Satama lakko?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Satama lakko?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tturku kirjoitti: Se on kyllä moneen kertaan huomattu, että nykyajan tietoyhteiskunnassa uutisointikin on ihan mitä sattuu ja lähteitä / faktoja ei kunnolla tarkasteta, ennenkuin tehdään juttuja. Ärsyttävää ja valitettavaa.
Lienee ollut sama meininki jo vuosikymmeniä, juttuja on kirjoiteltu miten lystää jne. Nykyinen tietoyhteiskunta sen sijaan mahdollistaa hiukan paremmin asioiden tutkimisen, löytyy varmasti eri näkökulmaa joka asiaan :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Juhabisti
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ti Elo 25, 2009 08:59
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: Satama lakko?

Viesti Kirjoittaja Juhabisti »

Itse olen kuljetusalalla palkollisena(ainakin vielä) enkä kuulu AKT:hen.
Olen aina toiminut pienissä firmoissa ja homma on toiminut yleensä hyvin.
Periaatteeni kun on se että työ tehdään hyvin ja mahdollisimman nopeasti, siten isäntä tienaa ja maksaa mielellään sen mitä pitää.
Näin saavutetaan asema jossa ei töitä tarvitse etsiä, vaan työ etsii minut.
Näitä puukenkäisiä "ammattilaisia" näkee huoltoasemilla ihan riittävästi aikaa kuluttamassa enemmän kuin olisi tarpeen.

Ammattiliitot ovat olleet toki aikoinaan paikallaan luomassa työntekijöiden oikeuksia.
Mutta nykyisin ne ovat lähinnä työhaluttomien, jäsenkirjan omistavien tunareiden suojajärjestöjä.
Ahtaajat ja isompien firmojen trukkikuskit ovat porukkaa jotka eivät yleensä osaa muuta kuin työajat ja tauot, kun tauko alkaa, auto saa jäädä kesken vaikka jäljellä ei olisi kuin pari nostoa(toki poikkeuksia on, mutta heistä myös näkee sen, homma sujuu eikä naama ole norsun..tulla)

Olen myös ollut hommissa satamassa jossa AKT:llä ei ollut sananvaltaa.
Homma toimi, ja porukka oli todella rentoa. Myöskin työnantajapuoli oli reilu, ja maksoi hyvin. Harmi vain että homma loppui kun asiakkaana oleva tehdas suljettiin.

Toivottavasti kilpailu tulisi myös näille markkinoille...
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Satama lakko?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Perustetaanko sellainen järjestö että jos joku ammatti ryhmä menee lakkoon niin mennään porukalla tekemään niiden työt :-) Ei tuossa lakkoilussa sinänsä mitään pahaa olisi jos työ olot olisi jotenkin paskat tai palkka olisi kuppi riisiä päivässa. Mielestäni esim. kaupan alalla työn arvostus on minimaalista, ei nykyihminen tule toimeen millään 1300€ kuukausi palkalla jos siitä pitää vähentää verot ja vuokrat/lainat yms. Eikä tuo ahtaajien työ ole mitään raketti tiedettä että en tajua miksi niille pitäisi maksaa ministeri tason palkkaa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Satama lakko?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Mimmi kirjoitti:
jyyrä kirjoitti:Eikä tuo ahtaajien työ ole mitään raketti tiedettä että en tajua miksi niille pitäisi maksaa ministeri tason palkkaa.
Minusta taasen ministereiden työ ei ole ahtaajien palkan arvoista.
Totta :-)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Satama lakko?

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Miksi ahtaajat ei saisi lakkoilla?
Ottamatta sen enempää kantaa lakon syihin.

Kun kauppias päättää vaihtaa työhtesopparin paskempaan ja kaikki "Keijon marketin" työntekijät marssivat ulos ei kukaan noteeraa tätä mitenkään.

Kun satama-ahtaajat lakkoilee nii ne tuomitaan kaikki laiskoiksi idiooteiksi jotka eivät oikeastaan osaa mitään eivätkä ole edes käyneet kouluja...

Se on oikeastaan "voi voi" että kaverit on niin tärkeässä roolissa, luulisi että noin tärkeiden kavereiden työehdot palkat on syyttäkin kunnossa. Suomihan kaatuu jos ne ei oo duunissa.

Ja joo.. satama-ahtaajan duuni on suht yksinkertaista mutta sitäkin vaarallisempaa ja vittumaisempaa.

Kokeilkaapa itse laittaa laivakontteihin tarralukkoja että niitä voi pinota ja siirtää yksiköissä.
Aika hurjaa puuhaa kun 2 konttia roikkuu päällekkäin, tyhjänäkin nuo painavat kiitettävästi. Ei ole mitään heikkohermosten duunia.
Rekkaperävunujen kiinnisurramiinen loskassa ja vesisateessa, Eikä ne ketjutkaan mitään kevyitä ole.

Helppoa on "lääkärin" tai "suunittekilijan" yms ns. viisaan sisätyöntekijän avautua.
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Satama lakko?

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

DIggItaLLr kirjoitti:
Se on oikeastaan "voi voi" että kaverit on niin tärkeässä roolissa, luulisi että noin tärkeiden kavereiden työehdot palkat on syyttäkin kunnossa. Suomihan kaatuu jos ne ei oo duunissa.
Joopa joo...pelastusalan työntekijätkin ovat minusta aika helvetin tärkeässä roolissa tässä yhteiskunnassa vaan eipä siellä makseta samanlaisia palkkoja kuin ahtaajille. Nekin hommat ovat raskaita, vaarallisia ja vittumaisia vaan eipä taida keskipalkat pyöriä yli 40000 euron...Kyllä on tavaran pyörittelystä kova raha verrattuna ihmishenkien ja omaisuuden pelastamiseen :evil:
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Satama lakko?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

DIggItaLLr kirjoitti: Ottamatta sen enempää kantaa lakon syihin.
Eikös tuo nyt ole nimenomaan se kriittisin piste, johon tulisi ottaa kantaa?
Kaikki muu spedeily työn vaativuudesta ja vittumaisuudesta on täysin turhaa. Jos nimittäin vertailemaan lähdetään, niin aika kermapersetyötähän tuo ahtaaminen moneen muuhun verrattuna on. Ja hyväpalkkaisempaa.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Satama lakko?

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

rälläkkä kirjoitti: keskipalkat pyöriä yli 40000 euron...Kyllä on tavaran pyörittelystä kova raha verrattuna ihmishenkien ja omaisuuden pelastamiseen :evil:
Mistä keksit tämän summan?
Kyllähän tämä on mahdollista ajoittain kun laivaa puretaan "urakkana" ja päivä pituus venähtää yli 16h. Tätäkin voi olla useampana päivänä jos vain ottaa hommia vastaan.
Tällä tavoin itsekin tienasin verojen jälkeen n.1000€ viikossa.
Silloin tosin kermaperseiltiin toyotoja ulos laivoista...


Azanovix kirjoitti:
DIggItaLLr kirjoitti: Ottamatta sen enempää kantaa lakon syihin.
Eikös tuo nyt ole nimenomaan se kriittisin piste, johon tulisi ottaa kantaa?
Kaikki muu spedeily työn vaativuudesta ja vittumaisuudesta on täysin turhaa. Jos nimittäin vertailemaan lähdetään, niin aika kermapersetyötähän tuo ahtaaminen moneen muuhun verrattuna on. Ja hyväpalkkaisempaa.
Suuri osa mediassa ja täälläkin vallovassa keskustelussa liittyy siihen miten suomen talous kärsii, duunarit on kermaperseitä, venäläsiet rekkakuskit joutuu pilkkimään särkiä ruuaksi ja miten ilkeitä ja inhottavia lakkolaiset ovat. Eduskuntaakin painostetaan säätään laki jolla estetään tärkeiden toimialojen lakko.
Ei niinkään kannanottoa lakon syystä tai sen puitteista.
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Re: Satama lakko?

Viesti Kirjoittaja dq »

Irtoperät liikkuu kyllä kuskien kanssa jos on vaan tarpeeks arvokasta tavaraa päällä, itsellekin tarjottiin jos oisin menny tuonne laivalle kellumaan tyhjänpantiksi :lol:

Ja tuskin se nyt oikeasti halvemmaksi tulee tavaran kiertää ulkomaisten satamien kautta, kunhan nyt on halvempaa kuin se ettei tavara kierrä ollenkaan. Pirun paljon massia tähänkin lystiin vaan hassaantuu.
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Satama lakko?

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

DIggItaLLr kirjoitti: Kokeilkaapa itse laittaa laivakontteihin tarralukkoja että niitä voi pinota ja siirtää yksiköissä.
Aika hurjaa puuhaa kun 2 konttia roikkuu päällekkäin, tyhjänäkin nuo painavat kiitettävästi. Ei ole mitään heikkohermosten duunia.
Mitä tarkoitat tarralukoilla? Konttien twistlockeja (suomeksi karalukko) ilmeisesti? Laivan sääkannella olevat kontithan sidotaan toisinnsa nurkista twistlockeilla (nykyään usein puoliautomaattisin). Laivaa purettaessa tai lastattaessa nosturi pitää konttia sopivalla korkeudella maasta, jotta twistlockit saadan asetettua kontin kulmiin. Kahta konttia ei koskaan roikuteta päällekkäin. Myöskään konttien siirtämiseen nuo kiinnitettävät twistlockit eivät liity, koska konttien siirtämiseen tarkoitetuissa laitteissa (nosturi, konttikurottaja, konttilukki) on konttitarttuja, jossa on twistlockit.

Työn vaativuutta en mene kommentoimaan. Itse en tee tuota työtä vaan myyn satamiin kontinkäsittelyyn tarkoitettuja laitteita.
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Satama lakko?

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

dq kirjoitti:Irtoperät liikkuu kyllä kuskien kanssa jos on vaan tarpeeks arvokasta tavaraa päällä, itsellekin tarjottiin jos oisin menny tuonne laivalle kellumaan tyhjänpantiksi :lol:

Ja tuskin se nyt oikeasti halvemmaksi tulee tavaran kiertää ulkomaisten satamien kautta, kunhan nyt on halvempaa kuin se ettei tavara kierrä ollenkaan. Pirun paljon massia tähänkin lystiin vaan hassaantuu.
Totta. Tavaraa taitaa liikkua jonkin verran joko semi trailerilla + autolla tai jos on tyhjiä kontteja, auto + ruodon päällä kontti. Ilmeisesti esim. Hampurin satamaan saa kohtuullisen hyvin kulkemaan. Uskallatko sanoa, paljonko lakkolisää tarjosivat?
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Satama lakko?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

DIggItaLLr kirjoitti:Kun satama-ahtaajat lakkoilee nii ne tuomitaan kaikki laiskoiksi idiooteiksi jotka eivät oikeastaan osaa mitään eivätkä ole edes käyneet kouluja...

Kun kauppias päättää vaihtaa työhtesopparin paskempaan ja kaikki "Keijon marketin" työntekijät marssivat ulos ei kukaan noteeraa tätä mitenkään.

Helppoa on "lääkärin" tai "suunittekilijan" yms ns. viisaan sisätyöntekijän avautua.
Niin en tiedä ovatko laiskoja mutta ehkä vähän tyhmiä, niinkuin moni muukin joka alkaa lakkoilemaan tallaisena aikana ja vaatimaan työnantajalta lisää etuuksia.

Eikait kukaan ole ollut huonontamassa noiden ahtaajien etuja, vai olenko nyt käsittänyt väärin kun olen luullut että he itse vaativat lisää etuja ja vieläpä sellaisia etuja mitä ei ole kenelläkään muulla ja tästä tulee seuraamaan se että jos saavat tahtonsa läpi alkavat seuraavaksi lakkoilla muut vaatiakseen samoja etuja kuin ahtaajat. Voi olla että ketään ei kiinnosta jos "keijon marketin" työn tekijät marssivat ulos, mutta jos kaikki kaupan alan työntejät menisivät lakkoon niin ei siitä hyvä tulisi, vaikka tuolla"kin" alalla olisi varmasti paljon parannettavaa mm. palkka, työaika yms. Eikö noiden ahtaajien pitäisi olla iloisia siitä että töitä riittää ja palkka on hyvä, eikö meille Suomalaisille riitä/kelpaa enään mikään mitä työnantajat meille tarjoavat.

Mielestäni kermapersesisätyöntekijä lääkärin (ja lähihoitajien ym) on aika helppo avaututua tässä kohtaa, jos mietit itsekkin heidän omaa lakko mahdollisuutta.

Ja on täällä Suomessa muutenkin jotain häikkää jos miettii ettei "normaalin" duunarin palkka tahdo riittää elämiseen (varsinkaan jos noiden ahtaajien palkka ei riitä niin mikä sitten), mutta se ei johdu pelkästään työnantajista. Työntekijän palkkaaminen on jo nyt kallista varsinkin jos sattuu että työntekijä on paljon esim. sairaslomilla. Myös työntekijöillä on ja nyt aika hyvät oikeudet, koska ketään kenellä on vakituinen työsuhde ei saa irtisanoa ilman pätevää syytä, vaikka se työntekijä olisi "tehoton" (eli lusmu) ei sitä voi heittää pihalle ilman pelkoa syytteistä laittomasta irtisanomisesta.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Satama lakko?

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Jyrki73 kirjoitti:
DIggItaLLr kirjoitti: Kokeilkaapa itse laittaa laivakontteihin tarralukkoja että niitä voi pinota ja siirtää yksiköissä.
Aika hurjaa puuhaa kun 2 konttia roikkuu päällekkäin, tyhjänäkin nuo painavat kiitettävästi. Ei ole mitään heikkohermosten duunia.
Mitä tarkoitat tarralukoilla? Konttien twistlockeja (suomeksi karalukko) ilmeisesti? Laivan sääkannella olevat kontithan sidotaan toisinnsa nurkista twistlockeilla (nykyään usein puoliautomaattisin). Laivaa purettaessa tai lastattaessa nosturi pitää konttia sopivalla korkeudella maasta, jotta twistlockit saadan asetettua kontin kulmiin. Kahta konttia ei koskaan roikuteta päällekkäin. Myöskään konttien siirtämiseen nuo kiinnitettävät twistlockit eivät liity, koska konttien siirtämiseen tarkoitetuissa laitteissa (nosturi, konttikurottaja, konttilukki) on konttitarttuja, jossa on twistlockit.

Työn vaativuutta en mene kommentoimaan. Itse en tee tuota työtä vaan myyn satamiin kontinkäsittelyyn tarkoitettuja laitteita.
Kämmäsin:
Twistlock oli tosissaan tuon kapistuksen oikea nimi.
Yleensä jumitteleva rekkula josta merkinnät on kulunut ja vivut vääntynyt. Siinä sitten arvaillaan onko tuo oikeasti lukitus asennossa sekä ylä ja alapuolella.

Kontikurottajissa on tietenkin omat twislock tyyppiset tarraimet jolla ote saadaan kontin kulmista.
Tyhjinä nuita kontteja saatettiin siirtää "tuplana" lyhyita matkoja satama-alueella.
Ei tosin koskaan laivaan, sieltä ulos.

Nämä "vaaratilantet" johtuvat tosin surraus materiaalin laiminlyömisestä ja sääntöjen kiertämisesta.
Tässä olisi oikeastaan parempi syy lakkoon... Työturvallisuus, joka on satamahommissa kyllä suoraansanottunna perseestä.

Omat ahtaaja kokemuket on n. 6kk ajalta, ja vielä suht pienestä satamasta. Tosin sitäkin vilkkaammasta.
Yleisimpiä oli irtoperät ja kontit. Tietenkin sitten myös henkilö ja kuorma-autoja, mutta niitä ei tarvinnu surrata, kuhan ajo ulos laivasta kentälle.

Töitä sai painaa niin paljon kun jakso. Förmannin pyyntö jäädä ylitöihin oli ennemmin sääntö kuin poikkeus.
Näin sitä liksaa tuli paljon, mutta niin tuli myös tunteja.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Satama lakko?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Aika hyvä paikka on ahtaajilla kiristää :?
Saisvat vaikka pakolla lopettaa lakon ja koko porukka vaihtoon.

Irtisanoisivat koko porukan ns tuotannolisista ja taloudellisista syistä.
Sitten takasin määräaikasieen työsuhteeseen.
Alkaiskohan hommat kiinnostaa?

No tuo ehdotus ei taida onnistua.

En kyllä ymmärrä miten voivat vaatia tuollasia työehtoja?

No taitaa tuo tuotanto työ tosiaan jäädä kohta vähiin.
Ensin meni muovi sitten puu ja kohta metalli.

No myydään sitten saippuaa ja pizaa tosillemme :lol:
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Satama lakko?

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Kyllä tässä maassa duunarin palkalla voi elää. Itse ainakin maksan asunto lainaa ja ylläpidän kolmea autoa duunarin palkalla. Jos tekee jollakulla tiukkaa niin vähentäkää oluesta ja tupakista :wink:

Täytyy kyllä ihmetellä ahtaajien ajoitusta, niinkuin ei taantumassa muutenkin olisi tarpeeksi ongelmaa. Itseäni ei harmita ahtaajien palkkataso, laivoja kun käsittääkseni puretaan säällä kuin säällä ilman pakkasrajoja. Ei kyllä sympatioita herättänyt kun uutisissa näyttivät mieltään osoittavia eduskunnan portailla, kovin näytti päihtyneeltä porukalta :lol:
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Vastaa Viestiin