Tehokkaammat H4 polttimot?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Tehokkaammat H4 polttimot?

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Vanhaa '83 satkua vaivaa heikohko valoteho näin syksyn pimetessä. Onko saatavilla tehokkaampia polttimoita? Laillista tämä tuskin on mutta olisi mukavaa nähdä hieman pidemmälle kuin 20m.

Kaupassa olis ollut jotain noin 20% tehokkaampia polttimoita, mutta onko niistä todellista hyötyä? Kuulin kaverilta myös jostain "rallipolttimoista". Ne olis varmaan aika kirkkaita 8) Kertokaas kokemuksianne.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ostin teboililta +30% polttimon vanhan kellastunutta väriä näyttävän tilalle ja kyl kirkastui selvästi. tosin siinä ei ollut vertailukelpoista tavallista uutta rinnalla. mutta sen jälkeen toisenkin ajovalon "hyvä" polttimo alkoi näyttämään aavistuksen keltaiselta.

hyllyssä oli myös +50% polttimoita mutta suolainen hinta 15 eur. olikohan se motonetti mistä sitten tarttui käteen tuollainen +50% kahden pakkaus hintaan 12? eur, en ole vielä laittanut kiinni....

oma kysymysmerkkinsä on myös, onko tehonlisäys tehty käyttöiän kustannuksella?

motonetissa huomasin myös että sielä myytiin jotain muka-xenon h4-polttimoita 8O :?: :roll:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Itellä oli tuossa uudemmassa käyttöpelissä alunperin paikallaan jotkut osramin peruspolttimot, jotka sitten vaihdoin lähivalojen osalta NightVisioneihin (onkohan philips), jotka siis näyttävät muka eri värisävyjä ari tienosiin ja pitkien osalta tuommoisiin Osramin +50% polttimoihin (toki molemmat pari H7:ja) ja kyllä maailma kirkastui, eli noihin peruspolttimoihin verrattuna oli kuin olsi lisävalot asentanut keulalle sekä lyhyisiin, että pitkiin.

Tuohon, että onkohan tehty käyttöiän kustannuksella, niin autotarvikekauppias selitti, että eri kaasu, jossa lanka on ja myöskin eri metalliseos langassa. Ei pitäisi siis vaikuttaa. No oma kokemus on, että molemmat lyhyet polttimot paloivat alle puoli vuotta, mikä on ainakin minulla uusi ennätys polttimoiden lyhytikäisyydessä, joten ainakin nuo NightVisionit on tehty valaisevammiksi mielestäni käyttöiän kustannuksella.

Tänään on Helsinkiin reissulle lähtö edessä ja paikoillaan ovat nuo autossa alunperin olleet Osramit (pitää aina varapolttimot olla loosterissa, vituttaa, jos yöllä menee keula pimeäksi kesken taipaleen) ja varmaan käyn hakemassa ennen reissua taas vähän parempaa valotehoa keulalle silläkin uhalla, että on lyhytaikainen hankinta ja maksaa hieman tavallista enemmän. Maksaa se nimittäin hirvikolarikin jonkin verran ja jos tuolla pystyy edes vähän riskiä pienentämään, niin...
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tehokkaammat H4 polttimot?

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Tremolo kirjoitti:Vanhaa '83 satkua vaivaa heikohko valoteho näin syksyn pimetessä. Onko saatavilla tehokkaampia polttimoita? Laillista tämä tuskin on mutta olisi mukavaa nähdä hieman pidemmälle kuin 20m.

Kaupassa olis ollut jotain noin 20% tehokkaampia polttimoita, mutta onko niistä todellista hyötyä? Kuulin kaverilta myös jostain "rallipolttimoista". Ne olis varmaan aika kirkkaita 8) Kertokaas kokemuksianne.
Laita talveksi "laittomat" 100 / 80 W:set polttimot.

asiasta keskustelua... mm.. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... hlight=100
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Itselläni oli Philipsin jotkut "4000K" polttimot ja olivat huomattavasti kirkkaammat kuin orkkikset.
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

Otetaanpas nyt vaikka suomessa myytävät Philipsit tutkailuun oman kokemukseni perusteella.

Premium, nykyiset normi-Philipsit. 30% tehokkaampi vanhempiin philipsin originaleihin(?!) verrattuna joita ei enää edes ole olemassa/saatavissa (hyvä vertailukohta...).

Long(er) life, yhtä tehokas kuin premium kestää kauemmin (valotehohan kuitenkin heikkenee iän myötä, mitä hyötyä sitten 2vuoden kestosta?).

Power2night ja Silvervision, tuning(?) polttimoita, polttimon kärki värjätty (järkeä?) en oo autossani kokeillu.

Blue Vision, sinertävämpää valoa vrt. premium. Sininen pinnoite polttimossa, mielestäni valoteho ei ole ainakaan premiumia parempi, liikennemerkit heijastaa paremmin vrt. premium.

Allweather, kellertävää valoa antava polttimo, kts. blue vision.

Vision Plus, +50% vrt. original, kirkkaammat ja valkoisempaa valoa vrt. premium. TM testissäkin tehokkaampi kuin premium. Käyttöikä huomattavasti lyhempi vrt. premium. Näissä on tosiaan kaasu eri ja hehkulanka ohuempi vrt. premium (maahantuojan edustajan kertomuksen mukaan).

Night Guide, kolmea eri valon väriä tuottava polttimo, en testannut kun niin sikahintainen. Valon eri värit toteutettu eri pinnoitteella eri puolilla hehkua.

En jaksa uskoa että mikään hehku missä pintä värjätty/pinnoitettu olisi kirkkaampi kuin väritön hehku. Onhan eri tahojen testitkin tuon todistaneet, esim. allweather, bluevision, cobalt yms.
Kaasulla ja hehkulangalla kikkailulla on saatu sitten oikeita parannuksia tehoon, mutta ainakin muutaman vuoden myynti- ja käyttökokemuksella palavat nopeammin kuin "vakiot".

Itselläni saabissa kellertävää valoa antavat h4 allweather polttimot kesän paikallaan ulkonäön vuoksi (joo, minusta passaa hyvin sininen+kellertävä), talveksi kirkaskupuiset merkkipolttimot.
Toisessa autossa lähivalot h7 tavalliset merkkipolttimot, pitkät +50% h7 merkkipolttimot.
Merkkipolttimoita siksi, että laatu ei heittele yksilöiden välillä kuten halpiksissa (ota pari halpislamppua ja katsoppa onko esim. polttimon sisällä heijastimet samassa asennossa).
#1430
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Osramin +30% polttimoiden paketissa sanotaan suoraan englanniksi:
"Lisää valoa mutta lyhyempi kestoikä"

Ennenkuin 80/100 W polttimoita kannattaa laittaa, pitää umpioiden olla kunnossa. Muuten himmentynyt heijastin imee lämpöä huomattavasti tehokkaammin ja palaa lopullisesti pilalle muutamassa kuukaudessa.

Itse vaihtaisin umpioiden lasit ja pinnoituttaisin heijastimet ensin.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=15677
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
timoce
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 21:37
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja timoce »

ostin muistaakseni joku vuosi sitten philipsit, semmoiset+30% lisää valotehoa. en huomannut tehon lisäystä tavallisiin verrattuna, mutta sen "varjopuolen" huomasin! eivät kestäneet kuin jonkun puol vuotta ja samalla reissulla puolen tunnin välein paloivat molemmat lyhyet.. oli mukava ajaa 6-tietä iltahämärässä, kun oli sen verran liikennettä ettei pitkillä kehdannut ajaa.
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Huomasin valonlisäyksen kun laitoin keulalle lisävalot joissa 130W polttimot...
Muukkonen

Bmw 523 Touring
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

timoce kirjoitti:ostin muistaakseni joku vuosi sitten philipsit, semmoiset+30% lisää valotehoa. en huomannut tehon lisäystä tavallisiin verrattuna, mutta sen "varjopuolen" huomasin! eivät kestäneet kuin jonkun puol vuotta ja samalla reissulla puolen tunnin välein paloivat molemmat lyhyet.. oli mukava ajaa 6-tietä iltahämärässä, kun oli sen verran liikennettä ettei pitkillä kehdannut ajaa.
Yhtäläiset kokemukset minullakin. Tehossa oli vaikeaa huomata eroa, mutta kestoikä oli puolisen vuotta eli huomattavasti lyhyempi, kuin normaaleilla polttimoilla.
900C -86
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

make206 kirjoitti: Power2night ja Silvervision, tuning(?) polttimoita, polttimon kärki värjätty (järkeä?) en oo autossani kokeillu.
Itse ostin OG:hen aikoinaan Motonetistä tuon kaltaiset Philipsin GT:t (tai jotain vastaava...kärki ainakin oli siniseksi värjätty) Väriltään olivat ihan normaalit, mutta varsin kirkkaat ja tyytyväinen olin...maksoi jotain 17-19 E/pari
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

H4 vertailu TM 20/00 vertailun järjestys (merkki, malli, keskiarvo) "10 parasta" ka:n perusteella:
Philips Visionplus 9,5
Philips Premium 9,2
Bosch plus 30 9,1
Osram Bilux Super 8,8
Osram Bilux 8,7
Philips UV Block 8,4 (PHILIPS VERTAILU POLTTIMO = PHILIPS ORIGINAL ed. viestissäni)
Osram Bilux Allseason Super 8,2
Osram Bilux Coolblue 8,1
Würth 8,0
Philips BlueVision 7,8

Arvosteluperusteina
lähivalot: valaisuala, kantama, häikäisy
Kaukovalot: valaisuala, kantama, rakenne & raja-arvot.
#1430
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Vision plussia viimevuodet käytetty.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Svc kirjoitti:Ennenkuin 80/100 W polttimoita kannattaa laittaa, pitää umpioiden olla kunnossa. Muuten himmentynyt heijastin imee lämpöä huomattavasti tehokkaammin ja palaa lopullisesti pilalle muutamassa kuukaudessa.
Jeps. Itselläni on ollut nyt kolmessa autossa noin 10v talvisin käytössä joko 55w/100w tai 90w/120W polttimot.
Nykyisin on 55w/100w. En ole huomannut umpioiden kärsivän tästä.
Monet puhuvat, että laittoman suuritehoinen polttimo kuumentaa umpiota ja pilaa sen.
Väittäisin kuitenkin, että esimerkiksi 55w/60w -polttimolla varustettu umpio olisi sisälämpötilaltaan kuumempi kesällä esimerkiksi kaupunkiajossa kuin 55w/100w -polttimo talvisin. Pitkäthän ovat enimmäkseen päällä, ku auto on liikkeessä.

Sen kyllä uskon, että hiekkokuntoinen umpio ei hyvää pidä suuremmista tehoista.
Onpa muuten yllättävän halpa tuo pinnoitus! Tuo pitääkin laittaa korvantaakse, jos sattuu joskus tarttemaan! :)
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Onko joku foorumilainen joka on todella talvikäytössä umpiot tuhonnu esim.80/100W H4:silla ? saabeissa missä on aika suuri tilavuuksinen umpio ongelma ei ole niin suuri kuin joissakin muissa autoissa. Taitaa olla taas niitä essonbaari juttuja.....

Kysyjälle kysymykseen vastaus;

Halvin ja "laiton" valojen parannuskeino on laittaa tehokkaammat polttimot... ja suuntaus oikein niin ei kukaan kiinnitä huomiota hyviin valoihin.
Viimeksi muokannut valtteri, La Loka 14, 2006 08:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Vastaa Viestiin