Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
talvisaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59

Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja talvisaabisti »

Ollaanko noista lisävaloista yleensä oltu tarkkoina katsastuksessa?
Ennen on mennyt minulla läpi noilla osilla, mutta juuri äsken tuli sanomista että on liian tehokkaat lisäpitkät, eli sallittu ref on 75, mulla oli 2 kpl 25 + alkuperaiset pitkät yht 50 eli sata kokonaisuudessaan. No laittomathan ne sit kuitenkin on, mutta.. ja huomiovaloistakin tuli korjauskehoitus,niitäkään ei näköjään saa olla lisävalojen yhteydessä.. korjaukseksi onneks riittää kun repii sulakkeet irti leiman ajaksi.
(No olihan siinä Oikeaakin vikaa, alapallo väljä, taas :x , mut sentään käkkäri oli rajojen sisällä :P ,kyseessähän on vanha 900)

En muistanut kysyä, mitä se iskari testi kertoo, siis kertooko % luku paljon rengas on irti levystä, vai paljonko se on kiinni levyssä
arvot oli edessä 83/82. takana 53/53
-talvi peli voipi olla myytävänä, tarjoa jotain
-kesä peli
-OG satkun osia myytävänä
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja meverkko »

talvisaabisti kirjoitti:.. ja huomiovaloistakin tuli korjauskehoitus,niitäkään ei näköjään saa olla lisävalojen yhteydessä..
Mitäh?
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

talvisaabisti kirjoitti:En muistanut kysyä, mitä se iskari testi kertoo, siis kertooko % luku paljon rengas on irti levystä, vai paljonko se on kiinni levyssä
arvot oli edessä 83/82. takana 53/53
Arvo kertoo kuinka paljon rengas on levyssä kiinni, eli suurempi prosentti on parempi.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Tobbana kirjoitti:
talvisaabisti kirjoitti:En muistanut kysyä, mitä se iskari testi kertoo, siis kertooko % luku paljon rengas on irti levystä, vai paljonko se on kiinni levyssä
arvot oli edessä 83/82. takana 53/53
Arvo kertoo kuinka paljon rengas on levyssä kiinni, eli suurempi prosentti on parempi.

-Sami

Tosin , yli 70% ei saisi mennä, tai ainakin silloin alusta on jo liian jäykkä, eli iskarit juntturassa tms. Normaalilukemat uudella alustasarjalla ja iskareilla on siinä 60% hujakoilla. Käytännössä puuttuvat vain lukeman hajontaan saman akselin osalta.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja Kaide »

meverkko kirjoitti:
talvisaabisti kirjoitti:.. ja huomiovaloistakin tuli korjauskehoitus,niitäkään ei näköjään saa olla lisävalojen yhteydessä..
Mitäh?

Niin, siis lisäpitkissä olevat parkit on laittomat , siitä lienee kyse
talvisaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja talvisaabisti »

Arvo kertoo kuinka paljon rengas on levyssä kiinni, eli suurempi prosentti on parempi.
Joo, no sithän tuo on ihan loogista,edessä mulla on uuden karheat kaasut ja takana "vanhat hyvät" kaasut ja jouset on motonetin 35mm madaltavat
Niin, siis lisäpitkissä olevat parkit on laittomat , siitä lienee kyse
Tuntuu vaan oudolta, kun joka toisessa autossa melkein on parkit lisävaloissa, mut näköjään ei saa olla, inssi sanoi että saa olla vain yhdet parkit, pilkun viilausta minun mielestä
-talvi peli voipi olla myytävänä, tarjoa jotain
-kesä peli
-OG satkun osia myytävänä
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24624
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ihan oikein. ei ole pilkun viilausta vaan muutama muu kanssaautoilija luulee olevansa lakia ylempänä ajovalojen suhteen!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Lisäksi sumuvaloihin säätilatunnistimet, eivät menisi päälle kuin vasta riittävän huonolla kelillä.

Xenonvalotkin pitäisi kieltää, ottavat ainakin mun silmiin paljon enemmän kuin tavalliset.
Onhan se kiva kun näkee mihin ajaa, entäs kun muut sitten eivät näe??
Eikös näitä joskus kehuttu, että häikäisevät vähemmän? Paskapuhetta sanon minä.

Anteeksi OT.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mimmi kirjoitti:Enpä anna xenoneita pois, kun sitten ei olisi valoja keulalla ollenkaan.
Kynttiläkin häikäisee, jos kontrasti on liian suuri, eli tarkistahan ensimmäiseksi omat valosi ja tuulilasin kunto.
Ja kissan viikset!
Aivan sama millä autolla ajelen,aina ne xenonit enemmän häikäisee kun tavan valot.On henkilöautoa missä on uusi tuulilasi ja henkilöautoa missä on vanha lasi,raskasta kalustoa on tullut ajettua huonoilla ja hyvillä valoilla/laseilla.Aina lopputulos sama.
Ne v*tun xenonit häikäisee vastaantulevaa enemmän!
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ronska kirjoitti:Lisäksi sumuvaloihin säätilatunnistimet, eivät menisi päälle kuin vasta riittävän huonolla kelillä.

Xenonvalotkin pitäisi kieltää, ottavat ainakin mun silmiin paljon enemmän kuin tavalliset.
Onhan se kiva kun näkee mihin ajaa, entäs kun muut sitten eivät näe??
Eikös näitä joskus kehuttu, että häikäisevät vähemmän? Paskapuhetta sanon minä.

Anteeksi OT.
Juuri näin.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Joo kyllähän nuo xenonit silmiin ottavat mutta miksi niitä pitäisi kieltää? Onhan se todettua että niillä on parempi näkyvyys kun normi polttimoilla,ja autokoulussahan mulle opetettiin että ei kannata katsoa sen vastaan tulevan auton valoihin vaan oikealle tien reunaan,tosin voihan tuokin olla jossain määrin vaarallista mutta tämä nyt on tälläisen puhetta jolla ei vielä ole xenoneita autossa.... :roll:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

talvisaabisti kirjoitti:korjaukseksi onneks riittää kun repii sulakkeet irti leiman ajaksi.
Tässäkin selvisit helpolla, käsittääkseni autossa ei saa myöskään olla "toimimattomia" jälkiasennettuja valoja, eli pahimmillaan olisivat voineet käskeä ottamaan pois, tai kytkemään erilailla.

Minulta ei katsottu referenssejä viime katsastuksessa, mutta inssi kyllä kysyi toimiiko lisäpitkät ollenkaan (kytketty vaihtokytkimellä omien pitkien kanssa)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24624
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jos autossa on valoja ne on toimittava tai peitettävä..... eli kait tuo sulakkeen pois otto jotakin asiaa ajaa,mutta piuhat sinne silti menee...

siksi kait tuolla kaupungilla näkee uusia autoja joista on sumarit peitetty ilmastointiteipillä.........
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mimmi kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Aivan sama millä autolla ajelen,aina ne xenonit enemmän häikäisee kun tavan valot.On henkilöautoa missä on uusi tuulilasi ja henkilöautoa missä on vanha lasi,raskasta kalustoa on tullut ajettua huonoilla ja hyvillä valoilla/laseilla.Aina lopputulos sama.
Ne v*tun xenonit häikäisee vastaantulevaa enemmän!
Minua häikäisee PALJON enemmän väärin suunnatut sumuvalot, joita käytetään lisälähivaloina, kun puupäät eivät käsitä sitä tosiasiaa, että kirkkaan etualan taakse pimeään ei yksinkertaisesti näe.
Ja minä en ymmärrä edes koko sumuvalojen merkitystä.Ei ole sellasta keliä sattunut vielä eteen että niistä olisi mikään apu ollut raskaalla kalustolla tienpäällä ollessa.Jotkut gollegat noita polttaa jatkuvasti ja monet henkilöautoilijatkin.
Vittuun nekin turhat.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja haffu »

tomaatti kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Aivan sama millä autolla ajelen,aina ne xenonit enemmän häikäisee kun tavan valot.On henkilöautoa missä on uusi tuulilasi ja henkilöautoa missä on vanha lasi,raskasta kalustoa on tullut ajettua huonoilla ja hyvillä valoilla/laseilla.Aina lopputulos sama.
Ne v*tun xenonit häikäisee vastaantulevaa enemmän!
Minua häikäisee PALJON enemmän väärin suunnatut sumuvalot, joita käytetään lisälähivaloina, kun puupäät eivät käsitä sitä tosiasiaa, että kirkkaan etualan taakse pimeään ei yksinkertaisesti näe.
Ja minä en ymmärrä edes koko sumuvalojen merkitystä.Ei ole sellasta keliä sattunut vielä eteen että niistä olisi mikään apu ollut raskaalla kalustolla tienpäällä ollessa.Jotkut gollegat noita polttaa jatkuvasti ja monet henkilöautoilijatkin.
Vittuun nekin turhat.
Harvemmin täällä tosiaan tuollaisia kelejä on. Viimeksi uutenavuotena oli sellainen sumu, että noilla etusumuvaloilla oli jopa tarkoitusperää. Lähivalot heijastuivat takaisin noin metrin päästä, mutta nämä sumuvalot loistivat sen 20m, että näki hieman mihin on ajamassa. Ja vauhti tippui tuon sumupilven yllättäessä 80km/h:sta puoleen.

Ja mitä raskaaseen kalustoon tulee niin ajelin tuossa kesällä vanhemmalla mersulla (SK2544), jossa valokytkin oli toteutettu siten, että valokatkaisijan yksi nostoliike kytkee etusumuvalot ja nostoliike pidemmälle molemmat. Eli ilman etusumuvaloja ei tuolla olisi voinut ajaa, jos sumuvaloja tarvitsi. Oli vielä ihan käyttöohjekirjassa tuo, eli tehtaalla kytketty noin.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Vastaa Viestiin