saab92 kirjoitti:Tietääkseni vesi tms. jäätyy vain, kun on pakkasta

huuru on eri asia kun jääkarg kirjoitti: Pöh. Veden jäätymiseen riittää se, että kun ilman lämpötila on sopivan matala, "taivas" reilusti kylmempänä paikkana imee lämmöt helposti ohuesta vesivanasta -> vesi voi jäätyä vaikka sitä ympäröivä ilma ei olisikaan pakkasella. Kannattaa miettiä mm. miksi auton lasit menevät huuruun jo ennen pakkasilmoja
Whatever. Jos olisit lukenu tarkemmin, niin ainakin Hämeenlinnassa oli ko. aamuna vajaa tunti ennen tapahtumaa +5. Samana aamuna mm. Nummi-Pusulassa oli -1.6. Tämä kävi ilmi mm. FMI:n saitilta. Mitä sitten, jos Vantaalla on jotain muuta? Tämä juttu kävi Hämeenlinnassa. Sen lisäksi mainitsin, että paikassa ei ole suojatietä tai muitakaan tien levyisiä maalauksia ja kesärenkaani eivät myöskään ole lähellekään loppuunajetut. Ainoa kuivasta asfaltista poikkeava juttu oli se vesivana, joka oli jäätynyt kirkkaana elokuisena aamuna, jolloin ilman kosteuskin oli tiivistynyt sumuksi lähelle maan pintaa (=joku mystinen voima oli saanut tämänkin aikaan, vakka ilmassa oli PLUS-asteitalucaf kirjoitti:huuru on eri asia kun jää, eihän noi yölämpötilat ole edes kunnolla käyneet alle kymmenen PLUS asteen
, vantaalla on pari kertaa käynyt yöllä 8 asteessa, ja elokuun alussa kävi kolme kertaa 7-8 asteessa.
sä olet vaan unohtanut kuinka tehokas saabi sulla on. tai sitten loppuunajetut kesärenkaat + märät suojatien maalaukset = sutii kuin jäällä.
Tämän huomasivat jo muinaiset roomalaiset.Hessu kirjoitti:... Jos vesikerros on ohut, kuten auton päällä, haihtuvan veden suhteellinen osuus koko määrästä voi olla lyhyessä ajassa melko suuri. Koska veden höyrystyminen vaatii energiaa, se ottaa sitä ympäristöstään eli muista vesimolekyyleistä (niiden lämpömäärä on suurempi ja lämmönjohtuminen parempaa kuin ilmasta). Ympäröivät vesimolekyylit menettävät energiaa jolloin niiden lämpötila laskee...