Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja wesku »

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1569639

Ammattiautoilijat jättävät Suomessa usein käsijarrun vetämättä.

- Se on maan tapa, kertoi eräs ammattiautoilija.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Eipä tule käsijarrua koskaan käytettyä.
Tosin se on aika turha vehje automaatissa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja VVV »

En ole ammattiautoilija, mutta käsijarru menee refleksinomaisesti päälle melkein aina parkkeeratessa.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja JL »

Og miehenä pakko myöntää että vain murto osan vuodesta tulee käsijarrua käytettyä.. kaiken mahdollisen olen tehnyt ettei jarrut jäätyisi mutta ei tunnu auttavan.. Nyt on taas se katsastuksen jälkeinen kausi menossa jolloin käsijarru toimii! Nyt tulee käytettyä! 8) niin ja kyseessä uudemmat jarrut..
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja axp102 »

en tunne automaattilaatikon(kaan) anatomiaa, mutta mun järjellä ajateltuna jos mäkeen parkkeeratessaan pysäyttää jalkajarrulla, laittaa P:n silmään ja vapauttaa jarrun, auto "laskeutuu" parkin varaan. siis se pysyy paikallaan mekaanisella lukituksella. kun taas lähdetään liikkeelle, auton paino on tämän lukituksen varassa
(tai siis osa siitä), ja jotenkin tuntuisi siltä että tuon lukituksen "irrotus" rasittaisi laatikkoa hieman turhaan.
voisin kuvitella että kitkan avulla auto pysyisi paikallaan vähemmällä rasituksella...?

oikaiskaa nyt hyvät ihmiset jos on tarvetta, koska kaikki tämä perustuu vain harhaluuloihin, uskomuksiin, perimätietoon ja arvailuun.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Käytän. Se pitää jarrun käyttökuntoisena ja auton paikoillaan. Tosin tapa siitä on tullut, kun omassa pihassa sitä pakko pitää niin sen nykyään vetää joka paikassa :lol:

Ja onpa siitä omakohtaisia kokemuksia miten Saab lähtee myötä maahan ja teilaa hiekkalaatikon nurin rinteessä keulansa alle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Aina päälle, automaatti tai ei. Helpoin ja viisain tapa, koittakaa väittää vastaan! :lol:

edit:
IS kirjoitti:- Se on maan tapa, kertoi eräs ammattiautoilija.
Ja tuo nyt oli taas tyhmintä vähään aikaan kuultua.. 8O
Viimeksi muokannut Tri-Lo, Su Elo 24, 2008 12:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja JaHu »

axp102 kirjoitti:en tunne automaattilaatikon(kaan) anatomiaa, mutta mun järjellä ajateltuna jos mäkeen parkkeeratessaan pysäyttää jalkajarrulla, laittaa P:n silmään ja vapauttaa jarrun, auto "laskeutuu" parkin varaan. siis se pysyy paikallaan mekaanisella lukituksella. kun taas lähdetään liikkeelle, auton paino on tämän lukituksen varassa
(tai siis osa siitä), ja jotenkin tuntuisi siltä että tuon lukituksen "irrotus" rasittaisi laatikkoa hieman turhaan.
voisin kuvitella että kitkan avulla auto pysyisi paikallaan vähemmällä rasituksella...?

oikaiskaa nyt hyvät ihmiset jos on tarvetta, koska kaikki tämä perustuu vain harhaluuloihin, uskomuksiin, perimätietoon ja arvailuun.
Kyllä olet aivan oikeilla jäljillä, kepistä huomaa jos auto on vähänkin myötä-/vastamäessä. Se on paljon raskaampi käyttää. Voi melkein kuulla metallin kirskuvan metallia vasten 8O Itse käytän aina kässäri parkissa, pysyy myös kokemuksen mukaan käsijarru kunnossa.
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

