ehdotus: kielioppi-ohjeita foorumilaisille

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Aerochick kirjoitti:^Höpö höpö... :wink:

Loppuillasta puhutaankin jo sitten muita kieliä varmaankin. :P
Mitä kieliä :oops:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

:lol: Jokainen kirjoittakoon kuten haluaa, murteella tai ilman, vaan niitä yhteenpötkÖÖnkirjoiteTTujamaratonviestejävaaneijaksalukeaetenkäänjoskirjoittajaeitiedäedes :D asioidenoikeitanimiätai ylipäätäänkäänmitäonedeskysymässä :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

Firges9000 kirjoitti:
Aerochick kirjoitti:^Höpö höpö... :wink:

Loppuillasta puhutaankin jo sitten muita kieliä varmaankin. :P
Mitä kieliä :oops:
jaa no sehä riippuu iha että mitä osovaa.. paitsi et tietyn promillerajan yli mennessä menee jo ihan mikä vaan :D

täältä ny ainaki tällee alkuillaks tarjotaa venäjä, ranska, ruotsi, englanti, viro ja latina. kaikkia tasasen huonosti :lol:
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

jokainen kirjottaa/puhuu miten parhaaksi näkee. onhan se tietysti hankalaa lukea välimerkitöntä tai pötköön kirjoitettua teksiä, vaan ei ainakaan tällä foorumilla ed.mainittuja kirjoituksia ole niin paljon että mua häiritsisi.. :)

nii ja ite puhun oulu murretta :lol:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Jos ihan rehellisiä ollaan, ketään tarkoituksella loukkaamatta, niin murteellinen kirjoitus ei minua häiritse. Saapahan hieman aivojumppaa tulkitessaan kirjoituksia, lisäksi murteellisessa kirjoituksessa tulee monesti tahattomia koomisia piristäviä piirteitä ilmi.

Sensijaan nämä "äidin kielen opettajat" pistää kyllä jurppimaan likipitäen joka ainoa kerta, jollei kyse ole selkeästi yli vedetystä huumoripohjaisesta avautumisesta.

Jotkut "rantaruottalaisten slangisanat "tuottaa joskus hieman päänvaivaa ennen kuin asian ihan täysin sisäistää, mut niihin on onneksi harvemmin törmännyt täällä eikä nekään nyt siinä määrin häiritse että asiasta avautua pitäisi.


Joita äidinkieliset virheet ja asian vierestä menevä offtopic pahasti häiritsee, suosittelen keskustelupalstaksi sana ja ylistys foorumia, siellä ei ainakaan asiasta paljoa poiketa eikä asian vierestä puhuta ja ainakaan mitään perseilyä ei suvaita.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Aerochick
"Saabisti"
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 09:56
Paikkakunta: Helsinsky

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

Firges9000 kirjoitti:
Aerochick kirjoitti:^Höpö höpö... :wink:

Loppuillasta puhutaankin jo sitten muita kieliä varmaankin. :P
Mitä kieliä :oops:
Rakkauden kieltä? Body language? Kehon kieltä?
Yritys hyvä, mutta Toukopoukon kieli oli se, mitä tänään tuli viljeltyä eniten.. :oops:
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mutta kuiten. Tästä on mun muistin mukaan joskus aiemminkin topicien yhteydessä keskusteltu ilman mitään vaikutusta. Ja hyvin on apua saanut tilanteeseen kuin tilanteeseen. Onhan se totta, että välissä pitää tavata lause moneen kertaan (99,9% aamunkahvin äärellä) mutta kyllä se asia on sieltä löytynyt, loppujen lopuksi.

Ainakin minun kohdalla ei ole suurta tuskaa eikä hankaluutta lukea toisen tuottamaa tekstiä. Jos se ei mene jakeluun niin sitten luetaan uudemman kerran, eikä tällöin tarvi skipata jonkun postausta. Vai johtuukohan oma ymmärrykseni siitä, että minun paskalla äidinkielen numerolla on mahdollista tuottaa sivullinen täyttä paskaa?

Ja vielä. Tuntuu, että porukalla tulee hankaluuksia myös niiden kanssa jotka kirjoittaa sanan tai pari vastauksena joka on toinen ääripää. Itse vasta kyselin OGsatkun takasumuvalon värikoodia, vastaukseksi sain vain "sin/pun" ja se riitti.

No joo, hakis lisää aamukahvia...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Muille ihmisille voi aina halutessaan yrittää opettaa koululaitosten ulkopuolella suomen kielioppia, lausumista, kirjoittamista, tekstin muotoilua ja muuta sen sellaista. Aikansa kun tätä yrittää, huomaa varmasti että hukkaan meni. Sitten voikin keskittyä muuhun.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

dimebak kirjoitti:Mutta kuiten. Tästä on mun muistin mukaan joskus aiemminkin topicien yhteydessä keskusteltu ilman mitään vaikutusta. Ja hyvin on apua saanut tilanteeseen kuin tilanteeseen. Onhan se totta, että välissä pitää tavata lause moneen kertaan (99,9% aamunkahvin äärellä) mutta kyllä se asia on sieltä löytynyt, loppujen lopuksi.
_o/

:) Eli pitää paikkansa molemmilta osin.

karq kirjoitti:Muille ihmisille voi aina halutessaan yrittää opettaa koululaitosten ulkopuolella suomen kielioppia, lausumista, kirjoittamista, tekstin muotoilua ja muuta sen sellaista. Aikansa kun tätä yrittää, huomaa varmasti että hukkaan meni. Sitten voikin keskittyä muuhun.
Jep, näin se menee :) Not nyt kuitenkin asia on sanottu ihmisille pariin kertaan, noudattaminen jää kirjoittelijoiden vastuulle :). Ja nyt jatkamme keskittymistä taas asiaan.
APE
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja APE »

Täällä pitää sanoa vähillä sanoilla paljon.
9-5 1,6T, 2011
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

Jokke A kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:Eipä se kirjoitusasu taida usein kuitenkaan olla osaamisesta kiinni, olotilasta ja asenteesta enemmänkin. Joskus/usein ei vain jaksa, varsinkaan vapaa-ajalla, skarpata kirjoituksissa.
Joo , ja se , asenteisiin ! Vaikuttaminen onkin hhankalaa ....!! :D :D:D !! :) H,uo0sti kirj0itett uatekstiä on , vaan toeosi ärsyttävää luekea . Va ikkasiitä selv'' saakin . Ja , joillakin , foorumilaisilla , on vielä , harjoiteltavaa , välimerkkien , käytössä . :D :D :D :D :D :) :) :) :( :o :o :? :? :?
Noiden hymiöidenkin määrää voisi muutama kirjoittaja hieman vähentää.
mä saan ainakin noista kummastakin tekstistä täysin samalla tavalla selvää ilman katkomisia...tosin niin paljon netissä pyöriny ja itekki typottaneena oon oppinu lukemaan tota täysin sujuvasti.

mut mitä ite kirjotusasuun tulee niin ite en ainakaan siihen jaksa kotona koneella ollessa panostaa yhtään, jos joku työjuttu tms olis ni sit siihen jaksaa paneutua, ei muuten. ja jos ei jotain teksti miellytä ni voi voi, ei kaadu mun elämä siihen :) ei oo pakko lukea
BMW 525iA Touring Executive
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Nuorison tekstiä kun katselee netissä tulee väistämättä mieleen että olemmeko muuttumassa amerikkalaisiksi.

On se jumankekka kumma ettei omaa äidinkieltä osata kirjoittaa edes suunnilleen ymmärrettävässä muodossa vaikka oikeinkirjoitusta yritetään kaikille takoa otsaluuhun vähintään yhdeksän vuotta.

Tälläistä ennenaikaisesti kalkkeutunutta tiukkapipoa syö rotan lailla myös omituinen mie-sie-nettimurre. Mikä ihme siinä on että kaikkien on pakko yrittää kirjoittaa niin kuin olisivat syntyneet navetan ja liiterin välissä jossain tangorajan takana?
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

Jussi kirjoitti: Tälläistä ennenaikaisesti kalkkeutunutta tiukkapipoa syö rotan lailla myös omituinen mie-sie-nettimurre. Mikä ihme siinä on että kaikkien on pakko yrittää kirjoittaa niin kuin olisivat syntyneet navetan ja liiterin välissä jossain tangorajan takana?
Mie vaan ny oon sattunu kasvaa keskellä mie-sie murretta ja miusta ei oo yhtää luontevaa kirjottaa minä tai mä tai mää tai jotai muuta semmosta. Ja vielä mualta nii.
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

saab87 kirjoitti:Mie vaan ny oon sattunu kasvaa keskellä mie-sie murretta ja miusta ei oo yhtää luontevaa kirjottaa minä tai mä tai mää tai jotai muuta semmosta. Ja vielä mualta nii.
En nyt mitenkään tarkoittanut viitata tuolla sinuun, kyseessä oli vain yleinen huomio siitä miten netissä kirjoitellaan.

Mainittuun kirjoitustyyliin kyllä syyllistyy omakin ikäluokkani. Suurin syyllinen mien ja sien muuttamiseen tangorajan tälle puolelle taitaa olla Pertti Salovaara :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Jussi kirjoitti:Nuorison tekstiä kun katselee netissä tulee väistämättä mieleen että olemmeko muuttumassa amerikkalaisiksi.

On se jumankekka kumma ettei omaa äidinkieltä osata kirjoittaa edes suunnilleen ymmärrettävässä muodossa vaikka oikeinkirjoitusta yritetään kaikille takoa otsaluuhun vähintään yhdeksän vuotta.

Tälläistä ennenaikaisesti kalkkeutunutta tiukkapipoa syö rotan lailla myös omituinen mie-sie-nettimurre. Mikä ihme siinä on että kaikkien on pakko yrittää kirjoittaa niin kuin olisivat syntyneet navetan ja liiterin välissä jossain tangorajan takana?
Nyt kannattaa alkaa käyttää näitä heti. Hidastuu kalkkeutuminen. http://www.itsehoito.net/anti01.htm :lol:
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Vastaa Viestiin