Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Georges27 kirjoitti:Ainoa mistä itselläni on peilit pudonnut on ollut "Premium" ruotsalainen eli Volvo. Tosin malli oli tulppaanien maasta.
Tai Belgiassa tehty s60 volvo mistä myös tutulla on peili irronnut.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Cona kirjoitti:Tässä maassa on paljon ihmisiä, joiden sympatiat ei ole ainakaan paperimiesten puolella. :roll:

Ihan OT, mutta monissa koulutuslaitoksissa paperialaa käytetään esimerkkinä toimialasta, joka kaivoi oman hautansa.

OT jatkuu; Itse olen iloinen siitä, että metsäteollisuus nousee ja puulle keksitään uusia käyttömuotoja. :D
Ja miten kaivanut hautansa? Jos ei alaa, tuotteita, myyntialueita tai markkinoita ymmärrä niin olisivat hiljaa verratessa omiin aloihinsa.. Niitä besserwissereitä on joka paikka pullollaan höpöttämässä asioista joista eivät mitään tiedä tai ymmärrä.

Täälläkin investoidaan vaan lisää tehtaaseen ja kapasiteettia kasvatetaan kun on mihin oikeat tuotteet ja asiakkaita joille niitä myydä.
Paikkamenot alle 8% kokonaiskuluista niin mikähän muu teollisuuusala pääsee vastaavaan?

Lakkoja lopulta ollut vähän verrattuna jopa kunnallisen tai terveyspuolen touhuihin puhumattakaan IAU, AKT jne.
Lindströmin kohtaloksi koitui persut ja alkoi sopimaan itse luottamusmiehenä ihan paikallisesti, niin hyvin sopi että lopettivat alta koko tehtaan. Tätähän paikallista sopimista nyt sitten koko maahan halutaan toimintatavaksi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Cona »

Markkinavetoisessa taloudessa yritysten on kyettävä sopeutumaan muutoksiin, jos se ei onnistu niin käy yleensä huonosti. Jos paperiteollisuus olisi aikanaan ollut se kaikista kilpailukykyisin ala niin tuskin tilanne olisi ollut niin synkkä kuin se nyt todellisuudessa oli.

Se, miltä asia on tuntunut työntekijäportaassa on varmasti eri asia, mutta kyseessä on silloin vahvasti subjektiivinen näkemys.

Niin kuin jo totesin niin on ollut hienoa seurata metsäteollisuuden uutta tulemista. Toivottavasti muutkin puupohjaiset tuotteet menestyvät ja Kotkan satama jne. vienti vetää. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Georges27 kirjoitti:Ainoa mistä itselläni on peilit pudonnut on ollut "Premium" ruotsalainen eli Volvo. Tosin malli oli tulppaanien maasta.
Itsellä lähti sekä Saabista, että Volvosta, eli samaa kuraa kaikki. :lol:
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005136124.html

Sanotaanpa näin:
Seppo asuu kaupungissa X jossa hän maksaa vanhasta kaksiostaan vuokraa 600 €/kk. Kelan mukaan kaksio on liian iso. Noh, Seppo tekee kuten käskettiin, hän muuttaa yksiöön. Seppo muuttaa kaupungin halvimpaan mahdolliseen yksiöön joka on vapaana. Siitä joutuu maksamaan vuokraa 800 €/kk.

Nyt asunto on Kelalle sopiva ja Kela maksaa Sepolle 200 €/kk lisää.

Sillä lailla se kelan logiikka toimii. Järkevää, eikö totta, Elli?
Sininen Saab 9-3, '99
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja kribe »

Juhaska kirjoitti:
Georges27 kirjoitti:Ainoa mistä itselläni on peilit pudonnut on ollut "Premium" ruotsalainen eli Volvo. Tosin malli oli tulppaanien maasta.
Itsellä lähti sekä Saabista, että Volvosta, eli samaa kuraa kaikki. :lol:
Ng-kolkista lähti kans peili kun ekaa kertaa meni peilinlämmitys päälle :D
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
opTA
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Helmi 28, 2017 19:26

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja opTA »

Uutena Saabistina ja foorumilaisena ihmettelen;
Minkä topicin alta löytyy apua huoltovalojen kuittaamiseen (car service- keltainen jakoavain ilmoitus) uudeltamaalta?
Huollot yms. tehty mutta kuittaukset jääneet ed. omistajalta/korjaamolta kuittaamatta.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja tturku »

^ olisko tästä apua:
http://www.vadengmpp.com/owners-manual/ ... ab-9-3.pdf
PDF:n sivu 95 löytyy valikot mistä löytyy huoltoilmoituksen nollaus.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Käyttöohjekirjasta tosiaan löytyy, ja tuo edellisen viestin linkki on US-speksin käyttöohjekirjaan, jonka sivulla 96 on ohjeet miten huoltoilmaisin nollataan.

