ahtojen nosto ??

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

ahtojen nosto ??

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Kuka ilmottautuu ensimmäiseksi joka on nostanut vakio ahtopaineita no saabista tietty tai sit jostain muusta.

Minä ekaksi

no -82 oliskos se nyt noin ,olin gm:llä töissä ja piti taxi oopeleihin (rekku) nostella syöttöjä ja paineita.
Niillä oli joku vakuutuus tekniikajutuille,niipä mentiin aika rajoille??????????

Järvenpäässä oli toivosella truplaturbo 3,0 mese tiiseli mutta me hiostettiin sitä 2,3l d ooopelin tiiswelillä aika tiukkaan minäkin ajelin yli kahtasataa sen mesen rinnalla.
No muutama koneremontti sit kyllä tehtiin vakuutusyhtiön piikkiin niistä kokeiluista johtuen.

Mutta sillon ei saabin pensa turboja osannu "kukaan virittää"
ainoo mikä jäi mieleen ne niiden rengas kulut.

Mä ajoin 3,0 omekalla mittarin mukaan 224 niin sitä kehuessani pyysi yksi työkaveri turbosaabin kyytiin ja siitä se LÄHTI.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Vähän lähempää ajallisesti.
Vuonna ´99 ostin turbo-saabin jossa oli tehtaan alkuperäis-viritys-sarja 185hp. Vertaamalla tätä 185hp mallin APC ahtopaineen ohjausyksikköä vakiomallin 160hp yksikköön, netistä saaduilla ohjeilla piti koettaa tehdä kaverilla kans 185hp boksi. Netissä kerrottiin että näitä viritetään potikoita kääntämällä.

No, mittasin potikoiden arvot 185hp boksista ja säädin samat 160hp boksiin ja testaamaan. No perketti, ei toimi samalla tavalla? Ei muuta kuin boksit auki ja vertailemaan. Löytyi kaksi eroavaisuutta, vastukset R138 ja R42 oli eri suuruiset. Vaihdoin vastukset myös, ja siinähän se! Boksi tuli "kopioitua". Tänä päivänä tämä juttu on niin sanottu "general knowledge" ja samat ohjeet löytyy about monelta nettisivulta :lol: Joku jopa kauppaa tuota viritystä, sekä tehtynä että "kittinä" kaksi vastusta ja ohjeet...
Mutta olimpas eka joka kekkas nuo erot! Parit klubilaisetki muistaa varmaan kun noita bokseja vertailtiin ja testailtiin. Mm. Type M-boksin speksit tuli dokumentoitua.

Jokatapauksessa, tämähän poiki sen että lisää piti bokseista saada ja sitähän saa. Olen siis nostanut ahtopaineita. Sekä omista, että kavereiden autoista 8O
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Marko A kirjoitti:Tänä päivänä tämä juttu on niin sanottu "general knowledge" ja samat ohjeet löytyy about monelta nettisivulta :lol: Joku jopa kauppaa tuota viritystä, sekä tehtynä että "kittinä" kaksi vastusta ja ohjeet...
Mutta olimpas eka joka kekkas nuo erot! Parit klubilaisetki muistaa varmaan kun noita bokseja vertailtiin ja testailtiin. Mm. Type M-boksin speksit tuli dokumentoitua.
Noita ohjeita on liikkunut kautta maailmansivun, ennen netin yleistymistä niiden liikkuminen oli vain hieman rajoitetumpaa.

Itse tein ensimmäisen (ja viimeisen) APC-boksi modifikaation ihan 90-luvun alussa newsseistä kaivetun ohjeen perusteella.

Olisikohan ollut vuosi -90 kun nostin ahtoja ensiksi bleedvalvella ja sitten myöhemmin modifioimalla APC-boksin (-91).
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Joo. Lähinnä nyt vain tarkoitin, että nuo vastus-jutskat löytyi silloin. Siihen asti MISSÄÄN netissä ei ollut muuta puhetta kuin ruuvata P ja F potikoita, ja niitähän onkin sitten ruuvailtu :wink:

Muita modauksia, eli nykytietämyksen valossa aivan turhia konkkien irroituksia yms. kyllä oli tarjolla. Sekä eräs, jossa poistetaan nakutuksen tunnistus toiminto...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin