Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Biopowerit ja Etanolia Suomeen
En tiedä onko tämä jo vanha juttu, mutta tänään juttelin ST1:sen edustajan kanssa. Hän sanoi, että vielä tänä vuonna, ST1 rupee myymään bioetanolia suomessa. Hinta tule olemaan noin 40 senttiä halvempi kuin 95.
Paikalla oli myös etanoliauto, Saab 9-3 1,8t Biopower, rekisteröity suomeen.
Mahtaako olla yksi ensimmäistä? Valitettavasti kamerapuhelinlaatua.
Paikalla oli myös etanoliauto, Saab 9-3 1,8t Biopower, rekisteröity suomeen.
Mahtaako olla yksi ensimmäistä? Valitettavasti kamerapuhelinlaatua.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Sitä on muiden vastattava kilpailuun, jos ST1 alkaa myymään Etanoli litkua.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Rupeekohan ne myymään noita etanoli-Saabeja ihan suomessakin?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Luulis, jos ne kerran myy etanolia suomessa. Mutta, jos hakee biopowerin ruotsista, niin pitäisi tulla vain 10% autoveroa, kun vero perustuu päästöihin.99 GL kirjoitti:Rupeekohan ne myymään noita etanoli-Saabeja ihan suomessakin?
ST1:sen edustaja uskoo myös että voisi tulla verokevennyksiä etanoliautoihin.
Mutta, miten suomen valtio on toiminut autoveron kanssa ennen? Harvoin kevennyksiä tulee, kun ne ei edes pysty poistamaan laittoman alv:n autoverosta.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Eihän tää etanoliauto ollut, mutta tämän saivat katsastettua ja siihen tuli diesel vero. Massa veroa varten laskettiin kuitenkin ilman akkuja:
http://www.ts.fi/erikoissivut/?ts=1,3:2 ... :0:0:0:0:0:
Lieköhän tuohon etanoliinkin ainakin alkajaisiksi tulisi diesel vero ilman lainsäädännön muutosta? Sitä lainsäädäntöä ei taida suomessa hallituksilla olla kiire muuttaa koska pitäisi ekana saada tiettyjen firmojen etanolibisnes aluille ennenkuin hallitus haluaisi asiaa edistää.
http://www.ts.fi/erikoissivut/?ts=1,3:2 ... :0:0:0:0:0:
Lieköhän tuohon etanoliinkin ainakin alkajaisiksi tulisi diesel vero ilman lainsäädännön muutosta? Sitä lainsäädäntöä ei taida suomessa hallituksilla olla kiire muuttaa koska pitäisi ekana saada tiettyjen firmojen etanolibisnes aluille ennenkuin hallitus haluaisi asiaa edistää.
Citroen C5, OG900t16
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Toi verotuspoliittikka on kyllä Suomessa ihan uskomattoman perseestä.
Hiilidioksidipäästöt on vähintäänkin itse vihtahoususta seuraavia maailmanlaajuisessa pahuusrankingissa, mutta sitten kun joku haluaisi tehdä asialle jotain, eihän sekään käy päinsä....
Eipä sillä, omat haittansahan tuon etanolinkin käyttämisessä kai tulee vastaan. Olisi se kuitenkin valtion suunnasta osoitus _aidosta_ kiinnostuksesta asiaa kohtaan, eikä vain sen hyödyntämisestä ihmisten ryöstämisessä.
Hiilidioksidipäästöt on vähintäänkin itse vihtahoususta seuraavia maailmanlaajuisessa pahuusrankingissa, mutta sitten kun joku haluaisi tehdä asialle jotain, eihän sekään käy päinsä....
Eipä sillä, omat haittansahan tuon etanolinkin käyttämisessä kai tulee vastaan. Olisi se kuitenkin valtion suunnasta osoitus _aidosta_ kiinnostuksesta asiaa kohtaan, eikä vain sen hyödyntämisestä ihmisten ryöstämisessä.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Olen melko varma että mitään huojennuksia ei tule
Epäilen että bio autoille lätkäistään joku diesel veron tyylinen lisämaksu
Valtio kerää autoilusta aina max veron/maksun. Keksiköön kuka tahaansa mitä tahaansa halvennusta autoiluun.
Epäilen että bio autoille lätkäistään joku diesel veron tyylinen lisämaksu
Valtio kerää autoilusta aina max veron/maksun. Keksiköön kuka tahaansa mitä tahaansa halvennusta autoiluun.
Turbolag kirjoitti:Toi verotuspoliittikka on kyllä Suomessa ihan uskomattoman perseestä.
Hiilidioksidipäästöt on vähintäänkin itse vihtahoususta seuraavia maailmanlaajuisessa pahuusrankingissa, mutta sitten kun joku haluaisi tehdä asialle jotain, eihän sekään käy päinsä....
Eipä sillä, omat haittansahan tuon etanolinkin käyttämisessä kai tulee vastaan. Olisi se kuitenkin valtion suunnasta osoitus _aidosta_ kiinnostuksesta asiaa kohtaan, eikä vain sen hyödyntämisestä ihmisten ryöstämisessä.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Hyvä idea sinänsä, mutta vaatisi tervettä järkeä, mitä ei ainakaan omien havaintojeni mukaan ekofasistien piiristä juurikaan löydy... Niille riittää kun voi poltella pilveä, elää tuilla ja ajaa bussilla kokouksesta toiseen vauhkoamaan yksityisautoilun tuhoista.Mimmi kirjoitti:Parasta olisi, jos esim. Suomen Saab-klubi ry olisi yhteydessä esim. ympäristöministeri Paula Lehtomäkeen. Luulisi ympäristöministerin saavan Vihreät mukaan ympäristöystävällisempään autoiluun (vai haluavatko Vihreät ainoastaan julkista liikennettä joka paikkaan).
(Kärjistän, kun se on niin kivaa. )
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Tietääkseni ei ole kovinkaan kattavasti todistettu, että bioetanolin käyttö olisi ympäristölle vähemmän haitallista ja muutenkaan parempi vaihtoehto, kuin bensan polttaminen.
Bioetanolin edullisuuteenkaan ei kai voi vedota, vai voiko? Jos bensa maksaa 1.20 euroa per litra, ja E85 on 40 senttiä halvempaa, niin alennus vastaa yhtä kolmasosaa (33%). Etanoli sisältää juuri tuon määrän vähemmän energiaa kuin bensiini, sattumaako...
Bioetanolin edullisuuteenkaan ei kai voi vedota, vai voiko? Jos bensa maksaa 1.20 euroa per litra, ja E85 on 40 senttiä halvempaa, niin alennus vastaa yhtä kolmasosaa (33%). Etanoli sisältää juuri tuon määrän vähemmän energiaa kuin bensiini, sattumaako...
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Kyllä tuo ST1:n tapauksessa on ympäristöystävällisempää kuin bensa. Samat jätteet mätänee muutenkin itsestään luontoon ja vapauttaa samat hiilidioksidit.Ässä kirjoitti:Tietääkseni ei ole kovinkaan kattavasti todistettu, että bioetanolin käyttö olisi ympäristölle vähemmän haitallista ja muutenkaan parempi vaihtoehto, kuin bensan polttaminen.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Eipä siihen tosiaan ihmeitä todisteluja tarvita jos miettii että kaikki kasvaa maan pinnalla ja hiilidioksidi kiertää riippumatta siitä että poltetaanko me vai luonto. Toki nälänhätää, orjuutta ja rikkaiden rikastumista entisestään voi etanoli aiheuttaa, mutta eipä se öljykään taida maailmaa rauhallisemmaksi tehdä?Poy kirjoitti:Kyllä tuo ST1:n tapauksessa on ympäristöystävällisempää kuin bensa. Samat jätteet mätänee muutenkin itsestään luontoon ja vapauttaa samat hiilidioksidit.Ässä kirjoitti:Tietääkseni ei ole kovinkaan kattavasti todistettu, että bioetanolin käyttö olisi ympäristölle vähemmän haitallista ja muutenkaan parempi vaihtoehto, kuin bensan polttaminen.
Citroen C5, OG900t16
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Juuri näin. Ongelmaksihan tuossa lähinnä muodostuu kai tarvittavan viljamäärän tuottaminen ja siitä seuraavat vaikutukset.Mimmi kirjoitti:Bioetanolin tekeminen esim. viljasta sitoo enemmän hiilidioksidia kuin etanolin poltto tuottaa sitä.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Ja siitä statuksesta on Ruotsin valtio luopumassa etanoliautojen osalta.Mimmi kirjoitti:Ruotsisa Bio Powereilla on erillislain perusteella myönnetty "miljöbil" status.
Toisekseen sekin saattaa jotain vaikuttaa ettei EU luokittele etanolia ympäristöystävälliseksi polttoaineeksi.
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Laskelmia voi tehdä suuntaan ja toiseen hiilidioksidin kulutuksen suhteen. Kaikki tietävät myös, että polttoaineiden palamisesta vapautuu myös muita haitta-aineita, joiden vaikutusta ei saa tässä CO2-hysteriassa unohtaa.
Jos jätteitä riittää, niin miksipä niistä ei voisi tehdäkin polttoainetta? Viljalle taas on käyttöä ihmisten mahassakin. Väitetään, että maissimäärä, joka tarvitaan tankilliseen etanolia, riittäisi ravinnoksi yhdelle ihmiselle koko vuodeksi... No, maissi taitaa ollakin huono raaka-aine tähän tarkoitukseen, mutta Amerikassa sitä käytetään paljon.
Tästä voi yrittää arvioida bioetanolin tuotannon taloudellista kannattavuutta. Homman toimivuus taitaa kuitenkin riippua öljyn hinnan kehityksestä.
Jos jätteitä riittää, niin miksipä niistä ei voisi tehdäkin polttoainetta? Viljalle taas on käyttöä ihmisten mahassakin. Väitetään, että maissimäärä, joka tarvitaan tankilliseen etanolia, riittäisi ravinnoksi yhdelle ihmiselle koko vuodeksi... No, maissi taitaa ollakin huono raaka-aine tähän tarkoitukseen, mutta Amerikassa sitä käytetään paljon.
Tästä voi yrittää arvioida bioetanolin tuotannon taloudellista kannattavuutta. Homman toimivuus taitaa kuitenkin riippua öljyn hinnan kehityksestä.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001