Eilen illalla myöhään. Siniseen femmaan rosteriputkisto paikalleen. Samalla vaihtu starttimoottori uuteen ja moottoriöljytkin vaihdoin.
Sekä myös rekkarivalot ledimalliin vaihdoin.
Koeajolla vikavaloa vilkutti ja P1300 oli vikakoodi, lukijalla joka ei välttämättä paikkaansa pidä.
Pitää töissä lukea uudellee ja kahtoa mikä on.
Viinalle käänsin auton toimimaan. Keskiviikkona vaihdoin boxin.
Eipäs ennee heti kylmänä starttaa tulille.
On se mukava kun kaasusta sutii asfaltilla.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Paikkasin avon takarenkaan (pintaa 8 mm ). Konenaula pystyssä keskellä kulutuspintaa. En ole ajanut muuta kuin Itäväyää Etelä-Helsinkiin ja takaisin noiden miljoonien työmaiden ohi, päältä ja alta. Ammuskeleeko pojat toisiaan naulapyssyillä osumatta, kun nauloja on pitkin katuja
Käytin CD:n öljynvaihdossa. Vuosi sitten kävin edellisen kerran ja 12tkm tullut kilsoja mittariin, tuon matkan aikana autoon on vaihdettu pari polttimoa ja ei muuta. Pitää nyt miettiä että pitääkö tämän vai katseleeko uudempaa, seuraavaan katsastukseen luultavasti tulee isompaa remonttia.
Käytin 9-3:n aurauksen säädössä uudelleen. Ekalla rundilla meni auraus kuntoon, mutta ratti ei ollut suorassa. Reklamoin asiasta ja liike korjasi vian eilen takuutyönä. Nyt on ruori suorassa ja autokin käyttäytyy paremmin. Etupyörät olivat harituksella ennen operaatiota ja nyt ne on aurauksella, kuten kuuluukin. Sensijaan takapäässä aurausta ei ole ja pitää keksiä jostain napa malliksi, jotta voin piirtää säätölevyn geometrian säätöpalojen valmistusta varten. Saabin katalogista löytyy kyllä taakse casterkulman säätöpalat. Tiedän että tästä saa vielä vakaamman kulkijan, koska isälläni on samanlainen 9-3 joka menee paljon vakaammin. Ei se voi niin olla, etteikö tätäkin saada kuriin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Enpä tehnyt mitään, yritin kyllä. TTID:n kanssa kaksi tuntia yritin eri keinoin avata öljypohjan proppua, mutta tuloksena vaan nuljaantunut pää, ei liiku sitten milliäkään millään. Saiskohan siihen rautasahalla sahattua sellaisen railon mistä vois vääntää isolla tasapääruuvarilla, vai mitäköhäm sen kanssa tekis..
Toisaalta auto ilmoittaa kylmäkäynnistyksissä vähästä öljynpaineesta, niin pitää öljypohja ottaa irti joka tapauksessa ja vaihdella o-rengas, saavat huollossa hoitaa tämän homman, niin kai siellä saavat propunkin irti..
Bemariin puolestaan vaihdoin öljyt ja suodattimet tätä Saab-episoidia ennen, on kyllä homma tehty naurettavan helpoksi. Moottorin suojamuovi pois ja siinähän suodatin ja ilmansuodatin on heti käsillä, ei vaadi mitään erikoista ja nätisti pohjaproppukin saatavilla, saabissa pitää ensin ottaa suojamuovi irti, sitten sellainen vaahtomuovisuoja ja sen jälkeen vasta ollaan mestoilla ja suodatinkin on ihan typerässä paikassa tossa fiiatissa, aina sotkee paikat..
Käyttöautoon eli ysifemmaan pientä remppaa, valojen suuntausta ja koiranluiden vaihtoa.
Öljyt ja tulpat vaihtui myös, kun on tullut se 10tkm edellisestä vaihdosta ajeltua.
Mittariin paukahti 250tkm, pikkuhiljaa alkaa olemaan sisäänajettu auto.
Nyt: Toyota Camry Hybrid -21
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
Saabihommaa, sukurasitetta piti korjata, eli isäukon 9-3:een vaihdoin savuttavan ja ihan väljäksi menneen GT17:n ehjään käytettyyn.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Rommitommi kirjoitti:Enpä tehnyt mitään, yritin kyllä. TTID:n kanssa kaksi tuntia yritin eri keinoin avata öljypohjan proppua.... suodatinkin on ihan typerässä paikassa tossa fiiatissa, aina sotkee paikat..
Eikö siinä ole sellane lyhkäne putken pätkä kyljes?
Pienen letkun avulla valuttaa öljyt enne pois enne suodattimen vaihtoo...
Ei se kuivaksi siitä nipasta valu ainakaan 9-3 TiD:ssä. Ilman sitä nippaa sieltä tulisi suodattimen avauksessa varmaan kahvikupillinen öljyä kainaloon, sen nipan ansiosta vain ruokalusikallinen. Ja se minkä pystyy itse väistämään, se valuttaa runkopalkin tai pakoputken päälle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01