksen jonka pitäisi olla vähänkään ripeämpi. Veikkaisin kuitenkin että useimmat mällit takavetoisilla johtuvat ajotaidon/refleksien puutteesta tai virhearvioinneista.
Mutta toisaalta, kun alla on takavetoinen auto ja maahan sataa ensilumi on ainakin minulla ilme useimmiten tällainen :D
Baas 9-3
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Syys 27, 2005 11:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Baas 9-3 »

Viimeiset seitsemän vuotta takavetoisella ajaneena (ja nyt siis Saabilla muutama kuukausi), on pakko todeta, että _ainoa asia_ mitä "entisestä elämästä" kaipaan on takaveto. Ei sille mitään voi, mutta kivempi se on autoa viedä pienessä luisussa, ku puskea menemään.. Tosipaskakelit sitten eri juttu, silloin ei takavetoa tee mieli. (Se eräskin kerta, kun takavetonen lähti lapasesta n. 120 km/h vauhdissa suoralla motarilla.. Tuurilla ehjänä oikeinpäin omalle kaistalle muutaman vastaohjauksen kautta. Unohtumaton kokemus.)

Kaipa tuohon etuvetoon tottuu :roll:

ps. Jos ei mielipideasioista voi kiistellä, niin mistä sitten? Faktoista? :wink:
9-3 2.0t -99/00 Sport
"Autot tykkää siitä, että niillä ajetaan"
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Veikkaisin kuitenkin että useimmat mällit takavetoisilla johtuvat ajotaidon/refleksien puutteesta tai virhearvioinneista.
Suurinosa liukkaankelin ulosajoista ja kolareista johtuu kai kuitenkin liian suuresta tilannenopeudestaja liian pienestä turvavälistä.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Niin, eikö kaikki onnettomuudet/ulosajot/muut vastaavat johdu liian suuresta tilannenopeudesta, hitaammin ajamalla tilannetta ei syntyisi, tai kerkeis jarruttaa :wink:

Toki, jossain menee raja, kuinka varovasti on järkevä edetä...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Veksi
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 20:15
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Veksi »

Volvo ei pysy kaikilla hanskassa. Varsinkin automaatti-takatuuppari voi olla salakavalan vaarallinen liukkailla keleillä. Emännällä lähti vuosi sitten ex-volvo (240 B230F) ylämäessä lapasista. Perä lähti heittelemään, koska ilmeisesti emäntä painoi hieman kaasua ja automaattilaatikko heitti pienemmän pykälän päälle. Liian suuret korjausliikkeet ja lopuksi jarrua. Pääkallokeli ja vauhti n.70 km/h >> perä edellä ojaan, matka jatkui katto edellä leikkaukseen. Emännys valitteli vain hieman hartia särkyä.

Tämän episodin jälkeen meille ei tule enää kuulemma takavetoista autoa. No onni onnettomuudessa oli, että nyt minusta tuli saabisti. :roll:.
Enää en kaipaa takavetoa paitsi, kun alkaa ensilumilla tommimäkisyttää.

http://www.surffi.net/~ryske/volvo/240_1.JPG
http://www.surffi.net/~ryske/volvo/240_2.JPG
http://www.surffi.net/~ryske/volvo/240_4.JPG
Saab 900 2.1 16V classic -93
Mitsubishi L200
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Veksi kirjoitti:Volvo ei pysy kaikilla hanskassa. Varsinkin automaatti-takatuuppari voi olla salakavalan vaarallinen liukkailla keleillä. Emännällä lähti vuosi sitten ex-volvo (240 B230F) ylämäessä lapasista. Perä lähti heittelemään, koska ilmeisesti emäntä painoi hieman kaasua ja automaattilaatikko heitti pienemmän pykälän päälle. Liian suuret korjausliikkeet ja lopuksi jarrua. Pääkallokeli ja vauhti n.70 km/h >> perä edellä ojaan, matka jatkui katto edellä leikkaukseen. Emännys valitteli vain hieman hartia särkyä.

Tämän episodin jälkeen meille ei tule enää kuulemma takavetoista autoa. No onni onnettomuudessa oli, että nyt minusta tuli saabisti. :roll:.
Enää en kaipaa takavetoa paitsi, kun alkaa ensilumilla tommimäkisyttää.

http://www.surffi.net/~ryske/volvo/240_1.JPG
http://www.surffi.net/~ryske/volvo/240_2.JPG
http://www.surffi.net/~ryske/volvo/240_4.JPG
Näyttää kuvista päätellen olevan turvallinen ja suhteellisen iskunkestävä tuo Volvokin :D . Onneksi ei ollut takaveto corolla kyseessä.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Joo ei tunnu pysyvän. Eilen oli Länsiväylän rampin lopussa Westendin kohdalla kaks Volvoa kolaroinut. Vähän oli peltiä rutussa, ei pahempaa, mutta hieman kyllä hymyilytti ja jostain syystä mieleen hiipi sanonta "Espoon Lada" :lol:

Mitä noihin takavetoihin tulee, niin ainakaan itselleni en takavetoa halua talveksi :roll: esim. Helsinki-Vaasa välillä en leiki Vatasta edes 1% matkasta, joten haluan, että auto etenee mahdollisimman vakaasti ja turvallisesti :roll:
Hauskanpitoon takavetonen on kyllä ihan omiaan 8)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Ja sitten jossain vaiheessa väittelyä päästään aina siihen kuinka "vaikeaa" on ajaa takavetosella.... "joo ei tollasen 200hv takatuupparin ajo onnistu millää ensikertalaiselta, sun pitää ostaa joku vajaa 100hv ekaks ja vasta sitten se tehokkaampi".
Tuntuu et toi nuoriso saa tehtyä tosta takatuupparilla ajosta jotain henkimaailman tiedettä, jonka vain harvat osaa ja pystyy... eikä ne kohdista sitä ees yleensä siihen sladitteluun, vaan yleisesti sillä ajoon. Ei se nyt niin vaikeeta ole. Ilmeisesti taustalla on joku "me halutaan olla ees vähän parempia"????
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

dq kirjoitti: Mutta toisaalta, kun alla on takavetoinen auto ja maahan sataa ensilumi on ainakin minulla ilme useimmiten tällainen :D
Yhdyn kyllä täysin tuohon mielipiteeseen. On se vaan hieno hieman pikkuvauhdeissa leikkiä takavetoisella :wink: ja sitten kun halutaan liikkua turvallisesti, kytketään luistonesto ja ESP päälle.

Mielestäni ei nykyaikaista takavetoa (TCS+ESP+hyvät nastat) saa kyllä lähtemään mitenkään käsistä ilman, että tahallaan yrittää. Ainakaan vielä ei ole tullut ajo-ominaisuuksien puolesta etuvetoista Saabia lainkaan ikävä :D . Tosin Saabin tehokasta lämmityslaitetta ja huurteenpoistoa on kyllä ikävä... :wink:
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Money For Nothing kirjoitti:Ja sitten jossain vaiheessa väittelyä päästään aina siihen kuinka "vaikeaa" on ajaa takavetosella.... "joo ei tollasen 200hv takatuupparin ajo onnistu millää ensikertalaiselta, sun pitää ostaa joku vajaa 100hv ekaks ja vasta sitten se tehokkaampi".
Tuntuu et toi nuoriso saa tehtyä tosta takatuupparilla ajosta jotain henkimaailman tiedettä, jonka vain harvat osaa ja pystyy... eikä ne kohdista sitä ees yleensä siihen sladitteluun, vaan yleisesti sillä ajoon. Ei se nyt niin vaikeeta ole. Ilmeisesti taustalla on joku "me halutaan olla ees vähän parempia"????
Juurikin tuollalailla :!:
Ja kumma juttu, että näiksi "siunatuiksi" monesti osuvat tiedetään-kyllä-keitä-tarkoitan -tasoiset mestarit :wink:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

andelin kirjoitti:
Yhdyn kyllä täysin tuohon mielipiteeseen. On se vaan hieno hieman pikkuvauhdeissa leikkiä takavetoisella :wink: ja sitten kun halutaan liikkua turvallisesti, kytketään luistonesto ja ESP päälle.

Mielestäni ei nykyaikaista takavetoa (TCS+ESP+hyvät nastat) saa kyllä lähtemään mitenkään käsistä ilman, että tahallaan yrittää. Ainakaan vielä ei ole tullut ajo-ominaisuuksien puolesta etuvetoista Saabia lainkaan ikävä :D . Tosin Saabin tehokasta lämmityslaitetta ja huurteenpoistoa on kyllä ikävä... :wink:
Noinpa. Kerran tuossa yksi väyryskuski alkoi hekumoimaan tcs+esp+yms.-tasoisella tarinalla ja sitä et kato kui hyvin tää vetää tän jäisen mäen ylös et kannattaa olla takaveto. Heh, joo. Pitipä todeta et mikäs siitä takatuupasta tossa tilanteessa noilla heebeleillä nii erinomaisen tekee :lol:

Etuvedon kanssa ei tartte selittää, kaikkihan sen tietää että se vaan kulkee :!:
Toki ymmärrettävää on nykyaikaisten takatuuppien esittely, niistä kun vielä on monella kovin vanhanaikainen mielikuva

Toki sama kaveri innossaan selittää myös ilmoitettujen diesel-hevosten/väännön olevan ruudikkaampia kuin bensaheposten/väännön 8)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin