En tiedä onko tämä jo vanha juttu, mutta tänään juttelin ST1:sen edustajan kanssa. Hän sanoi, että vielä tänä vuonna, ST1 rupee myymään bioetanolia suomessa. Hinta tule olemaan noin 40 senttiä halvempi kuin 95.
Paikalla oli myös etanoliauto, Saab 9-3 1,8t Biopower, rekisteröity suomeen.
Mahtaako olla yksi ensimmäistä? Valitettavasti kamerapuhelinlaatua.
99 GL kirjoitti:Rupeekohan ne myymään noita etanoli-Saabeja ihan suomessakin?
Luulis, jos ne kerran myy etanolia suomessa. Mutta, jos hakee biopowerin ruotsista, niin pitäisi tulla vain 10% autoveroa, kun vero perustuu päästöihin.
ST1:sen edustaja uskoo myös että voisi tulla verokevennyksiä etanoliautoihin.
Mutta, miten suomen valtio on toiminut autoveron kanssa ennen? Harvoin kevennyksiä tulee, kun ne ei edes pysty poistamaan laittoman alv:n autoverosta.
Lieköhän tuohon etanoliinkin ainakin alkajaisiksi tulisi diesel vero ilman lainsäädännön muutosta? Sitä lainsäädäntöä ei taida suomessa hallituksilla olla kiire muuttaa koska pitäisi ekana saada tiettyjen firmojen etanolibisnes aluille ennenkuin hallitus haluaisi asiaa edistää.
Saab historia: Saab 900 T16 1991
Saab 99 Turbo 1978
Saab 900i 1985
Saab 900 Turbo8 1986
Saab 900 Turbo 16 1992
Saab 900i 1987
Saab 900i 1988
Saab 900i 1989
Toi verotuspoliittikka on kyllä Suomessa ihan uskomattoman perseestä.
Hiilidioksidipäästöt on vähintäänkin itse vihtahoususta seuraavia maailmanlaajuisessa pahuusrankingissa, mutta sitten kun joku haluaisi tehdä asialle jotain, eihän sekään käy päinsä....
Eipä sillä, omat haittansahan tuon etanolinkin käyttämisessä kai tulee vastaan. Olisi se kuitenkin valtion suunnasta osoitus _aidosta_ kiinnostuksesta asiaa kohtaan, eikä vain sen hyödyntämisestä ihmisten ryöstämisessä.
#3892
9-3 SS Aero '04 "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Olen melko varma että mitään huojennuksia ei tule
Epäilen että bio autoille lätkäistään joku diesel veron tyylinen lisämaksu
Valtio kerää autoilusta aina max veron/maksun. Keksiköön kuka tahaansa mitä tahaansa halvennusta autoiluun.
Turbolag kirjoitti:Toi verotuspoliittikka on kyllä Suomessa ihan uskomattoman perseestä.
Hiilidioksidipäästöt on vähintäänkin itse vihtahoususta seuraavia maailmanlaajuisessa pahuusrankingissa, mutta sitten kun joku haluaisi tehdä asialle jotain, eihän sekään käy päinsä....
Eipä sillä, omat haittansahan tuon etanolinkin käyttämisessä kai tulee vastaan. Olisi se kuitenkin valtion suunnasta osoitus _aidosta_ kiinnostuksesta asiaa kohtaan, eikä vain sen hyödyntämisestä ihmisten ryöstämisessä.
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Mimmi kirjoitti:Parasta olisi, jos esim. Suomen Saab-klubi ry olisi yhteydessä esim. ympäristöministeri Paula Lehtomäkeen. Luulisi ympäristöministerin saavan Vihreät mukaan ympäristöystävällisempään autoiluun (vai haluavatko Vihreät ainoastaan julkista liikennettä joka paikkaan).
Hyvä idea sinänsä, mutta vaatisi tervettä järkeä, mitä ei ainakaan omien havaintojeni mukaan ekofasistien piiristä juurikaan löydy... Niille riittää kun voi poltella pilveä, elää tuilla ja ajaa bussilla kokouksesta toiseen vauhkoamaan yksityisautoilun tuhoista.
(Kärjistän, kun se on niin kivaa. )
#3892
9-3 SS Aero '04 "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Tietääkseni ei ole kovinkaan kattavasti todistettu, että bioetanolin käyttö olisi ympäristölle vähemmän haitallista ja muutenkaan parempi vaihtoehto, kuin bensan polttaminen.
Bioetanolin edullisuuteenkaan ei kai voi vedota, vai voiko? Jos bensa maksaa 1.20 euroa per litra, ja E85 on 40 senttiä halvempaa, niin alennus vastaa yhtä kolmasosaa (33%). Etanoli sisältää juuri tuon määrän vähemmän energiaa kuin bensiini, sattumaako...
Ässä kirjoitti:Tietääkseni ei ole kovinkaan kattavasti todistettu, että bioetanolin käyttö olisi ympäristölle vähemmän haitallista ja muutenkaan parempi vaihtoehto, kuin bensan polttaminen.
Kyllä tuo ST1:n tapauksessa on ympäristöystävällisempää kuin bensa. Samat jätteet mätänee muutenkin itsestään luontoon ja vapauttaa samat hiilidioksidit.
Ässä kirjoitti:Tietääkseni ei ole kovinkaan kattavasti todistettu, että bioetanolin käyttö olisi ympäristölle vähemmän haitallista ja muutenkaan parempi vaihtoehto, kuin bensan polttaminen.
Kyllä tuo ST1:n tapauksessa on ympäristöystävällisempää kuin bensa. Samat jätteet mätänee muutenkin itsestään luontoon ja vapauttaa samat hiilidioksidit.
Eipä siihen tosiaan ihmeitä todisteluja tarvita jos miettii että kaikki kasvaa maan pinnalla ja hiilidioksidi kiertää riippumatta siitä että poltetaanko me vai luonto. Toki nälänhätää, orjuutta ja rikkaiden rikastumista entisestään voi etanoli aiheuttaa, mutta eipä se öljykään taida maailmaa rauhallisemmaksi tehdä?
Saab historia: Saab 900 T16 1991
Saab 99 Turbo 1978
Saab 900i 1985
Saab 900 Turbo8 1986
Saab 900 Turbo 16 1992
Saab 900i 1987
Saab 900i 1988
Saab 900i 1989
Mimmi kirjoitti:Ruotsisa Bio Powereilla on erillislain perusteella myönnetty "miljöbil" status.
Ja siitä statuksesta on Ruotsin valtio luopumassa etanoliautojen osalta.
Toisekseen sekin saattaa jotain vaikuttaa ettei EU luokittele etanolia ympäristöystävälliseksi polttoaineeksi.
Laskelmia voi tehdä suuntaan ja toiseen hiilidioksidin kulutuksen suhteen. Kaikki tietävät myös, että polttoaineiden palamisesta vapautuu myös muita haitta-aineita, joiden vaikutusta ei saa tässä CO2-hysteriassa unohtaa.
Jos jätteitä riittää, niin miksipä niistä ei voisi tehdäkin polttoainetta? Viljalle taas on käyttöä ihmisten mahassakin. Väitetään, että maissimäärä, joka tarvitaan tankilliseen etanolia, riittäisi ravinnoksi yhdelle ihmiselle koko vuodeksi... No, maissi taitaa ollakin huono raaka-aine tähän tarkoitukseen, mutta Amerikassa sitä käytetään paljon.
Tästä voi yrittää arvioida bioetanolin tuotannon taloudellista kannattavuutta. Homman toimivuus taitaa kuitenkin riippua öljyn hinnan kehityksestä.