ex-CD:ssä ei käytetty käsijarrua, just tuolla verukkeella "kepin P riittää". No katsastuksessa oli aina sanomista...
Sehän on mäessä automaatin P-asentoa pelkästään käyttäminen melkein ku Uazilla tekis vauhdissa käsijarrukäännöksen (käsijarru lukitsee kardaanin tms).
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Käytän aina käsijarrua, oli kyseessä kuorma-auto, linja-auto, automaattilaatikolla, tavallisella laatikolla, henkilöautossa.
Ja olen ammattiautoilija.
Tri-Lo kirjoitti:Aina päälle, automaatti tai ei. Helpoin ja viisain tapa, koittakaa väittää vastaan! :lol:
edit:
IS kirjoitti:- Se on maan tapa, kertoi eräs ammattiautoilija.
Ja tuo nyt oli taas tyhmintä vähään aikaan kuultua.. 8O
Täysin samaa mieltä kuin Tri-Lo.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Automaatin P-asento ei todellakaan ole mikään käsijarrun korvike! Aina käsijarru, jos auto ei ole suoralla maalla. Saabin käsijarrut toimivat kyllä talvellakin - jos ylipäätään ovat kunnossa. Talvella kannattaa olla alustan pesussa tarkempana takajarrujen kohdalla.
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja axp102 »

Mimmi kirjoitti:
JaHu kirjoitti:Kyllä olet aivan oikeilla jäljillä, kepistä huomaa jos auto on vähänkin myötä-/vastamäessä. Se on paljon raskaampi käyttää. Voi melkein kuulla metallin kirskuvan metallia vasten 8O Itse käytän aina kässäri parkissa, pysyy myös kokemuksen mukaan käsijarru kunnossa.
Etkö paina jalkajarrua keppiä liikuttaessasi P:ltä?
no nyt taitaa lähtee mikki hiiri kivitöihin kun jatkan vänkäämistä.
mutta kuitenkin:
JOS se laatikko nyt toimis niinkuin kuvittelin, niin jos se auton paino on mäessä jo laskettu sen P:n varaan, (eli tyyliin jarrupolkimella seis, parkki päälle, jarrupoljin ylös) on uudelleen käynnistettäessä aivan sama kuinka paljon niitä pedaaleita polkee, se jalkajarru (kitkaan perustuva) ei ota sitä painetta pois siltä laatikolta. se vaan estää lisäpainon tulemista laatikolle.
siis JOS.

edelleen painotan, etten tiedä mistään mitään kun autoista puhutaan. en muista koskaan vaihtaneeni suuttimen suutinta mihinkään kulkupeliin. että näin.
siis zori vaan. älkää tulkitko mun vänkäämistä kukkoiluksi, kaikki tämä perustuu arvailuun jne...
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja axp102 »

...ja tähän tietämättömyyteenihän viittaan jo allekirjoituksessani.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Jopa sen verran tulee käytettyä, että tietää toimiiko se leimalla....
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Yleisin syy automaattivaihteisen auton hylkyyn katsastuksessa on seisontajarruvika. Se ei toimi, kun sitä ei käytetä.

Muutama hyvä syy käyttää käsijarrua tomaatissakin (Kaikki eivät päde Saabeihin):

-Käsijarru lukitsee pyörät. Auton massa ei aiheuta voimia vaihteistoon auton seistessä mäessä.

-Käsijarru lukitsee pyörät. Auton massa ei aiheuta voimia moottorin tukikumeihin auton seistessä mäessä. (Ne Saabin hydraulituethan ovat ihan halpoja)

-Käsijarru lukitsee pyörät. Liukkaalla kelillä teoriassa auto voi lähteä liikkeelle, jos toinen vetävistä pyöristä on liukkaalla pinnalla. Vaihteisto on lukittu mutta ei tasauspyörästö.

-Kun käsijarrua käyttää, se toimii talvella ja katsastuksessa.

-Käsijarru käyttää jarrujen automaattisäätöä.

Kertokaapa hyviä syitä miksi käsijarrua ei pidä käyttää automaattivaihtesessa autossa. Minä en ole vielä keksinyt yhtään. :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Vastaa Viestiin