Smarttiparkki

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Ovikin toimi viel ihan täydellisesti! :o
Eiköhän tollanen Smartti oo aika pirun hyvä peli kaupungissa kun mahtuu vähän joka väliin...
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Johnny V4 kirjoitti:Ihan hyvin näyttää kestävän noinkin kovasta törmäyksestä.
http://video.google.com/videoplay?docid ... 79&q=smart

Ihme, että matkustamo on lähestulkoon ehjä...
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Onhan tuossa kolikon toinenkin puoli, meinaan se että kun Smartissa ei ole juurikaan varaa painua hallitusti kokoon, ja sitten ohjaamo joka ei näköjään paljoa muotoaan muuta, niin matkustajien kohtaamat kiihtyvyysvoimat ovat kyllä melkoiset :?
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tämä on totta. Fysiikan lait pätevät tässäkin. Toisaalta smart on suunniteltu nimenomaan kaupunkikäyttöön, jossa nopeudet ovat vielä sangen kohtuullisia. Harvemmin yli 50 km/h)

(En kyllä vapaaehtoisesti haluaisi kokeilla millään autolla yli 40 km/h törmäystä)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Löytäisköhän joku tähän hätään sen videon siittä Smartista jossa on GSX-R/Hayabusan:n kone 8)
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

Etelämmässä Euroopassahan on erityisiä Smart-vuokraamoita, joissa kyseiset kotterot pinotaan nosturilla hyllyille. Ja valinnanvaraa on tavallisista bensakoneisista diesel- ja hybridiversioihin ja kiireisemmille löytyy turbotettuja ja lastutettuja.
NG 900S 3d 2.3i -98
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Minuteman kirjoitti:Onhan tuossa kolikon toinenkin puoli, meinaan se että kun Smartissa ei ole juurikaan varaa painua hallitusti kokoon, ja sitten ohjaamo joka ei näköjään paljoa muotoaan muuta, niin matkustajien kohtaamat kiihtyvyysvoimat ovat kyllä melkoiset :?
Olen muistaakseni nähnyt tosta laittamastani filmistä joskus pitemmän pätkän, jossa todettiin, että henki olis lähtenyt vaikka kori hyvässä kunnossa onkin. Sisuskalut jatkaa vaan yksinkertasesti matkaa. :wink: :?
#2277
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Johnny V4 kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Onhan tuossa kolikon toinenkin puoli, meinaan se että kun Smartissa ei ole juurikaan varaa painua hallitusti kokoon, ja sitten ohjaamo joka ei näköjään paljoa muotoaan muuta, niin matkustajien kohtaamat kiihtyvyysvoimat ovat kyllä melkoiset :?
Olen muistaakseni nähnyt tosta laittamastani filmistä joskus pitemmän pätkän, jossa todettiin, että henki olis lähtenyt vaikka kori hyvässä kunnossa onkin. Sisuskalut jatkaa vaan yksinkertasesti matkaa. :wink: :?
...Mistä pääsemmekin taas siihen, että isompi auto on turvallisempi --> kaikkien kantsii ostella SUV :lol:

En ole varma tästä, mutta eikö tieltä suistuminen ole kaikkein yleisin onnettomuustyyppi? Siinä ei sitten niin paljoa enää auton koko vaikutakaan, vaan juurikin se hallittu kokoonpainuminen. Kunnon tukkirekkakolarissa sitten Smartille käy kuin siinä Kummelin biisissä: "Ja bäym! Se veti mua suoraan vastapalloon..." :)
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

^ No kyllähän se silloinkin vaikuttaa jos vaan jokin este kohdataan siellä tien sivussa, vähemmän rypistymistilaa ja kovemmat kiihtyvyydet. Taitaa olla muutenkin vaikeaa verrata tuollaisen turvallisuutta ns. tavallisiin autoihin jos ei puhuta "tavallisesta" nokkakolarista.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Kyllähän isompi ja painavampi auto on lähtökohtaisesti matkustajalleen turvallisempi. Mielestäni kuitenkin smartissa on tehty se mitä voidaan, kun otetaan huomioon auton koko ja käyttötarkoitus.

Kolaritilanteessa pitää auton korin taata matkustajille ensisijaisesti riittävästi tilaa jäädä henkiin. Piehestä hidastuvuudesta ei ole iloa, jos kojelauta löytyy takapenkin selkänojan tienoilta törmäyksen jälkeen.

Riittävän pieni hidastuvuus tulee vasta toisena, ja saavutetaan pääosin vain lisäämällä hidastuvuuden tarjoavaa matkaa, eli kokoonpainumisvyöhykkeen pituudella, sekä turvatyynyillä ja -vöillä.
Tai ajamalla lähtökohtaisesti hitaammin.

Ei smartia olekaan tarkoittettu maantienopeuksiin vaan nimenomaan suurkaupunkeihin kuten vaikkapa Pariisi ja Rooma.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin