Hyvää uuttavuotta 2021 tähän alkuun kaikille. Sorry ot...
Minullakin käytössä metrin varrella oleva hylsyavain irroitukseen/kiristykseen. Sitten ristikkoavaimella loppuirroitus ja pulttien "alullepano" Pyörii tosi kätevästi lapaset kädessä.
Ainoa on toi avaaminen ja kiristys, jonka luulin selkää ahistavan. Mutta suattaapa olla että ei kuitenkaan ole tuo syy. Kykkiminen, konttaus, ryömiminen, tunkin asettelu... Mutta onhan tässä nyt syitä kerrakseen josta saa muka perustelut ostokselle
...
kiinni laittaessa aina ekat kierteet käsin pyöräyttäen ennen mopoa ...
Tuo onkin tärkeä juttu. Vaihtoivat joskus 80-luvulla merkkiliikkeessä isäni saappiin jarrupalat talvella ja keväällä mulle hirveä huuto että olen syksyllä vääntänyt 8/16 mutteria väärille kierteille. Hokattiin sitten tuo jarrupalajuttu. Kävin vähän vakoilemassa mitä tuolla hallissa oikein tapahtuu. Jäppinen kiinnitteli renkaita johonkin autoon ja laitteli irtomutterit pulttipyssyyn ja ampuili niitä kiinni... justjust
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Tuo on yksi syy miksi itse olen jättänyt mopot hyllyyn ja käytän sitä akkuporaa ruuvien pyörittelyyn ennen käsin kiristämistä. Siinä on sen verran hennot ja helposti säädettävät jerkku ja vauhti, että jos pultti meinaa mennä väärälle kierteelle, joko meno tyssää alkuunsa tai vähintään sen tuntee ranteessa ja tajuaa lopettaa ennen kuin tuhoja syntyy.
Mulla ollut käytössä Makitan DTW285-akkukone ja paineilmavehkeet on jäänyt kyllä vähälle käytölle. Sitä pystyy pyörittää niin hitaasti, että hyvin uskaltaa pultit alkuun laittaa, tuntee kyllä että menee oikealle kierteelle. 280Nm siinä vain on vääntöä, mutta riittää pyöränvaihtoon ihan hyvin, kun on ne itse sillä kiinnittänytkin.
Bilteman sininen verkkovirtakone on ihan toimiva budjettikone. Lidlissä myytiin myös akkuväännintä, joka oli ilmeisesti ihan kelpo kone kevyempään hommaan.
Itse hommasin tällaisen. https://www.clasohlson.com/fi/Mutterinv ... r411171000
**ensimmäisellä käyttökerralla sain pyöränpultin poikki kun hakkuutin pulttia kiinni**
Tästä viisastuneena ostin uudet pultit ja momentti varren tähän hommaan.
Lisäksi tarkastan vielä kireyden momentti avaimella.
Tommoinen kuvittelemani 110 Nm momenttisauva ja mutteriväänninkombo ei toimi...
- ja
-
Väännin pitäisi olla iskevää mallia. Pöh, menköön mutterit vääntimellä sitten 150 nuuttoniin... Toi väännin speksien mukaan kiristää 150 Nm.
Tommoinen kuvittelemani 110 Nm momenttisauva ja mutteriväänninkombo ei toimi...
- ja
-
Väännin pitäisi olla iskevää mallia. Pöh, menköön mutterit vääntimellä sitten 150 nuuttoniin... Toi väännin speksien mukaan kiristää 150 Nm.
Kyllä kai se nyt iskevä on? Eihän se nyt suoraan voi ajaa kun menee ukko solmuun muuten. Vai onko tuo sellainen joka ottaa ensin kierroksia ja lyö yhden iskun, eli sellainen massatoiminen?
Väännin pitäisi olla iskevää mallia. Pöh, menköön mutterit vääntimellä sitten 150 nuuttoniin... Toi väännin speksien mukaan kiristää 150 Nm.
Parhaalla tuurilla joudut sitten availemaan niitä muttereita vanhaan tapaan jatkovarrella tms. jos vetelee överimomentteihin... Itse laittaisin herkällä liipasinsormella tuolla ePultterilla - ja loput oikealla momenttiavaimella...
Niin ois mut sit olis kaksi konetta siinä jaloksissa kun vaihdat renkaita, kun ei tuo akkupora jaksa avata niitä pultteja - paljon helpompaa lyhyesti päräyttää ePultterilla... ja sit jatkaa räikkämomenttiavaimella. Liipasinsormen herkkyys on se avainsana
Nonni, nyt on tollainen Motonetin keksintö kokeiltu.
Aloin avaamaan pultteja ja ekana piti ihmetellä... Painoin namiskaa ja mitään ei tapahdu. Luulin että keksintö on uutuuttaan jo hajalla. No sitten vaan jatkoin. Kun aikani painoin namiskaa niin vihdoin kuului naps ja kas pultti avautui. Tosi kauan piti pyörittää. Eli oppia ikä kaikki
Muutaman pultin kohdalla luulin ettei ikinä avaudu mutta kun aikansa ruuvas ja ruuvas niin napsahti ja pultti avautui. Eli sain kaikki avautumaan ilman lihasvoimaa... Ei huono mutta hiukan hämmentävä kapistus avauksessa.
Kirityksessä laitoin sen 110 Nm momenttisauvan. Tuntui toimivan.
Tänään vaihdoin kesägummit - jokunen päräytys (=painallus) per pultti niin B*teman vanha 310 Nm vääntävä aukaisi pultit - ei mitään isompaa päristelyä tarvinnut.
Kiinni laitoin pultit kierteille pitkällä hylsyllä - sitten herkällä liipasinsormella päristys ePultterilla. Jokainen pultti oli momenttiavaimella kiristettäessä noin 1/2 - 1/4 kierteen väännöllä valmis - ihan kohtuu tulos siis
Siinä kiristyksessä on se juju - jos vetää oikeaan momenttiin - niin aukeaa varmaan melkein millä vaan - mutta jos tehdään homma kuten mun tonnarissa aikoinaan eräässä ison ketjun rengasliikkeessä - niin tarvittiin jopa kaasulämpöä ja metrin vääntövartta että saatiin yksi pultti auki ALU vanteista - ja ne oli kesärenkaat, eli siis ruoste ei ollut se juttu.