merkkirasistisuus

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Henkka #2283 kirjoitti:Tämän yksiselitteisesti ymmärsin niin, että koet myös täällä samaa "dissausta" nickisi Pösöstä. Puhdistin vain omaa selustaani ja pyysin muistamaan viestini, jossa otin esille C5-citikan (samaa putiikkia Pösön kanssa) menestyksen tosielämän turvallisuudessa. Tämän taustana on siis osoittaa se, etten yksiselitteisesti tuomitse ranskalaisia :wink:
En nyt varsinaisesti koe missään palstalla tuon merkkisekamelskan signaturessa aiheuttavan varsinaista dissausta, mutta aika usein tuntuu että ihmiset lukevat turhan helposti asioita väärin sen vuoksi.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Sami kirjoitti:Mihin tulokseen täällä tultiin, että ollaanko me rasisteja vai ei? Tuossa ketjun aloittaja varmaan yritti aikaansaada pohdintaa siitä?
Kaipa me sitten ollaan, jotkut enemmän, jotkut vähemmän. Itselle on jäänyt tiettyjä merkkejä kohtaan halveksuva asenne lähinnä omien / lähipiirin huonojen kokemusten kautta kyseisistä merkeistä, ja tietty joidenkin merkkien edustajat aiheuttavat maineenmenetystä.

Silti välillä kaipaan vanhaa Seat Ibizaani, vaikka oli huonot penkit ja insinööritutkintoa vaativa vaihdelaatikko, oli se vaan hyvä auto, 60tkm tuli taitettua ilman mahdottomia huolia, laatikko ei vaan kestänyt kiristetyn koneen hurjaa tehoa (oli ainakin 100hv :lol:)

Fordia arvostan ehkä vähiten, koska petyin todella laatuun hankkiessani '95 vuoden farmariescortin pienillä kilometreillä, auto oli kuukauden omistuksessani, tästä 2 viikkoa korjattavana, purin kaupat, kun ei kasassa pysynyt.

Tosin ihmetyttää kyllä välillä (eikä ainoastaan itseäni), että mikä se saa miehen niin autoa rakastamaan, kun lähes kaikki mun Saabitkin on ihan pommeja, silti aina pitää joko korjata, tai edes yrittää, ja jos täytyy autoa vaihtaa, niin tutun merkkinen sieltä tulee tilalle.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tästä koko ketjusta voisi tehdä semmoisen yhteenvedon, että:
Alettiin pohtimaan, ovatko Saabit muihin merkkeihin nähden ylivertaisia vai onko se vain merkki muiden joukossa. Sitten tutkittiin, millaisia ominaisuuksia eri autoissa rahansa vastineeksi oikein saakaan. Tässä vaiheessa sitten haksahti siihen, että kun muuta kehumisen arvoista ei keksitty, niin alettiin pelata tällä turvallisuuskortilla, josta sitten juttua irtosikin jo sivukaupalla :wink:
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Pääasia on kuitenkin se, että keskustelun taso pysyi sillä tasolla, jolla keskustelun tason tulisi pysyä 8) (tuo oli jostain kummelista)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

lefa42 kirjoitti:Pääasia on kuitenkin se, että keskustelun taso pysyi sillä tasolla, jolla keskustelun tason tulisi pysyä 8) (tuo oli jostain kummelista)
Joo, keskustelua käytiin keskustelijoiden keskustelulla.

[eräs kansanedustaja vantaansanomissa, joka yritti ilmaista jotain käydystä keskustelusta. Vähän epäselväksi kuitenkin jäi :D ]
Citroen C5, OG900t16
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Luulen, että "inho" Saabeja ja mitä tahansa merkkiä kohtaan tulee siitä mitä kansan päähän on jäänyt vuosien varrella. Ja oikeastaan suomalainen ihmisenä on niin kumma otus, ettei muista mistään asiasta, ja jopa ihmisistäkin, kuin sen negatiivisen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Moniin muihin keskustelupalstoihin verrattuna täällä kumminkin haukutaan vähemmän muita merkkejä. Luodaan vaan sääliviä katseita jos joku menee muun merkin ostamaan :wink: . Ja kuten Dimebak totesi saab on "vihattu" auto jo kaukaa 70-luvulta asti, joten meitä pidetään outoina aina. Eikä ne muut ole aina väärässä :wink:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minä en ainakaan suostu uskomaan Jussin väitettä, että kaikki automerkit satsaavat turvallisuuteen tasapuolisesti ja vain saadakseen törmäystestistä täydet pisteet. Saabilla on runsaasti näyttöjä siitä, että tekevät huomattavasti enemmän turvallisuuden eteen, kuten esimerkiksi hirvikolarisimulaattori.

Tästä löytyy mainittu Folksamin raportti:
http://www.folksam.se/resurser/pdf/sakrabilar2005.pdf

Tässä lopputulos rautalangasta, jos ei jaksa lukea:
http://www.folksam.se/forskning/trafik/vinnare2005.htm

Volvoa ainakaan ei saa väittää maailman turvallisimmaksi autoksi, siitä on jo markkinaoikeuden päätös:
http://www.oikeus.fi/markkinaoikeus/23383.htm

Eski
Saippualaatikko
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saippualaatikko »

Hieno toi markkinaoikeuden kielto, että Volvo ei saa käyttää muovista valmistetun koristeen materiaalista nimitystä "ekopuu". :lol:

Itse olen sitä mieltä, että muilla merkeillä voi olla ja onkin käypiä malleja, mutta merkkinä mikään ei kilpaile SAABin kanssa. 8) Ikärasisti kyllä olen, sillä mitään itseä nuorempaa en toivottavasti joudu vähään aikaan hankkimaan.
Se mikä taidoissa hävitään, se jääräpäisyydessä voitetaan.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Jussi kirjoitti:
Kukin merkki hehkuttaa omia juttujaan markkinointimateriaalissa, mutta totuus on kuitenkin se että auto suunnitellaan tasan niin hyväksi kuin se kannattaa suunnitella eikä yhtään paremmaksi. En ihan tältä istumalta tällä kokemuksella usko että turvallisuuden suunnitteluun panostetaan yhtään ylimääräistä, sen markkinointihypeen sitä vastoin kyllä (siis kaikilla merkeillä). Kaikki autot suunnitellaan tiettyjä tähtiä tavotellen, kuuden tähden autoa ei ole ja mitään mikä ei testeissä näy ei voi luotettavasti perustella suurelle yleisölle eli sen lopullinen arvo valmistajalle on mitätön.
Itse taas uskon hyvinkin pitkälti, että ruotsalaisilla merkeillä turvallisuuteen panostetaan enemmän kuin muilla. Enää en muista Saabin faktoja, joten puhun siis Volvosta.
Ei varmaan ihan huvikseen ole Göteborgiin rakennettu teknologisesti maailman huippua edustavaa törmäystestilabraa, johon myös investoidaan koko ajan lisää rahaa.
Toki myös koko Ford Motor käyttää tämän labran tuloksia hyödykseen, jos esim. Ford olisi panostanut turvallisuuteen samassa mittakaavassa kuin Volvo, tarvetta Volvon tietotaidolle turvallisuuden saralla ei olisi ollut, nyt sitä kuitenkin hyödynnetään hyvinkin laajasti uudessa emoyhtiössä. Tämä kertoo mielestäni hyvin paljon.

Oikeassa liikenteessä tapahtuneita onnettomuuksia Volvo on tutkinut jo 35-vuotta, kuinka kauan ja miten tehokkaasti esim. ranskalaiset valmistajat ovat tehneet tätä?

Peräänajoja ei ole pahemmin testattu, eivätkä niistä saadut tähdet ole olleet "trendikkäitä" kuten Euro-Ncap:stä saadut.
Vuonna 2004 kuitenkin IIWPG testasi 208kpl eri mallien istuimia, ja yllättäen Volvon koko malliston istuimet ansaitsivat kiitettävät arvosanat.
Kun taas jotkut muut viiden tähden Euro-Ncap ihmeet vetelivät arvosanoja väliltä P(poor)-A(average). Tästäkin voi mielestäni päätellä, että turvallisuutta on ainakin pyritty kehittämään kokonaisvaltaisemmin kuin pelkkien euro-ncap-testien vuoksi.

Tottakai tiedän, että auto on osiensa summa ja tietyissä tuotantokustannuksissa on pakko pysyä, mutta en usko kustannuksia supistettavan turvallisuuden kustannuksella. Turvallisuus on kuitenkin hyvin trendikäs juttu nykyään.
Viimeksi muokannut Rommitommi, Pe Marras 11, 2005 00:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Ja kuten Dimebak totesi saab on "vihattu" auto jo kaukaa 70-luvulta asti, joten meitä pidetään outoina aina.
Kyllähän tosi on, ettei Saabia arvioida järjellä, vaan tunteella.

Ja mitä tulee Saabisteihin, ei meitäkään voi arvioida tavanomaisin perustein. Saabismia voisi luonnehtia lähes uskonnolliseksi herätykseksi. Voisin jopa mennä niin pitkälle, että väittäisin tosi Saabistin olevan fundamentalisti.

Saabistia on turha yrittää käännyttää järkeilyllä, sillä kaikki siinä omassa autossa osoitetut epäkohdat kääntyvät Saabistin päässä hyveeksi. Jos Saab jättää tien päälle 200 kilometrin päähän kotoa, Saabisti kertoo ylpeänä, kuinka se sieltä hinattiin kaverin Saabilla kotitalliin keskellä talvea lumimyrskyssä ja valot ei toiminut ja *keleen kylmä oli. Kertomus etenee siitä yleensä sitten seikkaperäiseen selvitykseen vian laadusta ja kuinka se löytyi ja kuinka yötä päivää sitä sitten korjattiin ja saatiin viimetingassa kuntoon, että ehdittiin pyhiksi mummolaan.

Keskivertokansalainen kiroaisi tilanteessa vuolaasti, soittaisi hinausauton ja vaihtaisi seuraavaksi toiseen merkkiin ajatellen asioiden jotenkin sillä muuttuvan. Keskivertokansalainen ei näe mitään hyvää Saabistille niin ilmeisissä ratkaisuissa; että virtalukko on keskikonsolissa, tai että bensan sekaan pitää sekoittaa öljyä, tai että etuistuin on vinossa.

"Taviksia" ärsyttää Saabisteissa se horjumaton usko omaan kulkupeliin. Taviksella ottaa kunnian päälle jos omassa autossa on vikaa, tai se on muuten vain ruosteinen romu. Saabisti on Zen-mies (tai nainen) ja hyväksyy asian tilan. Vikoja tulee, ne korjataan. "Omituisuudet" ovat erikoisuuksia, ja Saabisti osaa niitä arvostaa.

Tosi Saabisti on ritari. Jos joku haukkuu Saabeja, hän kokee velvollisuudekseen puolustaa kantamansa viirin kunniaa. Tosi Saabisti on se, joka ensimmäisenä pysähtyy tien pieleen sammuneen muun merkkisen auton viereen tarjoamaan apuaan.

Tosi Saabistin suupielessä karehtii hymy kanssaautoilijan päräyttäessä tuhatta ja sataa ohi moottoritiellä. Hän tietää ajavansa oikealla autolla, sitä ei tarvitse todistella muille.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Mutta Bemaristit ovat paikkansa ansainneet.

Eilen taas tuli joku kravattimies uudella 520i:llä roikkumaan perässä lähes tyhjällä kaksikaistaisella tiellä. Itse menin vasenta kaistaa ja ajattelin että menee ohi jos huvittaa, ei ole moottoritie. Sitten kun vaihdoin oikealle kaistalle, kaveri otti kaikki tehot irti sakemannistaan ja pääsi juuri ja juuri ohi, ennen kuin kiilasi eteeni ja siitä hätäjarrutuksen saattelemana ramppiin. Ai niin, ja allani ei siis ollut Turbotonnarini, vaan VW Transporter.

Ei mulla mitään Bemareita vastaan, mutta kuskeista suurin osa on munapäitä.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Psychocowboy kirjoitti: Ja kuten Dimebak totesi saab on "vihattu" auto jo kaukaa 70-luvulta asti, joten meitä pidetään outoina aina. Eikä ne muut ole aina väärässä :wink:
Ei se enään nykypäivänä tai nuoremman sukupolven parissa ole kovin vihattu lähinnä siitä syystä, että 900:n esittelyn jälkeen saabi alkoi ottamaan semmoista isomman laatuauton imagoa. Appiukon kohdalla huomasin, että negatiiviset saab käsitykset pohjautuivat pelkästään 99:iin, jota hänkin oli uudessakaupungissa valmistamassa.

900 on jo pikkasen muuttunut auto ja korjasi minunkin käsitykset saabeista. Aiemmin olin ajellut koulukavereiden 99:lla ja todennut, että WTF, mitä nää tämmöset vehkeet on?

Edelleenkin kun vanhaa kansaa jututtaa, tulee ne saabin vastaiset perusteet 99:stä ja monet niistä kyllä itsekin allekirjoitan. Ei ollut mikään kummoinen pirssi. Se on kuitenkin mennyttä aikaa. Onhan toyotallakin ollut noita pula-ajan malleja ja silti nykyään ne tekee todella hyviä autoja. Ei noi historiarasitteet enään paina monen muunkaan automerkin kohdalla, niin miksi sitten saabin.
Citroen C5, OG900t16
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

Sen verran pakko olla rasisti, että ranskalaiset autot ovat viimeinen virhe minkä voi tehdä autojen kanssa. PA..AA!! en muuta sano, keittää jo muutenkin. KS. offtopic - miksi möin saabin....
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Yksittäistapauksien takia ei pitäisi vetää kovin pitkiä johtopäätöksiä (silti hintaansa nähden epäluotettavin ja katkerimmat hajoamis/hinauskokemukset minulla on 9000T -87:sta). Onhan näitä tutkittukin:
http://www.reliabilityindex.co.uk
Vastaa Viestiin