Farmarin vaikea valinta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Ishtor
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Loka 13, 2006 12:00
Paikkakunta: Imatra

Farmarin vaikea valinta

Viesti Kirjoittaja Ishtor »

Tässä aiemmin "vihollisleiriin" kirjoittamani kysymys. Kommentoikaa ja keksikää hyvä syy saada uinuva Saabistini taas heräämään. Ei, se ei tosiaankaan ole 9-5 farkun ulkonäkö! Hyi saatana! ;)

Päivä 1:

Karvaisen perheenlisäyksen johdosta saattaa tulla eteen vaihto farmariin. Matkustustilaa saisi olla saman verran kuin nykyisessä A6:ssa, mutta konttiin pitäisi mahtua vaimon mielestä sekä lasten vaunut että koira sulassa sovussa vierekkäin (liekö sellaista autoa onkaan?).

Hyvin varusteltu, mukava, hiljainen, hyvä ajettava... Vuosimalli ehkä 99-04 (samalla rahalla saa ensin mainitun ikäisen Audin/Bemarin tai viimeksi mainitun ikäisen V6-Mondeon/Passatin) Muita kriteereitä ovat ruosteeton kori. Sulkeeko se jo Fordin ulos listalta vai ovatko uusikoppaiset parempia?

Eli kysyn mielipiteitä puolesta ja vastaan seuraavista autoista:
- A6 Avant
- Ford Mondeo (uusi koppa)
- Volvo V70
- BMW 5-sarja
- Saab 9-5
- VW Passat

Moottori löytyy kyllä sitten kun sen aika tulee. Haussa enemmän hevosia kuin nykyisin 121kW, muusta en vielä tiedä. V-moottori olisi myös kiva. Enemmänkin tässä vaiheessa kiinnostaa muut ominaisuudet, tilat, varusteet ja sen sellaiset. Onko tilojen suhteen oleellisia eroja eri merkkien välillä (jalkatilat/takatilat)?

Päivä 2:

Eilen käytiin ihmettelemässä autoja liikkeessä livenä ja kaikki muut onnistuttiin bongaamaan paitsi yhtään tuon ikäistä Bemaria ei löytynyt. Varsinkin A6:n kontti oli yllättävän pienen tuntuinen. Mittailin sylimitalla rattaiden leveyttä kontissa ja kyllä jäi tosi vähän koiralle tilaa.

Muista merkeistä Volvon ja Fordin takatilat olivat saman kokoisia (isoja). Fordissa oli itse asiassa ulkomittoihin nähden tosi isot tilat. Alkoi suorastaan houkuttamaan... Passatin tavaratila oli yllättävän lyhyt ja Audissa sekä Saabissa suhteellisen kapea.

Mietin kyllä sitäkin että aika harvoin tarvitsee isompia yhdistelmävaunuja ja koiraa raahata samaan aikaan mukana. Pienet rattaat lienevät useammin mukana. Ja poikkeustilanteessa lienee mahdollista kääntää toinen puoli takapenkistä ja kikkailla vaunut osittain takapenkille tai jotain. Voi siis olla että käytännössä pienempikin tila riittää...

Päivä 3:

Kommentteja asiasta ja sen vierestä saa edelleen heittää, vaikka mitta-asiat alkavatkin selvitä.

Voi olla että Bemari lähtee listalta pois, ensinnäkin taitaa olla noista kaikkein pienin ja toisekseen tarjonta on aika vähäistä ja kolmanneksi takaveto vaimon käsissä arveluttaa vaikka olisi ESP ja muut herkut. Itse hän kyllä väittää kivenkovaa oppivansa ajamaan sillä, enkä sitä epäilekään. Mutta silti... Harmi sillä Bemari on kyllä aina kiinnostanut. Voi olla että koeajo muuttaa vielä Bemarin asetelmia parempaan suuntaan.

Myös Passat jäänee pois listalta, koska kontti on tosi lyhyt. Liekö siinä montaakaan senttiä eroa Golfin farmariin... Ainakin näyttää ahtaalta. Lisäksi vaimo sanoi että se on ruma. ;) Uusi on kyllä nätti, mutta se maksaakin jo paperirahaa.

Mondeo ST220 tai sitten tavallinen V6-malli kiinnostaa päivä päivältä enemmän. Toisaalta iso kysymys on, päästääkö sillä samaan matkustusmukavuuteen kuin kahdella edellisellä autollani (Saab 9000 ja tämä nykyinen A6)? Hiljaisuus, ei kitinöitä, natinoita, jousituksen tai moottorin melua, jämäkkä hallintalaitteiden ja ovien toiminta yms... Sitä kun kerran tottuu mukavaan autoiluun niin siitä on iso riski siirtyä takaisin "tavallisiin" kulkuneuvoihin. Mutta kuten Bemarissa, arvostus voi muuttua koeajolla, mutta tässä tapauksessa todennäköisesti huonompaan suuntaan.

Volvo olisi ihan kiva mutta kun se on... Volvo... Liekö noissa laatikkomalleissa rahtuakaan urheilullisuutta? Kuitenkin tykkään ajaa välillä kovaa mutkiin ja viedä autoa äärirajoille. Pitäisi käydä kokeilemassa, sittenpä sen tietäisi. Mutta kertokaa vaatiiko Volvo jotenkin erityisiä "volvomaisia" ajotapoja että pysyy hyppysissä? En ole koskaan nähnyt minkään uuden volvon kaahailevan, johtuneeko autosta vai omistajan iästä/yhteiskunnallisesta asemasta?

Eli vaikuttaa siltä että valinta on pelkistymässä välille A6, 9-5, Mondeo ja V70. Itse asiassa samat nimet kuin oli tätä nykyistäkin biiliä hommatessa. Silloinkin Volvo jäi loppumetreillä pois kolhoutensa takia ja Ford laadun. Pitäisikö jo vihdoin uskoa että maailmassa on vain kaksi oikeaa automerkkiä... ;)

No, tutkimus jatkuu. Minä kun en osta edes pölynimuria ilman tarkkaa harkintaa ja erilaisten testien lueskelua. :P
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Suosittelen e39 540iA:ta (siis jossei Saabi kelpaa, noita muita vaihtoehtoja eikait voi vakavissaan ajatellakaan), on aika ripeäkulkuinen, hiljainen, mukava, jämäkkä ja menee samalla bensankulutuksella kuin Saabi ;)
Tuo V8 on mielestäni ainoa järkevä kone kyseiseen korimalliin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

Tulipa vaan mieleen, että minkä kokoinen koira on kyseessä ? Onhan noita autoja. Samaa mieltä ng:n kanssa, ei kai oikeesti tarvii miettiä esim. 540 ja 9-5 välillä ?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

A6 on käsitääkseni aika pieni sisältä, kuten 9-5:kin ja vanha V70. Ainakaan 9-5:een ei mahdu koira ja yhdistelmärattaat mitenkään yhtäaikaa. Isompia ovat ainakin tavaratiloiltaan Passat, uusin Mondeo ja Vectra. Kannattaa oikeasti testata Vectra, jos ison farkun haluaa...

Eski
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

No älä nyt mene mitään Saabia ostamaan jos et edes ulkonäöstä pidä..! :lol: Jos Saabin haluaa niin sen kyllä tietää jo valmiiksi(ainakin jo yhden omistaneena), eikä muita tarvitse edes miettiä. :wink:
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Muistelin just omat syyt 9-5 farkun hankintaan:

-Ulkonäkö (siinä on jotenkin klassista saabismia hienoimmillaan)
-aarnikotka merkki. pakkomielteenä saab.

Kaikkeen muuhun joutuukin sitten sopeutumaan. Käytetty 9-5 ei vakuuttanut minua siitä että jos käyn auton läpi seuraa siitä paljon huoletonta ajelua. OG900:han on tunnettu siitä että tekniikalla ajaa vaikka miljoonan jos edes vähänkin osaa sitä ylläpitää. 9-5:ssä loistava ajatus on toteutusvaiheessa jäänyt puolitiehen. Mutta on se hieno auto.

Minun auto oli vuosimallia 2000. En suosittele jos et ole valmis itse käymään autoa läpi ja pieniin (suuriinkin) remontteihin. Uudemmistapa en tiedäkään. Jos taas autojen kanssa renuaminen kiinnostaa ja saabin design miellyttää niin 9-5 Wagonissahan sitä on autoa pitkäksi aikaa. taisi tuo vuosimallihaarukka olla 99-04 kysyjällä?

Joskus vielä paremmalla aikaa hankin taas 9-5 Wagonin. Tuolla nykyisellä pöllönsilmä keulalla.
Citroen C5, OG900t16
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saabikas kirjoitti:Tulipa vaan mieleen, että minkä kokoinen koira on kyseessä ? Onhan noita autoja. Samaa mieltä ng:n kanssa, ei kai oikeesti tarvii miettiä esim. 540 ja 9-5 välillä ?
Omasta mielestäni nuo kaksi ovat juurikin ne joiden välillä itse pähkäilisin, en muiden. Onnistuin ostamaan ulkomailta konevikaisen 540:in ja konevikaisen 9-5:n joten aika tasan on kokemuksetkin noista :lol:
Molemmilla puolensa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Nyt on ollut kolmisen viikkoa 9-5 Wagon ja uuden Honda Civicin jälkeen olo on kuin taivaassa. Ajettavuus on toiselta planeetalta ja ilmastointikin toimii niinkuin pitääkin. Automaatti on piste iin päälle.

Ulkonäköäkin saa parannettua mukavasti eikä auto vakionakaan mikään rumilus ole.

Niinkuin joku tuossa sanoikin, että klassikkohan tämä on ja heti ei tule toista vastaan toisin kuin Volvoja ja Audeja.

Kyllä se Saab on Saab! :D
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Omat kokemukset 9-5 w perhekäytössä:
+ tyylikäs, suorastaan silmiähivelevän kaunis
+ sisustus ja kojelauta laadukkat ja mieleiset, ei natinoita
+ hyvä ja tukeva ajettavuus (erityisesti matka-ajo)
+ tehokas
+ usein nahkasisustus 9-5:ssa, ei tahraudu lasten käytössä niin herkästi
- tavaratila pienehkö ja kannen alle jäävä tila erittäin matala, kova tavaratilan katto hankala esim. lastenvaunujen kanssa (tosin äänieristys hyvä)
- ei suksiaukkoa kyynärnojassa
- takaistuintilatkaan eivät erityisen suuret
- mootorin käyntiääni "raaka"
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Eski: Ainakin Gessleinit ja bokseri mahtuvat hyvin 9-5:n tavaratilaan yhtäaikaa.

Farkkuina 3bg passatin ja 9-5:n tavaratilat on aika samankokoiset. Hyvä verrata kun meillä sattuu olemaan molemmat :wink:

A6:een ei bensakoneista tarvitse miettiä kuin 1.8T tai 2.7T. Bi-turbon ylläpitokulut onkin sitten mielenkiintoiset. Dieselinä valinnanvaikeutta saabin ja audin välillä ei ole: A6 1.9 TDI 130hv kierrä -02 ja vanhemmat V6 TDI:t kaukaa ellei nokkaremonttia ole jo tehty

9-5:ssa ei pitäisi enää vm.-04:ssa olla huohotinongelmia. 9-5 on talviominaisuuksiltaa parempi kuin A6 mutta Audin saa nelivetoisena

Bensana 9-5 Vector-varusteilla, dieselinä A6 manuaali, sport-sisustalla ja xenoneilla, halogeenit on syvältä.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Niin, yksi tärkeä plussa meinasi unohtua, nimittäin:
+ valot
Tietysti näissä uudemmissa eivät ole enää niin hyvät kuin vanhoissa.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
kaju
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Kesä 10, 2005 11:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kaju »

Muutamia ajatuksia Saab 3.0V6 -99 vs. BMW 520iA touring E39 -01

- Saabin sedaniin mahtuu lähes samanverran tavaraa kuin Bemarin farkkuun
- Saabin ilmastointi hakkaa menentullen Bemarin vastaavan
- Bemarin automaatti taas vastaavasti Saabin
- Bemarin vahvin puoli on kuitenkin äänettömyys/kitinättömyys
- Kulkupuolta on kohtuutonta verrata, mutta Bemariin pitäisi valita joku isompi kone
Ishtor
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Loka 13, 2006 12:00
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Ishtor »

Saabikas kirjoitti:Tulipa vaan mieleen, että minkä kokoinen koira on kyseessä ? Onhan noita autoja. Samaa mieltä ng:n kanssa, ei kai oikeesti tarvii miettiä esim. 540 ja 9-5 välillä ?
Valkoinenpaimenkoira (Saksanpaimenkoiran kokoinen)
Ishtor
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Loka 13, 2006 12:00
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Ishtor »

ng900aero kirjoitti:
Saabikas kirjoitti:Tulipa vaan mieleen, että minkä kokoinen koira on kyseessä ? Onhan noita autoja. Samaa mieltä ng:n kanssa, ei kai oikeesti tarvii miettiä esim. 540 ja 9-5 välillä ?
Omasta mielestäni nuo kaksi ovat juurikin ne joiden välillä itse pähkäilisin, en muiden. Onnistuin ostamaan ulkomailta konevikaisen 540:in ja konevikaisen 9-5:n joten aika tasan on kokemuksetkin noista :lol:
Molemmilla puolensa.
Tarkoitus olisi kuitenkin ainakin lähtökohtaisesti, ettei kulutus lisäänny nykyisestä (max 13l/100km talvella kaupunkipainotteisessa ajossa). Siksi vähän outo vertailukaksikko jos noiden kahden välillä pitäisi valita...
Ishtor
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Loka 13, 2006 12:00
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Ishtor »

Tri-Lo kirjoitti:No älä nyt mene mitään Saabia ostamaan jos et edes ulkonäöstä pidä..! :lol: Jos Saabin haluaa niin sen kyllä tietää jo valmiiksi(ainakin jo yhden omistaneena), eikä muita tarvitse edes miettiä. :wink:
Kyllä Saabin ulkonäkö on aina miellyttänyt vaikka aika omanlaista suunnittelua edustaakin. Esim edellinen vanha ja uskollisesti palvellut Tonnarini teki minusta suorastaan merkkifanin huolettomilla ja mukavilla kilometreillään.

Mutta 9-5 wagon on mielestäni ruma kuin mikä. Mikä ihme siinä on että pitää farmarimalli suunnitella minimityöllä, laittamalla sedanin perään tuollainen typerä lasikupu. Eikö edes siinä olisi voinut ottaa mallia kaikista maailman muista automerkeistä ja niiden farmareista. :evil:

En minä farmareista yleensä tykkää muutenkaan, sedan on mielestäni ainoa autolta näyttävä auto. Mutta esim Bemarin farmarit on varsin onnistuneita myös ulkonäöltään. Samoin Volvot omalla tavallaan, vaikka suunnittelijalla ei olekaan ollut käytössä kuin viivotin. Mutta kyllä tuo kanttikertaakantti-suunnittelu toimii Volvolla ehdottomasti paremmin farkuissa kuin sedaneissa. Audin farkku on ihan ookoo, mutta nätimpikin voisi olla. Sama pätee Passatiin. Mondeo on itse asiassa kaikkein kaunein farkku noista, mutta mukavuus ja laatu epäilyttää ja on saanut osittain vahvistustakin eri kommenttien perusteella mitä olen lukenut.

Mutta jos tila ei olisi pääasia, niin en farkkua olisi ostamassakaan, joten ulkonäköasioista ei voi kauheasti välittää.
Vastaa Viestiin