Olipahan taas parilta autoilijalta välinpitämätöntä meininkiä täällä Savonlinnassa. Ajoin kaupungin läpi päivällä pariinkin otteeseen, kummallakin kerralla, saman suojatien kohdalla, pysähdyin päästääkseni jalankulkijan ylittämään kadun suojatiellä. Viereinen auto vähät välitti ja pyyhkäisi noin puolen metrin etäisyydeltä jalankulkijan edestä. Uskomatonta toimintaa!
Otin autojen rekkarit ja merkin/mallin ylös, pitäisiköhän toimittaa ne piruuttaan poliisilaitokselle, todistajiakin oli riittävä määrä kyydissä. Voiko poliisit tehdä mitään tuollaisessa tapauksessa? Toinen oli E-mallin Mersu ja toinen uudenkarhea Mondeo. Saabistit pysähtyi nätisti, niinkuin pitikin
Viime kesänä emäntä oli jäädä lapsien kanssa pariinkin otteeseen auton alle vastaavanlaisissa tilanteissa. Tuntuu kuin jotkin autoilijat ei välittäsi jalankulkijoiden turvallisuudesta pas**n vertaa. Ei taida olla tuulesta temmattuja tutkijoiden ja poliisin arviot autoilijoiden moraalin löystymisestä. Eipä tämä avautuminen mitään auta, mutta pisti vaan mietityttämään moinen toiminta.
Mä mietin itse asiassa ihan samaa asiaa tänään ku ajelin tuol keskustas...Toi on varmaan jalankulkijalle yks vaarallisimmista tilanteista koska valitettavan usein porukka vähät välittää jos pysähtyy suojatien eteen vaan ne paahtaa hidastamatta ohi
En tiiä mitä poliisit voi asialle tehä jos meet ja ilmotat ne rekkarit...
Toivois kyl ihmisten pikkasen ajattelevan etenki tuol keskustas ku ajelee..
Sveitsissä saat ankarat sakot jos ei päästä suojatielle pyrkivää ylittämään katua esteettömästi. Sama systeemi olis hyvä täällä Suomessakin. Parkkisakotkin ulkomaalaisille autoille on 200 CHF eli noin 150 eur eli siitä voi päätellä miltä tuntuu maksaa 300-400 frangia sakkoa jalankulkijan estämisestä Hassu maa...
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2 Zaino Show Car PolishTrolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
No tässäkin aiheessa pitää olla oma toleranssinsa. Toisaalta suojateiden eteen pitäis pysähtyä, jos joku siitä haluaa yli... Mutta toisaalta alle 10v (kuitenkin lapset) oppii sitten helposti siihen, että suojatien ylittäminen on aina jokapaikassa turvallista ja sitten käy juuri noin kuin tuo audi-pikkutyttötapaus. Mun henkilökohtainen kantani asiaan on, että nuoret naiset ja kaikki keski-ikää vanhemmat päästetään ilomielin tien yli, mutta siitä nuoremmille ei ole pahitteeksi näyttää joskus, että kyllä, se sattuu aikapaljon jos se auto ei väistäkään kun pitäis.
Siinä ei autoilija paljoa voi tehdä jos joku "kyllä ne eilenkin päästi mut yli" -henkilö juoksee tien yli, ja jää alle. Se on sitten taas ihan eri asia jos vastaantuleva auto on jo pysähtynyt väistämään suojatien kohdalla. silloin pitää ehdottomasti pysähtyä.
Tässä kun on tullut vietyttä aikaa ruottissa niin pakko sanoa että siellä homma pelaa.
Jos edes vilkaisee suojatielle päin niin koko liikenne on heti seis
Alussa ei oikein tiennyt miten asiaan pitäs suhtautua kun se oli niin outoa.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
to4 kirjoitti:Olipahan taas parilta autoilijalta välinpitämätöntä meininkiä täällä Savonlinnassa. Ajoin kaupungin läpi päivällä pariinkin otteeseen, kummallakin kerralla, saman suojatien kohdalla, pysähdyin päästääkseni jalankulkijan ylittämään kadun suojatiellä. Viereinen auto vähät välitti ja pyyhkäisi noin puolen metrin etäisyydeltä jalankulkijan edestä. Uskomatonta toimintaa!
Tuo on tuttua toimintaa Savonlinnassa. Erään kerran Sokoksen kohdalla olin ylittämässä katua monen muun jalankulkijan kanssa. No yksi Lada ajoi vaan ja kopsautti meikäläistä polveen. Kokonaan alle jääminen oli vähästä kiinni. Vaan eipä Lada pysähtynyt sittenkään, eikä kukaan hoksannut rekkareitakaan kattoa.
Savonlinnassa on muuten keskustassa muutaman suojatiet aika huonosti sijoitettuja, suojatie ja sille hyppäävät jalankulkijat tulevat autoilijalle eteen joskus vähän yllätyksenä. Etenkin kesäaikaan kun turisteja liikkuu paljon pääkatua pitkin pääsee noita tilanteita syntymään.
Valittevasti ei kaikki saabistitkaan osaa liikennesääntöjä. Eräänä päivänä Joensuussa torin kohdalla Torikatua yritin yli, niin melkein potkaisin 9-5:n takaoveen. Kuvittelin, että se "luonnollisesti" pysähtyy suojatien eteen, kun ihan selkein elein olin kävelemässä jo katukiven kohdalla. Harmittelin itseasiassa sitä etten tullut potkaisseeksi. Olis kandenu ottaa ihan vauhtia. Sen verran otti kuuppaan. Olisi ollut jännä nähdä reaktiot, kuinka kuljettaja reagoi potkuun.
Tuosta suojatien eteen pysähtyneen auton ohittamisesta on omakohtaista kokemusta, kun oli pakettiauto pysähtyneenä suojatien eteen. Pysäytin auton sääntöjen mukaisesti, ja juuri kun sain auton pysäytettyä, käveli jalankulkija autoni keulan eteen. Olisipa ollut nolo tilanne teilata joku tuolla tavalla.
Tekniikan Maailman pääkirjoituksessa oli pohdiskeltu tätä samaista aihetta. Ei ole niin yksiselitteistä jakaa esim. jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja autoilijoita omiin lokeroihinsa, koska joskushan autoilijatkin jalkautuvat tai kulkevatkin fillarilla. Vaihtuuko pään sisällä ohjelma, vai mikä tässä liikenteessä mättää, kun kaikki ryhmät koheltaa eivätkä ota toisiaan huomioon? Jos sellaista yleistä kohteliaisuutta saataisiinkin liikenteeseen, olisi jännä nähdä tilanne jossa autoilijat esim. kiistelisivät risteyksessä aiheesta, "menevaan", "ei kun sinun jälkeesi", "Ei vaan mene sinä nyt ensin", "kun sinä tulit ensin, niin mene vaan"...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
potkuhousu kirjoitti:Sveitsissä saat ankarat sakot jos ei päästä suojatielle pyrkivää ylittämään katua esteettömästi. Sama systeemi olis hyvä täällä Suomessakin. Parkkisakotkin ulkomaalaisille autoille on 200 CHF eli noin 150 eur eli siitä voi päätellä miltä tuntuu maksaa 300-400 frangia sakkoa jalankulkijan estämisestä Hassu maa...
Sakkojen tuntuva korotus voisi auttaa, mutta luultavasti vain hetkellisesti..täälläpäin kun tuo kaupunkiliikenteen valvonta päivisin on lähes olematonta. Virkavalta keskittyy ennemmin 10-15 kmh:n ylityksiin maanteillä .
Kenties valvontakameroita onnettomuusalttiiden suojateiden vierelle? Jalankulkijat sitten ilmoittaisivat poliisille ajan ja paikan, milloin läheltä piti tilanne kävi ja virkavalta kelaisi tapahtuman nauhalta. Olisipa konkreettinen todiste tapauksesta.
Aero97 kirjoitti:
Tuo on tuttua toimintaa Savonlinnassa. Erään kerran Sokoksen kohdalla olin ylittämässä katua monen muun jalankulkijan kanssa. No yksi Lada ajoi vaan ja kopsautti meikäläistä polveen. Kokonaan alle jääminen oli vähästä kiinni. Vaan eipä Lada pysähtynyt sittenkään, eikä kukaan hoksannut rekkareitakaan kattoa.
Savonlinnassa on muuten keskustassa muutaman suojatiet aika huonosti sijoitettuja, suojatie ja sille hyppäävät jalankulkijat tulevat autoilijalle eteen joskus vähän yllätyksenä. Etenkin kesäaikaan kun turisteja liikkuu paljon pääkatua pitkin pääsee noita tilanteita syntymään.
Ei muuta kun tervetuloa Savonlinnaan, sairasloma taattu .
Emäntä heitti toteutuskelpoisen ajatuksen: Otetaan vanhat lastenrattaat ja täytetään ne tiiliskivillä. Sitten vaan työntelemään pitkin suojateitä ja jos sattuu auto tulemaan liian lähelle, tyrkkää rattaat auton kylkeen .
Tosin poliisille voisi olla selittämistä, miksi lastina on tiiliskiviä..
Vielä itse kaupungin oudosta säästötavasta..Koko kevään ajan suurin osa katuvaloista on ollut iltaisin / öisin sammuksissa. Kiva perjantai -tai lauantai-iltana arpoa, minkä kulman takaa joku humalainen hoipertelee keulan eteen.
Luultavasti säästökampanja jatkuu niin pitkään, kunnes joku jalankulkija kuolee tai loukkaantuu vakavasti.
to4 kirjoitti:Vielä itse kaupungin oudosta säästötavasta..Koko kevään ajan suurin osa katuvaloista on ollut iltaisin / öisin sammuksissa. Kiva perjantai -tai lauantai-iltana arpoa, minkä kulman takaa joku humalainen hoipertelee keulan eteen.
Luultavasti säästökampanja jatkuu niin pitkään, kunnes joku jalankulkija kuolee tai loukkaantuu vakavasti.
Eikös ne valot oo pimeenä Savonlinnassa heinäkuun loppuun asti? On todella käsittämätöntä touhua, porukkaa on opperajuhlien aikaan paljon liikenteessä, ja käytännössä ainoa kaupungin läpi kulkeva katu on säkkipimeänä. No, pääasia lienee, että Linnankatu on valaistu silloinkin Oopperan tukeminenhan se on tärkeämpää kuin turvallisuuden ylläpitäminen katuvaloja polttamalla.
Tuossa ruotsin ja sveitsinmeininkiä kehuttiin hyväksi. Norjassa on sama systeemi, siellä ei jalankulkijan parane pysähtyä liian lähelle tietä edes sytyttämään tupakkaa kun jo autot pysähtyy. Alkuun oli outoa kun koko pääkatu pysähtyi päästääkseen pienen meikäläisen tien yli.
Mutta kyllä se järjellä ajatellen olisi hyvä jos nopeampi väistäisi pienempää(hitaampaa). Näinhän se on käsittääkseni myös meriliikenteessä....
vanha kirjoitti:Mutta kyllä se järjellä ajatellen olisi hyvä jos nopeampi väistäisi pienempää(hitaampaa). Näinhän se on käsittääkseni myös meriliikenteessä....
Vesillä väistää se jonka ohjattavuus on parempi... elikkäs moottorialus väistää purjealusta, huvialus väistää porauslauttaa, porauslautta väistää öljytankkeria, kaikki kynnelle kykenevät väistävät tukkilauttaa jne. Tieliikenteessä jos vastaavaa soveltaisi niin pyöräilijät ja jalankulkijat väistäisivät autoa, mikä olisikin järkeenkäypää.
Varsinaisesta aiheesta: Kortti pois näiltä suojatien yli kaahaavilta, mutta jotain pitäisi tehdä niillekin idiooteille, joiden on pakko pysähtyä joka s**tanan suojatien eteen ruuhka-aikaan vaikka kukaan ei olisi menossa ylitse... tulee turhia vaara tilanteita ja liikenteen sujuvuus ei ainakaan parane.