Vaihteistojen väännönkesto
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Vaihteistojen väännönkesto
Tervehdys!
Eli kysymys kaikessa yksinkertaisuudessaan kuuluu:
"Miten paljon Saabeissa käytetyt vaihdelaatikot kestävät vääntöä?"
Tähän mennessä olen löytänyt tietoa seuraavista laatikoista:
1. 9000:n automaattilaatikko, ZF 4HP18: 400 Nm
2. OG-900 automaattilaatikko, Borg Warner 37: 200 Nm
Vapaasti P. Hietaharjua lainatakseni: "Kun mennään yli 200 Nm momentinmuuntimen luisto kasvaa, mikä johtaa lämpöongelmiin. Turbon momentinmuunnin on hieman jyrkempi, mutta siinäkin on samaa lämpöongelmaa."
Ja kysymykseni kattaa siis KAIKKI Saabin laatikot Ur-Saabista 9-3 SC:hen, joten listaa saa täydentää ja korjata aivan vapaasti. Toiveena on, että saataisiin kerättyä hajatieto yhteen tietopankkiin.
Toiseksi olen ihmetellyt miksi alhaalta vääntävää moottoria pidetään laatikon kannalta huonompana vaihtoehtona kuin ylhäältä vääntävää?
Eli kysymys kaikessa yksinkertaisuudessaan kuuluu:
"Miten paljon Saabeissa käytetyt vaihdelaatikot kestävät vääntöä?"
Tähän mennessä olen löytänyt tietoa seuraavista laatikoista:
1. 9000:n automaattilaatikko, ZF 4HP18: 400 Nm
2. OG-900 automaattilaatikko, Borg Warner 37: 200 Nm
Vapaasti P. Hietaharjua lainatakseni: "Kun mennään yli 200 Nm momentinmuuntimen luisto kasvaa, mikä johtaa lämpöongelmiin. Turbon momentinmuunnin on hieman jyrkempi, mutta siinäkin on samaa lämpöongelmaa."
Ja kysymykseni kattaa siis KAIKKI Saabin laatikot Ur-Saabista 9-3 SC:hen, joten listaa saa täydentää ja korjata aivan vapaasti. Toiveena on, että saataisiin kerättyä hajatieto yhteen tietopankkiin.
Toiseksi olen ihmetellyt miksi alhaalta vääntävää moottoria pidetään laatikon kannalta huonompana vaihtoehtona kuin ylhäältä vääntävää?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Numeerista dataa minulla ei ole lisätä ylläolevaan mutta tuo "alhaalta vs. ylhäältä vääntävä" -asia on käsittääkseni näin: Voimansiirtolaitteiden mitoitusperuste on vääntömomentti. Sinänsä siis ei isommin merkitse, millä kierrosluvulla kyseinen suurin vääntömomentti esiintyy. Kuitenkin, koska mäntämoottorin tuottama vääntömomentti ei ole tasainen vaan melko lailla sykkivä jaksollisista palotapahtumista johtuen, tulee voimansiirtoon "tykyttävää" kuormitusta, joka on sitä vaihtelevampaa mitä pienempi kierrosluku on kyseessä. Lisäksi laakerien (varsinkin liukulaakerien) voitelu perustuu siihen, että osien välinen nopeus tai kierrosluku on tarpeeksi suuri. Ainoastaan tällöin öljy muodostaa kunnollisen voitelukalvon joka pitää liikkuvat osat irti toisistaan (hydrodynaaminen voitelu). Tavallisen autonmoottorin ja vaihteiston saa siis huomattavasti helpommin p-ksi vedättämällä yli-isolla vaihteella ja nollakierroksilla kuin jatkuvalla suurilla kierroksilla ajamalla koska laakeripinnat ylikuormittuvat.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vaihteistojen väännönkesto
Jossain kirjoitettiin, että uuden 9-3:n 6 -vaihteisen manuaalilaatikon pitäisi kestää vähintään 400 Nm:n vääntö. Muista laatikoista en tiedä ja olisinkin kiinnostunut saamaan lisäinfoa erityisesti NG900/OG9-3/9-5:n laatikoista. Yritin aikaan kysyä Saabin tehtaaltakin, paljonko NG900:n laatikko kestää vääntöä. Eivät koskaan vastanneet, koska ilmeisesti pelkäsivät, että käyttäisin tietoa viritystarkoituksiin. Ihme oletuksiaPekka Valtanen kirjoitti:Tervehdys!
Eli kysymys kaikessa yksinkertaisuudessaan kuuluu:
"Miten paljon Saabeissa käytetyt vaihdelaatikot kestävät vääntöä?"
Tähän mennessä olen löytänyt tietoa seuraavista laatikoista:
1. 9000:n automaattilaatikko, ZF 4HP18: 400 Nm
2. OG-900 automaattilaatikko, Borg Warner 37: 200 Nm
Vapaasti P. Hietaharjua lainatakseni: "Kun mennään yli 200 Nm momentinmuuntimen luisto kasvaa, mikä johtaa lämpöongelmiin. Turbon momentinmuunnin on hieman jyrkempi, mutta siinäkin on samaa lämpöongelmaa."
Ja kysymykseni kattaa siis KAIKKI Saabin laatikot Ur-Saabista 9-3 SC:hen, joten listaa saa täydentää ja korjata aivan vapaasti. Toiveena on, että saataisiin kerättyä hajatieto yhteen tietopankkiin.
Toiseksi olen ihmetellyt miksi alhaalta vääntävää moottoria pidetään laatikon kannalta huonompana vaihtoehtona kuin ylhäältä vääntävää?


#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Tähän toteamuseen pitää ottaa huomioon vielä se, että laatikossa olevien rattaiden hampaita taisi olla ohennetu jo 250t matkan verran.. Samoin laakerit eivät varmaan olleet ihan uuden veroisia.NG900SET -95 kirjoitti:Omasta kokemuksesta voin sanoa että sillä väännöllä jolla Viggen kytkin alkaa luistamaan ei NG900:sen laatikko enää kestä.
Poittini on se että vähemmän kulunut laatikko kestää aina enemmän kuin kulunut. Samahan se on köysissäkin

Myös laatikon momentin kestoon vaikuttaa käytetty vaihde. Vitosella ei varmaankaan kovinkaan helposti saa perää tai vetareita solmuun, vaikka kytkin luistaisikin, mutta kytkinakseli ja sen rattaat varmasti kovilla..

Sen verran tiedän, ng900:sen laatikko voi kestää useita kertoja kakkosella sudittelua kuivalla ja tasaisella asvaltilla.

3:lla en ole saanut vielä omaani sutimaan, mutta 9-3:sen hieman lyhkäisempi 3 vaihde on kuulemma kestänyt vielä 3:lla sutimista kuivalla asfaltilla 150 asti, kunhan kytkin on viggeniä järeämpi.

Toisaalta olen kuullut huhua että ihan vapareissa olis joskus laatikoita hajonnut, eli monen tekijän summa

ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Toisaalta voi todeta sen, että ne virifirmat, jotka lupaavat tehdastakuun jatkuvan (ainakin Ruotsissa) ilmoittavat, että kyseinen "pykälä" on voimassa ainoastaan stage 1-3 viritysseteille, eli niille, jossa käytetään vielä orkkisturboa ja -kytkintä. Tästä eteenpäin viritys tapahtuu "omalla vastuulla".
Kyllä tossakin takuulupauksessa on pakko olla jotain perää. Eihän se olisi liiketaloudellisesti järkevää myöntää takuita setteihin, joita orkkislootat ym. auton osat eivät välttämättä kestä
Kyllä tossakin takuulupauksessa on pakko olla jotain perää. Eihän se olisi liiketaloudellisesti järkevää myöntää takuita setteihin, joita orkkislootat ym. auton osat eivät välttämättä kestä

#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007