Saab Draken 4 sale

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jyrki73 kirjoitti:Ei ole tullut Drakenin ahtimessa käytyä, mutta Rolls Royce Olympus-moottorin ahtimessa kylläkin.
Moottori ei ollut lentävässä, vaan uivassa vekottimessa...
Eipä taida lentävää Olympusta enää olla käytössäkään.
Vaan kuka tietää, missä lentolaitteessa noita käytettiin? :wink:
Vieläpä jälkipolttimella varustettuna.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

muistaakseni concordessa
saab 99 -83 GL"S"
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

ajn kirjoitti:Volvon kone on hieman suhteellinen käsite tässä tapauksessa... alunperinhän se putki on Rolls-Roycen matkustajakoneisiin tekemä suora mottoori, johon ei ole ollut mitään aikomustakaan laittaa jälkipoltinta saatikka käyttää sitä hävittäjäkoneessa... 8O
Volvo Flygmotorilla on tyylinä nimetä kaikki moottorit Volvoiksi huolimatta siitä mikä heidän osuus on moottorin suunnittelussa. Omaa suihkuturbiiniahan Volvolla ei ole vielä koskaan kehitetty.
ajn kirjoitti:Ruotsalainenhan osaa tehdä hämmästyttäviä asioita kuten tässäkin tapauksessa kaksoisdeltasiipisen "leijan", jolla voi lentää alhaisillakin korkeuksilla kovempaa kuin nykykoneilla.
Drakenilla on edelleenkin hallussaan yksi nopeuden maailmanennätys, eikä ole näkyvissä että sitä ihan heti kukaan rikkoisikaan.

Yksikään suihkuhävittäjä ei nouse kentän laidalta kymmeneen kilometriin yhtä nopeasti kuin Draken. Saab ja Ruotsin ilmavoimat kehuivat aikanaan Viggenin nousunopeutta ja kehuvat nykyään JAS:n nousunopeutta, mutta molemmat ovat vielä kiitoradalla siinä vaiheessa kun Draken on jo kymmenessä kilometrissa valmiina torjumaan vainolaisen... yksinkertaisella tekniikalla on etunsa :)
ajn kirjoitti:Tuossa myyntikoneessa hämmästytti hieman jälkipoltinkotelon ulkonäkö ja jarruvarjolaatikon muoto... se loppupäähän on ainakin F:ssä lasikuitua... ja mikä on toi ylimääräinen antennievä... joku siviili-ilmailuantenni ilmeisesti.
Tuo kone ei varmaan koskaan ole ollut palveluskäytössä, rungon lentotunnit on vain vajaat 800 FH. Eli eiköhän kyseessä ole alunpitäen siviili-ilmailuun rakenneltu kone... tod.näk kone on kiertänyt ilmailunäyttelyitä ja palvellut testikäytössä sekä Saabilla että Volvolla.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Vertailua....
Mig 29 Fulcrum....Nopeus ( max 2.3mach, huom kaksi suihkumoottoria )
-maksimi lentokorkeus 18400m
Draken F ( 1.8mach, huom yksi suihkumootori )
-maksimi lentokorkeus 18000m
Hornet F/A-18E/F ( 1,8mach, huom kaksi suihkumoottoria )
-maksimi lentokorkeus ( ilmoitettu maks,taistelu korkeus 15240m )
Hidaslennossa Hornet pystyy lentämään suuremmassa kohtauskulmassa kuin mikään muu länsimaalainen kone, eli se lentää ikään kuin perä alhaalla, mistä on etua tukialuksille laskeuduttaessa. Kohtaus kulma voi olla 45 astetta ilman, että koneen käsittely kärsii.

Saab JAS-39 Gripen...Nopeus ( max 2mach, yksi suihkumoottori )
-lentokorkeus ilmoitettu huoltokorkeus 15000m
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Ma Joulu 12, 2005 06:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
sakarias
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:24
Paikkakunta: Nordkapp

Viesti Kirjoittaja sakarias »

9000CD23T kirjoitti:
On muuten tyylikäs kuva....
On joo :D ja pikkasen iso :D 97 x 10000 pixels
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

sakarias kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:
On muuten tyylikäs kuva....
On joo :D ja pikkasen iso :D 97 x 10000 pixels
joku vois laittaa avatariks ton :D
BMW 525iA Touring Executive
sakarias
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:24
Paikkakunta: Nordkapp

Viesti Kirjoittaja sakarias »

Mäksä kirjoitti:joku vois laittaa avatariks ton :D
potkuhousu kirjoitti: Avatar saa olla maksimissaan 100px leveä. Mielummin 80-100px.
Mahtus vielä mittoihinkin. Jää 3 pikseliä vajaaksi. :D
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

9000CD23T kirjoitti: Hornet F/A-18E/F ( 1,8mach, huom kaksi suihkumoottoria )
-maksimi lentokorkeus ( ilmoitettu maks,taistelu korkeus 15240m )
Hidaslennossa Hornet pystyy lentämään suuremmassa kohtauskulmassa kuin mikään muu länsimaalainen kone, eli se lentää ikään kuin perä alhaalla, mistä on etua tukialuksille laskeuduttaessa. Kohtaus kulma voi olla 45 astetta ilman, että koneen käsittely kärsii.
Avainsana länsimainen :)

Super Hornetin itäiset vastineet pystyvät lentämään huomattavasti suuremmalla kohtauskulmalla hallitusti.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

9000CD23T kirjoitti: Draken F ( 1.8mach, huom yksi suihkumootori )
-maksimi lentokorkeus 18000m
Hornet F/A-18E/F ( 1,8mach, huom kaksi suihkumoottoria )
-maksimi lentokorkeus ( ilmoitettu maks,taistelu korkeus 15240m )
Kommenttina tähän, että Draken on/oli ensisijaisesti torjuntahävittäjä, Hornet puolestaan monitoimikone, eli se sopii myös ilmasta-maahan rynnäköintiin Drakenia paremmin.
Vähän sama kuin vertaisi 9-5:ttä johonkin SUV:iin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Jussi kirjoitti:Drakenilla on edelleenkin hallussaan yksi nopeuden maailmanennätys, eikä ole näkyvissä että sitä ihan heti kukaan rikkoisikaan.

Yksikään suihkuhävittäjä ei nouse kentän laidalta kymmeneen kilometriin yhtä nopeasti kuin Draken. Saab ja Ruotsin ilmavoimat kehuivat aikanaan Viggenin nousunopeutta ja kehuvat nykyään JAS:n nousunopeutta, mutta molemmat ovat vielä kiitoradalla siinä vaiheessa kun Draken on jo kymmenessä kilometrissa valmiina torjumaan vainolaisen... yksinkertaisella tekniikalla on etunsa :)
Ei muuta kuin Draakkeni Talladegaan lentämään ovaalirataa 100 0000 km.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Vastaa Viestiin