Miksi Saab?
Re: Miksi Saab?
Suvussa ollut aina Saabeja, ja meillä perheessä myös ollut aina Saab. Ihan pienestä asti olen ollut saabisti, ala-asteella jo tuli kavereille kehuttua miten hyvä auto se on.
Ekan oman Saabin sain ollessani 8v.
En voisi kuvitellakkaan omistavani muita autoja kuin Saabeja.
Ekan oman Saabin sain ollessani 8v.
En voisi kuvitellakkaan omistavani muita autoja kuin Saabeja.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Miksi Saab?
Isällä saab, kummisedällä saab. Nyt itsellä saabeja..
Ja mikä siinä kun 9-3 ss ja sc:kin on aina miellyttänyt silmää.
Ja mikä siinä kun 9-3 ss ja sc:kin on aina miellyttänyt silmää.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Miksi Saab?
Aivan luonnollinen valinta siinä vaiheessa, kun on istunu koko ikänsä ysikuupan kyydissä. Saabeja on ollut ja mennyt ja oon kyllä aina tykänny. Erityisesti säväreitä antaa 96. Ja ehkä mää vielä tässä jonaki kauniina päivänä ajelen ysiviipalla arkiajojani. Eihän ne sukulaiset määrää millä autolla sitä äijä ajaa, mutta mie oon vaan tykänny noista kun ovat semmosia käteensopivia. Ja yleensäkin oon huomannu että 99/90 on pirun jämäkkä ja satkuki on aivan mukava laite ajaa, vaikka ennen vierastin niitä niin pirusti. En ois uskonu että semmosia tulee hankittua vaan toisin kävi. Aina se on hyvä laajentaa katsantokantaa. Eipä ole kyllä toisaalta muitakaan merkkejä vierastettu. On ollu myös Lada (erään talven takapotkuhullutus, oli niin laiska ettei jaksanu sutia lumella), Sierra (200€:n hätävara-auto joka pysyikin koko kesän kunnes vaihtui seuraavaan->) ja Oldsmobile Cutlass ajoautoina, ja tällä hetkellä Saabien lisäksi löytyy Kupla, Amazon, 142 Volovo, pari Mercury Colony Parkia, '56 Voorti, Rambleri, ja olikohan vielä jottain... Että kyllä näitä on ehditty kokkeilla ja haalia tähän neljään vuoteen mitä ajokortti on ollu
Toinen merkki mitä voisin suosia ajoautoksi on Volvo, etenkin 240. Niistä on jääny sellainen umpiraudan maku. Ja jos mänöö paskaksi niin ei niin paljoa säälittäisi laittaa paaliin, näitä Saabeja tulee säilöttyä aivan huomaamatta vaikka olisivat jo tuhoontuomittuja projekteja. "Mää saatan totakin nippeliä tosta tarvita joskus..." Tuossa meinailtiin rouvan kanssa ostaakin hälle sellainen 240 ajoautoksi mutta ei oo sattunu sopivaa eteen... Nyt on sitten toivottavasti tänään tulossa uus Saabi perheeseen...
Toinen merkki mitä voisin suosia ajoautoksi on Volvo, etenkin 240. Niistä on jääny sellainen umpiraudan maku. Ja jos mänöö paskaksi niin ei niin paljoa säälittäisi laittaa paaliin, näitä Saabeja tulee säilöttyä aivan huomaamatta vaikka olisivat jo tuhoontuomittuja projekteja. "Mää saatan totakin nippeliä tosta tarvita joskus..." Tuossa meinailtiin rouvan kanssa ostaakin hälle sellainen 240 ajoautoksi mutta ei oo sattunu sopivaa eteen... Nyt on sitten toivottavasti tänään tulossa uus Saabi perheeseen...
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Miksi Saab?
Voisin näin yövuoron herkistämänä kirjoitella omaa tarinaani, syitä siihen miksi olen tällä hetkellä todella onnellinen Saabin omistaja. Uskoisin, että kaikki on saanut alkunsa jo geeneistä, nimittäin isäni valokuva-albumista löytyy kuvia äijästä ja hänen punaisesta 96:sta jo kauan ennen minun syntymääni Ja meillä on ollut Saabeja kun olen ollut pieni, parhaana, monivuotisena sotaratsuna harmaa, -87 vuosimallin karvalakki 900. Sitten ajokortin saaneena sain ajella isännän NG ysisatasilla, ja toinen oma autoni oli 9000 CD, joka lopullisesti sinetöi saabismini. Sitten olen joutunut, olosuhteiden pakosta ajamaan muillakin merkeillä, ei niissä sinänsä mitään vikaa ole ollut, mutten ole vain saanut sitä samaa fiilistä, jonka saan kun istun Saabin penkkiin. Saabissa on vaan kaikki kunnossa: ulkonäössä munaa, uskallettu tehdä omaperäisiä ratkaisuja. Ajotuntuma vanhaksi autoksi huippuluokkaa, niin myös luottettavuus: kertaakaan ei ole Saab minua tielle jättänyt. Tämän nykyisen, 2d ruisku-ysisatasen olen omistanut n. kaksi kuukautta. Silti, kun kuljen sen ohi, on melkein pakko pysähtyä ihailemaan. Ja joka kerta tyytyväinen hymy nousee huulille: tässä on elämäni auto! Pahoittelen jos tuli sekavaa tekstiä, tähän aikaan yövuorosta on tuo ajatuksen juoksu on vähän jäässä Mutta minulle Saab on enemmän kuin auto, se on suurta tunnetta ja elämäntapa.
Re: Miksi Saab?
Saab on todella enemmän kuin pelkkä auto. Oon huomannu että jos joutuu jonkun vääränmerkkisen kyytiin tulee sellainen ahdistava tunne heti
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Miksi Saab?
Siitäpä se lähti kun ei ajokortin saatuaan osannut päättää että mikä auto kiinnostas. Niinpä ajattelin että suositaanpa kotimaista ja ostin satkun. Tätä päätöstä tuki myös monet siskoni ja miehensä kanssa matkustetut sukulointireissut Saabeilla jotka olivat sujuneet aina hyvin kelissä kuin kelissä. Sille tielle on jääty ja nyt on kolmas ja paras satku alla mitä minulla on koskaan ollut. Ensimmäisen satkun jälkeen oli yksi syrjänhyppy hollannin Volvoon kun ei löytynyt sopivan hintaluokan satkua sopivan matkan päästä. 440 oli kaksi vuotta mutta tahtoi olla liian pieni yli 180cm:lle ja tämä auto katkoi melko paljon kytkinvaijereita ja ruostettakin tahtoi olla. Muuten oli kyllä tekniikaltaan parhaimmassa kunnossa ollut ruiskuautoni. Nyt sitten matka etenee kaasarisatkulla. Aika näyttää miten käy mutta jos saan pidettyä tuon hyvässä kunnossa niin museorekisteröinti reilun kahdeksan vuoden päästä kutkuttas mieltä kovasti. Saabismiin on kyllä hurahtanut niin pysyvästi että paluuta ei taida olla. Sitten joskus kun päästän satkun eläkkeelle haaveissa olisi ostaa og9-3 mutta aika näyttää miten käy. Huhhuh kun tuli tarinaa kerrakseen
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Miksi Saab?
Ai miksi saab??Mut vastataan poliitrukin eiku poliitikon tyyliin et miksi ei??
-
- "Ruisku"
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 21:07
Re: Miksi Saab?
Jorppe kirjoitti:Aivan luonnollinen valinta siinä vaiheessa, kun on istunu koko ikänsä ysikuupan kyydissä
sama selitys..
Eli kai se puhkes noin 25v sitten hopean harmaan saabin konepellillä istuessa..
Re: Miksi Saab?
