Autotallin vanhan kippioven jousien säätö

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Autotallin vanhan kippioven jousien säätö

Viesti Kirjoittaja tami »

Täällä kun voi kysellä kaikenlaista ja asiantuntijaa löytyy joka lähtöön, niin olisi tällainen pulma minkä kanssa olen tänään pähkäillyt.
Tuli vanhaa 70-80 -lukujen mallista autotallin kippiovea vähän ehosteltua. Uutta paneelia ulkopuolelle ja levytystä sisäpuolelle. Painoa kippioveen tuli aika paljon alkuperäiskuntoon verrattuna ja jousien nostovoima ei tahdo riittää.
Käsipelissä tuon jaksaa työntää juuri ja juuri ylös asti, mutta jousien säätöhommasta olen nyt täysin ulalla. Olisiko jousia mahdollista kiristää jotenkin että ovi nousee niiden voimalla paremmin ylös ? Nyt tilanne on se että kippiovi nousee jousien voimalla vain kuvan nr. 2 asentoon ja siitä eteenpäin voimalla punnerrettava se vaakatasoon.
Onko kukaan näiden kanssa vekslannut jousien säätöjä ? Vinkkejä otettaisiin kiitollisena vastaan.

Kuva 1 - kippimekanismi ja jousien asento

Kuva 2 - jousien voimalla saavutettu oven asento
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Autotallin vanhan kippioven jousien säätö

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuo jousihan on ns. vetävä, eli painuu kasaan oven avatessa, eikö vain? Silloin ihan jousen lyhennys voisi auttaa - koeta alkuun vetää osa jousesta kasaan vaikka klemmareilla tai vahvoilla nippusiteillä, jousen voiman varsinaiseen tehtäväänsä pitäisi kasvaa, kun saman työn tekee pienempi osa jousesta.

Tää ihan vaan kuvista pähkäiltynä näin lauantaifiiliksellä, joten saa korjata jos jotain meni aatoksissa väärin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autotallin vanhan kippioven jousien säätö

Viesti Kirjoittaja jus »

Vivussa on seitsemän reikää, jousikiinnittimen pultti on nyt lähinnä vivun päätä olevaa reikää. Minusta näyttää siltä, että noin jousi on säädettynä löysimpään mahdolliseen asentoon. Irrottamalla pultin ja kääntämällä kiinnittimen niin, että pultin saa muutaman reiän verran kauemmas vivun päästä, jousi kiristyy.

Kannattaa ehkä asennon vaihto tehdä oven ollessa tuettuna sellaiseen asentoon, jossa jousen jännitys on vähäisin.

En tosin ole koskaan tuollaiseen koskenut.

EDIT: en siis tarkoittanut jousen sisällä olevan monireikäisen tangon säädön muuttamista, se näyttäisi olevan jo kireimmässä mahdollisessa asennossa. Liekö tämä jousen sisällä oleva jousivoiman hienosäätö ja tuosta toisesta valitaan karkeammalla jaolla säätö oikealle hehtaarille. Edelleenkään en tuollaiseen ole koskenut, arvailen vaan kuvan perusteella.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Autotallin vanhan kippioven jousien säätö

Viesti Kirjoittaja baasenar »

jus kirjoitti:Vivussa on seitsemän reikää, jousikiinnittimen pultti on nyt lähinnä vivun päätä olevaa reikää. Minusta näyttää siltä, että noin jousi on säädettynä löysimpään mahdolliseen asentoon. Irrottamalla pultin ja kääntämällä kiinnittimen niin, että pultin saa muutaman reiän verran kauemmas vivun päästä, jousi kiristyy.

Kannattaa ehkä asennon vaihto tehdä oven ollessa tuettuna sellaiseen asentoon, jossa jousen jännitys on vähäisin.

En tosin ole koskaan tuollaiseen koskenut.
Juuri päinvastoin veliseni, kiristysvara lopussa tuossa seitsemänreikäisessä...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Autotallin vanhan kippioven jousien säätö

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Ehkä jus tarkoitti tätä:

Eli kun tuossa jousen yläpäässä on tuo kaarihahlolevy, niin siitä tuo keskimmäinen pultti löysälle ja kääntää esim. isolla jakoavaimella hahlolevyä myötäpäivään ja jousi kiristyy ja vipuvarsi pitenee (voimaa lisäten).

Pultti takaisin kiinni siten että nojaa tuohon pystylattarautaan. Voihan siihen laittaa vaikka viereen toisen pultin+mutterin jos epäilyttää että pääsee luistamaan.

Vähän samanlainen systeemi kuin laturinhihnan kiristys 8)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autotallin vanhan kippioven jousien säätö

Viesti Kirjoittaja jus »

jep, arvelin noissa vivuissa olevan tämäntapaista säätömahdollisuutta:
Kuva

Täältä käsin joutuu vaan arvailemaan tuon yhden kuvan perusteella...
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Autotallin vanhan kippioven jousien säätö

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ainut suositus täällä on ollut tuolle systeemille, jotka ovat 15-20 vuotta vanhoja on vaihtaa kokonaan uuteen, koska niiden kanssa on sattunut ikäviä onnettemuuksia niin käytössä kuin niitä purkaissa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
lart
"Turbo"
Viestit: 207
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 16:36
Paikkakunta: Jönköping/Ruotsi

Re: Autotallin vanhan kippioven jousien säätö

Viesti Kirjoittaja lart »

No ruotsissa ollaan aina hieman varovaisempia kun pitää tehdä isoja päätöksiä. :lol:
Ei muutakuin purat paketin kun ovi on ylhäällä ja samalla vaihdat uudet pultit
liikkeelle alttiina oleviin liitoksiin.
Kannattaa laittaa joku pölli pitämään ovi ylhäällä kun jouset poissa.
9-5 Wagon 2.3tA Vector -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
9-5 Wagon 1.9Tid Hirsch Vector Griffin -09
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Autotallin vanhan kippioven jousien säätö

Viesti Kirjoittaja viggen »

Se varovaisuus ja vaihdontarve ois ollut hyvä neuvo etukäteen heille, jotka ikävä kyllä menettivät henkensä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Autotallin vanhan kippioven jousien säätö

Viesti Kirjoittaja viggen »

Tällaisia suojia ovat laittaneet noihin kippiovien jousiin.
http://cl.ly/image/1c2T3D3S2h3c
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vastaa Viestiin