e-mutteriväännin
Re: e-mutteriväännin
Hyvää uuttavuotta 2021 tähän alkuun kaikille. Sorry ot...
Minullakin käytössä metrin varrella oleva hylsyavain irroitukseen/kiristykseen. Sitten ristikkoavaimella loppuirroitus ja pulttien "alullepano" Pyörii tosi kätevästi lapaset kädessä.
Ainoa on toi avaaminen ja kiristys, jonka luulin selkää ahistavan. Mutta suattaapa olla että ei kuitenkaan ole tuo syy. Kykkiminen, konttaus, ryömiminen, tunkin asettelu... Mutta onhan tässä nyt syitä kerrakseen josta saa muka perustelut ostokselle
Minullakin käytössä metrin varrella oleva hylsyavain irroitukseen/kiristykseen. Sitten ristikkoavaimella loppuirroitus ja pulttien "alullepano" Pyörii tosi kätevästi lapaset kädessä.
Ainoa on toi avaaminen ja kiristys, jonka luulin selkää ahistavan. Mutta suattaapa olla että ei kuitenkaan ole tuo syy. Kykkiminen, konttaus, ryömiminen, tunkin asettelu... Mutta onhan tässä nyt syitä kerrakseen josta saa muka perustelut ostokselle
Sininen Saab 9-3, '99
Re: e-mutteriväännin
Tuo onkin tärkeä juttu. Vaihtoivat joskus 80-luvulla merkkiliikkeessä isäni saappiin jarrupalat talvella ja keväällä mulle hirveä huuto että olen syksyllä vääntänyt 8/16 mutteria väärille kierteille. Hokattiin sitten tuo jarrupalajuttu. Kävin vähän vakoilemassa mitä tuolla hallissa oikein tapahtuu. Jäppinen kiinnitteli renkaita johonkin autoon ja laitteli irtomutterit pulttipyssyyn ja ampuili niitä kiinni... justjust
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: e-mutteriväännin
Tuo on yksi syy miksi itse olen jättänyt mopot hyllyyn ja käytän sitä akkuporaa ruuvien pyörittelyyn ennen käsin kiristämistä. Siinä on sen verran hennot ja helposti säädettävät jerkku ja vauhti, että jos pultti meinaa mennä väärälle kierteelle, joko meno tyssää alkuunsa tai vähintään sen tuntee ranteessa ja tajuaa lopettaa ennen kuin tuhoja syntyy.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: e-mutteriväännin
Mulla ollut käytössä Makitan DTW285-akkukone ja paineilmavehkeet on jäänyt kyllä vähälle käytölle. Sitä pystyy pyörittää niin hitaasti, että hyvin uskaltaa pultit alkuun laittaa, tuntee kyllä että menee oikealle kierteelle. 280Nm siinä vain on vääntöä, mutta riittää pyöränvaihtoon ihan hyvin, kun on ne itse sillä kiinnittänytkin.
Bilteman sininen verkkovirtakone on ihan toimiva budjettikone. Lidlissä myytiin myös akkuväännintä, joka oli ilmeisesti ihan kelpo kone kevyempään hommaan.
Bilteman sininen verkkovirtakone on ihan toimiva budjettikone. Lidlissä myytiin myös akkuväännintä, joka oli ilmeisesti ihan kelpo kone kevyempään hommaan.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: e-mutteriväännin
Itse hommasin tällaisen.
https://www.clasohlson.com/fi/Mutterinv ... r411171000
**ensimmäisellä käyttökerralla sain pyöränpultin poikki kun hakkuutin pulttia kiinni**
Tästä viisastuneena ostin uudet pultit ja momentti varren tähän hommaan.
Lisäksi tarkastan vielä kireyden momentti avaimella.
https://www.clasohlson.com/fi/Mutterinv ... r411171000
**ensimmäisellä käyttökerralla sain pyöränpultin poikki kun hakkuutin pulttia kiinni**
Tästä viisastuneena ostin uudet pultit ja momentti varren tähän hommaan.
Lisäksi tarkastan vielä kireyden momentti avaimella.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: e-mutteriväännin
Jaahas, kävin Motonetissä
Tommoinen kuvittelemani 110 Nm momenttisauva ja mutteriväänninkombo ei toimi...
-
ja
-
Väännin pitäisi olla iskevää mallia. Pöh, menköön mutterit vääntimellä sitten 150 nuuttoniin... Toi väännin speksien mukaan kiristää 150 Nm.
Tommoinen kuvittelemani 110 Nm momenttisauva ja mutteriväänninkombo ei toimi...
-
ja
-
Väännin pitäisi olla iskevää mallia. Pöh, menköön mutterit vääntimellä sitten 150 nuuttoniin... Toi väännin speksien mukaan kiristää 150 Nm.
Sininen Saab 9-3, '99
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24013
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: e-mutteriväännin
ai mä oon kuvitellu et sauvan ylittävä nm on riittävä..
pulttipyssyllä auki jos lähtee
ristikol kiinni ja momenttiavaimel kiristys.
6v jo toimiva resepti.
pulttipyssyllä auki jos lähtee
ristikol kiinni ja momenttiavaimel kiristys.
6v jo toimiva resepti.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: e-mutteriväännin
nii se onki... mut ei täsä siitä kyse ollu etteikö olis riittävä...
Sininen Saab 9-3, '99
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: e-mutteriväännin
Kyllä kai se nyt iskevä on? Eihän se nyt suoraan voi ajaa kun menee ukko solmuun muuten. Vai onko tuo sellainen joka ottaa ensin kierroksia ja lyö yhden iskun, eli sellainen massatoiminen?
Re: e-mutteriväännin
Parhaalla tuurilla joudut sitten availemaan niitä muttereita vanhaan tapaan jatkovarrella tms. jos vetelee överimomentteihin... Itse laittaisin herkällä liipasinsormella tuolla ePultterilla - ja loput oikealla momenttiavaimella...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: e-mutteriväännin
^tuohon taktiikkaan riittävä kone on akkuporakone
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: e-mutteriväännin
Niin ois mut sit olis kaksi konetta siinä jaloksissa kun vaihdat renkaita, kun ei tuo akkupora jaksa avata niitä pultteja - paljon helpompaa lyhyesti päräyttää ePultterilla... ja sit jatkaa räikkämomenttiavaimella. Liipasinsormen herkkyys on se avainsana
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: e-mutteriväännin
Totta, mää oon jaksanu käsin löysätä pultit vielä toistaseksi. Akkuporalla kieräyttää ne sitten auki.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: e-mutteriväännin
Nonni, nyt on tollainen Motonetin keksintö kokeiltu.
Aloin avaamaan pultteja ja ekana piti ihmetellä... Painoin namiskaa ja mitään ei tapahdu. Luulin että keksintö on uutuuttaan jo hajalla. No sitten vaan jatkoin. Kun aikani painoin namiskaa niin vihdoin kuului naps ja kas pultti avautui. Tosi kauan piti pyörittää. Eli oppia ikä kaikki
Muutaman pultin kohdalla luulin ettei ikinä avaudu mutta kun aikansa ruuvas ja ruuvas niin napsahti ja pultti avautui. Eli sain kaikki avautumaan ilman lihasvoimaa... Ei huono mutta hiukan hämmentävä kapistus avauksessa.
Kirityksessä laitoin sen 110 Nm momenttisauvan. Tuntui toimivan.
Aloin avaamaan pultteja ja ekana piti ihmetellä... Painoin namiskaa ja mitään ei tapahdu. Luulin että keksintö on uutuuttaan jo hajalla. No sitten vaan jatkoin. Kun aikani painoin namiskaa niin vihdoin kuului naps ja kas pultti avautui. Tosi kauan piti pyörittää. Eli oppia ikä kaikki
Muutaman pultin kohdalla luulin ettei ikinä avaudu mutta kun aikansa ruuvas ja ruuvas niin napsahti ja pultti avautui. Eli sain kaikki avautumaan ilman lihasvoimaa... Ei huono mutta hiukan hämmentävä kapistus avauksessa.
Kirityksessä laitoin sen 110 Nm momenttisauvan. Tuntui toimivan.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: e-mutteriväännin
Tänään vaihdoin kesägummit - jokunen päräytys (=painallus) per pultti niin B*teman vanha 310 Nm vääntävä aukaisi pultit - ei mitään isompaa päristelyä tarvinnut.
Kiinni laitoin pultit kierteille pitkällä hylsyllä - sitten herkällä liipasinsormella päristys ePultterilla. Jokainen pultti oli momenttiavaimella kiristettäessä noin 1/2 - 1/4 kierteen väännöllä valmis - ihan kohtuu tulos siis
Siinä kiristyksessä on se juju - jos vetää oikeaan momenttiin - niin aukeaa varmaan melkein millä vaan - mutta jos tehdään homma kuten mun tonnarissa aikoinaan eräässä ison ketjun rengasliikkeessä - niin tarvittiin jopa kaasulämpöä ja metrin vääntövartta että saatiin yksi pultti auki ALU vanteista - ja ne oli kesärenkaat, eli siis ruoste ei ollut se juttu.
Kiinni laitoin pultit kierteille pitkällä hylsyllä - sitten herkällä liipasinsormella päristys ePultterilla. Jokainen pultti oli momenttiavaimella kiristettäessä noin 1/2 - 1/4 kierteen väännöllä valmis - ihan kohtuu tulos siis
Siinä kiristyksessä on se juju - jos vetää oikeaan momenttiin - niin aukeaa varmaan melkein millä vaan - mutta jos tehdään homma kuten mun tonnarissa aikoinaan eräässä ison ketjun rengasliikkeessä - niin tarvittiin jopa kaasulämpöä ja metrin vääntövartta että saatiin yksi pultti auki ALU vanteista - ja ne oli kesärenkaat, eli siis ruoste ei ollut se juttu.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86