Kaverilla oli 900 T8 jonka kyydissä vuodenverran tutustuin tuntumaan ja kohta tuli tilaisuus kun silloisesta käyttis carinasta meni kansipahvi niin ostin "83 og900T8 ja se on nyt kesä kiesinä ollut ja ympärivuotinen auto on 9000 T16 ja kolmatta saabia haaveilen tiedä nyt minkä hommaan og900 T16 olis ihan jees
niin tulis carian pahvi vaihdettua ja sitten auto myytyä ehti olla jo tässä matkan varrella yhteensä 5kpl carinoita ja 2kpl blubirttejä ja yksi prairie tosin nyt on yks pemari piahalla sillä sais asiallisen saabin
niin tulis carian pahvi vaihdettua ja sitten auto myytyä ehti olla jo tässä matkan varrella yhteensä 5kpl carinoita ja 2kpl blubirttejä ja yksi prairie tosin nyt on yks pemari piahalla sillä sais asiallisen saabin
OG 900 Convertible
OG 900 Seon Maskotti
NG9-5
OG 900 Seon Maskotti
NG9-5
Re: Miksi Saab?
Muotokieli ja omaleimaisuus(jonkun mielestä kukaan ei ole kateellinen saabilla ajaleville ). Autot herättävät kumminkin tunteita, syystä tai toisesta. Kun kaveri ostaa uuden a6 niin toinen ostaa uuden baijerilaisen, statusajattelua. Nyt meni jo kommentit muurahaispesän sorkkimiseen. Voi kumpa olis alla toyuta eikä tarviisi miettiä mitään tällästä, auto on kumminkin vain liikkumisväline 70% meistä(sori ei ole lähdettä). Toiset käy tokmannilta ostamassa vaatteet ja toiset sokokselta..Lopputulos kuitenkin vie meitä eteenpäin.
Re: Miksi Saab?
Isäukolla oli luonteva sarja saabeja (99, og900, 9000, 9-5) ja kun ensin oli koko lapsuutensa tupliksen ja og-satkun takapenkillä matkustanut niin eipä tuota jotenkin osannut muutakaan olla vailla. Jotenkin sitä vain tottui merkkiin niin että kaikki muut autot tuntuvat vierailta ja tämä pätee edelleen. Kolariturvallisuuttakin jouduin myöhemmin omalla tonnarilla kokeilemaan eikä tapahtuneen jälkeen ollut hetkeäkään epäselvää mitä merkkiä lähteä katselemaan lunastukseen menneen tilalle.
Nykyinen auto on itselle viides Saab enkä usko että merkki tulee vaihtumaan.
Nykyinen auto on itselle viides Saab enkä usko että merkki tulee vaihtumaan.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Re: Miksi Saab?
Perheessä ei muita autoja ole ollut kuin saabeja.
Tarina sama kuin monella muullakin, lapsuuden istunut 99 ja og900 kyydissä. Saabisti 3.polvessa .
Ja ei ole ollut tarvetta harkita merkin vaihtoa.
Tarina sama kuin monella muullakin, lapsuuden istunut 99 ja og900 kyydissä. Saabisti 3.polvessa .
Ja ei ole ollut tarvetta harkita merkin vaihtoa.
Saab 9-5 Aero wagon -02
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
Re: Miksi Saab?
Tunnetta on kaikissa autoissa, mutta saabissa positiivisin.
Jos olisi rahaa ajaisin kyllä porchella. Mutta näistä normi autoista...
Jos olisi rahaa ajaisin kyllä porchella. Mutta näistä normi autoista...
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: Miksi Saab?
Kun GTS:ää ei enää valmistettu sellaisena kun olisin halunnu...
Saab siksi, koska siinä oli:
1. parhaat valot omaa käyttöäni ajatellen
2. parhaat ajo-ominaisuudet omaa käyttöäni ajatellen
3. tehokkain moottori määrittelemässäni kategoriassa
Saab siksi, koska siinä oli:
1. parhaat valot omaa käyttöäni ajatellen
2. parhaat ajo-ominaisuudet omaa käyttöäni ajatellen
3. tehokkain moottori määrittelemässäni kategoriassa
Viimeksi muokannut VKe, La Marras 06, 2010 19:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Miksi Saab?
Tottunut olemaan aina Saabin kyydissä,tulee kotoinen olo.Faijalla ollu 10 Saabia vuodesta -74 lähtien ja itsellä 8 Saabia vuodesta -94 eteenpäin.
2006 9-3 Aero sc Maptun stage 1
1989 Trans Am GTA 5,7 kesäauto
2005 E55 AMG 530 hv ja 850 Nm
1989 Trans Am GTA 5,7 kesäauto
2005 E55 AMG 530 hv ja 850 Nm