Jäätä...

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

saab92 kirjoitti:Tietääkseni vesi tms. jäätyy vain, kun on pakkasta
:lol:
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Ei hernehiä veliseni.. olokoot vaikka sitä jäätä. Kyllähän ne liukasvarottimet ottaa sen huomioon että alijäähtynyt vesi voi olla tien pintaan osuessaan jäätynyt niillä +3 - +5 keleillä. Mutta että ...

Enempiä en ala diagnosoimaan täältä käsin mikä oli mitenkin oli miten oli :wink:
#2274
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Ei tarttee olla alijäähtynyttä vettäkään mikä sen liukkauden aiheuttaa 0-5 asteen lämpötiloissa. Riittää että tie on lähtökohtaisesti märkä, taivas on kirkas eikä aurinko pääse lämmittämään tien pintaa. Pilvisellä ilmalla ei tuossa lämpötilassa tiet jäädy.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

HM kirjoitti:Ei hernehiä veliseni..
Ei täällä mitään herneitä vedellä nenään... hämmästyttää vaan kun suoralta kädeltä tyrmätään ilmeisesti tiedon puutteen takia. En itekään ala mm. kenenkään tarjoamia tasapainoketjun poistamisohjeita mollaamaan vääriksi, kun en ite ole hommaan perehtynyt ;)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

karg kirjoitti: Pöh. Veden jäätymiseen riittää se, että kun ilman lämpötila on sopivan matala, "taivas" reilusti kylmempänä paikkana imee lämmöt helposti ohuesta vesivanasta -> vesi voi jäätyä vaikka sitä ympäröivä ilma ei olisikaan pakkasella. Kannattaa miettiä mm. miksi auton lasit menevät huuruun jo ennen pakkasilmoja
huuru on eri asia kun jää :), eihän noi yölämpötilat ole edes kunnolla käyneet alle kymmenen PLUS asteen :), vantaalla on pari kertaa käynyt yöllä 8 asteessa, ja elokuun alussa kävi kolme kertaa 7-8 asteessa.

sä olet vaan unohtanut kuinka tehokas saabi sulla on. tai sitten loppuunajetut kesärenkaat + märät suojatien maalaukset = sutii kuin jäällä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Jäätä...

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Olisiko sitä hiekkatietä josta vesivana alkoi, lotrattu suolaliuoksella tahi lipeällä, ja olisi siitä kulkeutunut asfaltille?
Tai kasteluautolla on ilmennyt pidätysvaikeuksia/tippavikaa :D
Osaa olla pirullisen liukkaita nuo em. litkut väärässä paikassa.

No suolaliukselle ei kyllä oikeata paikkaa olekaan :evil:
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

lucaf kirjoitti:huuru on eri asia kun jää :), eihän noi yölämpötilat ole edes kunnolla käyneet alle kymmenen PLUS asteen :), vantaalla on pari kertaa käynyt yöllä 8 asteessa, ja elokuun alussa kävi kolme kertaa 7-8 asteessa.

sä olet vaan unohtanut kuinka tehokas saabi sulla on. tai sitten loppuunajetut kesärenkaat + märät suojatien maalaukset = sutii kuin jäällä.
Whatever. Jos olisit lukenu tarkemmin, niin ainakin Hämeenlinnassa oli ko. aamuna vajaa tunti ennen tapahtumaa +5. Samana aamuna mm. Nummi-Pusulassa oli -1.6. Tämä kävi ilmi mm. FMI:n saitilta. Mitä sitten, jos Vantaalla on jotain muuta? Tämä juttu kävi Hämeenlinnassa. Sen lisäksi mainitsin, että paikassa ei ole suojatietä tai muitakaan tien levyisiä maalauksia ja kesärenkaani eivät myöskään ole lähellekään loppuunajetut. Ainoa kuivasta asfaltista poikkeava juttu oli se vesivana, joka oli jäätynyt kirkkaana elokuisena aamuna, jolloin ilman kosteuskin oli tiivistynyt sumuksi lähelle maan pintaa (=joku mystinen voima oli saanut tämänkin aikaan, vakka ilmassa oli PLUS-asteita 8O ). Jos auto vielä jäkitti ESP:n hidastamana eteenpäin n. 10m matkan, niin mikähän "suojatie" tms. yhtenäinen maalaus keskellä tietä on niinkin pitkä?

Miksi auton lasit huurtuu vaikka ilmassa ei olisi pakkasta ja mitä se huuru on? Miksi vesi jäätyy? Jäätyykö 100 litraa 20-asteista vettä yhtä nopeasti kuin 1 millilitra 20-asteista vettä jos oletetaan, että jäätymisen aiheuttavat olosuhteet ovat samat? Jos fysiikan lait on hukassa, niin eiköhän vaikka Googlesta löydy asiaa tarpeeksi. :!:
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Mitä mitä? Kuinka ihmeessä voi olla mahdollista, että vaikka muutaman paikallisen sääaseman (lähistöllä oleva FMI:n sääasema, pari pihalla olevaa sääasemaa) mukaan ilman lämpötila ei ollut koko yön aikana pakkasen puolella, taivasalla olleen Saabin ikkunat olivat jäässä (teltassa majailleen Saabin ikkunoissa ei ollut jäätä) ja nythän on vasta syyskuu? Kyllä, ikkunoissa oli todellakin jäätä (ei pleksilasia, ei suolaliuosta, ei lipeää, ei sateen kostuttamaa katumaalausta). Kun sitä koitti sormella, se tuntui kylmältä ja liukkaalta ja se alkoi sulaa sormen alla muuntuen vedeksi. Taivas oli kirkas, joten ei vissiin ollut alijäähtynyttä vettäkään tippunu taivaalta.

Voisiko joku selittää kun täällä tätä tietoa tuntuu olevan yllinkyllin? :roll:
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

Mie uskon.

Täällä jo toinen yö kun kävi pakkasen puolella kotimittari.
Viime yönä -1,6* , matalat lätäköt jäässä ja puisto kuurassa.
#1430
JuAn
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2005 13:17
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja JuAn »

Aika mielenkiintoista pohdintaa... :D Kävin vaan miettii sitä, et jos tosiaan oli hiekkatien kasteluun käytettyä vettä ja siin yleensä suolaa tai jotain joukos pölyn sidontaan, ni sen jäätymiseenhän vaaditaan kyl kohtalaisia pakkaslukemia (jos suolaa), jollen nyt ihan väärin oo ymmärtäny... En siis epäile etteikö olis ollu jäätä, mut sillo sen pitäis olla puhdasta vettä, et ei tien kasteluun käytettyä, eikös :?:
900 GL 3D -83
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

nythän on ihan eri yökelit kun 2 vkoa sitten. minä en usko että jäätymistä syntyy jos lämpötila laskee hetkellisesti +5 asteeseen, puhumattakaan että sitä jäätä olisi vielä tunnin päästä +8 asteessa jäljellä. mutta tuskin tässä kannattaa ryhtyä uskovainen vs. fyysikko -sotaan, no hard feelings :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ahdinmoppe
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
Paikkakunta: pietarsaari

jospa

Viesti Kirjoittaja ahdinmoppe »

jos vaikkapa ois tuullut niin paljon että olisi jäähtynyt pakkasen puolelle :wink:
ainakin täällä raavittiin ikkunoita :roll:
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2077
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jos lämpötila on lähellä nollaa ja samalla tuulee hiukankin, niin vettä höyrystyy (haihtuu) aina jonkin verran ilmaan. Jos vesikerros on ohut, kuten auton päällä, haihtuvan veden suhteellinen osuus koko määrästä voi olla lyhyessä ajassa melko suuri. Koska veden höyrystyminen vaatii energiaa, se ottaa sitä ympäristöstään eli muista vesimolekyyleistä (niiden lämpömäärä on suurempi ja lämmönjohtuminen parempaa kuin ilmasta). Ympäröivät vesimolekyylit menettävät energiaa jolloin niiden lämpötila laskee. Höyrystymättä jäävän veden lämpötila putoaa näin alle ympäristön lämpötilan ja saattaa mennä pakkasen puolelle vaikka lähistöllä ei pakkaslukemia mitatakaan. Koska nestemäinen vesi höyrystyy tietysti helpommin kuin jää, mahdollisesti sulavien vesimolekyylien haihtumisen kuluttama energia ylläpitää jään matalaa lämpötilaa melko pitkään.
Olisikohan jotenkin näin... Eipä ole Termodynamiikan perusteet -kurssi mennyt hukkaan jos oli edes siteeksi totuutta :D
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jäätyminen
on veden muuttumista nestemäisestä kiinteäksi. Puhdas vesi jäätyy normaali-ilmanpaineessa 0 °C:ssa, mutta jos vesi on liikkumattomana eikä siinä ole kiteytymiskeskuksia, saattaa tapahtua useiden asteiden alijäähtyminen ennen jäätymisen alkamista. Paineen lisäys alentaa jäätymispistettä. Jäätymisessä vapautuu huomattava määrä lämpöä, joka taas sitoutuu jään sulaessa. Suolaisen meriveden jäätymispiste on alimmillaan -4 °C
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Hessu kirjoitti:... Jos vesikerros on ohut, kuten auton päällä, haihtuvan veden suhteellinen osuus koko määrästä voi olla lyhyessä ajassa melko suuri. Koska veden höyrystyminen vaatii energiaa, se ottaa sitä ympäristöstään eli muista vesimolekyyleistä (niiden lämpömäärä on suurempi ja lämmönjohtuminen parempaa kuin ilmasta). Ympäröivät vesimolekyylit menettävät energiaa jolloin niiden lämpötila laskee...
Tämän huomasivat jo muinaiset roomalaiset.
Vuohennahkaleilit, savipullot yms. päästävät vettä hieman lävitseen, jolloin materiaali pysyy aavistuksen kosteana. Veden haihtuminen pullon tms. pinnalta pitää sisällön ympäristöä viileämpänä.

Vieläkö armeijassa neuvotaan, että kenttäpullon kangassuojus kannattaa kesällä kastella, samalla kun pullon täyttää? :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin