lasin hajoaminen talvella

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

lasin hajoaminen talvella

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kaverin pökötistä sanoi takalasi räks-cracke-pop. yhtäkkiä, pihassa melkein heti ajon jälkeen. muistelin että kaveri pitää autoaan puoliksi rivitalon katon alla, ja oma teoriani on se, että katolta on tippunut jääkylmää vettä lämpimän takaikkunan päälle, aiheuttaen tuon. kellään vastaavanlaisia kokemuksia?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Meillä paukahti joskus kymmenisen vuotta sitten takalasi Volvo 240:stä kun takalasinlämmitin oli päällä liian kauan n. -30 pakkasilla...

Voiskohan takalasinlämppärillä olla mitään osuutta tohon :?: :roll:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Tutun Octaviasta nasahti takalasi kesken ajon....
Syypää varmasti useimmiten korin "eläminen" ja lasiin kohdistuvat jänniteet koska liimalasi on osa kantavaa rakennetta... ja jos (KUN) lämmin takalasi jäähtyy syntyy takuulla jännitteitä (eiii niitä voltteja ja amereita :roll: )
POKS.
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Pököissä syy on ollut varsinkin 309 malleissa katkennut ikkunan lämmitysvastus joka on nostanut lämpötilaa paikallisesti ja kun tuo lasin muoto on aika mielenkiintoinen niin jännitys siihen syntyy helposti. Noita on mennyt jonkin verran. Kaverilla meni kun oli töistä ajellut kotiin ja parkeerannut kulkineen pihaan, paiskannut oven kiinni ja lähtenyt käveleen ovelle päin niin samassa oli paukahtanut ikkuna osiksi.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Eräänkin tapauksen olen kuullut, jossa 5-ovisesta satkusta pamahti takalasi. Olosuhteet perinteiset: paljon pakkasta ja päälle unohtunut takalasinlämmitin. Lasihan reagoi aika lailla voimakkaasti lämpötilanmuutoksiin niin, että tuleepi paljon jännitystä ----> kräksis.
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Työkaverin 206SW (?) kesällä poksautti takalasin ihan ilman varoitusta lämpimänä päivänä. Kunnon pamaus ja koko auto palasia täynnä.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Saabsick kirjoitti:Tutun Octaviasta nasahti takalasi kesken ajon....
Syypää varmasti useimmiten korin "eläminen" ja lasiin kohdistuvat jänniteet koska liimalasi on osa kantavaa rakennetta... ja jos (KUN) lämmin takalasi jäähtyy syntyy takuulla jännitteitä (eiii niitä voltteja ja amereita :roll: )
POKS.
Minunkin tutulle kävi samoin, talvella ja Skodillac Octaviaan. Jotain lämpöön liittyvää silloin uumoiltiin syyksi, kun tuttu sanoi, että ajoviima tekee aina samanlaisen "tempun" takalasilla olevalle lumelle (laidoille ja keskelle jää lunta). Tuttu ajoi jonkun matkaa maantietä ja pysähtyi valoihin, kun kuului poks ja lasi meni pirstaleiksi. Liikkeelle lähdettäessä lasi tipahti hattuhyllylle semmoisena kivana pikkusiruna. Mukava oli katsoa sitä imurointia enon hallissa, kun ainakin tiesi imuroivansa ku koko ajan kuulu kilinä imurin putkessa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Faija kanssa joskus kasikymmentä luvun puolivälissä lämmitti 30° pakkasessa Talbotin takalasin palasiksi.

Kummisedän vm.97 Ventossa tuulilasi meni säpäleiksi kun etupyyhkijät oli renkaanvaihdon ajaksi nostettu ylös ja tunkatessa etupäätä ylöspäin toinen pyyhkijöistä iskeytyi takaisin tuulilasiin kiinni. Nykyään kun tuulilasi on liimattu yhdeksi koria jäykistäväksi osaksi on tuulilasi aika jännityksessä kun auton runko on väännettynä. Noinkin pieni voima riitti rikkomaan lasin.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Mulla oli aikoinaan Fiat Uno, josta kans paukahti lasi itekseen, ja peräti kaks kertaa vielä. Toisen kerran marketin parkkipaikalla, ku olin tulossa autolle takasin, ihan itestään Poks, vähä säikähin! Ja toisen kerran keskellä kesää, risteyksessä odotellessani sama homma. Ja olihan siinä siivoamista. Kaks vuotta myöhemminki löyty vielä lasinsiruja jostain koloista.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mulla kans tiedossa tapaus , jossa takalasin lämmitin särki takalasin.
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

Yhellä kaverilla paukahti kuskin lasi H***asta syliin kesällä ku ajo sellasen kapeen sillan ali.
900 S -90
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Fiat Uno: Pikku pakkanen+alijäähtynyt vesisade. Takalasinlämmitin päällä.
Auto seisoo hetken lapsen päivähoitopaikan pihalla ovet auki. Vedämme emännän kanssa etuovet ilmeisesti yhtäaikaa kiinni -> krak.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ei tarvii isoa kiven/nastaniskemää olla näissä nykylaseissa että hajoaa kokonaan. Vähän vettä sinne halkeamaan ja kunnon pakkasella lasi halkeaa.

Ei myöskään kannata kylmällä autolla mennä pikapesuun...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Teemu kirjoitti:Ei myöskään kannata kylmällä autolla mennä pikapesuun...
Menen talvella pikku lenkin kautta autopesuun ja päälle vielä "lämmittely" lenkki joka on yleensä 30-45 minuuttia tyhjäkäyntiä huoltoaseman pihassa lämppäri taysillä :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

mullahan pamahti satkusta takalasi alas itsestään vajaa 3 vuotta sitten. auto oli pihassa parkissa, yöllä oli ollut pikkupakkanen. tarkoitus oli käydä tankilla. menin auton luo ja aukaisin takaluukun laittaakseni pöntön takakonttiin, katsahdin vain että onpa jännästi takalasi jäässä ja iskin luukun kiinni. takalasi vain heilahti itseäni päin paineen voimasta. silloin pääsi muutoma ärräpää, ja suunniteltu tankkaus reissu jäi sihen.
laminoitiin veljen kanssa takalasi kontaktimuovillla kiinni. isän autolla lähin ajamaan kassulle ja isä hommasi sitten viikon aikana mulle uuden takalasin, joka löytyi paikallisesta purkaamosta juuri samansävyisenä kuin vanha lasi. hintaa en muista.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
Vastaa Viestiin