
Päivä 1:
Karvaisen perheenlisäyksen johdosta saattaa tulla eteen vaihto farmariin. Matkustustilaa saisi olla saman verran kuin nykyisessä A6:ssa, mutta konttiin pitäisi mahtua vaimon mielestä sekä lasten vaunut että koira sulassa sovussa vierekkäin (liekö sellaista autoa onkaan?).
Hyvin varusteltu, mukava, hiljainen, hyvä ajettava... Vuosimalli ehkä 99-04 (samalla rahalla saa ensin mainitun ikäisen Audin/Bemarin tai viimeksi mainitun ikäisen V6-Mondeon/Passatin) Muita kriteereitä ovat ruosteeton kori. Sulkeeko se jo Fordin ulos listalta vai ovatko uusikoppaiset parempia?
Eli kysyn mielipiteitä puolesta ja vastaan seuraavista autoista:
- A6 Avant
- Ford Mondeo (uusi koppa)
- Volvo V70
- BMW 5-sarja
- Saab 9-5
- VW Passat
Moottori löytyy kyllä sitten kun sen aika tulee. Haussa enemmän hevosia kuin nykyisin 121kW, muusta en vielä tiedä. V-moottori olisi myös kiva. Enemmänkin tässä vaiheessa kiinnostaa muut ominaisuudet, tilat, varusteet ja sen sellaiset. Onko tilojen suhteen oleellisia eroja eri merkkien välillä (jalkatilat/takatilat)?
Päivä 2:
Eilen käytiin ihmettelemässä autoja liikkeessä livenä ja kaikki muut onnistuttiin bongaamaan paitsi yhtään tuon ikäistä Bemaria ei löytynyt. Varsinkin A6:n kontti oli yllättävän pienen tuntuinen. Mittailin sylimitalla rattaiden leveyttä kontissa ja kyllä jäi tosi vähän koiralle tilaa.
Muista merkeistä Volvon ja Fordin takatilat olivat saman kokoisia (isoja). Fordissa oli itse asiassa ulkomittoihin nähden tosi isot tilat. Alkoi suorastaan houkuttamaan... Passatin tavaratila oli yllättävän lyhyt ja Audissa sekä Saabissa suhteellisen kapea.
Mietin kyllä sitäkin että aika harvoin tarvitsee isompia yhdistelmävaunuja ja koiraa raahata samaan aikaan mukana. Pienet rattaat lienevät useammin mukana. Ja poikkeustilanteessa lienee mahdollista kääntää toinen puoli takapenkistä ja kikkailla vaunut osittain takapenkille tai jotain. Voi siis olla että käytännössä pienempikin tila riittää...
Päivä 3:
Kommentteja asiasta ja sen vierestä saa edelleen heittää, vaikka mitta-asiat alkavatkin selvitä.
Voi olla että Bemari lähtee listalta pois, ensinnäkin taitaa olla noista kaikkein pienin ja toisekseen tarjonta on aika vähäistä ja kolmanneksi takaveto vaimon käsissä arveluttaa vaikka olisi ESP ja muut herkut. Itse hän kyllä väittää kivenkovaa oppivansa ajamaan sillä, enkä sitä epäilekään. Mutta silti... Harmi sillä Bemari on kyllä aina kiinnostanut. Voi olla että koeajo muuttaa vielä Bemarin asetelmia parempaan suuntaan.
Myös Passat jäänee pois listalta, koska kontti on tosi lyhyt. Liekö siinä montaakaan senttiä eroa Golfin farmariin... Ainakin näyttää ahtaalta. Lisäksi vaimo sanoi että se on ruma.

Mondeo ST220 tai sitten tavallinen V6-malli kiinnostaa päivä päivältä enemmän. Toisaalta iso kysymys on, päästääkö sillä samaan matkustusmukavuuteen kuin kahdella edellisellä autollani (Saab 9000 ja tämä nykyinen A6)? Hiljaisuus, ei kitinöitä, natinoita, jousituksen tai moottorin melua, jämäkkä hallintalaitteiden ja ovien toiminta yms... Sitä kun kerran tottuu mukavaan autoiluun niin siitä on iso riski siirtyä takaisin "tavallisiin" kulkuneuvoihin. Mutta kuten Bemarissa, arvostus voi muuttua koeajolla, mutta tässä tapauksessa todennäköisesti huonompaan suuntaan.
Volvo olisi ihan kiva mutta kun se on... Volvo... Liekö noissa laatikkomalleissa rahtuakaan urheilullisuutta? Kuitenkin tykkään ajaa välillä kovaa mutkiin ja viedä autoa äärirajoille. Pitäisi käydä kokeilemassa, sittenpä sen tietäisi. Mutta kertokaa vaatiiko Volvo jotenkin erityisiä "volvomaisia" ajotapoja että pysyy hyppysissä? En ole koskaan nähnyt minkään uuden volvon kaahailevan, johtuneeko autosta vai omistajan iästä/yhteiskunnallisesta asemasta?
Eli vaikuttaa siltä että valinta on pelkistymässä välille A6, 9-5, Mondeo ja V70. Itse asiassa samat nimet kuin oli tätä nykyistäkin biiliä hommatessa. Silloinkin Volvo jäi loppumetreillä pois kolhoutensa takia ja Ford laadun. Pitäisikö jo vihdoin uskoa että maailmassa on vain kaksi oikeaa automerkkiä...

No, tutkimus jatkuu. Minä kun en osta edes pölynimuria ilman tarkkaa harkintaa ja erilaisten testien lueskelua.