Mutta US-ohje ei ota huomioon dieselmoottoristen autojen erikoisvaatimusta painaa jarrupoljinta, koska jenkeissä ei kai koskaan dieselsaabia myyty. Suomenkielisen ohjekirjan nollausohjeet (s. 101) menevät näin:

1. Kääntäkää kauko-ohjaus (lue: virta-avain, toim.huom.) asentoon ON, moottorin pitää olla pysähtyneenä.
2. Pitäkää jarrupoljin painettuna (vain dieselmoottorilla varustetut autot).
3. Valitkaa Inställningar (Asetukset) ohjauspyörän painikkeilla ↑ tai ↓
4. Pitäkää SET-painike painettuna, kunnes kuuluu äänimerkki.
5. Valitkaa Dags För Service (Aika teettää huolto.).
6. Kysymykseen Återställ servicekoll? (Huoltoilmaisimen nollaus?) valitkaa JA (Kyllä) (painikkeella CLR voidaan siirtyä taaksepäin/katua).
7. Vapauttakaa jarrupoljin (vain dieselmoottorilla varustetut autot).

Itse kyllä onnistuin omasta autostani nollaamaan huoltoilmaisimen muutama kuukausi sitten räpeltämällä SIDiä ajossa, eli auto käynnissä ja painamatta jarrupoljinta. Eli ihan vain auton liikkeellä ollessa menin tuonne valikkoon ja tein yllämainitut temput, ja huoltoilmoitus katosi näytöstä.

Seuraavaksi voikin sitten siirtyä ihmettelemään niitä huoltoilmaisimen näyttämiä prosentteja nollauksen jälkeen :mrgreen:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=157273
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
opTA
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Helmi 28, 2017 19:26

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja opTA »

Kiitoksia ohjeista.
Jarrupoljin oli se taikasana tässä tapauksessa. Kyseessä oli Välihuolto ja seuraavaan on 94%.

Ps. Mites korjataan kuskinoven lukko kun k.säätimellä/oven keskarinapista painelee auki/kiinni, kaikki muut ovet lukittuu/aukeaa ja kuskin ovi vain metalliavaimella.
Kerroista noin 1/100 kuskin oven lukko toimii mukana.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuolta tsemppitarinaa lukkovaivoihin: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=174

Ovipahvin saa irti, kun kampeaa oven sisäpuolen vetimen (sen joka on osa kyynärnojaa ja josta vedetään ovi kiinni) muovin irti, avaa sieltä kaksi torx-kantaista ruuvia ja sen jälkeen kampeaa varovasti alareunasta alkaen ovipahvin kiinnikkeet irti ovesta. Itse lukkomekanismi on kiinni kolmella torx-ruuvilla joiden kannat näkyy ovessa lukon salvan vieressä. Muutaman kerran kun tuon tekee, niin on lukkomekanismi 10 minuutissa kourassa ja samassa ajassa sen asentaa takaisin.

Todennäköisesti lukkomekanismissa on juotokset murtuneet aiheuttaen kontaktihäiriötä. Vika voi toki olla muuallakin. Helpommalla pääsee kun ostaa uuden lukkomekanismin (uusi jotain 200 euroa, käytetty ehkä 40 euroa), harrastelija avaa vanhan, korjaa juotokset ja kokoaa palikat oikein takaisin.

Tunarit kokoaa lukon väärin, paiskaa oven kiinni ja pohtii sen jälkeen miten oven saisi auki :mrgreen:

(kannattaa siis lukea tuo lukkoepisodi loppuun asti (sivulle 14) eikä luottaa esim. ensimmäiseen kuvaan lukkomekanismin sisustasta. Siinä on osat väärässä järjestyksessä)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Miksi toi pesukone jauhaa 40-asteen normipesua yli 2 tuntia :(

On loma ja tahtoo jo unten maille...

Edit:no jauhakoon paska vaikka koko ens yön. Ei kai ne pyykit täältä mökistä mihkään katoa kun ulko-ovi on lukossa...
Sininen Saab 9-3, '99
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1062
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Ensimmäisen oman asunnon pyykituvassa oli semmonen jääkaapin kokonen Peko-matic. Täyttömäärä kymmenen kiloa ja neljänkympin ohjelma kesti 28 min. Linkouksen kuuli kämppään toiseen kerrokseen, ei tarvinu kelloa vahtia. Tämähän ei VKe:tä auta mutta tupsahtipa mieleen :)
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Isot pesulakoneet ovat tosiaan nopeita. Kolme vuotta noita välissä käyttäneenä tuli ensimmäiset kerrat todellinen kiire oman pesukoneen kanssa lähdön painaessa päälle, eihän sillä pääse kuin jollain kilon vetävällä kädenlämmön raikastusohjelmalla alle tuntiin, ja kuudenkympin lakanapyykissä menee jo kaksi ja risat...ja sen jälkeen tulee ikävä kuivausrumpua. Mutta eipähän tarvitse varailla vuoroja ja juoksennella pitkin taloyhtiön tonttia puolen tunnin välein. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Joo, nää kuluttajille suunnatut pesukoneet on ihan perseestä. Nykyään kun ostat uuden pesukoneen, on pieni ihme jos se selviää 40 asteen perus puuvillapesusta alle kolmeen tuntiin. Kunnon teollisuuskone vetää ohjelman läpi vartissa.
Samoin astianpesukoneet. Semmonen perus 1.5~2h vie normipesu, ja kunnon teollisuuskone (maksaa ehkä 2-3k€) tiskikone hoitaa homman kahteen minuuttiin
Vastaa Viestiin