Bensankulutus/teho 95/98/V-power

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Bensankulutus/teho 95/98/V-power

Viesti Kirjoittaja VVV »

En nyt ainakaan nopeasti etsimällä löytänyt suoranaisia kommentteja asiaan, eli: Onko saabisteilla omakohtaisia kokemuksia tai faktatietoa bensankulutuksen eroista ajettaessa 95- tai 98-oktaanisella?

Kiteytettynä kannattaako esim tuohon 900S:ään tankata 95:a halvemman hintansa vuoksi vai tulisiko hintaero tasoitettua 98:n pienemmällä(?) kulutuksella? Tehoeroahan niillä tuntuu persdynolla olevan pari hevosvoimaa... :?
Viimeksi muokannut VVV, Pe Heinä 14, 2006 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Ainakin omat kokemukset edellisellä autolla -96 900 vaparilla jäivät pariin pakon edessä tehtyihin tankkauksiin 95:lla. Jos ei kulje kuten olet tottunut niin tulee poljettua taas vastaavasti enemmän-> kulutus nousee. Näin ainakin meikäläiselle kävi. Rahan säästö vuodessa ei ole suuren suuri jos joka kerta tankkaa 2snt kalliimpaa litkua.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Juu eihän tuo hintaero tosiaan konkurssiin vie. :lol: Mutta olisi tosiaan mielenkiintoista tietää todellisia kulutusarvoja molemmille litkuille hintaansa nähden jos/kun jollakin tarkempaa tietoa asiasta löytyisi.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

ite o kyl satkuun tullu aina tankattuu 95, kertaa lukuunottamatta, en sillo huomannu eroo va saattaaha siin olla
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Ei mitään eroa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

offtopikkina tähän että mie sain kaasari satkun kulutuksen tippumaan ilman remonttia 1,5l/100km ,käyttämällä venäläistä 92 oktaanista verrattuna suomen 95:seen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

nalleolut kirjoitti:offtopikkina tähän että mie sain kaasari satkun kulutuksen tippumaan ilman remonttia 1,5l/100km ,käyttämällä venäläistä 92 oktaanista verrattuna suomen 95:seen.
8O
Käykö myös paremmin? :wink:
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

nalleolut kirjoitti:offtopikkina tähän että mie sain kaasari satkun kulutuksen tippumaan ilman remonttia 1,5l/100km ,käyttämällä venäläistä 92 oktaanista verrattuna suomen 95:seen.
Noista venäläisten bensoista muuten on ollut liikkeellä aika mielenkiintoisia huhuja aikoinaan. Milloin mitäkin vikaa aiheutunut. Kellastuttanut jotain osia yms. Mutta painotan sanaa huhuja. :wink:
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei mitään ongelmia ollut 100tkm ajoin ja ainoa mikä oli niin tuossa ajassa meni 3 kpl tarvike bensapumppuja.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Bensankulutus 95/98

Viesti Kirjoittaja Svc »

VVV kirjoitti:En nyt ainakaan nopeasti etsimällä löytänyt suoranaisia kommentteja asiaan, eli: Onko saabisteilla omakohtaisia kokemuksia tai faktatietoa bensankulutuksen eroista ajettaessa 95- tai 98-oktaanisella?
Saabin B- ja H-moottorit on suunniteltu alunperin 99 oktaaniselle bensalle.
Uudemmat 16-venttiiliset 98:lle

Nakutustunnistin mahdollistaa lähes minkä tahansa bensan käyttämisen. Alemmilla oktaaniluvuilla sytytyshetki siirtyy myöhäisemmälle, jolloin moottorin teho väistämättä laskee.

Bensakulutukseen vaikuttaa ajotapa. Kaupunkiajossa ei huipputehoa tarvita ja bensankulutukseen vaikuttaa enemmän jatkuva kiihdyttely, kuin oktaaniluku. Maantieajossa tilanne on toinen ja nopeuksien kasvaessa kulutuserokin kasvaa 98:n hyväksi. Se onko kulutusero isompi, kuin hintaero täytyy melkeinpä jokaisen testata itse, sillä tähänkin vaikuttavat ajotapa ja ulkoiset olosuhteet.

Itselläni ruiskutonnari kulutti maantieajossa pitkällä aikavälillä (~½-vuotta) 98:a puolisen litraa vähemmän satasella.

Jos autossa ei ole nakuanturia, niin silloin ilman muuta säädöt kohdalleen tankiin vain sitä mitä valmistaja suosittelee. -> Käytännössä 99:t, 90:t ja satkut ilman EZK-sytkää tai APC:tä aina 98:a

Onkos kukaan kokeillut 99:ssä Shellin 99 oktaanista? Tuntuu lämpimällä kelillä hieman kone nakuttavan 98 oktaanisellakin.

(Toimisikohan AVGAS 100LL autossa?)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ainoa vakio auto on ollut 900 -89 i16 ilman lambdaa ja ezk sytkällä missä olen kulutus eroa huomannut 98:n hyväksi ~0,5 litraa, 95 vaelsi sytkä kokoajan ja joutua polkemaan enemmän. turboissa olen aina 98 käyttänyt, V-poweria en vielä ole malttanut kokeilla kun maksaa 1,47e 98 taas 1,259e ja kun ei tuota korttiakaan satu tällä hetkellä olemaan...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Make5 »

Itse 'havainnut' että 98-oktaanisella mennään jokunen kymmenen kilometriä tankillisella pidemmälle ja tehoeroakin löytyy hieman (varsinkin nykyisellä saabilla ahtaa tasaisemmin ja hieman korkeammalle, 1.05 vs 1.2bar).
Eroja tarkasteltu aiemmin turbo-bluebirdillä ja nykyisellä 2.3t tonnarilla.
#2633
Tomaatti9000
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Tarkka on persdyno ,jos bensojen eron huomaa.Tai sitten itselläni on liian topattu.Kellolla otin muutamia vetoja 95 vs 98 . 98 .lla ajat oli joka kerta parempia .Tosin sekunnin kymmenyksiä ,mutta kuitenkin. Maahantuoja arveli 98 tuoman lisätehon olevan n.10 hv luokkaa ( korkeapaine 9000).

Jos siis ajaa tasan samalla tavalla käyttämättä 98 :n tuomaa pientä lisätehoa hyväkseen niin kulutuskin on karvan verran pienempää.

Jos joku kokeilee 99+:aa ,niin olis mielenkiintoista kuulla kommentteja.Mahdollisesti kellotettuja tai dynottuja eroja.

Hyvää kesää kaikille .
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

98 on hieman ostopaikasta riippuen n. 3,5% kalliimpaa kuin 95.
Jos siis 95:lla auto kuluttaa esim 9,0 litraa satasella, pitäisi 98:lla kulutuksen olla alle 8,69 litraa, että sen käyttö tulee halvemmaksi.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Itse ajelen 98:lla aina. Satku ei suostunut kulkemaan nykimättä 95:llä, 98:lla toimi moitteetta tasakaasulla, kiihdytyksistä puhumattakaan.
Tonnarissa taasen 95:llä rupeaa ahdot laskemaan täyskiihdytyksessä jo 3500rpm paikkeilla, 98:lla menee nätisti reilu 4500rpm kunnes rupeaa laskemaan, joten selvä erohan tuossa(kin) on. Mielestäni moitteeton käyttäytyminen on tärkeämpi kuin kulutusero, laadusta joutuu vähän maksamaan.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin