Vaihteistojen väännönkesto

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Vaihteistojen väännönkesto

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Tervehdys!

Eli kysymys kaikessa yksinkertaisuudessaan kuuluu:
"Miten paljon Saabeissa käytetyt vaihdelaatikot kestävät vääntöä?"

Tähän mennessä olen löytänyt tietoa seuraavista laatikoista:
1. 9000:n automaattilaatikko, ZF 4HP18: 400 Nm
2. OG-900 automaattilaatikko, Borg Warner 37: 200 Nm
Vapaasti P. Hietaharjua lainatakseni: "Kun mennään yli 200 Nm momentinmuuntimen luisto kasvaa, mikä johtaa lämpöongelmiin. Turbon momentinmuunnin on hieman jyrkempi, mutta siinäkin on samaa lämpöongelmaa."

Ja kysymykseni kattaa siis KAIKKI Saabin laatikot Ur-Saabista 9-3 SC:hen, joten listaa saa täydentää ja korjata aivan vapaasti. Toiveena on, että saataisiin kerättyä hajatieto yhteen tietopankkiin.

Toiseksi olen ihmetellyt miksi alhaalta vääntävää moottoria pidetään laatikon kannalta huonompana vaihtoehtona kuin ylhäältä vääntävää?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Numeerista dataa minulla ei ole lisätä ylläolevaan mutta tuo "alhaalta vs. ylhäältä vääntävä" -asia on käsittääkseni näin: Voimansiirtolaitteiden mitoitusperuste on vääntömomentti. Sinänsä siis ei isommin merkitse, millä kierrosluvulla kyseinen suurin vääntömomentti esiintyy. Kuitenkin, koska mäntämoottorin tuottama vääntömomentti ei ole tasainen vaan melko lailla sykkivä jaksollisista palotapahtumista johtuen, tulee voimansiirtoon "tykyttävää" kuormitusta, joka on sitä vaihtelevampaa mitä pienempi kierrosluku on kyseessä. Lisäksi laakerien (varsinkin liukulaakerien) voitelu perustuu siihen, että osien välinen nopeus tai kierrosluku on tarpeeksi suuri. Ainoastaan tällöin öljy muodostaa kunnollisen voitelukalvon joka pitää liikkuvat osat irti toisistaan (hydrodynaaminen voitelu). Tavallisen autonmoottorin ja vaihteiston saa siis huomattavasti helpommin p-ksi vedättämällä yli-isolla vaihteella ja nollakierroksilla kuin jatkuvalla suurilla kierroksilla ajamalla koska laakeripinnat ylikuormittuvat.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin se vaan on että suuri vääntö ja pienet kierrokset tappaa. tämän takia rekoissakin on planeetta pyörästöt navoissa...

kertokaa myös minulle miksi se vääntö pienillä kierroksilla tappaa?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihteistojen väännönkesto

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Pekka Valtanen kirjoitti:Tervehdys!

Eli kysymys kaikessa yksinkertaisuudessaan kuuluu:
"Miten paljon Saabeissa käytetyt vaihdelaatikot kestävät vääntöä?"

Tähän mennessä olen löytänyt tietoa seuraavista laatikoista:
1. 9000:n automaattilaatikko, ZF 4HP18: 400 Nm
2. OG-900 automaattilaatikko, Borg Warner 37: 200 Nm
Vapaasti P. Hietaharjua lainatakseni: "Kun mennään yli 200 Nm momentinmuuntimen luisto kasvaa, mikä johtaa lämpöongelmiin. Turbon momentinmuunnin on hieman jyrkempi, mutta siinäkin on samaa lämpöongelmaa."

Ja kysymykseni kattaa siis KAIKKI Saabin laatikot Ur-Saabista 9-3 SC:hen, joten listaa saa täydentää ja korjata aivan vapaasti. Toiveena on, että saataisiin kerättyä hajatieto yhteen tietopankkiin.

Toiseksi olen ihmetellyt miksi alhaalta vääntävää moottoria pidetään laatikon kannalta huonompana vaihtoehtona kuin ylhäältä vääntävää?
Jossain kirjoitettiin, että uuden 9-3:n 6 -vaihteisen manuaalilaatikon pitäisi kestää vähintään 400 Nm:n vääntö. Muista laatikoista en tiedä ja olisinkin kiinnostunut saamaan lisäinfoa erityisesti NG900/OG9-3/9-5:n laatikoista. Yritin aikaan kysyä Saabin tehtaaltakin, paljonko NG900:n laatikko kestää vääntöä. Eivät koskaan vastanneet, koska ilmeisesti pelkäsivät, että käyttäisin tietoa viritystarkoituksiin. Ihme oletuksia :roll: :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Jep - 9-3 SportSedanit ja sen muut variantit vm. 2003->:

- 5-vaihteinen (FM5...) laatikko max. 350Nm
- 6-vaihteinen (FM6...) laatikko max. 400Nm
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Omasta kokemuksesta voin sanoa että sillä väännöllä jolla Viggen kytkin alkaa luistamaan ei NG900:sen laatikko enää kestä.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

NG900SET -95 kirjoitti:Omasta kokemuksesta voin sanoa että sillä väännöllä jolla Viggen kytkin alkaa luistamaan ei NG900:sen laatikko enää kestä.
Tähän toteamuseen pitää ottaa huomioon vielä se, että laatikossa olevien rattaiden hampaita taisi olla ohennetu jo 250t matkan verran.. Samoin laakerit eivät varmaan olleet ihan uuden veroisia.

Poittini on se että vähemmän kulunut laatikko kestää aina enemmän kuin kulunut. Samahan se on köysissäkin :wink:

Myös laatikon momentin kestoon vaikuttaa käytetty vaihde. Vitosella ei varmaankaan kovinkaan helposti saa perää tai vetareita solmuun, vaikka kytkin luistaisikin, mutta kytkinakseli ja sen rattaat varmasti kovilla.. :lol:
Sen verran tiedän, ng900:sen laatikko voi kestää useita kertoja kakkosella sudittelua kuivalla ja tasaisella asvaltilla. :lol:
3:lla en ole saanut vielä omaani sutimaan, mutta 9-3:sen hieman lyhkäisempi 3 vaihde on kuulemma kestänyt vielä 3:lla sutimista kuivalla asfaltilla 150 asti, kunhan kytkin on viggeniä järeämpi. :lol:

Toisaalta olen kuullut huhua että ihan vapareissa olis joskus laatikoita hajonnut, eli monen tekijän summa :roll:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Toisaalta voi todeta sen, että ne virifirmat, jotka lupaavat tehdastakuun jatkuvan (ainakin Ruotsissa) ilmoittavat, että kyseinen "pykälä" on voimassa ainoastaan stage 1-3 viritysseteille, eli niille, jossa käytetään vielä orkkisturboa ja -kytkintä. Tästä eteenpäin viritys tapahtuu "omalla vastuulla".

Kyllä tossakin takuulupauksessa on pakko olla jotain perää. Eihän se olisi liiketaloudellisesti järkevää myöntää takuita setteihin, joita orkkislootat ym. auton osat eivät välttämättä kestä :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin