Saako ladata?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
crashline
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 10:39
Paikkakunta: Askola

Saako ladata?

Viesti Kirjoittaja crashline »

Moi kyseessä on Pontiac Trans Porter vm-95.
Haittaako mitään jos en ota akun kenkiä irti akusta kun laitan akun lataukseen? On sen verran vittumaisessa paikassa että ei jaksaisi irroitella :?

Onko haittoja? Autossa on kyllä hälyt ja keskuslukitus ja laturina toimii Einhellin 8A laturi... 8)
Perse edellä puuhun.......Ja vauvan lusikalla velliä Suuhun........;-)
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Itse en oo koskaan ottanut kenkiä irti akkua ladatessa ja tuskinpa moni muukaan.Työntäähän laturikin virtaa kenkien ollessa kiinni , eikö?
crashline
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 10:39
Paikkakunta: Askola

Aivan.........

Viesti Kirjoittaja crashline »

AnttiR kirjoitti:Itse en oo koskaan ottanut kenkiä irti akkua ladatessa ja tuskinpa moni muukaan.Työntäähän laturikin virtaa kenkien ollessa kiinni , eikö?

Erittäin hyvä pointti :D
Perse edellä puuhun.......Ja vauvan lusikalla velliä Suuhun........;-)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Seuraa selitystä akun lataamisen teoriasta:

Kyse ei ole yksistään akkuun menevästä virrasta vaan myös latausjännitteestä. Lyijyakku pitäisi ladata vakiojännitteellä. Sopiva latausvirta on karkeasti kymmenesosa akun ampeeritunneista, eli 8A laturi on passeli 70 - 90 Ah akuille.

Vaihtovirtatekniikan kurssit ovat jo 10 v takaa, mutta arvelisin, että johtojen irrotusta suositellaan rutiininomaisesti lähinä siksi, että halvimmissa akkulatureissa ei ole kokoaltotasasuuntaajaa vaan pelkästään yksi diodi muuntajan jälkeen eli puoliaaltotasasuuntaaja. Tällöin akkulaturin antama jännite on siis sykkivää, jonka arvo vaihtelee nollan ja huippujännitteen välillä. Jos muistan oikein, sinimuotoisen jännitteen tehollinen jännite on huippujännite jaettuna 1,141:llä (kahden neliöjuuri)

Automaattilaturit osaavat katkaista latauksen kun akun napajännite lähestyy 14,4 volttia (kiehumisjännite) mutta simppelin laturin antama tehollinen jännite yleensä nousee johonkin 15 voltin kieppeille ja ylikin. Koska jännite on siniaallon puolikkaita, jännitteen huippuarvo on yli 21 volttia. Heikompi elektroniikka saattaa olla vaarassa.

Aikanaan autojen ensimmäisten vaihtosähkögeneraattorien seleenitasasuuntaajat eivät käsittääkseni sietäneet kovin suuria jännitepiikkejä estosuuntaan. Nykyiset puolijohteet kestävät enemmän, kuin vielä 70-luvulla.

Käytännössä riski minkään komponentin hajoamiseen on hyvälaatuisella nykyaikaisella laturilla aika pieni.

Auton lämpökompensoitu jännitteensäädin saattaa antaa pakkasella tuon 15 volttia mutta sekin jännite on kokoaaltotasasuunnattua, eli pienestä rippelistä huolimatta huippuarvo ei ole juurikaan suurempi. Latausvirtakin voi hetkellisesti olla kymmeniä ampeereja.

Akkua paikallaan ladattaessa kannattaa huomioida myös kennotulppien avaaminen, jos niitä ylipäätään voi avata. Lyijyakun napajännite ei latauksen aikana saisi nousta yli 14,4 voltin. Tuon rajan jälkeen kennojen kaasuntuotto nousee reilusti, koska akkuun syötetty energia ei enää juurikaan sitoudu levyihin vaan menee lähes kokonaan veden hajottamiseen vedyksi ja hapeksi. (Koska nykyakkuihin ei vettä yleensä voi lisätä, niitä ei pitäisikään ladata muilla, kuin automaattilatureilla.)

Yleisesti ottaen normaalilatureilla mitään tuskin hajoaa, palaa tai sulaa.

Disclaimer: Kaikesta edelläolevasta selityksestä huolimatta en ota vastuuta minkään hajoamisesta, jos joku akkuaan johdot kiinni lataa :wink:

Joku paremmin tietävä varmaan korjaa mahdolliset virheet?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
crashline
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 10:39
Paikkakunta: Askola

Jep...

Viesti Kirjoittaja crashline »

Nyt on kertaalleen ladattu n.4h ja kaikki oli ok.

Tännään laitoin viellä uudestaan lataukseen kun tuo nyt jostain syystä purkaapi tuota virtaa jonnekkin? Latauksesta tulee n.10h pitkä joten saas nährä että tulleeko pihhaan Palo-autot vai pelkkä Hesari :D
Perse edellä puuhun.......Ja vauvan lusikalla velliä Suuhun........;-)
crashline
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 10:39
Paikkakunta: Askola

No niin....

Viesti Kirjoittaja crashline »

Ei ollut keittänyt akku eikä sähkövaurioita ilmennyt ollenkaan 8)

oli 11½ latingissa ja lähti -20 pakkasessa käyntiin aivan kuin olisi ollut lohkossa kiinni(mutta kun ei oo lohkolämppäriä tuossa Jenkissä) :D
Perse edellä puuhun.......Ja vauvan lusikalla velliä Suuhun........;-)
Vastaa Viestiin