
Taajama- ja esikaupunkialueilla pusketaan vauhdilla ihan takapuskuriin kiinni. Siinä sitten roikutaan/kurkitaan puolelta ja toiselta, vaikka oma nopeuteni (mittarivirhe huomioiden) on karvan yli sallitun. Tilanteen syntyminen ei riipu siitä olipa kaistoja suuntaansa yksi tai useampi. Nelikaistaisella ohitus ja välittömästi eteen koukkaaminen tapahtuu yleensä juuri hiukan ennen liikennevaloja.

Maantiellä puskuriin imeydytään ja siinä roikutaan/hiostetaan muutaman kilometrin matka, kunnes huomataan etten lähde kilpasille. Ohi koukataan mieluiten sulkuviivan kohdalla tai muuten vain kyseenalaisessa paikassa. Muutama sata metriä loitotaan apinanraivolla ja sitten rauhoitutaan ajamaan suurin piirtein samaa nopeutta.
Rampilta tultaessa, omasta vauhdistani riippumatta, nyökitään taas takapuskurissa ja heti katkoviivoituksen alettua koukataan ajoradalle ja ohi kantapää pakoputkesta vilkkuen. Kuljettajan kurottua mielestään riittävän turvallisen välimatkan vauhti näyttää alenevan sallittuun.
Monen merkkisillä kulkineilla ajavat tuntuvat sortuvan tuon mystisen voimakentän vaikutusalueella. Kaikkein alttiimpia näyttäisivät kuitenkin olevan VAG-konsernin tuotteilla ajavat kuljettajat (nämä TDI/TiD/mitkälie kirjainhässäkät). Monessa Audissa ja Passatissa onkin tuplaputkisto vakiona tehtaalta tullessa. Olisiko sitten niin, että he kokevat etuoikeutensa jotenkin loukatuksi nähdessään Saabissa tuplaputkiston. Yhdenkään toisen Saabistin kanssa ei muuten ole ollut minkäänlaisia ongelmia.
Eräskin Audi A6 n. kuukausi sitten pelleili ja yritti kaikin mahdollisin ja mahdottomin keinoin ärsyttää minua kilpasille. Piti varmaan ihan mammarina, kun en provosoitunut. Koukkasi lopulta rinnalle, esitteli minulle tovin yhtä oikean käden sormistaan, jonka jälkeen jatkoi rauhassa matkaansa. Olisiko tahtonut näyttää, että Audi-miehellä on tuplaputkiston lisäksi varaa hankkia hienoja sormuksia sormiinsa, vai mitä lie meinasi...

En ole näihin provosointiyrityksiin langennut, vaikka monesti onkin suunnattomasti v...tuttanut. Taitaa provosoijaan kolahtaa se, kun ei pääsekään testaamaan oman autonsa ja itsensä ylivertaisuutta.
Muistakaa varautua siihen, että kun kohentelette Saabienne suorituskykyä ja ulkonäköä erinäisillä lisävarusteilla, niin kanssa-autoilijat saattavat olettaa perheautonne muuttuneen kilpa- tai jopa kiihdytysautoksi.
Kesälomareissulla tuli huomattua muuan toinenkin vekkuli asia. Kun lähestyt Saabilla selkeästi hitaammin etenevää ajoneuvoletkaa, jonka viimeisenä ajoneuvona on esim. Volvo, tapahtuu kummia. Jo jonkin matkaa olet tietysti jo seurannut tuota letkan häntäpään lähestymistä ja pannut merkille ettei letkan viimeisellä näytä oleva mitään kiirettä lähteä ohittamaan letkaa. Mutta kun tämä, esim. Volvo-kuski huomaa Saabin hiipivän taustapeiliin, tulee hänelle tuli hännän alle. Äkkiä kuljettajalle tulee pakonomainen tarve ohittaa koko letka. Tilanne rauhoittuu, kunnes itse olet myös päässyt letkasta ohi ja alat tavoitat tämän, esim. Volvon. Tämän, esim. Volvon vauhti kiihtyy sopivasti aina, kun olisi erinomainen ohituspaikka ja rauhoittuu sulkuviivoituksen ja vastaantulevan liikenteen kohdalla. Sama efekti muutaman muunkin "Saabia paremman" automerkin kohdalla. Yleensä noista, esim. V70/S80 2.4 Volvoista pääsi näppärästi ohi sopivan pitkässä ylämäessä. Ohituksen jälkeen kuljettajan kiire näytti loppuvan.

Toinen metka tapaus sattui 1-tiellä. 120 km/h nopeusrajoitus laskee 100 km/h tunnelin kohdalla. Ajeltiin Helsingin suuntaan cruisella mittarinopeutta 130 km/h ja tunnelia ennen napsautin cruisen pois päältä. Suurin osa autoilijoista taisi ihailla tunnelin arkkitehtuuria tai arvelivat ohittamisen olevan tunnelissa kiellettyä (kumpikaan kaista ei ollut punaisella rastitettu), kun oikea kaista liikkui vain n. 80 km/h. Itse otin vasemman kaistan, kun ajelin hiukan reilua satasta. Tunnelin puolivälissä näin taustapeilissä vauhdilla lähestyvän Audin. Tunnelista ulos tultaessa Audi oli kiinni puskurissa. 120 km/h merkki siinteli jo edessä joten ajattelin raivautua pois Audin jaloista. Polkaisin nopeuden ripeästi 130 km/h mittarinopeuteen, ohitin oikean kaistan autoletkan etupään, palasin ripeästi oikealle ja resetoin cruisen. Ihmettelin, kun kiireiseltä vaikuttava Audi ei tullutkaan rinnalle. Audi oli jäänyt aika kauas ja vasta kotvan kuluttua hurautti vasenta kaistaa ohi ehken 20 km/h suuremmalla nopeudella ja jatkoi ajamista vasemmalla kaistalla hamaan horisontiin, vaikkei oikealla ollut autoja kuin harvakseltaan. Sedan A6 Audin peräpellissä oli merkintä 1.8T. Pakko kai se on ajaa koko ajan kovaa ja vasemmalla, kun jarrutuksen jälkeen auto kiihtyy kuin kivireki.

Kesäliikenteessä näyttää myös olevan paljon kuljettajia, jotka eivät tiedä mitä varten on rampin jälkeinen kiihdytyskaista. Rampilta tullessa yllättävän moni koukkaa heti katkoviivoituksen alettua varsinaiselle ajokaistalle, huomattavasti ajoväylän sallittua nopeutta alhaisemmalla nopeudella, ikään kuin kiihdytyskaistalla saisi viipyä mahdollisimman vähän aikaa. Hommahan toimii silloin, kun ajoradalla ajavat mahtuvat "väistämään" vasemmalle kaistalle. Lehdestä saadaan lukea niistä tapauksista jolloin liikennettä on ollut niin paljon ettei väistäminen ole ollut mahdollista. Tuossakin ohitustiellä, vähän matkan päässä kaatui ainakin yksi rekka viime talvena, kun ei oikein mahtunut väistämään rampilta eteen huomattavasti hitaammalla nopeudella pompannutta henkilöautoa.
Kiertoliittymät eli liikenneympyrät ovat myös monelle kuljettajalle vaikeita paikkoja. Ympyrään tullaan ikään kuin oikealta tulevan etuajo-oikeudella vilkun kanssa. Ympyrästä poistuttaessa ei sitten vilkuteta. Tuossa lähimarketinkin ympyrässä olisi kolahtanut Saabiin jo monesti ellen itse olisi ehtinyt jarruttaa. Moni kuljettaja näyttää ajavan ympyrään ihan suvereenisti yhtään hidastamatta saatikka vasemmalle vilkaisematta.

Tällaisia havaintoja tänä kesänä. Toki liikenteessä on enemmistö ihan fiksuja autoilijoita, ainakin kaikki Saabistit.
