Jyrki73 kirjoitti:DIggItaLLr kirjoitti:
Kokeilkaapa itse laittaa laivakontteihin tarralukkoja että niitä voi pinota ja siirtää yksiköissä.
Aika hurjaa puuhaa kun 2 konttia roikkuu päällekkäin, tyhjänäkin nuo painavat kiitettävästi. Ei ole mitään heikkohermosten duunia.
Mitä tarkoitat tarralukoilla? Konttien twistlockeja (suomeksi karalukko) ilmeisesti? Laivan sääkannella olevat kontithan sidotaan toisinnsa nurkista twistlockeilla (nykyään usein puoliautomaattisin). Laivaa purettaessa tai lastattaessa nosturi pitää konttia sopivalla korkeudella maasta, jotta twistlockit saadan asetettua kontin kulmiin. Kahta konttia ei koskaan roikuteta päällekkäin. Myöskään konttien siirtämiseen nuo kiinnitettävät twistlockit eivät liity, koska konttien siirtämiseen tarkoitetuissa laitteissa (nosturi, konttikurottaja, konttilukki) on konttitarttuja, jossa on twistlockit.
Työn vaativuutta en mene kommentoimaan. Itse en tee tuota työtä vaan myyn satamiin kontinkäsittelyyn tarkoitettuja laitteita.
Kämmäsin:
Twistlock oli tosissaan tuon kapistuksen oikea nimi.
Yleensä jumitteleva rekkula josta merkinnät on kulunut ja vivut vääntynyt. Siinä sitten arvaillaan onko tuo oikeasti lukitus asennossa sekä ylä ja alapuolella.
Kontikurottajissa on tietenkin omat twislock tyyppiset tarraimet jolla ote saadaan kontin kulmista.
Tyhjinä nuita kontteja saatettiin siirtää "tuplana" lyhyita matkoja satama-alueella.
Ei tosin koskaan laivaan, sieltä ulos.
Nämä "vaaratilantet" johtuvat tosin surraus materiaalin laiminlyömisestä ja sääntöjen kiertämisesta.
Tässä olisi oikeastaan parempi syy lakkoon... Työturvallisuus, joka on satamahommissa kyllä suoraansanottunna perseestä.
Omat ahtaaja kokemuket on n. 6kk ajalta, ja vielä suht pienestä satamasta. Tosin sitäkin vilkkaammasta.
Yleisimpiä oli irtoperät ja kontit. Tietenkin sitten myös henkilö ja kuorma-autoja, mutta niitä ei tarvinnu surrata, kuhan ajo ulos laivasta kentälle.
Töitä sai painaa niin paljon kun jakso. Förmannin pyyntö jäädä ylitöihin oli ennemmin sääntö kuin poikkeus.
Näin sitä liksaa tuli paljon, mutta niin tuli myös tunteja.