Onhan tuossa kolikon toinenkin puoli, meinaan se että kun Smartissa ei ole juurikaan varaa painua hallitusti kokoon, ja sitten ohjaamo joka ei näköjään paljoa muotoaan muuta, niin matkustajien kohtaamat kiihtyvyysvoimat ovat kyllä melkoiset
Tämä on totta. Fysiikan lait pätevät tässäkin. Toisaalta smart on suunniteltu nimenomaan kaupunkikäyttöön, jossa nopeudet ovat vielä sangen kohtuullisia. Harvemmin yli 50 km/h)
(En kyllä vapaaehtoisesti haluaisi kokeilla millään autolla yli 40 km/h törmäystä)
Etelämmässä Euroopassahan on erityisiä Smart-vuokraamoita, joissa kyseiset kotterot pinotaan nosturilla hyllyille. Ja valinnanvaraa on tavallisista bensakoneisista diesel- ja hybridiversioihin ja kiireisemmille löytyy turbotettuja ja lastutettuja.
Minuteman kirjoitti:Onhan tuossa kolikon toinenkin puoli, meinaan se että kun Smartissa ei ole juurikaan varaa painua hallitusti kokoon, ja sitten ohjaamo joka ei näköjään paljoa muotoaan muuta, niin matkustajien kohtaamat kiihtyvyysvoimat ovat kyllä melkoiset
Olen muistaakseni nähnyt tosta laittamastani filmistä joskus pitemmän pätkän, jossa todettiin, että henki olis lähtenyt vaikka kori hyvässä kunnossa onkin. Sisuskalut jatkaa vaan yksinkertasesti matkaa.
Minuteman kirjoitti:Onhan tuossa kolikon toinenkin puoli, meinaan se että kun Smartissa ei ole juurikaan varaa painua hallitusti kokoon, ja sitten ohjaamo joka ei näköjään paljoa muotoaan muuta, niin matkustajien kohtaamat kiihtyvyysvoimat ovat kyllä melkoiset
Olen muistaakseni nähnyt tosta laittamastani filmistä joskus pitemmän pätkän, jossa todettiin, että henki olis lähtenyt vaikka kori hyvässä kunnossa onkin. Sisuskalut jatkaa vaan yksinkertasesti matkaa.
...Mistä pääsemmekin taas siihen, että isompi auto on turvallisempi --> kaikkien kantsii ostella SUV
En ole varma tästä, mutta eikö tieltä suistuminen ole kaikkein yleisin onnettomuustyyppi? Siinä ei sitten niin paljoa enää auton koko vaikutakaan, vaan juurikin se hallittu kokoonpainuminen. Kunnon tukkirekkakolarissa sitten Smartille käy kuin siinä Kummelin biisissä: "Ja bäym! Se veti mua suoraan vastapalloon..."
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
^ No kyllähän se silloinkin vaikuttaa jos vaan jokin este kohdataan siellä tien sivussa, vähemmän rypistymistilaa ja kovemmat kiihtyvyydet. Taitaa olla muutenkin vaikeaa verrata tuollaisen turvallisuutta ns. tavallisiin autoihin jos ei puhuta "tavallisesta" nokkakolarista.
Kyllähän isompi ja painavampi auto on lähtökohtaisesti matkustajalleen turvallisempi. Mielestäni kuitenkin smartissa on tehty se mitä voidaan, kun otetaan huomioon auton koko ja käyttötarkoitus.
Kolaritilanteessa pitää auton korin taata matkustajille ensisijaisesti riittävästi tilaa jäädä henkiin. Piehestä hidastuvuudesta ei ole iloa, jos kojelauta löytyy takapenkin selkänojan tienoilta törmäyksen jälkeen.
Riittävän pieni hidastuvuus tulee vasta toisena, ja saavutetaan pääosin vain lisäämällä hidastuvuuden tarjoavaa matkaa, eli kokoonpainumisvyöhykkeen pituudella, sekä turvatyynyillä ja -vöillä.
Tai ajamalla lähtökohtaisesti hitaammin.
Ei smartia olekaan tarkoittettu maantienopeuksiin vaan nimenomaan suurkaupunkeihin kuten vaikkapa Pariisi ja Rooma.