Kuka ilmottautuu ensimmäiseksi joka on nostanut vakio ahtopaineita no saabista tietty tai sit jostain muusta.
Minä ekaksi
no -82 oliskos se nyt noin ,olin gm:llä töissä ja piti taxi oopeleihin (rekku) nostella syöttöjä ja paineita.
Niillä oli joku vakuutuus tekniikajutuille,niipä mentiin aika rajoille??????????
Järvenpäässä oli toivosella truplaturbo 3,0 mese tiiseli mutta me hiostettiin sitä 2,3l d ooopelin tiiswelillä aika tiukkaan minäkin ajelin yli kahtasataa sen mesen rinnalla.
No muutama koneremontti sit kyllä tehtiin vakuutusyhtiön piikkiin niistä kokeiluista johtuen.
Mutta sillon ei saabin pensa turboja osannu "kukaan virittää"
ainoo mikä jäi mieleen ne niiden rengas kulut.
Mä ajoin 3,0 omekalla mittarin mukaan 224 niin sitä kehuessani pyysi yksi työkaveri turbosaabin kyytiin ja siitä se LÄHTI.
ahtojen nosto ??
ahtojen nosto ??
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Vähän lähempää ajallisesti.
Vuonna ´99 ostin turbo-saabin jossa oli tehtaan alkuperäis-viritys-sarja 185hp. Vertaamalla tätä 185hp mallin APC ahtopaineen ohjausyksikköä vakiomallin 160hp yksikköön, netistä saaduilla ohjeilla piti koettaa tehdä kaverilla kans 185hp boksi. Netissä kerrottiin että näitä viritetään potikoita kääntämällä.
No, mittasin potikoiden arvot 185hp boksista ja säädin samat 160hp boksiin ja testaamaan. No perketti, ei toimi samalla tavalla? Ei muuta kuin boksit auki ja vertailemaan. Löytyi kaksi eroavaisuutta, vastukset R138 ja R42 oli eri suuruiset. Vaihdoin vastukset myös, ja siinähän se! Boksi tuli "kopioitua". Tänä päivänä tämä juttu on niin sanottu "general knowledge" ja samat ohjeet löytyy about monelta nettisivulta
Joku jopa kauppaa tuota viritystä, sekä tehtynä että "kittinä" kaksi vastusta ja ohjeet...
Mutta olimpas eka joka kekkas nuo erot! Parit klubilaisetki muistaa varmaan kun noita bokseja vertailtiin ja testailtiin. Mm. Type M-boksin speksit tuli dokumentoitua.
Jokatapauksessa, tämähän poiki sen että lisää piti bokseista saada ja sitähän saa. Olen siis nostanut ahtopaineita. Sekä omista, että kavereiden autoista
Vuonna ´99 ostin turbo-saabin jossa oli tehtaan alkuperäis-viritys-sarja 185hp. Vertaamalla tätä 185hp mallin APC ahtopaineen ohjausyksikköä vakiomallin 160hp yksikköön, netistä saaduilla ohjeilla piti koettaa tehdä kaverilla kans 185hp boksi. Netissä kerrottiin että näitä viritetään potikoita kääntämällä.
No, mittasin potikoiden arvot 185hp boksista ja säädin samat 160hp boksiin ja testaamaan. No perketti, ei toimi samalla tavalla? Ei muuta kuin boksit auki ja vertailemaan. Löytyi kaksi eroavaisuutta, vastukset R138 ja R42 oli eri suuruiset. Vaihdoin vastukset myös, ja siinähän se! Boksi tuli "kopioitua". Tänä päivänä tämä juttu on niin sanottu "general knowledge" ja samat ohjeet löytyy about monelta nettisivulta

Mutta olimpas eka joka kekkas nuo erot! Parit klubilaisetki muistaa varmaan kun noita bokseja vertailtiin ja testailtiin. Mm. Type M-boksin speksit tuli dokumentoitua.
Jokatapauksessa, tämähän poiki sen että lisää piti bokseista saada ja sitähän saa. Olen siis nostanut ahtopaineita. Sekä omista, että kavereiden autoista

Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Noita ohjeita on liikkunut kautta maailmansivun, ennen netin yleistymistä niiden liikkuminen oli vain hieman rajoitetumpaa.Marko A kirjoitti:Tänä päivänä tämä juttu on niin sanottu "general knowledge" ja samat ohjeet löytyy about monelta nettisivultaJoku jopa kauppaa tuota viritystä, sekä tehtynä että "kittinä" kaksi vastusta ja ohjeet...
Itse tein ensimmäisen (ja viimeisen) APC-boksi modifikaation ihan 90-luvun alussa newsseistä kaivetun ohjeen perusteella.
Olisikohan ollut vuosi -90 kun nostin ahtoja ensiksi bleedvalvella ja sitten myöhemmin modifioimalla APC-boksin (-91).
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Joo. Lähinnä nyt vain tarkoitin, että nuo vastus-jutskat löytyi silloin. Siihen asti MISSÄÄN netissä ei ollut muuta puhetta kuin ruuvata P ja F potikoita, ja niitähän onkin sitten ruuvailtu 
Muita modauksia, eli nykytietämyksen valossa aivan turhia konkkien irroituksia yms. kyllä oli tarjolla. Sekä eräs, jossa poistetaan nakutuksen tunnistus toiminto...

Muita modauksia, eli nykytietämyksen valossa aivan turhia konkkien irroituksia yms. kyllä oli tarjolla. Sekä eräs, jossa poistetaan nakutuksen tunnistus toiminto...
Saabclubin jäsen #1079