Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1569639
Ammattiautoilijat jättävät Suomessa usein käsijarrun vetämättä.
- Se on maan tapa, kertoi eräs ammattiautoilija.
Ammattiautoilijat jättävät Suomessa usein käsijarrun vetämättä.
- Se on maan tapa, kertoi eräs ammattiautoilija.
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
Eipä tule käsijarrua koskaan käytettyä.
Tosin se on aika turha vehje automaatissa.
Tosin se on aika turha vehje automaatissa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
En ole ammattiautoilija, mutta käsijarru menee refleksinomaisesti päälle melkein aina parkkeeratessa.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
Og miehenä pakko myöntää että vain murto osan vuodesta tulee käsijarrua käytettyä.. kaiken mahdollisen olen tehnyt ettei jarrut jäätyisi mutta ei tunnu auttavan.. Nyt on taas se katsastuksen jälkeinen kausi menossa jolloin käsijarru toimii! Nyt tulee käytettyä! niin ja kyseessä uudemmat jarrut..
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
en tunne automaattilaatikon(kaan) anatomiaa, mutta mun järjellä ajateltuna jos mäkeen parkkeeratessaan pysäyttää jalkajarrulla, laittaa P:n silmään ja vapauttaa jarrun, auto "laskeutuu" parkin varaan. siis se pysyy paikallaan mekaanisella lukituksella. kun taas lähdetään liikkeelle, auton paino on tämän lukituksen varassa
(tai siis osa siitä), ja jotenkin tuntuisi siltä että tuon lukituksen "irrotus" rasittaisi laatikkoa hieman turhaan.
voisin kuvitella että kitkan avulla auto pysyisi paikallaan vähemmällä rasituksella...?
oikaiskaa nyt hyvät ihmiset jos on tarvetta, koska kaikki tämä perustuu vain harhaluuloihin, uskomuksiin, perimätietoon ja arvailuun.
(tai siis osa siitä), ja jotenkin tuntuisi siltä että tuon lukituksen "irrotus" rasittaisi laatikkoa hieman turhaan.
voisin kuvitella että kitkan avulla auto pysyisi paikallaan vähemmällä rasituksella...?
oikaiskaa nyt hyvät ihmiset jos on tarvetta, koska kaikki tämä perustuu vain harhaluuloihin, uskomuksiin, perimätietoon ja arvailuun.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
Käytän. Se pitää jarrun käyttökuntoisena ja auton paikoillaan. Tosin tapa siitä on tullut, kun omassa pihassa sitä pakko pitää niin sen nykyään vetää joka paikassa
Ja onpa siitä omakohtaisia kokemuksia miten Saab lähtee myötä maahan ja teilaa hiekkalaatikon nurin rinteessä keulansa alle.
Ja onpa siitä omakohtaisia kokemuksia miten Saab lähtee myötä maahan ja teilaa hiekkalaatikon nurin rinteessä keulansa alle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
Aina päälle, automaatti tai ei. Helpoin ja viisain tapa, koittakaa väittää vastaan!
edit:
edit:
Ja tuo nyt oli taas tyhmintä vähään aikaan kuultua..IS kirjoitti:- Se on maan tapa, kertoi eräs ammattiautoilija.
Viimeksi muokannut Tri-Lo, Su Elo 24, 2008 12:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
Kyllä olet aivan oikeilla jäljillä, kepistä huomaa jos auto on vähänkin myötä-/vastamäessä. Se on paljon raskaampi käyttää. Voi melkein kuulla metallin kirskuvan metallia vasten Itse käytän aina kässäri parkissa, pysyy myös kokemuksen mukaan käsijarru kunnossa.axp102 kirjoitti:en tunne automaattilaatikon(kaan) anatomiaa, mutta mun järjellä ajateltuna jos mäkeen parkkeeratessaan pysäyttää jalkajarrulla, laittaa P:n silmään ja vapauttaa jarrun, auto "laskeutuu" parkin varaan. siis se pysyy paikallaan mekaanisella lukituksella. kun taas lähdetään liikkeelle, auton paino on tämän lukituksen varassa
(tai siis osa siitä), ja jotenkin tuntuisi siltä että tuon lukituksen "irrotus" rasittaisi laatikkoa hieman turhaan.
voisin kuvitella että kitkan avulla auto pysyisi paikallaan vähemmällä rasituksella...?
oikaiskaa nyt hyvät ihmiset jos on tarvetta, koska kaikki tämä perustuu vain harhaluuloihin, uskomuksiin, perimätietoon ja arvailuun.
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
ex-CD:ssä ei käytetty käsijarrua, just tuolla verukkeella "kepin P riittää". No katsastuksessa oli aina sanomista...
Sehän on mäessä automaatin P-asentoa pelkästään käyttäminen melkein ku Uazilla tekis vauhdissa käsijarrukäännöksen (käsijarru lukitsee kardaanin tms).
Sehän on mäessä automaatin P-asentoa pelkästään käyttäminen melkein ku Uazilla tekis vauhdissa käsijarrukäännöksen (käsijarru lukitsee kardaanin tms).
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
Käytän aina käsijarrua, oli kyseessä kuorma-auto, linja-auto, automaattilaatikolla, tavallisella laatikolla, henkilöautossa.
Ja olen ammattiautoilija.
Ja olen ammattiautoilija.
Täysin samaa mieltä kuin Tri-Lo.Tri-Lo kirjoitti:Aina päälle, automaatti tai ei. Helpoin ja viisain tapa, koittakaa väittää vastaan!
edit:Ja tuo nyt oli taas tyhmintä vähään aikaan kuultua..IS kirjoitti:- Se on maan tapa, kertoi eräs ammattiautoilija.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
Automaatin P-asento ei todellakaan ole mikään käsijarrun korvike! Aina käsijarru, jos auto ei ole suoralla maalla. Saabin käsijarrut toimivat kyllä talvellakin - jos ylipäätään ovat kunnossa. Talvella kannattaa olla alustan pesussa tarkempana takajarrujen kohdalla.
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
no nyt taitaa lähtee mikki hiiri kivitöihin kun jatkan vänkäämistä.Mimmi kirjoitti:Etkö paina jalkajarrua keppiä liikuttaessasi P:ltä?JaHu kirjoitti:Kyllä olet aivan oikeilla jäljillä, kepistä huomaa jos auto on vähänkin myötä-/vastamäessä. Se on paljon raskaampi käyttää. Voi melkein kuulla metallin kirskuvan metallia vasten Itse käytän aina kässäri parkissa, pysyy myös kokemuksen mukaan käsijarru kunnossa.
mutta kuitenkin:
JOS se laatikko nyt toimis niinkuin kuvittelin, niin jos se auton paino on mäessä jo laskettu sen P:n varaan, (eli tyyliin jarrupolkimella seis, parkki päälle, jarrupoljin ylös) on uudelleen käynnistettäessä aivan sama kuinka paljon niitä pedaaleita polkee, se jalkajarru (kitkaan perustuva) ei ota sitä painetta pois siltä laatikolta. se vaan estää lisäpainon tulemista laatikolle.
siis JOS.
edelleen painotan, etten tiedä mistään mitään kun autoista puhutaan. en muista koskaan vaihtaneeni suuttimen suutinta mihinkään kulkupeliin. että näin.
siis zori vaan. älkää tulkitko mun vänkäämistä kukkoiluksi, kaikki tämä perustuu arvailuun jne...
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
...ja tähän tietämättömyyteenihän viittaan jo allekirjoituksessani.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
Jopa sen verran tulee käytettyä, että tietää toimiiko se leimalla....
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
Yleisin syy automaattivaihteisen auton hylkyyn katsastuksessa on seisontajarruvika. Se ei toimi, kun sitä ei käytetä.
Muutama hyvä syy käyttää käsijarrua tomaatissakin (Kaikki eivät päde Saabeihin):
-Käsijarru lukitsee pyörät. Auton massa ei aiheuta voimia vaihteistoon auton seistessä mäessä.
-Käsijarru lukitsee pyörät. Auton massa ei aiheuta voimia moottorin tukikumeihin auton seistessä mäessä. (Ne Saabin hydraulituethan ovat ihan halpoja)
-Käsijarru lukitsee pyörät. Liukkaalla kelillä teoriassa auto voi lähteä liikkeelle, jos toinen vetävistä pyöristä on liukkaalla pinnalla. Vaihteisto on lukittu mutta ei tasauspyörästö.
-Kun käsijarrua käyttää, se toimii talvella ja katsastuksessa.
-Käsijarru käyttää jarrujen automaattisäätöä.
Kertokaapa hyviä syitä miksi käsijarrua ei pidä käyttää automaattivaihtesessa autossa. Minä en ole vielä keksinyt yhtään.
Muutama hyvä syy käyttää käsijarrua tomaatissakin (Kaikki eivät päde Saabeihin):
-Käsijarru lukitsee pyörät. Auton massa ei aiheuta voimia vaihteistoon auton seistessä mäessä.
-Käsijarru lukitsee pyörät. Auton massa ei aiheuta voimia moottorin tukikumeihin auton seistessä mäessä. (Ne Saabin hydraulituethan ovat ihan halpoja)
-Käsijarru lukitsee pyörät. Liukkaalla kelillä teoriassa auto voi lähteä liikkeelle, jos toinen vetävistä pyöristä on liukkaalla pinnalla. Vaihteisto on lukittu mutta ei tasauspyörästö.
-Kun käsijarrua käyttää, se toimii talvella ja katsastuksessa.
-Käsijarru käyttää jarrujen automaattisäätöä.
Kertokaapa hyviä syitä miksi käsijarrua ei pidä käyttää automaattivaihtesessa autossa. Minä en ole vielä keksinyt yhtään.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11