Uusikaupunki valmistamaan Fisker Karmaa
Uusikaupunki valmistamaan Fisker Karmaa
Ei mikään pahannäköinen auto.
http://www.fiskerautomotive.com/
http://www.yle.fi/uutiset/talous/oikea/id96233.html
http://www.fiskerautomotive.com/
http://www.yle.fi/uutiset/talous/oikea/id96233.html
Viimeksi muokannut HMK, Ti Heinä 15, 2008 09:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: Uusikaupunki valmistamaan Fisker Karmaa
Ei ole kulkupuolikaan mikään huono sähköautoksi. Tietäisi vaan mitä tuommoinen maksaa.
Turbo²
Re: Uusikaupunki valmistamaan Fisker Karmaa
Sivuilta löytyi, että alkaen 80 000 dollariaTTiD kirjoitti:Ei ole kulkupuolikaan mikään huono sähköautoksi. Tietäisi vaan mitä tuommoinen maksaa.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Uusikaupunki valmistamaan Fisker Karmaa
Jes, eli Euroina semmonen ~53000, siihen vielä suomen autovero yms. "vakiovarustepaketit" päälle niin mennään reiskassa 100000€:ssä. Ja johan tokkiinsa keksivät vielä soveltaa tuohon diesel... eiku siis käyttövoimaveroa, niin ei tule ajaminenkaan liian halvaksiHMK kirjoitti:Sivuilta löytyi, että alkaen 80 000 dollariaTTiD kirjoitti:Ei ole kulkupuolikaan mikään huono sähköautoksi. Tietäisi vaan mitä tuommoinen maksaa.
Mutta eipä tuota kai massojen käyttöön ole tarkoitettukaan, mutta näen tuossa potentiaalia kuitenkin onnistua. Meneehän kaikenmaailman Priuksiakin kaupaksi kun siimaa ekobuumista sokaistuneiden rikkaiden keskuudessa ja onhan tuo KalastajaKarma kaikkineen "hieman" houkuttelevampi konsepti kun jokin yltiötylsä perustojota.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Uusikaupunki valmistamaan Fisker Karmaa
Vaikka siinä Tojossa onkin mullistavaa tekniikkaa niin rumempaa autoa kuin Prius saa hakea.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: Uusikaupunki valmistamaan Fisker Karmaa
Eipä taideta tuon auton valmistusmäärillä ihan heti Porschea korvata. Mutta ihan hyvä, että eivät jää ihan tyhjän päälle. Ja jos valmistuslinja muokataan hybrideille sopivaksi, niin tässä voisi olla paikka erikoistua hybridien kasaukseen.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Re: Uusikaupunki valmistamaan Fisker Karmaa
Tuotahan valmistetaankin porsaan kanssa samaan aikaanO.K. kirjoitti:Eipä taideta tuon auton valmistusmäärillä ihan heti Porschea korvata. Mutta ihan hyvä, että eivät jää ihan tyhjän päälle. Ja jos valmistuslinja muokataan hybrideille sopivaksi, niin tässä voisi olla paikka erikoistua hybridien kasaukseen.
Saab 900S Combicoupe
Re: Uusikaupunki valmistamaan Fisker Karmaa
Vielä kun sais tonttuun hybridin...
Re: Uusikaupunki valmistamaan Fisker Karmaa
Ja sitä ei tarvi hakea edes kaukaa kun muistelee sitä variksenpelätintä - varis versoaHMK kirjoitti:Vaikka siinä Tojossa onkin mullistavaa tekniikkaa niin rumempaa autoa kuin Prius saa hakea.
Toivottavasti uudenkaupungin tehtaalla nyt tärppäis kunnolla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Uusikaupunki valmistamaan Fisker Karmaa
Jos tuossa ko. pulkassa jotakin mullistelua on, niin sitä ainakin on reilu kolmenkymmenen vuoden loikka taaksepäin yleisessä suorituskyvyssä, sekä kokonaan uusi piirre autoilussa eli se että autolla ei voi eikä saa vetää mitään kuormaa.. Alkaakohan käämi löyhkäämään vai mikä on...?HMK kirjoitti:Vaikka siinä Tojossa onkin mullistavaa tekniikkaa niin rumempaa autoa kuin Prius saa hakea.
Sinänsä jos puhuttaisiin "puhtaasta" sähköautosta, sehän on kaunis ajatus mutta kaikkea muuta kuin realistinen pitkien välimatkojen maassa. Jossakin metropolissa ehkä toimisikin vaan Suomessa kun metropoleja ei ole.
Itseäni ei huvittaisi kitkutella viimeisillä latauksilla maakunnissa talosta toiseen kysymässä että "Ei olisi töpseliä lainata", ja vieläpä jollakin sadantonnin "öky"vibraattorilla tietäen että Suomalainen kansanluonne takaa sen että korvessa sähköä ei tipu.
Puhumattakaan siitä että täytyisi notkua jossakin odottelemassa sen 6 tuntia odotellen latautumista että taas pääsisi sen 200 Km, tai haaveilla marraskuussa aurinkopaneelien kanssa kevään koitosta ja auringon yleensä näkymisestä, kylmässä autossa vailla sähköä.
Tottakai uusi mahdollisuus kotimaisen teollisuuden selviytymisestä on tervetullutta, mutta nämä pulkat ovat kyllä omasta mielestäni yhtä tervemenneitä vientiin muille markkinoille, sinne jossa "puhdasta töpselisähköä" tulee yksinkertaisesti töpselistä ja latausverkosto on kunnossa suurkaupunkien piirissä.
Jo pelkästään hybridikin kun on pitkillä välimatkoilla ja maantienopeuksilla "ilmastollisesti" ja polttoainetaloudellisesti hyödytön tässä maassa, ellei sitten keksitä vielä sitä että koko maata ei saa asuttaa ja että ihmisten tulee elää ja liikkua ainoastaan sallituilla väestökeskitysalueilla muun maan ollessa susipuistoa.
Re: Uusikaupunki valmistamaan Fisker Karmaa
Siis sinun mielestä on turha yrittää ottaa jarrutusenergiaa talteen?Minuteman kirjoitti:.....
Saab 900S Combicoupe
Re: Uusikaupunki valmistamaan Fisker Karmaa
Ei toki turhaa, vaan puhuttaessa pitkistä välimatkoista mitä tässä maassa riittää, melkoisen hyödytöntä. vai jarrutellaanko puolet matkasta että saadaan energiaa talteen?pakinen kirjoitti:Siis sinun mielestä on turha yrittää ottaa jarrutusenergiaa talteen?Minuteman kirjoitti:.....
Kuten sanottu niin metropoleissa nämä uudet tekniikat toimivatkin mutta näissä olosuhteissa missä suuri osa autolijoista ajaa, ei.
Re: Uusikaupunki valmistamaan Fisker Karmaa
Hienoa, että jotain uutta tuotantoa löytyi!
Toivottavasti tämä Fisker ei ole mikään uusi Tucker - kokemus on osoittanut, ettei uusien yrittäjien ole kovin helppo ängetä vakiintuneiden valmistajien joukkoon.
Kun noinkin iso osa tuotannosta on kaavailtu myytävän Jenkeissä, on Uudenkaupungin tehdas aika mielenkiintoinen valinta nykyinen valuuttakurssitilanne ja kuljetuskustannukset huomioon ottaen. Varmaan Porschen valmistus on tässä ollut merkittävä referenssi, joka tullee helpottamaan uuden merkin kauppaamista epäluuloisille asiakkaille.
Toivottavasti suomalainen alihankintateollisuus pääsee laajamittaisesti tekemään osia tuohon. Uudella valmistajalla kun tuskin on kovin laajaa valmista alihankkijaverkostoa ja sekin mitä ehkä on, lienee pääosin merten takana.
Toivottavasti tämä Fisker ei ole mikään uusi Tucker - kokemus on osoittanut, ettei uusien yrittäjien ole kovin helppo ängetä vakiintuneiden valmistajien joukkoon.
Kun noinkin iso osa tuotannosta on kaavailtu myytävän Jenkeissä, on Uudenkaupungin tehdas aika mielenkiintoinen valinta nykyinen valuuttakurssitilanne ja kuljetuskustannukset huomioon ottaen. Varmaan Porschen valmistus on tässä ollut merkittävä referenssi, joka tullee helpottamaan uuden merkin kauppaamista epäluuloisille asiakkaille.
Toivottavasti suomalainen alihankintateollisuus pääsee laajamittaisesti tekemään osia tuohon. Uudella valmistajalla kun tuskin on kovin laajaa valmista alihankkijaverkostoa ja sekin mitä ehkä on, lienee pääosin merten takana.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Uusikaupunki valmistamaan Fisker Karmaa
Tottakai on hienoa että tähän maahan syntyisi pitkästä aikaa muutakin vientiteollisuutta kuin sitä että myydään koko teollisuus pois kuten kultamunia muniva hanhi kuten tässä Neuvostosuomen jälkeisessä, ja nykyisen Euvostosuomen kohtapa nilkkaan sattuvassa huumassa on tehty.
Mutta jos otetaan oikein asiaksi keskustella yksityisautoilun mahdollisesta pelastumisesta tässä pitkien välimatkojen maassa jossa yksityisautoilun pelastuminen tarkoittaa koko maan pelastumista ja asuttuna pysymistä, on ainakin omasta mielestäni syytä erottaa kaupunkiautoilu pitkien välimatkojen maakunta-autoilusta joka on välttämätöntä ellei sitten siirrytä tosiaankin vain sallittuihin asuinalueisiin koko maan tasolla.
Kaupunkiautoilu voisi hyvinkin ja saisi olla sähköperusteista, ja pitkien välimatkojen autoilun on väkisinkin oltava sellaisen polttoaineen tai energian varassa jota on saatavilla kaikkialta kaikkina aikoina, ja jota voidaan tarvittaessa vaikka hakea ämpärillä. Sähköä ei voi tiettävästi vielä hakea päälärillä ja tankata tielle jääneesen kiesiin.
Kaupunkikäyttö siis sopii sähköautoilijoille, mutta tässäpä tuleekin vaikea pala siinä mielessä, että jokainen sähkömoottoreiden kanssa pelannut, oli sitten käyttänyt porakonetta tai leikkinyt pienoisrautatiellä, tietää sen pistävän katkun jota sähkömoottori toimiessaan tuottaa.
Tämä pistävä katku on Otsonia joka on erittäin toivottava kaasu yläilmakehässä mutta ei todellakaan tuotettuna maanpinnan tasossa ja jota sähkömoottori väistämättä toimiessaan tuottaa.
(a siitä Otsonikatokauhustakaan ei ole sitten viimeaikoina kuulunut yhtään mitään, ilmeisesti se tuli sitten korjattua vimmatulla mediamyllytyksellä...)
Mutta, jos kuvitellaan että ne polttomoottorit jotka nyt tuottavat sitä vihonviimeistä ja yleisen mielipiteen mukaisesti itse saatanasta olevaa hiilidioksidia, joka on itsessään ei-reaktiivinen kaasu, korvattaisiin kaupunkien keskustoissa sähköliikennevälineitten myötä Otsonilla joka on hapettavilta ominaisuuksiltaan samaa tasoa kuin Kloori joka on jo ensimmäisessä maailmansodassa käytetty hermomyrkky, paranisiko hengitysilma olennaisesti vai pahenisiko se?
Parhaassa tapauksessa sähköseikkailu voisi loppujen lopuksi, ja mahdollisesti tiedonjulkaisemisen myötä (mikä tässä maassa on harvinaista) jopa aiheuttaa maallepaon ja johtaa terveeseen ja jopa ekologiseen koko maan asuttamiseen nykyisen näennäisen kimpussapiipertämisen sijaan.
Mutta jos otetaan oikein asiaksi keskustella yksityisautoilun mahdollisesta pelastumisesta tässä pitkien välimatkojen maassa jossa yksityisautoilun pelastuminen tarkoittaa koko maan pelastumista ja asuttuna pysymistä, on ainakin omasta mielestäni syytä erottaa kaupunkiautoilu pitkien välimatkojen maakunta-autoilusta joka on välttämätöntä ellei sitten siirrytä tosiaankin vain sallittuihin asuinalueisiin koko maan tasolla.
Kaupunkiautoilu voisi hyvinkin ja saisi olla sähköperusteista, ja pitkien välimatkojen autoilun on väkisinkin oltava sellaisen polttoaineen tai energian varassa jota on saatavilla kaikkialta kaikkina aikoina, ja jota voidaan tarvittaessa vaikka hakea ämpärillä. Sähköä ei voi tiettävästi vielä hakea päälärillä ja tankata tielle jääneesen kiesiin.
Kaupunkikäyttö siis sopii sähköautoilijoille, mutta tässäpä tuleekin vaikea pala siinä mielessä, että jokainen sähkömoottoreiden kanssa pelannut, oli sitten käyttänyt porakonetta tai leikkinyt pienoisrautatiellä, tietää sen pistävän katkun jota sähkömoottori toimiessaan tuottaa.
Tämä pistävä katku on Otsonia joka on erittäin toivottava kaasu yläilmakehässä mutta ei todellakaan tuotettuna maanpinnan tasossa ja jota sähkömoottori väistämättä toimiessaan tuottaa.
(a siitä Otsonikatokauhustakaan ei ole sitten viimeaikoina kuulunut yhtään mitään, ilmeisesti se tuli sitten korjattua vimmatulla mediamyllytyksellä...)
Mutta, jos kuvitellaan että ne polttomoottorit jotka nyt tuottavat sitä vihonviimeistä ja yleisen mielipiteen mukaisesti itse saatanasta olevaa hiilidioksidia, joka on itsessään ei-reaktiivinen kaasu, korvattaisiin kaupunkien keskustoissa sähköliikennevälineitten myötä Otsonilla joka on hapettavilta ominaisuuksiltaan samaa tasoa kuin Kloori joka on jo ensimmäisessä maailmansodassa käytetty hermomyrkky, paranisiko hengitysilma olennaisesti vai pahenisiko se?
Parhaassa tapauksessa sähköseikkailu voisi loppujen lopuksi, ja mahdollisesti tiedonjulkaisemisen myötä (mikä tässä maassa on harvinaista) jopa aiheuttaa maallepaon ja johtaa terveeseen ja jopa ekologiseen koko maan asuttamiseen nykyisen näennäisen kimpussapiipertämisen sijaan.
Re: Uusikaupunki valmistamaan Fisker Karmaa
Hybridi- ja sähköautot taitavat kaikki käyttää harjattomia (BLDC) moottoreita, jotka eivät siis tuota otsonia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com