On sen pyörän kestäminen käytöstäkin kiinni mutta ennen kaikkea minkälaiset vehkeet on minkälaiseen hommaan. Ennen sai pari kolme kertaa vuodessa oiotuttaa vanteet. Sitten pyörähuoltaja suositteli vahvistettuja pinnoja. Sen jälkeen sai kerran vuodessa käyttää.
Toinen oli vaijereiden kestävyys ja Pyörä-Suvalasta osia tilatessa suosittelivat Shimanon rosterivaijereita. Se oli silloin vuosi 1997 tjsp. ja sen jälkeen ei ole menny kertaakaan vaijerit poikki. Pari kolme kertaa on pitäny vaihtaa, kun päät on rispaantunu niin pahasti mutta poikki ei ole menny.
Viimeksi olen vanteet ostanu 2002 alkukesästä, kun laitoin eteen Shimanon nestelevarin. Ostin silloin Mavicin kiekot ja pyysin, että laittavat kestävimmät pinnat mitä heiltä löytyy. Nyt vasta on näkyny niitä merkkejä, että pitäis käyttää vanteet huollossa, kun pinnat on hieman löystyny ja takavanteessa on aavistus heittoa.
Yksi osa mitä en ole onnistunut vielä löytämään kestävää on polkimet, kun meikäläisen kokoisen gotletin alla ne menee kerran vuodessa paskaksi. Kerran ostin jotku ihme polkimet, maksoi tuplaten mitä normaalit mtb-polkimet ja kesti puolet vähemmän. Piti olla muka lujat. Sen jälkeen olen laittanut kerran vuodessa tavalliset polkimet. Yhdet polkimet jopa purin uutena ja laitoin Nesteen MPGrease-vaseliinit sillä saavutuksella, että ne hajosi puolessa toista vuodessa
Viimeisin osan vaihto on viime alkutalvesta. Mulla on katos vanhat Shimano LX:n kammet eli jotka on yhtä rautaa, tai siis alumiinia. Hyppäsin aikasta lailla roikulla tuossa kaupungilla (itse asiassa monta kertaa) ja viimeisin hyppy meni liikaa ylös. Kampi otti turpaansa ja neliöreikä yritti muuttua joksikin muuksi kuin neliöksi. Onneksi oli jemmassa vielä vanhat samanlaiset mutta kieroon hypityt niin ei tarvinnut vielä uusia. Nyt on sitten samannäköiset kammet, joista toinen on uudempi ja suora, ja toinen on vanhempi ja hivenen kiero.
Että ei ne laatuosatkaan aina kestä. Mutta pyöräilyharrastus on kivaa!