Havaintoja kesäliikenteessä
Havaintoja kesäliikenteessä
Kun keväällä asentelin autooni tuplaputkiston, niin enpä olisi arvannut, että putkisto muodostaa auton takasektoriin mystisen voimakentän, mikä muuttaa monen kanssa-autoilijan käytöksen käsittämättömän typeräksi.
Taajama- ja esikaupunkialueilla pusketaan vauhdilla ihan takapuskuriin kiinni. Siinä sitten roikutaan/kurkitaan puolelta ja toiselta, vaikka oma nopeuteni (mittarivirhe huomioiden) on karvan yli sallitun. Tilanteen syntyminen ei riipu siitä olipa kaistoja suuntaansa yksi tai useampi. Nelikaistaisella ohitus ja välittömästi eteen koukkaaminen tapahtuu yleensä juuri hiukan ennen liikennevaloja.
Maantiellä puskuriin imeydytään ja siinä roikutaan/hiostetaan muutaman kilometrin matka, kunnes huomataan etten lähde kilpasille. Ohi koukataan mieluiten sulkuviivan kohdalla tai muuten vain kyseenalaisessa paikassa. Muutama sata metriä loitotaan apinanraivolla ja sitten rauhoitutaan ajamaan suurin piirtein samaa nopeutta.
Rampilta tultaessa, omasta vauhdistani riippumatta, nyökitään taas takapuskurissa ja heti katkoviivoituksen alettua koukataan ajoradalle ja ohi kantapää pakoputkesta vilkkuen. Kuljettajan kurottua mielestään riittävän turvallisen välimatkan vauhti näyttää alenevan sallittuun.
Monen merkkisillä kulkineilla ajavat tuntuvat sortuvan tuon mystisen voimakentän vaikutusalueella. Kaikkein alttiimpia näyttäisivät kuitenkin olevan VAG-konsernin tuotteilla ajavat kuljettajat (nämä TDI/TiD/mitkälie kirjainhässäkät). Monessa Audissa ja Passatissa onkin tuplaputkisto vakiona tehtaalta tullessa. Olisiko sitten niin, että he kokevat etuoikeutensa jotenkin loukatuksi nähdessään Saabissa tuplaputkiston. Yhdenkään toisen Saabistin kanssa ei muuten ole ollut minkäänlaisia ongelmia.
Eräskin Audi A6 n. kuukausi sitten pelleili ja yritti kaikin mahdollisin ja mahdottomin keinoin ärsyttää minua kilpasille. Piti varmaan ihan mammarina, kun en provosoitunut. Koukkasi lopulta rinnalle, esitteli minulle tovin yhtä oikean käden sormistaan, jonka jälkeen jatkoi rauhassa matkaansa. Olisiko tahtonut näyttää, että Audi-miehellä on tuplaputkiston lisäksi varaa hankkia hienoja sormuksia sormiinsa, vai mitä lie meinasi...
En ole näihin provosointiyrityksiin langennut, vaikka monesti onkin suunnattomasti v...tuttanut. Taitaa provosoijaan kolahtaa se, kun ei pääsekään testaamaan oman autonsa ja itsensä ylivertaisuutta.
Muistakaa varautua siihen, että kun kohentelette Saabienne suorituskykyä ja ulkonäköä erinäisillä lisävarusteilla, niin kanssa-autoilijat saattavat olettaa perheautonne muuttuneen kilpa- tai jopa kiihdytysautoksi.
Kesälomareissulla tuli huomattua muuan toinenkin vekkuli asia. Kun lähestyt Saabilla selkeästi hitaammin etenevää ajoneuvoletkaa, jonka viimeisenä ajoneuvona on esim. Volvo, tapahtuu kummia. Jo jonkin matkaa olet tietysti jo seurannut tuota letkan häntäpään lähestymistä ja pannut merkille ettei letkan viimeisellä näytä oleva mitään kiirettä lähteä ohittamaan letkaa. Mutta kun tämä, esim. Volvo-kuski huomaa Saabin hiipivän taustapeiliin, tulee hänelle tuli hännän alle. Äkkiä kuljettajalle tulee pakonomainen tarve ohittaa koko letka. Tilanne rauhoittuu, kunnes itse olet myös päässyt letkasta ohi ja alat tavoitat tämän, esim. Volvon. Tämän, esim. Volvon vauhti kiihtyy sopivasti aina, kun olisi erinomainen ohituspaikka ja rauhoittuu sulkuviivoituksen ja vastaantulevan liikenteen kohdalla. Sama efekti muutaman muunkin "Saabia paremman" automerkin kohdalla. Yleensä noista, esim. V70/S80 2.4 Volvoista pääsi näppärästi ohi sopivan pitkässä ylämäessä. Ohituksen jälkeen kuljettajan kiire näytti loppuvan.
Toinen metka tapaus sattui 1-tiellä. 120 km/h nopeusrajoitus laskee 100 km/h tunnelin kohdalla. Ajeltiin Helsingin suuntaan cruisella mittarinopeutta 130 km/h ja tunnelia ennen napsautin cruisen pois päältä. Suurin osa autoilijoista taisi ihailla tunnelin arkkitehtuuria tai arvelivat ohittamisen olevan tunnelissa kiellettyä (kumpikaan kaista ei ollut punaisella rastitettu), kun oikea kaista liikkui vain n. 80 km/h. Itse otin vasemman kaistan, kun ajelin hiukan reilua satasta. Tunnelin puolivälissä näin taustapeilissä vauhdilla lähestyvän Audin. Tunnelista ulos tultaessa Audi oli kiinni puskurissa. 120 km/h merkki siinteli jo edessä joten ajattelin raivautua pois Audin jaloista. Polkaisin nopeuden ripeästi 130 km/h mittarinopeuteen, ohitin oikean kaistan autoletkan etupään, palasin ripeästi oikealle ja resetoin cruisen. Ihmettelin, kun kiireiseltä vaikuttava Audi ei tullutkaan rinnalle. Audi oli jäänyt aika kauas ja vasta kotvan kuluttua hurautti vasenta kaistaa ohi ehken 20 km/h suuremmalla nopeudella ja jatkoi ajamista vasemmalla kaistalla hamaan horisontiin, vaikkei oikealla ollut autoja kuin harvakseltaan. Sedan A6 Audin peräpellissä oli merkintä 1.8T. Pakko kai se on ajaa koko ajan kovaa ja vasemmalla, kun jarrutuksen jälkeen auto kiihtyy kuin kivireki.
Kesäliikenteessä näyttää myös olevan paljon kuljettajia, jotka eivät tiedä mitä varten on rampin jälkeinen kiihdytyskaista. Rampilta tullessa yllättävän moni koukkaa heti katkoviivoituksen alettua varsinaiselle ajokaistalle, huomattavasti ajoväylän sallittua nopeutta alhaisemmalla nopeudella, ikään kuin kiihdytyskaistalla saisi viipyä mahdollisimman vähän aikaa. Hommahan toimii silloin, kun ajoradalla ajavat mahtuvat "väistämään" vasemmalle kaistalle. Lehdestä saadaan lukea niistä tapauksista jolloin liikennettä on ollut niin paljon ettei väistäminen ole ollut mahdollista. Tuossakin ohitustiellä, vähän matkan päässä kaatui ainakin yksi rekka viime talvena, kun ei oikein mahtunut väistämään rampilta eteen huomattavasti hitaammalla nopeudella pompannutta henkilöautoa.
Kiertoliittymät eli liikenneympyrät ovat myös monelle kuljettajalle vaikeita paikkoja. Ympyrään tullaan ikään kuin oikealta tulevan etuajo-oikeudella vilkun kanssa. Ympyrästä poistuttaessa ei sitten vilkuteta. Tuossa lähimarketinkin ympyrässä olisi kolahtanut Saabiin jo monesti ellen itse olisi ehtinyt jarruttaa. Moni kuljettaja näyttää ajavan ympyrään ihan suvereenisti yhtään hidastamatta saatikka vasemmalle vilkaisematta.
Tällaisia havaintoja tänä kesänä. Toki liikenteessä on enemmistö ihan fiksuja autoilijoita, ainakin kaikki Saabistit.
Taajama- ja esikaupunkialueilla pusketaan vauhdilla ihan takapuskuriin kiinni. Siinä sitten roikutaan/kurkitaan puolelta ja toiselta, vaikka oma nopeuteni (mittarivirhe huomioiden) on karvan yli sallitun. Tilanteen syntyminen ei riipu siitä olipa kaistoja suuntaansa yksi tai useampi. Nelikaistaisella ohitus ja välittömästi eteen koukkaaminen tapahtuu yleensä juuri hiukan ennen liikennevaloja.
Maantiellä puskuriin imeydytään ja siinä roikutaan/hiostetaan muutaman kilometrin matka, kunnes huomataan etten lähde kilpasille. Ohi koukataan mieluiten sulkuviivan kohdalla tai muuten vain kyseenalaisessa paikassa. Muutama sata metriä loitotaan apinanraivolla ja sitten rauhoitutaan ajamaan suurin piirtein samaa nopeutta.
Rampilta tultaessa, omasta vauhdistani riippumatta, nyökitään taas takapuskurissa ja heti katkoviivoituksen alettua koukataan ajoradalle ja ohi kantapää pakoputkesta vilkkuen. Kuljettajan kurottua mielestään riittävän turvallisen välimatkan vauhti näyttää alenevan sallittuun.
Monen merkkisillä kulkineilla ajavat tuntuvat sortuvan tuon mystisen voimakentän vaikutusalueella. Kaikkein alttiimpia näyttäisivät kuitenkin olevan VAG-konsernin tuotteilla ajavat kuljettajat (nämä TDI/TiD/mitkälie kirjainhässäkät). Monessa Audissa ja Passatissa onkin tuplaputkisto vakiona tehtaalta tullessa. Olisiko sitten niin, että he kokevat etuoikeutensa jotenkin loukatuksi nähdessään Saabissa tuplaputkiston. Yhdenkään toisen Saabistin kanssa ei muuten ole ollut minkäänlaisia ongelmia.
Eräskin Audi A6 n. kuukausi sitten pelleili ja yritti kaikin mahdollisin ja mahdottomin keinoin ärsyttää minua kilpasille. Piti varmaan ihan mammarina, kun en provosoitunut. Koukkasi lopulta rinnalle, esitteli minulle tovin yhtä oikean käden sormistaan, jonka jälkeen jatkoi rauhassa matkaansa. Olisiko tahtonut näyttää, että Audi-miehellä on tuplaputkiston lisäksi varaa hankkia hienoja sormuksia sormiinsa, vai mitä lie meinasi...
En ole näihin provosointiyrityksiin langennut, vaikka monesti onkin suunnattomasti v...tuttanut. Taitaa provosoijaan kolahtaa se, kun ei pääsekään testaamaan oman autonsa ja itsensä ylivertaisuutta.
Muistakaa varautua siihen, että kun kohentelette Saabienne suorituskykyä ja ulkonäköä erinäisillä lisävarusteilla, niin kanssa-autoilijat saattavat olettaa perheautonne muuttuneen kilpa- tai jopa kiihdytysautoksi.
Kesälomareissulla tuli huomattua muuan toinenkin vekkuli asia. Kun lähestyt Saabilla selkeästi hitaammin etenevää ajoneuvoletkaa, jonka viimeisenä ajoneuvona on esim. Volvo, tapahtuu kummia. Jo jonkin matkaa olet tietysti jo seurannut tuota letkan häntäpään lähestymistä ja pannut merkille ettei letkan viimeisellä näytä oleva mitään kiirettä lähteä ohittamaan letkaa. Mutta kun tämä, esim. Volvo-kuski huomaa Saabin hiipivän taustapeiliin, tulee hänelle tuli hännän alle. Äkkiä kuljettajalle tulee pakonomainen tarve ohittaa koko letka. Tilanne rauhoittuu, kunnes itse olet myös päässyt letkasta ohi ja alat tavoitat tämän, esim. Volvon. Tämän, esim. Volvon vauhti kiihtyy sopivasti aina, kun olisi erinomainen ohituspaikka ja rauhoittuu sulkuviivoituksen ja vastaantulevan liikenteen kohdalla. Sama efekti muutaman muunkin "Saabia paremman" automerkin kohdalla. Yleensä noista, esim. V70/S80 2.4 Volvoista pääsi näppärästi ohi sopivan pitkässä ylämäessä. Ohituksen jälkeen kuljettajan kiire näytti loppuvan.
Toinen metka tapaus sattui 1-tiellä. 120 km/h nopeusrajoitus laskee 100 km/h tunnelin kohdalla. Ajeltiin Helsingin suuntaan cruisella mittarinopeutta 130 km/h ja tunnelia ennen napsautin cruisen pois päältä. Suurin osa autoilijoista taisi ihailla tunnelin arkkitehtuuria tai arvelivat ohittamisen olevan tunnelissa kiellettyä (kumpikaan kaista ei ollut punaisella rastitettu), kun oikea kaista liikkui vain n. 80 km/h. Itse otin vasemman kaistan, kun ajelin hiukan reilua satasta. Tunnelin puolivälissä näin taustapeilissä vauhdilla lähestyvän Audin. Tunnelista ulos tultaessa Audi oli kiinni puskurissa. 120 km/h merkki siinteli jo edessä joten ajattelin raivautua pois Audin jaloista. Polkaisin nopeuden ripeästi 130 km/h mittarinopeuteen, ohitin oikean kaistan autoletkan etupään, palasin ripeästi oikealle ja resetoin cruisen. Ihmettelin, kun kiireiseltä vaikuttava Audi ei tullutkaan rinnalle. Audi oli jäänyt aika kauas ja vasta kotvan kuluttua hurautti vasenta kaistaa ohi ehken 20 km/h suuremmalla nopeudella ja jatkoi ajamista vasemmalla kaistalla hamaan horisontiin, vaikkei oikealla ollut autoja kuin harvakseltaan. Sedan A6 Audin peräpellissä oli merkintä 1.8T. Pakko kai se on ajaa koko ajan kovaa ja vasemmalla, kun jarrutuksen jälkeen auto kiihtyy kuin kivireki.
Kesäliikenteessä näyttää myös olevan paljon kuljettajia, jotka eivät tiedä mitä varten on rampin jälkeinen kiihdytyskaista. Rampilta tullessa yllättävän moni koukkaa heti katkoviivoituksen alettua varsinaiselle ajokaistalle, huomattavasti ajoväylän sallittua nopeutta alhaisemmalla nopeudella, ikään kuin kiihdytyskaistalla saisi viipyä mahdollisimman vähän aikaa. Hommahan toimii silloin, kun ajoradalla ajavat mahtuvat "väistämään" vasemmalle kaistalle. Lehdestä saadaan lukea niistä tapauksista jolloin liikennettä on ollut niin paljon ettei väistäminen ole ollut mahdollista. Tuossakin ohitustiellä, vähän matkan päässä kaatui ainakin yksi rekka viime talvena, kun ei oikein mahtunut väistämään rampilta eteen huomattavasti hitaammalla nopeudella pompannutta henkilöautoa.
Kiertoliittymät eli liikenneympyrät ovat myös monelle kuljettajalle vaikeita paikkoja. Ympyrään tullaan ikään kuin oikealta tulevan etuajo-oikeudella vilkun kanssa. Ympyrästä poistuttaessa ei sitten vilkuteta. Tuossa lähimarketinkin ympyrässä olisi kolahtanut Saabiin jo monesti ellen itse olisi ehtinyt jarruttaa. Moni kuljettaja näyttää ajavan ympyrään ihan suvereenisti yhtään hidastamatta saatikka vasemmalle vilkaisematta.
Tällaisia havaintoja tänä kesänä. Toki liikenteessä on enemmistö ihan fiksuja autoilijoita, ainakin kaikki Saabistit.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Re: Havaintoja kesäliikenteessä
Vastaavanlainen tapaus tuli huomattua myös koiranhakureissulla, jolla tuli yhteensä 1500km mittariin. Kaukana näkee menevän sellaisen muutaman auton letkan, jossa usein vielä rekka kärjessä. Jonoon päästyäsi ja jo ohituspaikkaa etsiessä edellä menevä lyö vilkun päälle ja ampaisee letkan ohitse. Tämän jälkeen sitten jatkaakin matkaansa omaa nopeuttaan. Yleensä juuri ja juuri rajoituksen mukaan.9-5 3.0t kirjoitti:Kesälomareissulla tuli huomattua muuan toinenkin vekkuli asia. Kun lähestyt Saabilla selkeästi hitaammin etenevää ajoneuvoletkaa, jonka viimeisenä ajoneuvona on esim. Volvo, tapahtuu kummia. Jo jonkin matkaa olet tietysti jo seurannut tuota letkan häntäpään lähestymistä ja pannut merkille ettei letkan viimeisellä näytä oleva mitään kiirettä lähteä ohittamaan letkaa. Mutta kun tämä, esim. Volvo-kuski huomaa Saabin hiipivän taustapeiliin, tulee hänelle tuli hännän alle. Äkkiä kuljettajalle tulee pakonomainen tarve ohittaa koko letka. Tilanne rauhoittuu, kunnes itse olet myös päässyt letkasta ohi ja alat tavoitat tämän, esim. Volvon. Tämän, esim. Volvon vauhti kiihtyy sopivasti aina, kun olisi erinomainen ohituspaikka ja rauhoittuu sulkuviivoituksen ja vastaantulevan liikenteen kohdalla. Sama efekti muutaman muunkin "Saabia paremman" automerkin kohdalla. Yleensä noista, esim. V70/S80 2.4 Volvoista pääsi näppärästi ohi sopivan pitkässä ylämäessä. Ohituksen jälkeen kuljettajan kiire näytti loppuvan.
Toinen hauska matkalla havaittu asia oli tuollaiset enimmäisnopeussuositus-merkit. Ainakin Vaasan kohdilla noita on jokunen ja suoraa tietä. Tosin ymmärrettävästä syystä ne siinä on. Hirvivaara -merkki sattui olemaan noiden kyseisten merkkien yhteydessä. Jotenkin vain tuntui siltä, että näitä merkkejä noudatettiin kuin nopeusrajoituksia, joten ajetaan mielellään se hieman alle 80km/h, vaikka nopeusrajoitus itsessään olisi se 100km/h. Osoittautuivat siispä vallan mainioiksi ohituspaikoiksi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Havaintoja kesäliikenteessä
Sattuikin eilen kohdille Karkkilassa TDI Transporteri, jonka kuljettajalle oli liikenneympyrä ilmeisesti aivan uusi kokemus, kaveri kun pysäytti keskelle ympyrää, että oikealta (kolmion takaa) tuleva autoilija pääsi liittymään ympyrään. Eli siis hän väisti ympyrässä ollessaan ympyrään tulijoita Lähellä oli, että en ajanut perässä marketin pihalle ja käynyt onnittelemassa upean herrasmiesmäisestä ajosuoritteesta9-5 3.0t kirjoitti:...näyttäisivät kuitenkin olevan VAG-konsernin tuotteilla ajavat kuljettajat (nämä TDI/TiD/mitkälie kirjainhässäkät).
