Bilteman fillarit

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ok, tattis arvioinnista, pitääpä käydä kokeilemassa sitä halvempaa versiota, lähinnä runkokoon sopivuutta, muutenhan tuo vaimon fillari ainakin pelaa erinomaisesti ja vaihteensiirto on ihan hyvä. Eipä siitä joustohaarukasta taida olla kuin harmia koska tuskin on kunnollinen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Miä ostin justiinsa Nopsa Jazzyn. Ekat 500 km ainakin mennyt ihan leppoisasti, eikä laitos maksanut kuin kolme hunttia.
Kuva
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Nyt on pyörät koeajettu 8)
Insera Reflex Evo 28 eli se muutaman kympin kalliimpi oli monin tavoin parempi, oli tilavampi mitoitukseltan, jämäkämmät vanteet, paremmat polkimet, ja joustohaarukkakin oli ihan ok (en sanut sitä pohjaamaan millään), ja on hienomman näköinen (herättää polkupyörävarkaiden mielenkiinnon paremmin = ei tarvitse fillaroida takaisin kotiin :D )

Vanhasta maastopyörästäni olisin saanut vaihdossa 35e, haluaisiko joku tarjota enemmän?
Vaihteet tulivat kuntoon säätämällä.
Eli merkki Ragazzi (Designed in Finland :D), vaihteita kait 21, Shimanon SIS -vaihteet, tarakka, kilikello, matka-ajoon sopivat renkaat, jne :D
Ajettu alle 1000km eli renkaatkaan eivät ole paljoa kuluneet.
Ainoa vika on sen pieni koko itselleni, joku 170-senttinen ajelisi tuolla tyytyväisenä. Väri on hopea ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

9-5T kirjoitti: Saman tyylisen naisten Nopsan 7-vaiht. napavaihteisto ja 2-värinen nahkapenkki tilasin viime viikolla pääkaupunkiseuden Intersportista tarjous 269,-
Ihan hjuva. Älä muuten sitten kuvittele, että se nahkapenkki pysyisi kaksivärisenä pitkään. Mulla valkoinen muuttui mustaksi jo ekan lenkin jälkeen :lol:
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Bilteman fillarit

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Herätelläänpä näin kesän korvalla vanhaa topiccia. Eli tarkoitus olisi jossain vaiheessa hommata polkupyörä työmatkaa ja satunnaista retkipyöräilyä varten. Nettiä selailtua törmäsin tällaiseen vaihtoehtoon. Mahtaako kellään olla käytännön kokemuksia moisesta aparaatista, eli kannattaako ostaa vai jättää mieluummin kauppaan?
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Re: Bilteman fillarit

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

hewidero kirjoitti:Herätelläänpä näin kesän korvalla vanhaa topiccia. Eli tarkoitus olisi jossain vaiheessa hommata polkupyörä työmatkaa ja satunnaista retkipyöräilyä varten. Nettiä selailtua törmäsin tällaiseen vaihtoehtoon. Mahtaako kellään olla käytännön kokemuksia moisesta aparaatista, eli kannattaako ostaa vai jättää mieluummin kauppaan?
No eipä tuossa kovin pahasti käsiään paskaan lyö, jos tuon ostaa. Ihan toimiva varmasti perus kesäkäytössä, kun muistaa vähän huoltaa syksyisin ja keväisin. Shimanon ok vaihteet ainakin. Keskiölaakeria ja etunapaa ei ole mainittu, mut olettaisin senkin olevan shimanoa.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Bilteman fillarit

Viesti Kirjoittaja dimebak »

hewidero kirjoitti:Mahtaako kellään olla käytännön kokemuksia moisesta aparaatista, eli kannattaako ostaa vai jättää mieluummin kauppaan?
Vastaavanlaisella aparaatilla on tullut pyöräiltyä, tosin siinä on yksi pykälä enemmän eli 8-vaihteinen Nexus. Ihan jees fillari. Ainoa silmiinpistävä ero on, että tuossa käyttämässäni on pistosuojatut renkaat joten sellaiset kannattaa vaihtaa heti, muutapa tuo ei näyttäisi tarvitsevan (Schwalbe tai Michelin). Nimin. syksyn 2006 jälkeen ei yhtään rengasrikkoa. Ja talveksi tietenkin nastarenkaat, itsellä on positiiviset kokemukset Hakkapeliitta W106:sta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Bilteman fillarit

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Jees, kiitokset vastauksista. Täytynee käydä tässä joku päivä pällistelemässä josko tuolla paikallisella edustusliikkeellä olisi moinen esillä. Eipä varmaan alumiinirunkoisia taida nuon kilpailukykyiseen hintaan muuten saada.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Bilteman fillarit

Viesti Kirjoittaja patse »

Onkos nuo shimanon 4 & 7 kappavaihteiset yhtään kehittyneet tässä n.10 vuoden sisällä? Vaimollekin pitäisi kai pyörää jossain vaiheessa katsella ja just n.5-10 vuotta sitten noi oli aika leluja. Neli-vaihteiset prakas heti ja seiska-vaihteiset hajos suht nopeasti perään. Enempi pitäisi varmaan keventää poljentaa vaihdettaessa, että olisivat kestäneet?? 8-vaihteinen on ainakin itselle uusi tuttavuus. Melkoisen huima oli/(on?) tuo vastustava voima tuossa kappavaihteisessa. Jyrkemmässä alamäessä ei kovin kovaa mennä :lol:
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
jaarli
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 21:17
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Bilteman fillarit

Viesti Kirjoittaja jaarli »

Ostin Tarjoustalosta 21-vaihteisen fillarin, hinta 169 euroo. Ei se varmastikaan hyvä oo, mutta nyt kahteen viikkoon oon painellut työmatkaa (10,3km/suunta), ja hyvin on pysynyt kasassa 110kg äijän alla. En aja mitaan f..king maastoajoa; ihan vakio kaupunki-/ maantiematkaa. Jos kuussa ulosottojen/laskujen jälkeen jää 250€ safkaan & elämiseen, niin on turha haaveilla tonnin pyöristä... :x Nii, oon säästänyt kahdessa jaksossa jo 67,2€ bussimaksuja!
Aja millä ajat, ja Saabilla loput.
(Ajaa dieselillä on kuin panna kortsulla: turvallista ja halpaa, mutta ei kuitenkaan luonnollista)
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Bilteman fillarit

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Hieman kaksijakoista tämä keskustelu on, nyt kun koko ketjun luki läpi.

Joku tavan työmatkapolkija kysyy neuvoja normaalista pyörästä lyhyen työmatkan rauhallista siirtymää varten... Sitten joku extreme-maastopyöräilijä manaa heti ettei ne halvat kestä käyttöä.

Varmasti on näin, että halvat fillarit ei kestä hyppimistä ja pomppimista samalla tavalla kuin kalliimmat. Mutta toisaalta tavallisessa käytössä saattavat mennä ihan hyvin.

Ja menee niitä osia rikki laatufillareistakin ihan normaalissa käytössä. Helkaman takanapa mokoma kesti vain 15v hajoamatta... etuhaarukka katkesi jo 5v iässä. :lol:

Mutta joo, noita Bilteman fillareita ovat viime aikoina ostaneet jopa B:n työntekijät ja pitäneet ihan hyvinä. Ovat jopa ostaneet vähän ajan päästä puoliskolleen toisen. Näin sisäpiiritietona...

Sen allekirjoitan mitä tuossa aiemmin on sanottu, että renkailla on hurja vaikutus rullaavuuteen. Ensinnäkin 28" on ihan ylivoimaisesti paras tuollaiseen "työmatkapyörään", mutta myös sillä pintakuviolla on todella suuri vaikutus. Kannattaa kysyä apuja myyjältä kun ostaa. Mulla on nyt omassa 28" hybridissä Shwalben kummit alla ja hyvin on kestänyt ja rullaa kivasti.

Talveksihan kaivetaan varastosta se yksivaihteinen Helkama Matkatar, joustosatulalla, harrikkasarvilla ja Hakkapeliitoilla. Mieskuntoa säästää naistenmallin matala runko.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Bilteman fillarit

Viesti Kirjoittaja dimebak »

patse kirjoitti:Onkos nuo shimanon 4 & 7 kappavaihteiset yhtään kehittyneet tässä n.10 vuoden sisällä? Vaimollekin pitäisi kai pyörää jossain vaiheessa katsella ja just n.5-10 vuotta sitten noi oli aika leluja. Neli-vaihteiset prakas heti ja seiska-vaihteiset hajos suht nopeasti perään. Enempi pitäisi varmaan keventää poljentaa vaihdettaessa, että olisivat kestäneet?? 8-vaihteinen on ainakin itselle uusi tuttavuus. Melkoisen huima oli/(on?) tuo vastustava voima tuossa kappavaihteisessa. Jyrkemmässä alamäessä ei kovin kovaa mennä :lol:
Shimanon napavaihteisiin kannattaa vaihtaa heti uutena paremmat voiteluaineet. Lähtevät tehtaalta melko jäykällä vaseliinilla ja täytyy myöntää, että -28 pakkasessa se on aika kankea :lol: No, voima ei palvo kuvia joten välille en ole jäänyt. Muuten noilla pääsee ihan mukavaa vauhtia ja alamäessä jopa yllättävän nopeaa. Ja mikä parasta niin tasaisella sitä kovaa vauhtia pystyy pitämään yllä sen kummempia ponnisteluja. Ja edelleen suosittelen pistosuojattuja renkaita, rullaavat paremmin jäykemmän rungon ansiosta.

8-vaihteisia on ollut jo tovin. Ja mitä kestävyyteen tulee niin nämä uudemmat 7- ja 8-vaihteiset ovat paljon parempia keston suhteen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Bilteman fillarit

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Hobby Hall:ista tuli Raleigh 21-vaihteinen pyörä. Hajoaa kasaan koko ajan vaikka ollut pääosin vain koulumatkan kyydittäjänä, etuhaarukka on jäykkä että ei jousta vasta hypättäessä isommasta hyppyristä.. Totta on halvalla ei hyvää saa. Ja hinta tuolla jätekasalla oli 200€. :(
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Bilteman fillarit

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sellainen pitää mainita, että on tässä elämän varrella tullut nähtyä monenmoista pyörän pitäjää ja on aivan pakko myöntää, että osalla niistä ei kestä fillari oli se tehty millin langasta tai ratakiskosta.

Se sitten missä hintaluokassa on pyörä alkaa kestämään käyttöä on ihan käyttäjästä kiinni. Kyllähän sitä muistaa omia nuoruusvuosia ku tavallisella fillarilla vedettiin Mäntyvaaran metsissä sillä lailla, että isäkin alkoi puhumaan maastofillarin ostamisesta. Eikä niistäkään kaksi ekaa kestänyt mun käyttöä vaan tavan takaa oli vanteet soirona. Sitten ku aloin itse vähän satsaamaan pikkasen parempiin osiin ja kaipa sitä taikokin kasvoi, ja kummasti alkoi fillari kestämään.

Mutta mutta, noista halvoista pyöristä pitää todeta se, että ovat varmasti aivan asiallisia polkupyöriä. Se pitkä miinus niissäkin on, että ovat turhan nopsaan ruostuvia kamppeita. Toisaalta, kyllähän nekin kestää jos on esim. lämmin pyörävarasto missä voi säilyttää, pesee fillarin säännöllisesti, voitelee osat säännöllisesti jne. Ihan perushuoltoja ja pikkasen tähdellisempää pitoa niin pyörä tykkää.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Bilteman fillarit

Viesti Kirjoittaja dimebak »

9-5T kirjoitti:2004 tai 2005 ostettu bilteman 79e pyörä ei ole vaatinut mitään remppaa/pesuja eikä ruostetta näy vaikka on kylmässä tallissa.
Kuva
Nyt ostettiin 465e titania muttei kestävyyden takia sillä määrätyssä iässä tytöt tietää mitä haluaa ja minkä värisen.
Yes, löytyihän se! Olen nimittäin ihmetellyt miksi esim. kaupungilla näkemäni halvat fillarit on surkeassa kunnossa, ovat nämä paremmin pidetyt sitten muualla :D

Pyöristä sen verran, että pojalle ostettiin ekaksi pyöräksi Tunturin "made in china" 12" ja hintaa oli muistaakseni 120€. Hyvin on toiminut vaikka tuo kersojen pyörien käyttö on mitä on, ruostetta taitaa olla yhdessä pultin kannassa (on muuten tämäkin säilytetty kylmässä tallissa tai varastossa :oops: ). Toiseksi fillariksi tuli tässä kuukauden päivät sitten Crescentin alurunkoinen 16" mtb/dirt-tyyppinen pyörä, 159€ maksoi tämä ja Tuntsa jäi kuopukselle.

Vastapainona vois heittää, että yli 2800€ on mennyt omaan maasturiin rahaa ja ohjainkannatin piti ruostuneiden pulttien vuoksi vaihtaa :? :lol:

p.s. Onneksi itsellä on poikia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin