Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Ihmettelen miksi kolkin ohjeissa neuvotaan tarkistamaan moottoriöljyt lämpimänä 2-5 minuuttia sammuttamisen jälkeen :roll:
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Mikäs siinä ihmetyttää, noin neuvotaan MY92 satkunkin ohjekirjassa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nesteiden lämpötilakertoimia:

öljy, bensiini 0,0009
vesi 0,00018
glyseroli 0,00005

Deltta Vee = +90 asteesta (eiks ne jäähdytetä jäähdytysnesteen lämpötilaan?) -> -30 asteeseen (normitalvi) neljän litran tilavuudella -0,432 litraa. Ja tietysti muutaman minuutin seisonta, jotta öljyt laskee öljypohjaan.

Isoin mutta on tuo lämpötilakerroin. http://www.angelfire.com/planet/ajs41/Osa3.html tuolta otin ja niin paljon itteeki alko mietityttämään, että etsin nyt ihan valmistajan sivuilta, jos löydän...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Rattivaihde kirjoitti:Mikäs siinä ihmetyttää, noin neuvotaan MY92 satkunkin ohjekirjassa.
No kyllä minä oon tähän asti tottunu kylmästä koneesta kattelemaan ennen ajoon lähtöä jotta voin olla varma että öljyt on laskeutuneet öljypohjaan.

Edit: Satkun ohjekirjassa mainitaan 2-5 minuuttia sammuttamisen jälkeen muttei puhuta lämpimästä koneesta. Niinpä olenkin aiemmin käsittänyt että tuo 2-5 minuuttia on vähimmäisaika sammutuksesta jossa on haitaria jota voi soveltaa sitten ilman ja koneen lämpötilan mukaan sammutushetkellä
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 985
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Kyllähän sitä kylmästäkin koneesta näkee, että onko siellä tavaraa, mutta lämpimistä öljyistä saa vasta sen oikean ja todellisen öljymäärän selville. Lämpölaajeneminen ja silleen. Se onko sillä oikeasti merkitystä onkin jo toinen juttu :)
NG9-3 Aero MY05
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5492
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Fazerin merkkarit.

Miksi mustiin on pitäny tehdä tukehtumista ehkäisevä kolo mutta semmosta ei tarvita oranssisissa, punaisissa eikä keltaisissa...

Kaikkien merkkareiden koko ja muoto on kuitenkin sama.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5492
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Nam, tuosta erottelusta en ollukaan kuullu, vain tuosta tukehtumisvaarasta...

Pitääkin fazulta kysyä että miten keltaisiin, punaisiin ja kolaan ei voi tukehtuu mut mustiin voi :P
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Saatanan pakkosyöttöä tunkea samaan pussiin hedelmä-, kola- ja salmiakkimerkkareita. Jos on salmiakin ystävä, joutuu maksamaan muusta roskasta kovan hinnan. Ja loppujen lopuksi, jos sattuu noista ns. namiseinistä löytämään salmiakkimerkkareita, niin ne ei häpeä yhtään näille fazerin vastaaville.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Eli ongelma ratkaistu: ostat jotain muuta irtona ja olet tyytyväinen.
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Azanovix kirjoitti:Eli ongelma ratkaistu: ostat jotain muuta irtona ja olet tyytyväinen.

Nimenomaan näin. Pitäköön tunkkinsa..... 8)
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Hienot ovenkahvat tuossa ministeri-Audissa.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... nts-anchor
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nix0n »

:mrgreen:
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja torque »

Jaa, tämän asian kehitys ei sitten ollut ollenkaan arvattavissa ?

http://www.iltalehti.fi/autot/2013030816761973_au.shtml

Oikeassa ovat, kyllä sietää rähistä. (Elä sinä minulle opeta...)
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Jos tosiaan tekevät Volvosta oikein kunnolla kiinalaisen maun mukaisen, henkilökohtaisesti vahingonilon määrä on mittaamaton. :twisted:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin