ajn kirjoitti:Volvon kone on hieman suhteellinen käsite tässä tapauksessa... alunperinhän se putki on Rolls-Roycen matkustajakoneisiin tekemä suora mottoori, johon ei ole ollut mitään aikomustakaan laittaa jälkipoltinta saatikka käyttää sitä hävittäjäkoneessa...
Volvo Flygmotorilla on tyylinä nimetä kaikki moottorit Volvoiksi huolimatta siitä mikä heidän osuus on moottorin suunnittelussa. Omaa suihkuturbiiniahan Volvolla ei ole vielä koskaan kehitetty.
ajn kirjoitti:Ruotsalainenhan osaa tehdä hämmästyttäviä asioita kuten tässäkin tapauksessa kaksoisdeltasiipisen "leijan", jolla voi lentää alhaisillakin korkeuksilla kovempaa kuin nykykoneilla.
Drakenilla on edelleenkin hallussaan yksi nopeuden maailmanennätys, eikä ole näkyvissä että sitä ihan heti kukaan rikkoisikaan.
Yksikään suihkuhävittäjä ei nouse kentän laidalta kymmeneen kilometriin yhtä nopeasti kuin Draken. Saab ja Ruotsin ilmavoimat kehuivat aikanaan Viggenin nousunopeutta ja kehuvat nykyään JAS:n nousunopeutta, mutta molemmat ovat vielä kiitoradalla siinä vaiheessa kun Draken on jo kymmenessä kilometrissa valmiina torjumaan vainolaisen... yksinkertaisella tekniikalla on etunsa
ajn kirjoitti:Tuossa myyntikoneessa hämmästytti hieman jälkipoltinkotelon ulkonäkö ja jarruvarjolaatikon muoto... se loppupäähän on ainakin F:ssä lasikuitua... ja mikä on toi ylimääräinen antennievä... joku siviili-ilmailuantenni ilmeisesti.
Tuo kone ei varmaan koskaan ole ollut palveluskäytössä, rungon lentotunnit on vain vajaat 800 FH. Eli eiköhän kyseessä ole alunpitäen siviili-ilmailuun rakenneltu kone... tod.näk kone on kiertänyt ilmailunäyttelyitä ja palvellut testikäytössä sekä Saabilla että Volvolla.