Kiertoliittymät eli liikenneympyrät ovat myös monelle kuljettajalle vaikeita paikkoja. Ympyrään tullaan ikään kuin oikealta tulevan etuajo-oikeudella vilkun kanssa. Ympyrästä poistuttaessa ei sitten vilkuteta...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Jep, eipä meinannut ympyrään päästetty volvistikaan uskoa silmiään, varmaan melkein 10sek siinä odoteltiin, että volvomies (ympyrään tulija) toipui hämmästyksestään ja uskalsi lähteä liikkeelle. Minua hätäsempi mies olisi tehnyt muutakin, kuin painanut tööttiä tuolle liikenneympyröiden herrasmiehelletaunu kirjoitti:Toi liikenneympyrä on kyllä kummallinen kapistus,kun se suomalaiselle uppoo...noita ympyrään pysähtymisiä vammalassa ainakin jatkuvasti.Sillon kun siellä asuin,käpy kärähti tasaseen tahtiin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Pakko todeta että kyllä ne ympyrät ovat niitä vaikeimpia kohtia vaasalaisillekin..perusidea ei vaan mene perille! Sitä sujuvuutta ei sitten millään saada, siis vaikka melkeen tilanteessa kuin tilanteessa pääsisi "heti mukaan" jos vain menee sinne, niin useimpien on AINA pakko pysäyttää tuijottamaan suuntaan ja ehkä toiseenkin ennen kuin uskaltaa lähteä, ja jonoa syntyy jne..
Tjaa, täällä Naantalissa nuo liikenneympyrät hanskataan mutta vähän toisella tavalla - tullaan mahdollisimman kovaa ympyrään että toisesta suunnasta ympyrään tuleva ei millään kerkeisi edelle. Komeimpia suorituksia on ne kun sisääntulovauhti on jotain 40, ajolinja kaarevan sijaan suora ja vauhti saadaan taltutetuksi että melkein stopataan toisen ympyrääntulijan eteen. Sen jälkeen aletaan sitten ajaa ympyrää. Vilkkua ei kyllä vieläkään osata täälläkään käyttää.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
- Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI
Hei!
Oli kyllä hauskaa lukea tällaisista arkisista havainnoista maamme teillä.
Suomessa on niin pienet liikennemäärät, ajonopeudet ja tiet, että täällä selviää hengissä, vaikka ajaa kuinka huolimattomasti ilman vilkkuja ja toisten perässä roikkuen. Ollaan niin hyviä kuskeja omasta mielestämme, mutta jos esim. Saksassa ajettaisiin näin alkukantaisesti ja sikaisesti, tiet olisivat koko ajan poikki. Suomessa tietysti on vaihtelevat talvisäät, mutta kyllä Saksassakin talvella sataa räntää ja lunta ja liikennemäärät huomioiden tilanne sielläkin pysyy ihan hanskassa. Olemmekohan oikeasti niin hyviä kuskeja, kuin luulemme?
Verenpainetta ei kannata näin pienillä jutuilla nostaa, kusipäisten tyyppien määrä liikenteessä on vakio. Itsekin joskus stressaannun perässä hiillostavista tyypeistä, mutta rauhoittelen itseni. Sitten tehdään turvaväliä, kun siihen pystyy normaalilla riskillä. Eihän sille mitään voi, jos jollain tyypillä on ongelmia autoilunsa kanssa ja pitää päästä vaarallisella tavalla näyttämään kuinka Volvo/Saab/VW kulkee.
Oli kyllä hauskaa lukea tällaisista arkisista havainnoista maamme teillä.
Suomessa on niin pienet liikennemäärät, ajonopeudet ja tiet, että täällä selviää hengissä, vaikka ajaa kuinka huolimattomasti ilman vilkkuja ja toisten perässä roikkuen. Ollaan niin hyviä kuskeja omasta mielestämme, mutta jos esim. Saksassa ajettaisiin näin alkukantaisesti ja sikaisesti, tiet olisivat koko ajan poikki. Suomessa tietysti on vaihtelevat talvisäät, mutta kyllä Saksassakin talvella sataa räntää ja lunta ja liikennemäärät huomioiden tilanne sielläkin pysyy ihan hanskassa. Olemmekohan oikeasti niin hyviä kuskeja, kuin luulemme?
Verenpainetta ei kannata näin pienillä jutuilla nostaa, kusipäisten tyyppien määrä liikenteessä on vakio. Itsekin joskus stressaannun perässä hiillostavista tyypeistä, mutta rauhoittelen itseni. Sitten tehdään turvaväliä, kun siihen pystyy normaalilla riskillä. Eihän sille mitään voi, jos jollain tyypillä on ongelmia autoilunsa kanssa ja pitää päästä vaarallisella tavalla näyttämään kuinka Volvo/Saab/VW kulkee.
Tuos illal töistä tulles sattu taas asteenverran hauskempi tapaus valtatie kuudel. Ajelin etelään päin menevää kaistaa ja ihmettelin ku ihan tajuton letka ajelee alinopeutta pitkillä suorilla, suurimman ihmetyksen herätti se, et letkan hännillä olivat tuunattu audi ja mersu...
No syykin selvisi, letkan keulalla ajeli rajavartioston vilkkuauto, ihmiset eivät vissii lännessä ja etelässä ole tottuneet siihen et sinisiävilkkuja on muissakin autoissa ku punaisissa ja poliisiautoissa, joka täällä on itsestäänselvyys... No meikä sit lähti ohittelee letkaa aina sen verran ku turvallisesti ehdin suorilla, kun viimein olin ohittanu rajavartioston auton, ni sit seuraavalla suoralla se mersu ja audi plus muut härpäkkeet tuli ohi siitä, ku vissii tajusivat, ettei sitä tarvii pelätä... No ei ne tosin mua enää saavuttaneet... Vaikken ylinopeutta ajanutkaan...
No syykin selvisi, letkan keulalla ajeli rajavartioston vilkkuauto, ihmiset eivät vissii lännessä ja etelässä ole tottuneet siihen et sinisiävilkkuja on muissakin autoissa ku punaisissa ja poliisiautoissa, joka täällä on itsestäänselvyys... No meikä sit lähti ohittelee letkaa aina sen verran ku turvallisesti ehdin suorilla, kun viimein olin ohittanu rajavartioston auton, ni sit seuraavalla suoralla se mersu ja audi plus muut härpäkkeet tuli ohi siitä, ku vissii tajusivat, ettei sitä tarvii pelätä... No ei ne tosin mua enää saavuttaneet... Vaikken ylinopeutta ajanutkaan...
900 GL 3D -83
Re: Havaintoja kesäliikenteessä
Ihan hyvin tuntuu toimivan toisinkin päin - Siis kun v*lvalla (varsinkin tällasella isommalla) lähestyy Saabbia, niin kyllä monelle tuntuu tulevan pakonomainen tarve "puolustaa suvun kunniaa"....9-5 3.0t kirjoitti: Mutta kun tämä, esim. Volvo-kuski huomaa Saabin hiipivän taustapeiliin, tulee hänelle tuli hännän alle. Äkkiä kuljettajalle tulee pakonomainen tarve ohittaa koko letka.
Mutta siitä moni euroautokuski vasta herneen vetääkin nenään kun päsäyttää kuupalla ohi. On tullut useammankin kerran todettua, että joillakin ei vain pelihuumori riitä, kun pikkuautolla ohitetaan...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: Havaintoja kesäliikenteessä
Siis, etkö tehnyt mitään, että audi kuski huomasi, että sinä huomasit audi kuskin (meniköhän oikein?) Ei kai tuollaiset ässät ihan syyttömiä valitse vihansa kohteeksi?9-5 3.0t kirjoitti: Eräskin Audi A6 n. kuukausi sitten pelleili ja yritti kaikin mahdollisin ja mahdottomin keinoin ärsyttää minua kilpasille. Piti varmaan ihan mammarina, kun en provosoitunut. Koukkasi lopulta rinnalle, esitteli minulle tovin yhtä oikean käden sormistaan, jonka jälkeen jatkoi rauhassa matkaansa.
Btw, Perässäroikkujien etäisyys on ihan suoraan verrannollinen auton kokoon, mitä pienempi auto, sitä lähempänä ajetaan. Eron huomaa hyvin kahdella alla olevalla kulkupelillä.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
tuota liikenneympyrässä pysähtymistä en kyllä älyä, onneks ei oo täällä sattunu ainakaa omalle kohalle... On täällä joku vissii ajanu kyl ympyrää vika suuntaan ja tuo vilkun käyttö jää aika monelta pois mikä ottaa päähään äärettömästi kun ei tiedä voiko lähtee vai tuleeko kylkeen...
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70