Ja USA-mallia ei kannattanu ostaa, kun siitä puuttuu AYC (Active Yaw Control). Joku jenkkiversiotaan myyvä saattaa sanoa, että: "tässä ei ole sitä hajoavaa pumppua". Ei se mitään hajoa, jos sitä joskus huollettaisiin. Ja ei tommosessa Evossa nyt ihan mennä 15tkm öljyntikun vilkasulla, ihan niinku ei virisaabeissakaan.
Tuollainen AYC:hän on kuitenkin hyvin keskeinen osa kehittyneen nelivedon aktiivista toimintaa. Sehän on siis lyhyesti tietokoneohjattu tasauspyörästön lukko, joka tarkkailee ohjauspyörän ja kaasupolkimen asentoa sekä useiden kiihtyvyysantureiden antamaa signaalia ja niiden perusteella hydraulisesti säätää takavetopyörästöä.
Tuosta vielä kehittyneempi versio on Evo8:sta eteenpäin tullut Super AYC. Siinä taas, edellisen lisäksi, tietokone ohjaa auton rotaationaalisia voimia aistimalla tien pinnan kuntoa, ohjauspyörän kulmaa ja sivuttaista kiihtyvyyttä ja näiden avulla sähköisesti kontrolloi tehon (pidon) jakelua vasemmalle ja oikealle takarenkaalle.
Tämä järjestelmä tuli USA-malleissa vasta Evo X:ään. Evo X:ää taas ei pidetä enää aitona Evona, viitaten pitkään ralliautohistoriaan, joka on X kohdalla jotenkin negatiivisesti poikennut perinteistä. Evofoorumeilla X:ää ei myöskään suosita samalla lailla virikäytössä, etenkään sen automaattivaihteiston takia, joka ei siis kestä kuin vakiotehot ja alkaa hajoamaan ja saamaan outoja oireita, joihin omistajat taas tuntuvat kyllästyneet. Näistä syistä Evo IX lienee entistä suositumpi ja sillähän on "viimeisen oikean evon" maine.
Edellä mainittujen järjestelmien lisäksi, kehittyneeseen nelivetoon kuuluu vielä yksi tietokone, Active Center Differential system (ACD). Se on tietokoneohjattu keskitasauspyörästön lukko. Voi huhhuh! Montako lukkoa autossa oikein jo on?! 2 tai 3 !
Ihan hullu laitos... Pitäsköhän sitä myydä saappi ja ottaa pari duuniapaikkaa lisää rinnalle ? Saapista ei vaan saa mitään. Myydäkin saisi varmaan nälkävuoden .
Kokemuksia Subaru Impreza / Mitsu Evo -malleista?
Re: Kokemuksia Subaru Impreza / Mitsu Evo -malleista?
Itseni tuntien niin hirvittäis ostaa tuollanen ekaks nelivedoks, kaiken maailman automatiikka mahdollistaa melko huimat tilannenopeudet ja sitten kun lipsahtaa niin lipsahtaa isosti.
Talvella hauskaa pystyy pitämään paljon miedommallakin pelillä ja luultavasti on enempi ajamisen meininkii.
Ohan noi evot ja sti:t reteitä baaritiskil mut perusturbonelikollakin pääsee. Subarul ois noita 2.5litrasii vapareitakin mutta saattaa kesäl tuntuu vähän mopolta turbosaappaan jälkeen, talvella sladittaa sellanenki komeesti.
Jollain legacyl ei tarttis luopuu ees käyttömukavuudest tai tiloist, toki impreza on vähän näppärämpi viskoo menemään.
Talvella hauskaa pystyy pitämään paljon miedommallakin pelillä ja luultavasti on enempi ajamisen meininkii.
Ohan noi evot ja sti:t reteitä baaritiskil mut perusturbonelikollakin pääsee. Subarul ois noita 2.5litrasii vapareitakin mutta saattaa kesäl tuntuu vähän mopolta turbosaappaan jälkeen, talvella sladittaa sellanenki komeesti.
Jollain legacyl ei tarttis luopuu ees käyttömukavuudest tai tiloist, toki impreza on vähän näppärämpi viskoo menemään.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Kokemuksia Subaru Impreza / Mitsu Evo -malleista?
Tuli mieleen että yhden evon sladitteluu kuvailin viime talvena.
http://vimeo.com/30736875
http://vimeo.com/30736875
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992